Forvirre dette ikke hunden ? {{forumTopicSubject}}
Tja min far så noget i fjernsynet, meden hunde psykolog , der var ude til nogle hvis hunde kun ville hav ÉT slags foder som ikke var sundt for dem . Eller noget lign
Damen sagde så at ejeren skulle tage det nye mad de skulle have op til munden og lade som om hun spiste. Og Vupti ville hendes hunde spise noget andet. (for at os som mennesker skal vise os som føren. i naturen er det altid føren der spiser først)
Jeg har prøvet det samme ved min hund da jeg skulle lære hende hvad en godbid var. For det forstod hun ikke helt.
Men så kom jeg her idag til at tænke.
Er det ikke forvirrende. Når hunden skal have sin egen mad er det okey vi "spiser" af ens mad. Men den må ikke få af "vores". hvordan kan en hund se forskel på hunde og menneske mad
Er det mig der har fat i den forkerte ende, eller kan dette rent faktisk forvirre hunden og være med til at den tror den skal spise min mad (selvom hun selvfølgelig ikke for lov
mar 2008
Følger: 14 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 15 Svar: 59
mar 2008
Det var det der forvirrede mig.
mar 2008
Så tak. hihi
mar 2008
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.164
De hundepsykologer og -adfærdsdimser, som stadig bruger de gamle teorier med alfa dyr og dominans etc. har i mine øjne slet ikke føling med, hvad det egentlig er for et dyr vi har med at gøre når vi snakker hunde. Hierakiet i en ulveflok har intet til fælles med forholdet hund og menneske imellem.
Hunde har gennem mange mange års domestisering "glemt" deres oprindelige sprog og instinkter - de har tilpasset sig menneskesprog og levemåde.
Jeg lader min hund ligge i sofaen. Den får ofte mad før mig. Hunden går først ud af døren etc. Den tror da stadig ikke af den grund, at den er leder. Den spekulerer heller ikke på om den får bedre mad end mig - den vil bare gerne have noget lækkert hele tiden, og så må den æde det der bliver serveret *GG* - og uanset om jeg smager på det først eller ej, bliver jeg ikke alfahun af den grund. Det er efter min mening en misforståelse.
apr 2006
Følger: 56 Følgere: 52 Hunde: 2 Emner: 265 Svar: 4.543
Sandt nok at vi ikke skal gå ud fra at det er en ulv at vi har med at gøre, men der er stadig aspekter i det der gør at vi må lære noget af ulvens adfærd for at kunne kommunikere på bedste vis med vores hunde.
Tør slet ikke tænke på hvordan verden havde været hvis vi slet ikke havde hundetrænere og adfærdsterapeuter (som har lært hvad de har ved at studere hunden, men også hive nogle af ulvens adfærdsmønstre ind i træningen).
feb 2006
Følger: 98 Følgere: 96 Hunde: 2 Emner: 644 Svar: 9.366
Det hjælper ikke at se hvordan en vandmand opfører sig..........
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.816
Jeg ved, at Jan Fennell og alle hendes "Hundelyttere" prædiker denne slags, men det holder bare ikke i virkeligheden.
aug 2007
Der findes mange måder at etablere "lederskab" på. Noget af det går ud på at vise initiativ (til leg, gårture, jagt, madtid o.s.v.) respekt (lære at forstå hundens signaler og acceptere hvis den f.eks. er træt og ikke gider opmærksomhed, leg o.s.v.), tillid (stole på at hunden gør det bedste den kan uden at den konstant bliver irettestat, forståelse (lidt lgesom ved respekt, men også at kunne give hunden hvad den har behov for, hjælpe med det den er utryg ved etc.), tage ansvar (f.eks. overtage vagt-opgaven og vise at "det her har jeg styr på, så slap du bare af hund").
Min hund bliver ikke sat "Bagerst i køen" ved alt hvad vi foretager os - tværtimod somme tider. Og det har ikke noget med lederskab at gøre.
P.S. Faktisk æder hvalpe i en ulveflok oftest før alle de andre - inkl alfaparet
apr 2006
Mange ser ordet lederskab som noget dårligt og hundetrænerne i vores klub bruger det helst heller ikke fordi mange misforstår ordet. Men i teorien er lederskab jo ikke mere/værre end det....
aug 2007
apr 2006
Selv spiser mig og kæresten heller ikke nødvendigvis først. Man kan også gå for meget op i det. Men jeg synes til gengæld heller ikke at hunden skal have lov til at komme først til alting. På den måde giver du dem lov til at styre sagerne og på den måde kan de gå hen og blive beskyttende, mm. Mine hunde har også ret til at være på sofaen, men vi har førsteret til den. Hvis vi sidder der og der ikke er plads til hundene, skal de ikke prøve at møve os andre af vejen, osv.
Alt med måde. Ved ikke om du forstår min forklaring, men dte kan sommetider være svært at forklare sig ordentligt på skrift.
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 17
apr 2006
Forvirre dette ikke hunden ?