{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
796 visninger | Oprettet:

Snappetræning i detaljer-respons? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige lavet et indlæg, hvor jeg fik nogle råd som jeg prøvede af her til aften, ca. omkring kl. 22.
Indlægget er her http://www.hundegalleri.dk/html/gal_abonner.asp?ID=223040&Type=2

det skal kort siges, at Yoda er en rotte på 9 måneder, har ikke gået til træning da vi venter på et hold. Men er ellers sød og lydig, meget kærlig, men har nok ikke overraskende tendenser til dominans. Under hele træningsseancen var jeg aldrig i tvivl om at han ikke ville bide mig eller skade mig med vilje.


Jeg sætter mig på en stol i køkkenet, og Yoda kommer hen og vil kæle. Jeg kæler ham på maven, og øret, nakken osv.
Hn lægger sig ned og nyder det, men begynder langsomt at pille i mit bukseben med tænderne.
Jeg stopper med at kæle for ham.
Han kigger væk framig og jeg kæler for ham igen.
Så begynder han igen at nappe stille.
Jeg stopper med at kæle for ham, fjerner mit ben og stirrer ud i luften(ignorer).
Så blir han sur og utilfreds. Tager ordentligt fat i mine bukser og prøver at hoppe op og humpe.
Jeg siger stadig ikke noget, rejser mig op og stiller front mod væggen. Han snuser mig på numsem, slikker og bider på mine bukser og piver/hyler. Jeg går over på den anden side, for at komme væk fra ham, han følger med og hopper helt op på ryggen af mig. Jeg skubber ham ned, mens jeg stadig ignorerer(prøver). "Kampen" fra hans side bliver ved. På et tidspunkt sætter han sig, og kigger væk, og jeg roser med det samme.
Så snart jeg rører ham, begynder han igen, og jeg går tilbage i ignorere position. Efter mere moslen, sætter han sig igen, og igen roser jeg. Jeg skulle nok ha gået ud her, men jeg venter og han begynder igen- her har det stået på i hvert fald 10minutter.
Han begynder igen, endnu voldsommere end før, jeg tror han er ved at blive godt træt og irriteret. Det samme gør jeg, æv, og til sidst smækker jeg ham en over næsen.

Straks han sidder roser jeg ham igen og går ud af lokalet så hurtigt jeg kan, for at stoppe mens legen er god. Bagefter er Yoda godt træt og ligger træt på gulvet.

En halv time senere, hvor han stadig ligger og slapper, af, men er vågen, tager jeg ham med ud at tisse. Vi spiller lidt fodbold. Yoda vil gerne knurre og kæmpe om bolden, men jeg ignorerer ham med mindre han kommer tilbage til mig med bolden. Da han bliver ved med at lege boldvogter går jeg ind.

Til slut blir han vækket en ekstra tur, og vi går ud og tisser igen.

Det skal siges, at når vi ikke er sammen, så ligger Yoda i køkken/bryggers, og resten af familien er inde i stuen(fordi mine forældres kat er der, og fordi Yoda er en tyveknægt).

Er der nogen der gider give mig lidt respons, med positiv kritik på dette?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Snappetræning i detaljer-respons?
  • #1   12. jun 2008 Det lyder da som om du er godt på vej med træningen.

    Keep up ....


  • #2   12. jun 2008 Dit link virker ikke - hvad er det der er problemet ???

    Hvis det er dominans, som jeg ligesom synes der ligger mellem linierne, ville jeg ikke nøjes med bare at ignorere forkert adfærd, og slet ikke med en rottweiler...

    /Carina


  • #3   12. jun 2008 Ja det er til dels dominans, men som jeg ser det, også stress. For det virker som om han slet ikke kan slutte med den dårlige adfærd når han er i gang.
    F.eks. at skælde ham ud virker ikke, men et klask på næsen kan nogengange bringe ham tilbage til virkeligheden, så at sige.

