{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
797 visninger | Oprettet:

Forvirre dette ikke hunden ? {{forumTopicSubject}}

Tja min far så noget i fjernsynet, meden hunde psykolog , der var ude til nogle hvis hunde kun ville hav ÉT slags foder som ikke var sundt for dem . Eller noget lign smiley

Damen sagde så at ejeren skulle tage det nye mad de skulle have op til munden og lade som om hun spiste. Og Vupti ville hendes hunde spise noget andet. (for at os som mennesker skal vise os som føren. i naturen er det altid føren der spiser først)

Jeg har prøvet det samme ved min hund da jeg skulle lære hende hvad en godbid var. For det forstod hun ikke helt. smiley
Men så kom jeg her idag til at tænke.
Er det ikke forvirrende. Når hunden skal have sin egen mad er det okey vi "spiser" af ens mad. Men den må ikke få af "vores". hvordan kan en hund se forskel på hunde og menneske mad smiley

Er det mig der har fat i den forkerte ende, eller kan dette rent faktisk forvirre hunden og være med til at den tror den skal spise min mad (selvom hun selvfølgelig ikke for lov smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af badeværelsesventilator 1.000 kr.
  • Mobil Cykelreparation 500 kr.
  • opsætning af lamper (redigeret) 1.000 kr.
  • There is problem with the sink. Water is liking from the pipe 1.200 kr.
  • Slibe og lakere bordplade i køkken 1.500 kr.
  • Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forvirre dette ikke hunden ?
  • #1   16. jul 2008 (undskyld stave fejl sidder og halv sover smiley

• #2   16. jul 2008 Britta ja selvfølgelig. Det var bare ikke det "hundepsykologen" sagde.

Det var det der forvirrede mig.

• #5   16. jul 2008 nete E- se det er hvad man får ud af at spørge. Ser sin egen lille tanke gang i et andet perspektiv, og egentlig opfatter, at havde man tænkt sig om havde man faktisk svaret selv smiley

Så tak. hihi

• #6   16. jul 2008 britta. skal lige sige at de hunde jeg kender ikke bestiller andet end at tage fra hinanden. Hvorfor skulle det ikke også være sådan i virkeligheden så ?

• #8   16. jul 2008 Kan kun give Ulven - menneskets bedste ven . ret.
    De hundepsykologer og -adfærdsdimser, som stadig bruger de gamle teorier med alfa dyr og dominans etc. har i mine øjne slet ikke føling med, hvad det egentlig er for et dyr vi har med at gøre når vi snakker hunde. Hierakiet i en ulveflok har intet til fælles med forholdet hund og menneske imellem.
    Hunde har gennem mange mange års domestisering "glemt" deres oprindelige sprog og instinkter - de har tilpasset sig menneskesprog og levemåde.

Jeg lader min hund ligge i sofaen. Den får ofte mad før mig. Hunden går først ud af døren etc. Den tror da stadig ikke af den grund, at den er leder. Den spekulerer heller ikke på om den får bedre mad end mig - den vil bare gerne have noget lækkert hele tiden, og så må den æde det der bliver serveret *GG* - og uanset om jeg smager på det først eller ej, bliver jeg ikke alfahun af den grund. Det er efter min mening en misforståelse.

• #9   16. jul 2008 Miemiv: Der vil jeg så sige, at mange der lader deres hunde gøre det samme, lade hunden gå først ud af døren, ligge i sofaen osv, kan have store problemer med "lederskab". For jo, lederskab er stadig noget der skal trænes mellem hund og menneske. Hunden skal have respekt for dig (ligesom du selvfølgelig også skal have respekt for din hund). Men der er stadig utrolig mange mennesker der lever sammen med hunde der dominerer dem og fungerer "som lederen". Det kan godt være at det ikke er ulve vi lever sammen med, men der vil stadig altid være instinkter i hunden, som vi bedst kender fra ulve.
    Sandt nok at vi ikke skal gå ud fra at det er en ulv at vi har med at gøre, men der er stadig aspekter i det der gør at vi må lære noget af ulvens adfærd for at kunne kommunikere på bedste vis med vores hunde.

