{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.652 visninger | Oprettet:

Rottweiler erfaring {{forumTopicSubject}}

Hej vi træner i en Boxerklub.

Vi er nu efterhånden flere gange blevet kontaktet af Rottweilerfolk, der har
problemer med at deres hunde er aggressive/dominerende. Altså er ikke blevet
kontaktet af flere på en gang. Men det er efterhånden forekommet flere
gange. Oftest er de kommet fordi de synes de er for hårde i
rottweilerklubberne. Eller fordi deres hunde har været et problem der også
og det ikke er blevet løst.

Vi har givet dem alle lov til at komme og så kunne vi se om vi kunne gøre
noget.Min mand er træner og han synes jo det er vildt spændende og list
udfordring. Nogle gange er det nogen som faktisk har haft rottweiler før
uden problemer. Det har alle været hanhunde og over 1 år.

Problemet er at vi absolut ingen erfarring har. Selvfølgelig oplever vi
Boxere, der ikke helt forstår, hvem der bestemmer, men det udarter sig i
skarnsstreger og at de vil lege konstant og bestemmer hvornår der skal
leges.

Vi har jo ikke været i tvivl om at det er lederskabsøvelser,
lederskabsøvelser og lederskabsøvelser i de flæeste tilfælde.

Men problemet er lidt at de andre der træner på holdet hver gang bliver
bange og ikke vil træne sammen med dem. De er nogen gange meget voldsomme
disse Rotter. Men tror måske også de bare lyder voldsomt og det kan
selvfølgelig godt skræmme Boxerejere der har en hund der siger meget meget
lidt.

Min mand synes jo som sagt at det er meget spændende og meget mere
udfordrende end en Boxer. Og det er virkelig også lykkedes for nogen af
ejerne at få styr på deres hunde efterfølgende, men ikke alle.
Og vi har hver gang måttet sige at vi desværre ikke kan træne dem, da vi
nødig vil gøre mere skade end gavn og ikke har den nødvendige erfarring, Ja
og at gruppen som helhed er utrygge ved at den træner der. Men vi har
selvfølgelig givet dem en amsse lederskabsråd med på vejen og ordre om at
være konsekvente mht opdragelse og så givet dem telefonnummeret på en
adfærdskonsulent de kunne kontakte hvis ikke det hjalp.

Min mand tog og gik med den ene af dem vi havde på besøg og han gjorde
udfald mod ham. Han var snarrådig kastede den store hund ned på jorden og
satte sig oven på ham. Hunden slog lynhurtigt blikket væk og slikkede sig om
munden, så han var overbevist om at der ikke var noget ondt i hunden, at den
bare var så vant til at alle hoppede af skræk hver gang den gjorde udfald og
var vant til at bestemme.

Ejerne sagde det var meget typisk for rottweilere at være sådan i hvert fald
til de var 3 år.

Og vi fik råd fra højre og venstre om at man ikke måtte være hård ved en
rottweiler ellers vender de sig en dag mod en når man viser den mindste tegn
på svaghed og at de skulle tages med list. Det har vi aldrig hørt om før.
Altså ikke det at de kan finde på at vende sig mod en, men at de skulle
tages med list. Kan det virkelig være rigtigt? Skal de ikke bare opdrages
konsekvent med god lederskab og masser af kærlighed.

Ja jeg synes altså det lyder lidt mærkeligt. Der skal lige siges at vi har
en rottweiler på holdet der bare er super lækker og helt problemfri udover
han er svær at hoolde når han bliver glad og vil kysse ;O)

Er rotten virkelig så meget anderledes. Vi har overvejet at tage ud og se i
en Rottweilerklub for at se om det virkelig ikke er så ualmindeligt. Det er
jo også lidt spændende. Og manden er ret interesseret i denne race omend jeg
næppe tror han fraviger Boxeren.

