1.395 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Marie G
Marie G
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 26

Træning med Dummy Træning med Dummy

Hej

Jeg har en lab hvalp på 3 mdr og har lige erhvervet mig en dummy. Jeg har i dag prøvet at træne med hende for første gang.
Hun sidder ved siden af mig og jeg holder lige fast i hende, da hun ellers løber når jeg kaster. Jeg siger markér når jeg kaster og slipper hende så mens jeg siger apport. Hun er ikke så god til at komme tilbage, medmindre jeg har en guf. Er det den rigtige måde at gribe det an? Er der andre træningsmuligheder?
På forhånd tak:-)

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Swiss Klædeskab 2.000 kr.
  • Terrassedør trepunktslås binder 1.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Træning med Dummy
  • #1   24. jun 2008 Er hun fra Cheslabben?? or så vil jeg råde dig til at gå til Birgitte og få gode råd. Det er hamrende svært at give her. Men EN ting kan jeg sige: ALDRIG godbidder ved apportering:-))

• #2   24. jun 2008 How, glemte at give forklaringen på at godbidder og apportering ikke hører sammen: Når hunden har apporteret og kommer hjem med dummien, vil man gerne have at den "afleverer til hånd". Dvs. at hunden skal beholde dummyen i munden til fører tager stille fat og beder hunden om at slippe. HVIS man giver godbidder, vil hunden oftest komme hjem med dummyen for blot at smide den på jorden for at få sin godbid:-))

• #3   24. jun 2008 Rigtigt godt beskrevet Connie W.
    Leg, glæde og lyst, så er der basis for at få formaliteterne på plads senere.
    Ligesom den ikke bør fravristes sit "bytte" så snart den arriverer, men have lov at nyde sejren en rum tid.

• #4   24. jun 2008 Klaus:

Ikke ved apportering...........Ved AL mulig anden træning OGSÅ retrievertræning, bruger jeg godbidder men IKKE ved apportering. HVIS man gør det, skal man saftsuseme vide hvad man har med at gøre. Og det ved man først efter en del år:-))

• #5   24. jun 2008 De tygger nu sjældent, men labberne er jo ike for ingenting kendt for at være uhyggeligt madglade, så en godbid trækker da noget mere end en gammel dummy.......*GGGG* Men det er en dårlig vane og et skråplan at komme ud på at hunden spytter dummien, så snart den kommer hen til fører. Det MÅ de ikke. Det KUNNE jo være et stykke anskudt vildt:-))

• #6   24. jun 2008 Klaus:

Belønner: Jo da, DET gør jeg..........Men ikke i form af godbidder i lige nøjagtig dette tilfælde. Når hvalpen er helt lille sidder jeg på gulvet og snakker og roser og jubler imens den har dummien i munden. Uden at røre dummien. Ergo tager jeg imod hunden og ikke dummien. Hvalpen skal have lov at vise, hvad den har fundet og have lov at være stolt af det. INDEN den så begynder at "kede" sig ved den "leg", tager jeg stille og roligt dummien fra den og så er træninegn/øvelsen slut. Men i tilfældet apportering, bruger jeg udelukkende ros, ros og atter ros:-))

• #7   24. jun 2008 Connie:

Uha, jeg takker og bukker......*GGGG*

Klaus: Jeg TROR ikke at de to træningsmetoder kan sammenlignes på anden måde end at begge parter apporterer:-)))

• #8   24. jun 2008 Connie W: "Typisk vil man på markprøver se, at der hvor det går galt, når det går galt, er i forbindelse med en hund der ikek er rolig nok.
    Hunden stresser, og det betyder at vildtet kommer punkteret hjem, elelr at området ikke er afsøgt ordentligt"
    Det er da lige netop derfor man bruger en klikker og baglænskæder apportøvelsen. Man lærer groft sagt hunden, ved ikke at køre byttedrift på at dummyen (eller andet) at den kun får sin belønning hvis den kan sidde, løbe, stå osv. uden at tygge og uden at stresse...

• #9   24. jun 2008 Er i øvrigt meget enig med Klaus i, at der hvor jeg ser tyggen og stress i apporten, er der hvor den er indlært ved hjælp af byttedrift... Min border collie har lært at for at få sin belønning er han nødt til at holde fast på apporten indtil der er sagt "slip". Han bliver både belønnet med bold og godbidder...

• #10   24. jun 2008 Var så lidt - ynes du manglede lidt opbakning, Klaus (o;

• #11   25. jun 2008 Jamen jeg melder mig da også med støtte til Klaus her. Kan selvfølgelig ikke sige om det er fordi jagthunde er dummere end schæfere at nogle mener apportering ikke kan lade sig gøre med godbidder eller også hænger det sammen med en gammeldags opfattelse af, hvordan jagthundetræning skal foregår.

• #12   25. jun 2008 Og her kommer en mere fra schæferkoret ;o)

Jeg har aldrig set en jagthund blive trænet, men jeg kan ikke se nogen argumentation for, at der skulle være modsætning mellem apportering og brug af godbider som belønning.

Jeg tror det handler om kultur i metoderne, ganske enkelt.

• #13   25. jun 2008 Nu er der jo ikke nogle af os, som deler erfaringer i denne tråd, der er nybegyndere. Jeg skriver meget længere oppe at hvis man skal bruge godbidder ved apportering, skal man saftsuseme være en god hundetræner for sin hund. Og nu taler jeg retrievere. Jeg har selv gjort det med en golden, jeg havde. Uanset at hans hjemkald i ALLE andre situationer fungerede til et rent 13 tal, kunne jeg simpelthen ikke få ham hjem med den dummy. Så prøvede jeg godbidder i en ultrakort periode og forlangte at han lavede siddende afleveringer HVER gang. Jeg må indrømme at jeg holdt vejret, men det gik og han blev en skøn apportør. MEN (!!!!!!) man SKAL vide hvad man gør, hvis man laver den slags med en SÅ madfikseret hund som en retriever. Og man skal være parat til at droppe sin egen gode ide, hvis hunden ikke kan administrere det. Så DERFOR råder jeg altid nye/nyere retrieverejere til at lade VÆRE med at bruge godbidder under apportering. Det er så hamrende surt at hunden begynder at droppe og man ikke kan få nogle prøver fordi der forlanges at den afleverer til hånd. Udover det er man ikke voldsomt velset på en jagt, hvis ens hund har fundet et stykke anskudt vildt og smider det på vej hjem for at skynde sig hjem efter sin godbid.

• #14   25. jun 2008 Man skal selvfølgelig gøre det, der virker..

Længere er den ikke ;o)

Kommentér på:
Træning med Dummy

Annonce