{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
933 visninger | Oprettet:

Plads, og gå plads {{forumTopicSubject}}

Milo er 1 år og 2 mdr. nu.
Han kender godt kommandoen plads, og gå plads.
Når jeg stopper går han automatisk om bag mig og sætter sig på min venstre side.
Men jeg træner i øjeblikket at få ham til at komme hver gang - mens jeg går - og siger "gå plads"
Han kan godt finde ud af det når jeg står stille og siger det, men ikke mens vi går.

En tillægsting er at når han går plads, så gør han det kun til han har fået sin godbid, og så går han ud i strakt line igen. Håber i kan følge mig.
Og det må trods af at jeg har hele hånden fyldt med godbidder! nede ved hans næse...

Jeg har prøvet at stoppe, og få ham tilbage i plads og starte forfra. Det giver samme resultat.
Jeg har sagt "gå plads" igen lige så snart han har fået godbidden - hjælper ikke.
Jeg har kortet linen ind så han kun kan gå ved siden af mig, men så trækker han bare lidt i den, og det er jo ikke meningen.

Nu går det mig snart på, og jeg har brug for et par råd.

Hvordan kommer jeg videre her?
Håber der sidder nogen derude der vil dele viden og erfaringer smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Plads, og gå plads
  • #1   18. nov 2010 Hvorfor siger du "gå plads"? "plads" bruges ved begge ting.

    Men jeg tror din "fejl" er, at du har belønnet ham alt for mange gange for at sidde og "glemt" at belønne mens i går. Jeg har haft samme problem..
    Jeg går MEGET meget langsomt når jeg lærer hunde at gå plads og så får de noget for det første lillebitte skridt som de går pænt (:


  • #2   18. nov 2010 (det med dine kommandoer må du selvfølgelig selv bestemme! Det var bare nysgerrigt smiley )

  • #3   18. nov 2010 Plads er når han sidder stille ved siden af mig.
    Gå plads er når vi bevæger os, og han stadig er ved min side.

    Jeg skal nok tilføje at han har kunne finde ud af det før. Jeg har belønnet mere nok i gående plads, end siddende. For den siddende kom meget meget hurtigt...
    Måske skal jeg prøve med nogle andre godbidder... Siden han ikke bliver der, kan det måske være fordi de ikke har nok interesse..

    Men jeg vil stadig meget gerne have råd om hvordan jeg skal gøre når han ikke kommer når jeg siger plads, og hvad jeg skal gøre når han så går ud i strakt line igen.
    Så er jeg sikker på det nok skal komme stille og roligt.


  • #4   18. nov 2010 Arh, okay smiley Jeg troede det var noget du var ved at lære ham nu..
    Er det i alle situationer han ikke kommer når du siger plads? Eller er det f.eks. kun ved stranden?
    Og ellers ville jeg i øvrigt kalde på min hund med en "her" kommando i stedet.. eller bare kalde dens navn.. smiley

    Jeg har arbejdet meget med, at når jeg kalder og hun kommer, så får hun ros, godbid, bold o.l. og så får hun lov at rende igen - som hvalp var det måske 1 ud af 20 gange hun kom i snor når jeg kaldte smiley Det kan være du har for vane at putte snor på ham hver gang du har kaldt? smiley


  • #5   18. nov 2010 Han er altid i snor i disse uger når vi øver plads smiley
    Kræet kommer ikke når der er andet spændende hehe - på trods af at han får godbid når han kommer når jeg kalder. Så han er kun løs på et bestemt område, hvor jeg har ret stort udsyn, men der kommer han som ofte når jeg kalder. Medmindre han jagter en fugl. Men det træner vi også, for den skal også sidde i skabet.

    Det er når vi går alm. tur. Hvis jeg syntes at han begynder at trække en smule, der kommer en bus, eller får øje på noget, så er det rart at kunne få ham i plads med det samme, og han bliver der til han får "fri".

    Når jeg øver indkald er det med "Milo kom". Og så får han lov til at løbe igen - netop fordi han skal lære at det ikke betyder slut på leg fordi mor kalder.