Laila
Hmm tror egentlig det blev et lidt underligt indlæg, men håber i forstår
hvad jeg mener ;O)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rottweiler erfaring
  • #1   9. nov 2005 Kan desværre ikk hjælpe...Men håber du får den hjælp du søger... :O)

  • #2   9. nov 2005 Hejsa :o)

    Hvis de ikke melder sig selv på denne tråd, så vil jeg anbefale dig at spørge disse to til råds:

    Inge: (link fjernet)

    Kisser: (link fjernet)

    De har begge mange erfaringer med racen..


  • #3   9. nov 2005 Laila - jeg kan desværre ikke hjælpe dig.
    Men min mand havde Rottweiler for en del år siden, før jeg mødte ham, og det du beskriver der, det var sådan han fortalte det var i den klub hvor han trænede sin Zed, jeg har prøvet at skrive det herinde, og det blev ikke vel modtaget, for sådan er Rottweilere ikke hvis du spørger folket herinde, der var sågar én der sagde at de folk der havde disse Rottweilere måtte være dumme:o)
    Skal dog lige siges at hun trak lidt i land igen;-)

    Men jeg kan jo egentligt ikke hjælpe dig, og man mand kan heller ikke, for Zed var kun sådan én eneste gang, så blev han sat på plads.
    Men en af min mand kammerater var træner dengang i Rottweiler klubben, og måske han gerne vil hjælpe:o))


  • #4   9. nov 2005 Men som Belinda lige skriver, så ville jeg også have sagt du måske kunne kontakte Kisser:-)

  • #6   9. nov 2005 Hey!

    Jeg har jo selv Rottweilere, og har haft nogen stykker *S*
    En Rottweiler skal da afgjort have at vide hvem der bestemmer, det er ofte en lektion der skal gentages indimellem...
    Ikke alle Rotter er selvfølgelig lige hårde i filten, og det er faktisk ofte her kunsten ligger, idet man ikke skal gå lige hårdt til dem alle sammen....
    Har selv haft fornøjelsen af en hanhund på 2 år, der aldrig havde hørt et nej i sit liv før jeg fik ham overdraget ( Gæt hvorfor! Ejeren var blevet bange for ham) Ha<n fattede nu rimeligt hurtigt lektien, netop ved at han ved mindste udfald blev smidt om på ryggen....
    Min nuværende tæve har været omme på ryggen én gang, da hun var hvalp, det var , indtil videre, nok for at hun forstod hvor hun er i flokken....

    Det her blev vidst også noget forvirrende*S* Men spørg endelig, og jeg vil svare efter bedtse evne*S* Ellers kan jeg jo også kun gentage hvad andre har sagt, nemlig at Kisser virker meget kompetent.....

    Laila


  • #7   9. nov 2005 Lillen - jeg mente ikke der var nogen grund til ikke at skrive det, for vores diskution den gang endte jo godt, ikke?
    Og det er j hverken skrevet i en ond mening eller noget, og jeg føler ikke jeg "hiver" det op igen, jeg nævnte bare noget fra den reaktion jeg fik dengang jeg nævnte det.
    Beklager hvis du føler dig stødt over det.


  • #8   9. nov 2005 Hej Lillen

    Min mand træner ude vestpå. Dvs i det blæsende midt/vestjylland ;O)

    Eller det vil sige han holder faktisk en velfortjent pause nu efter 10 år som hundetræner. Og der er virkelig ikke mange gange han har meldt afbud på de ti år. Det kan tælles på to hænder.

    Men han er kørt lidt træt i det nu. Han har nok også fået lidt andet at tænke på efter vi har fået en lille datter. Men er da sikker på han vender tilbage.

    Laila


  • #9   9. nov 2005 Hej Laila D

    Ja sådan er det jo med alle hunde at man skal kende hunden og vide hvor hård/blid man skal være.

    De fleste boxere er da også ret tykhudede. Så der kan man godt tale et alvorsord med dem ind i mellem. Man kan næsten se de tænker ja ja den er god med dig, hvornår er du færdig med at skælde ud. Det har dog aldrig været nødvendigt at lægge nogen ned på ryggen. De er bare nogle fjollehoveder.