    Og jo han er en rottweiler, men samtidig ellers meget afbalanceret. Render ikke efter andre hunde eller mennesker, og lader katte og andre dyr i fred, bortset fra fugle, men dem lader han også være hvis han får besked på det.


  • #5   12. jun 2008
    Carina G * Capones profil opdateret *

    Kan ikke lige lade være med at spørge.... : Hvad mener du med "slet ikke med en rottweiler"???

    Efter min mening og erfaring, er en rottweiler da ikke en anderledes hund end alle andre......

    Johanne Schiødt N
    Jeg synes det lyder meget fint det du gør:-) Det ville også være min måde på at tackle problemet...


  • #6   12. jun 2008 Johanne Schiødt N

    Og så forresten er det alletiders god ide at aktivere ham med noget hjernegymnastik.
    Sporsøg eks. Kan fx gemme godter rundt om i haven. Både på jorden men også lidt oppe på buske, hegn eller andet...
    Det er en rolig måde at trætte en hund


  • #7   12. jun 2008 Du skulle også overveje, om det er en god ide at udelukke et flokdyr fra resten af flokken smiley

  • #8   12. jun 2008 BAD COMPANY >

    <b>Kan ikke lige lade være med at spørge.... : Hvad mener du med "slet ikke med en rottweiler"???

    Efter min mening og erfaring, er en rottweiler da ikke en anderledes hund end alle andre......</b>

    Det jeg mener med min kommentar angående rottweileren er, at det er en race der normalt kører højt i dominans, og som ofte søger denne adfærd.

    Når man træner en hund i byttedriften gør man det, at man gentagne gange lader den vinde byttet og løbe med dette - hunden opnår derfor det man kalder drifttilfredsstillelse, hvilket øger chancen for at den næste gang viser samme adfærd.

    Jeg mener at ignorering af rottweileren i dette tilfælde kan give nøjagtigt samme resultat - nemlig at hunden bliver tilfredsstillet i sin dominans, og problemet vil så blot blive større og større ved at ignorere den og dermed også tillade denne type adfærd.

    Jeg er klart til "de bløde metoder", men mener mange misforstår ideen med negativ straf, og ikke ser på hvad hunden opnår ved sin forkerte adfærd. Tager jeg f.eks. den ældste af mine maller med ind i en kaningård og slipper den løs, og ignorerer at den slår alle kaninerne ihjel med tanken "HA - så kan den lære det - nu får den nemlig ikke den bold jeg har i lommen" ... så kan vi vel alle blive enige om at jeg er lidt naiv, hvis jeg efter et halvt år ikke kan forstå at min hund bare kører mere og mere op i kaningården, og ikke stopper den uheldige adfærd med at slå kaninerne ihjel, til trods for at jeg har ignoreret den totalt i min træning ?!?

    Jeg har selv haft en rottweilerblanding (blandet med labrador og ruhåret hønsehund), og den havde også dominansproblemer ... her var løsningen at stoppe fejladfærden så snart man kunne begynde at fornemme at noget var på vej. Jeg gjorde det, at jeg med det samme rejste mig op og udstrålede "det der, det gider jeg altså bare slet ikke ha' !!!" - ikke noget med at slå, men heller ikke noget med at give sig på nogen måde.

    I dag ville jeg gøre det, at så snart jeg opfattede den problematiske adfærd begynde, ville jeg begynde at aflede - træne lydighed, hundekunster eller endnu bedre, øvelser der udfordrer hundens motorik og hjerne ... så bliver den nemlig så tilpas træt, at den når man er færdig med træningen, ikke begynder på sin dominans igen men går hen og lægger sig. Derudover vil jeg anbefale rigtig meget sporsøg og også gerne feltsøg.

    Virker det stadigvæk ikke, vil jeg når hunden begynder på sin fejladfærd lukke den ind i et transportbur lige ved siden af hvor jeg ville sidde og arbejde ved f.eks. PC'en - giv den et tyggeben eller lignende, så det at komme i buret ikke er en straf, men derimod en effektiv måde at stoppe den problematiske adfærd.

