3.613 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 6 Svar

Kommandoen "plads" Kommandoen "plads"

Ville lige høre ad hvordan I har lært Jeres hunde kommandoen "plads" - sætte sig ved venstre ben.

Vi har lidt bøvl man at få Louis til at forstå hvad vi vil, og han sidder ofte bare og kigger på os som et stort spørgsmåltegn eller også gør han alle de andre ting ,som han kan og er dygtig til.
Så jeg ville meget gerne høre om nogle af Jeres erfaringer! smiley
Han skal nok komme til at lære det, det er bare os som ikke kan få formidlet kommandoen ordentligt frem til ham.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skif af toiletsæde. 500 kr.
  • Tilslutning af strøm + afløb af opvaskemaskine 500 kr.
  • Samle klædeskab 1.500 kr.
  • Samle ikea pax skabe 1.200 kr.
  • Beskæring af buske og grøft 1.000 kr.
  • Repetition af vaskemaskine (E15 fejlkode) 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kommandoen "plads"
  • #1   7. aug 2008 Hvis han har sat sig, så prøv at trække godbiden forbi hans næse og ind til dit venstre ben, så han følger efter og kommer tættere på. Når han så sidder hvor han skal, så gentag kommandoen "plads" - ros ham og giv godbidden.

Nogle gange må jeg lave en omkring-øvelse med Kikkie inden jeg laver plads-øvelsen, for ellers kommer hun heller ikke helt ind, hvor hun skal være.
    - Og så hav tålmodighed - han er jo ikke så gammel smiley

• #2   7. aug 2008 Jeg er i gang med at lære Anton at sitte på plads...

Jeg guider ham til det rigtige sted med en godbid i hånden, samtidig med en "plads"kommando.
    Lige når han sætter måsen i gulvet får han godbiden. Så går vi nogen skridt, vender og så "plads" igen. godbid.
    Nogen gange har det lige krævet en hånd på siden af ham, for at forhindre ham i at ville vænne front mod mig.
    Vi gør det måske 3-4 gange, og så lidt leg og nye øvelser. Ikke for længe ad gangen, for så bliver han bare "pjatrøv"

Det er den måde jeg altid har brugt, så det skal nok lykkes med Anton også

• #3   7. aug 2008 Jeg bruger "plads" kommandoen på samme måde som Ceteris Paribus.
    Når hunden sidder skævt på plads kan du lige rette / skubbe den blidt så den kommer helt på plads. Jeg kan finde på at sige "nej" hvis hun sidder helt forkert og så retter hun sin stilling indtil jeg er "tilfreds" og roser hende samt giver godbidden. Jeg har set andre bruge kommandoen "ret ind" og retter hunden ind med hånden når den sidder skævt.

• #5   7. aug 2008 Hos os betyder kommandoen PLADS at hunden skal sætte sig med sin skulder ud fra sin førers ben og tage øjenkontakt. Herefter skal den følge føreren, sættes sig hvis føreren standser og uden kommando følge ham, hvis han går.

Vi indlærer det med godbider, hvor hunden, når den er ganske lille bliver ført med en godbid på næsen hen til den rette position. Her bliver den belønnet.
    Der kommer ingen kommando på dette stadie.
    Det gøres mange gange, og ligeledes går man fremad med en godbid på hundens næse, sådan at hunden følger godbiden og dermed går korrekt (hvis føreren holder godbiden korrekt, det er klart).
    Når man går og vil stande, stopper man selv, føres godbiden (stadig siddende på hundens næse) op og tilbage og hunden sætter sig ned. Herefter trækker man godbiden ligeop og venter et øjeblik indtil hunden søger øjenkontakt. Så belønnes der.
    Langsomt øger man tiden at hunden skal kigge og man bekræfter den med FIIIN eller DYYGTIIIG - og belønner.

På dette tidspunkt må man gerne rykke hen til hunden, hvis den ikke selv placerer sig helt korrekt. Det vigtige er, at billedet af at sidde på den rette måde forbindes med belønningen.

Når hunden sidder korrekt og selvstændigt tager kontakt, sætter man kommandoen på.
    Når hunden kan sidde pænt ved siden af og tage kontakt, beslutter man sig for, hvordan hunden skal gå på plads fra andre positioner og begynder at træne det.

Sideløbende med dette træner man fri ved fod ved på samme måde at føre hunden med en godbid.

Klikkeren er rigtig god til denne øvelse.

• #6   7. aug 2008 Prøv at kig på videoen, der hedder "Til Michelle" i min profil.
    Der kan man måske fornemme, hvad jeg mener.

Min hund er indlært at gå på plads ved at gå vende sig og smække numsen ind til benet og på denne video er det første gang han prøver at gå bagom ;o)

Man kan se, hvordan min mand går fri ved fod og kan fornemme hvordan, han fører hunden med godbiden.

• #7   7. aug 2008 Tusind tak for indlæggene! smiley
    Jeg vil straks prøve nogle af jeres teknikker af.
    Det skal nok komme, men vi manglede bare en anden indgangsvinkel til det. Så nu har vi fået lidt ekstra inspiration.

Kommentér på:
Kommandoen "plads"

Annonce