    Men det følte manden så instinktivt var det rette her ved rottweileren, hvor den gjorde udfald og ejeren blev da også lidt forskrækket. Der var aldrig nogen i rottweilerklubben der havde turdet det åbenbart. Han satte så også en kortere line på den da den de gik med var alt for lang til lydighedstræning. Men han havde da svært ved at tyde hunden da den kom for den virkede meget voldsom.

    Ejeren har nu fået meget bedre styr på hunden og han har være mange gange ned på ryggen og de har hele tiden i dagligdagen lavet små lederskabsøvelser.
    Det er bare super dejligt.

    Men er det typisk det der med at en rotte pludselig kan vende sig mod sin ejer. Kender flere der har oplevet det omend det faktisk er en del år siden. Det kan jo være det er noget man har avlet sig ud af eller har ændret træningsprincipperne?

    Laila


  • #10   9. nov 2005 Hej Kisser

    Det er ikke et kæmpe problem nu. Og vi har ingen Rotte problemer lige nu. Men vi er nysgerrige og interesserede i fald der kommer en Rotte igen til os. Det gør der jo nok før eller siden ;O)

    Laila


  • #11   9. nov 2005 Hej Kisser

    Har bare aldrig hørt om det mht nogen anden race og det var derfor det undrede mig.

    LN


  • #12   10. nov 2005 Hey Laila N

    Ja, det er jo netop en af de ting, det "skarpe" temperament man har prøvet at få lidt styr på efter indførelsen af mentaltest på AK- forælderdyr...
    Desværre er det i en del tilfælde gået ud over de gode drifter også...
    Er ellers fuldstændig enig med Kisser i at en hund der reagerer ved at vende sig imod sin ejer, er enten usikker på egen position, har "fået lov" til at blive flokfører eller som nævnt dårlig/forkert træning/opdragelse....

    Laila


  • #13   10. nov 2005 Hej Laila D

    Ja det kan jo være Rottweilere så oftere får lov at løbe med mangten, hvem ved. For synes ikke jeg har hørt det så specifikt om andre racer. Har da hørt om små hunde der knurrer, når man irettesætter dem. Men det her er uprovokeret.

    Et eksempel. Min gamle zoneterapeut havde rotte. Det er vel ved at være otte år siden nu. Der var aldrig problemer med hunden, hvad de vidste af i hvert fald. Lydig og et rigtigt nussehoved. En dag brækkede hun armen. Både dyrlæge og træner gjorde hende opmærksom på at det kunne ske den vendte sig imod hende og gav hende nogle forskellige værktøjer hvis det skete. Så ja det må jo et eller andet sted have været noget de havde set før. Hun troede dem selvfølgelig ikke. De kendte jo ikke hunden som hun gjorde. Men de fik desværre ret.
    Hun var ude at gå med den i skoven som sædvanligt. Den uden snor og den små hundrede meter foran. Pludselig vender den rundt og styrter mod hende med blottede tænder. Hun får på mærkværdigvis et knæ op i brystkassen på den og ja den stopper, men hun lå på jorden med hunden oven på sig.

    Har hørt flere af den slags historier. Talte om den med en veninde for mange år siden, der har rotte og hun sagde hun havde set det et par gange, men der havde aldrig været noget med deres egen hund.

    Og nu på træningspladsen fik vi igen at vide at de kunne vende sig imod en.

    Her for nylig var der en i hundenyhedsgrupppen der skrev om det samme.

    Så er det jeg tænker om det har sammenhæng med træningsmetoden og så deres ofte stærke psyke.

    Håber ikke det bare skyldes sladder for at skabe et dårligt rygte. Men min veninde og mand vil næppe udtale sig sådan så, for hun er inkarneret rotte fan ;O)

    LN


  • #15   10. nov 2005 Hej Lillen

    He he om Border Collier har jeg kun hørt eksempler på at de holder børneflokken inde i haven, ved at nappe dem i rumpen ;O)

    LN


Kommentér på:
Rottweiler erfaring

Annonce