    Blot min mening - jeg ville ALDRIG anvende hverken fysisk straf eller ignorere en rottweiler der i 9 mdr. alderen begynder på den type adfærd, men aflede og udstråle at det er ikke en adfærd der er acceptabel !!!

    /Carina :o)


  • #9   12. jun 2008 <b>alle hunde kan altså heller ikke opdrages ens og efter Irene Jarnved metoder feks dominante hunde som rotter</b>

    Enig :o).

    ... dermed ikke sagt at hunden skal have et spark bagi hvis den ikke lige vil makke-ret, men nogle hunde og racer kræver altså en noget mere viljefast hundefører, der ikke tillader alt fra hundens side ...

    /Carina


  • #10   12. jun 2008 hvad betyder Irene jarnved metoder?

  • #11   12. jun 2008 Som jeg læser hendes bog er hun da også en fortaler for at sætte grænser og at være konsekvent.


  • #12   12. jun 2008 undskyld, det er jo ikke trådens mening smiley

  • #13   12. jun 2008 vil ikke starte en ny tråd i tråden smiley

  • #14   12. jun 2008 Enig med Carina smiley

  • #15   12. jun 2008 Johanne, jeg synes det lyder MEGET lovende. Hunden reagerer faktisk hensigtsmæssigt.

    Om det er Irene Jarnved-metoder... Tjaa, det kan da godt være.

    Min egen hund var på nøjagtig samme måde indtil jeg blev fuldstændig konsekvent og nægtede ham kontakt ved uhensigtmæssig adfærd. Før det havde jeg prøvet den gode gammeldags metode med dominans som udgangspunkt for forståelse af adfærden. - At lægge hunden ned, fastholde ham indtil han underkastede sig.
    Det resulterede i, at hunden lå ned meget længe og fortsatte ufortrødent, når han kom op igen. Skældte jeg ud, kørte han yderligere op og nappede endnu mere..

    En stærk mentalt stærk hund vil skide ens skideballer et stykke - men de kloge hunde (som jeg betragter en rottweiler som), lærer meget hurtigt, om en adfærd kan betale sig eller ej. Og får den ikke bevægelse og kontakt ud af napperiet, så vil den ophøre..

    Det tog mig nogle måneder med denne konsekvent, så var adfærden fuldstændig væk.
    Men man skal trække vejret ned i maven mange gange og holde sit cool.

    Kan man ikke det, så skal man som Johanne så fint gør - trække sig væk og få styr på sig selv igen..


  • #16   14. jun 2008 CH >

    <b>Johanne, jeg synes det lyder MEGET lovende. Hunden reagerer faktisk hensigtsmæssigt.</b>

    ... Hvordan kommer du frem til den konklusion ??? ...

    Johanne skriver:

    <i>Han begynder igen, endnu voldsommere end før, jeg tror han er ved at blive godt træt og irriteret. Det samme gør jeg, æv, og til sidst smækker jeg ham en over næsen. </i>

    <i>Da han bliver ved med at lege boldvogter går jeg ind.</i>

    Altså har hunden overhovedet ikke reageret positivt ved at blive ignoreret - det der hjalp var et slag over snuden (hvilket jeg nu bestemt heller ikke vil anbefale).

    /Carina


  • #17   14. jun 2008 Carina, nej, den tog jeg ikke konkret frem - og nej, den er ikke hensigtmæssig, men hundens reaktion er mere end naturlig.

    Det, der skal til i den periode, hvor hunden optrapper sin adfærd er, at holde fast i fremgangsmåden og bevare roen.

    Jeg synes hunden reagerer hensigtsmæssigt så snart den er i stand til at lave små pauser i den uheldige adfærd, hvor man har mulighed for at forstærke den hensigtmæssige adfærd.

    Dette er noget, der tager lang tid... Små skridt er store skridt..


Kommentér på:
Snappetræning i detaljer-respons?

Annonce