    Vi har trænet det siden han var lille, men pga. div. teenageproblemer, så har "plads og gå plads" være nedprioriteret. Det er vi som sådan så kommet over nu, og så vil jeg gerne videre med det.
    Bare ikke på bekostning af en blodprop smiley


  • #6   18. nov 2010 Arh okay, ja så er det i hvert fald ikke det der er problemet ;o)
    Haha, arh, der er forhåbentlig lang vej til blodprop smiley

    (link fjernet)
    Nu handler den artikel jo om indkald, men jeg tænker at det sagtens kan overføres til andre øvelser (: Prøv om ikke der er noget der du kan træne på (:


  • #7   18. nov 2010 Det jeg hæfter mig ved er at du siger når godbidden gives afbryder hunden øvelsen. Altså kan det vær godbid=kommando slut.

    Jeg har selv været tilbøjelig til at belønne lige inden jeg afsluttede en øvelse, og jeg fik lige netop det resultat du nævner der.

    Jeg er nu meget opmærksom på at variere hvornår jeg belønner i øvelsen. Jeg går tilbage og belønner, forlanger at hunden bliver, siger plads, og belønner med det samme men forlanger at hunden bliver ved at gå ved min side.
    Det har hjulpet mig, så hunden ikke forbinder belønningen med at øvelsen er slut. øvelsen er først slut når jeg siger fri.


  • #8   18. nov 2010 Misja, det lyder nemlig meget rigtigt. Jeg har nok været for slem til at give godbid, og så er han færdig. Det prøver jeg så også at ændre nu, men det er sku svært når han bare går smiley

    Bodil det lyder også meget rigtigt. Jeg har altid hans godbidder i en træningspose i lommen, men har et par stykker i hånden så jeg har dem klar til når der skal belønnes.
    Det vil jeg prøve at arbejde videre med. Men så skal jeg tage meget meget langsomme skridt i starten, for at kunne nå at få dem op af lommen?

    Og igen igen igen, så kan han jo en stor del af det - altså vi starter ikke helt fra bunden (men næsten, for at få det indøvet korrekt) så jeg mangler stadig at få af vide hvad jeg skal gøre HVIS han går fremad og viger fra min venstre side.
    Skal jeg starte forfra i plads? Eller?


  • #9   18. nov 2010 Misja, det lyder nemlig meget rigtigt. Jeg har nok været for slem til at give godbid, og så er han færdig. Det prøver jeg så også at ændre nu, men det er sku svært når han bare går smiley

    Bodil det lyder også meget rigtigt. Jeg har altid hans godbidder i en træningspose i lommen, men har et par stykker i hånden så jeg har dem klar til når der skal belønnes.
    Det vil jeg prøve at arbejde videre med. Men så skal jeg tage meget meget langsomme skridt i starten, for at kunne nå at få dem op af lommen?

    Og igen igen igen, så kan han jo en stor del af det - altså vi starter ikke helt fra bunden (men næsten, for at få det indøvet korrekt) så jeg mangler stadig at få af vide hvad jeg skal gøre HVIS han går fremad og viger fra min venstre side.
    Skal jeg starte forfra i plads? Eller?


  • #10   18. nov 2010 Jeg indlærer altid den rette adfærd inden jeg sætter komandoen på.
    Dvs. den skal gå korrekt inden jeg begynder at sige plads.
    Træner kun 1 ting af gangen. Så enten det at gå ved siden af eller det at starte fra sit til at gå. Det er for meget at træne det hele på en gang.
    Hvis du skal træne den skal gå korrekt ved siden af dig, vil jeg bare starte med at gå, hver gang hunden er i den korrekte position klikker jeg og belønner. Den finder hurtigt ud af hvornår der kommer belønning og komer korrekt ind efter hver belønning. Når den har lært selv at komme ind, øger jeg kravet dvs. den skal gå 2 skridt før den får belønning. Derefter 3 skridt. Husk de 3 T'er = ting, tager tid!