Tør slet ikke tænke på hvordan verden havde været hvis vi slet ikke havde hundetrænere og adfærdsterapeuter (som har lært hvad de har ved at studere hunden, men også hive nogle af ulvens adfærdsmønstre ind i træningen). smiley

• #10   16. jul 2008 Det kan godt være at der er forskel på hunden og ulvens adfærd ......men eftersom hunden nedstammer fra ulven er det det nærmeste man kan komme.
    Det hjælper ikke at se hvordan en vandmand opfører sig..........

• #11   16. jul 2008 Vi bliver jo hele tiden klogere, - heldigvis. Skråt alle de rigide regler om mad.

Jeg ved, at Jan Fennell og alle hendes "Hundelyttere" prædiker denne slags, men det holder bare ikke i virkeligheden.

• #13   16. jul 2008 Dina - .... : Jeg er så stadig uenig, for mener ikke lige netop de eksempler som f.eks. Jen Fennel foreskriver har noget på sig. Mener det er en overfortolkning af både ulves og hundes adfærd.
    Der findes mange måder at etablere "lederskab" på. Noget af det går ud på at vise initiativ (til leg, gårture, jagt, madtid o.s.v.) respekt (lære at forstå hundens signaler og acceptere hvis den f.eks. er træt og ikke gider opmærksomhed, leg o.s.v.), tillid (stole på at hunden gør det bedste den kan uden at den konstant bliver irettestat, forståelse (lidt lgesom ved respekt, men også at kunne give hunden hvad den har behov for, hjælpe med det den er utryg ved etc.), tage ansvar (f.eks. overtage vagt-opgaven og vise at "det her har jeg styr på, så slap du bare af hund").
    Min hund bliver ikke sat "Bagerst i køen" ved alt hvad vi foretager os - tværtimod somme tider. Og det har ikke noget med lederskab at gøre.

P.S. Faktisk æder hvalpe i en ulveflok oftest før alle de andre - inkl alfaparet smiley

• #15   16. jul 2008 Miemiv: Jamen, spørgsmålet er om du så ikke "overfortolker" lederskab (ikke ondt ment). For alt det du nævner er jo et lederskab. Du tager initiativet til de forskellige ting, du bestemmer hvornår hunden skal luftes, du bestemmer jo faktisk det meste i hundens liv.
    Mange ser ordet lederskab som noget dårligt og hundetrænerne i vores klub bruger det helst heller ikke fordi mange misforstår ordet. Men i teorien er lederskab jo ikke mere/værre end det.... smiley

• #16   16. jul 2008 Nej jeg se jop netop lederskab som at lederen er den der tager initiativ etc. men ikk som den der æder først, går først ud ad døren, har ret til sofaen etc. i modsætning til bl.a Jen Fennel

• #17   16. jul 2008 Miemiv: Kan se du nævner Jen Fennel meget og må indrøme at jeg aldrig har læst omkring de metoder. Så det kan jeg ikke udtale mig om.
    Selv spiser mig og kæresten heller ikke nødvendigvis først. Man kan også gå for meget op i det. Men jeg synes til gengæld heller ikke at hunden skal have lov til at komme først til alting. På den måde giver du dem lov til at styre sagerne og på den måde kan de gå hen og blive beskyttende, mm. Mine hunde har også ret til at være på sofaen, men vi har førsteret til den. Hvis vi sidder der og der ikke er plads til hundene, skal de ikke prøve at møve os andre af vejen, osv.
    Alt med måde. Ved ikke om du forstår min forklaring, men dte kan sommetider være svært at forklare sig ordentligt på skrift.

• #19   18. jul 2008 Jeg har nu også hørt at fx det med at hundene først skal spise efter os, ikke har noget at sige. For nogle hunde gør det bare at de falder til ro i stedet for at de tigger under hele måltidet eller lignende. Og min hund ligger også i sofaen og render først ud af døren, men har nu ikke de store problemer med ham af den grund...??

• #20   18. jul 2008 Mette: Nej, det skal absolut heller ikke være firkantet og med nogle hunde fungerer det fint på den måde som det er hos dig (og som sagt så får mine hunde også lov til at ligge i sofaen hvis de ikke er i vejen og komme først ud af døren engang imellem og lign. Men folk med hunde der i forvejen har tendens til at være dominerende, så synes jeg ikke at man bør lade hunden komme først til alting, da du dermed bekræfter den i at den skal tage initiativet til alting. smiley

Kommentér på:
Forvirre dette ikke hunden ?

Annonce