  • #11   18. nov 2010 Rikke, det er sku næsten lige før jeg opgiver.. Men det gør jeg self. ikke smiley
    Jeg har i 2 måneder vel snart, ros og givet godbid når han gik ved siden af mig - uden brug af ordet plads.
    Det har så gjort at han ikke trækker ret meget mere. Meget meget lidt. Men han går ikke ved siden af mig hele tiden.
    SUK Ting tager sku tid...


    Men jeg tager imod alle jeres råd og fortsætter kampen. Jeg tror faktisk at jeg vil tage klikkeren med. Det har jeg ikke gjort før, men det virker måske bedre..


  • #12   18. nov 2010 Jeg kan kun anbefale at bruge klikker.
    Også husk en masse tålmodighed smiley


  • #13   18. nov 2010 Rikke, ja sådan en burde man kunne købe sig til smiley - altså tålmodigheden..
    Jeg har også læst at det går nemmere ind med klikker. Så det må jeg prøve, men så skal det være på roligt område, for tror ikke jeg kan styre både klikker og Milo på fortovet når jeg ikke er vant til at bruge den.

    Jeg håber. Og håber lidt mere hehe.


  • #14   18. nov 2010 Har ikke læst alle indlæg, men håber ikke jeg gentager noget smiley Når nu han sidder og du har hans opmærksomhed, så tal til ham og ros ham mens i går, og start med måske to skridt tre gange den første dag, og så gå længere og længere, så han ikke når at blive træt af det, før han har forstået det.

    Fx: Godbid foran næse fra venstre hånd, gå to skridt, ros ham mens han går der, og godbid. Og når han ikke koncentrere sig, må du gøre afstanden kortere, eller holde pause smiley

    Du kan også, fx små løbe med ham med en godbid han har set, og vende hurtigt i det du siger en lyd, så lære han at være obs, og skift retning mange gange, sådan har jeg trænet Micha da jeg også følte at hun hurtigt blev ukoncentreret, og det har virket rigtig godt, og snak med glad "legende" stemme.

    Held og lykke.



  • #15   18. nov 2010 VI gør det altid lige inden vi går i ringen til udstilling, og så er hun bare super koncentreret, bruger også af og til sådan en der siger piv, fra et pivedyr smiley

  • #16   18. nov 2010 Kristina, han kan sagtens gå plads i et stykke tid hvor jeg bare roser ham. Ingen problem.
    Problemet ligger i at når han har fået en godbid, så går han ud af "pladsen".

    Og så skal jeg finde ud af hvordan jeg får ham tilbage igen.


  • #17   18. nov 2010 Klikkeren er guds gave til mennesker med hund!!! :o)

    Men andre godbidder og klikkeren så går han sku plads! Jeg strammer den ikke, så han går ikke såå lang tid ad gangen, men gjorde det her til aften på gåturen, hvor det er mørkt og ikke et væld af trafik og andre hunde.
    Det var lidt svært at jonglere med klikker, snor og godbidder, men jeg fandt rytmen.
    Der var en enkelt gang hvor han gik videre efter at have fået en godbid, men så kaldte jeg ham i plads igen og så gik det fint, men gav ham fri hurtigt efter, for en sikkerheds skyld.
    Vi lagde blidt ud, så vi trænede det kun i starten af turen
    Jeg klikkede dog hver gang han selv gik hen på siden af mig. Men han var ikke så interesseret i godbidden her til sidst- kiggede slet ikke op - så jeg klikkede bare og roste. Håber så det er nok. Men kæft jeg glæder mig til at træne videre i morgen. Det er jo fantastisk :)))


  • #18   19. nov 2010 Super smiley !! Dejligt at se resultater så hurtigt.. held og lykke med det.

  • #19   19. nov 2010 Misja, jeg var så glad i aftes at du tror det er løgn smiley
    En fantastisk sucess som jeg bare have brug for. Så jeg håber det går lige så godt når jeg kommer hjem smiley


Kommentér på:
Plads, og gå plads

Annonce