{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
932 visninger | Oprettet:

4 årig hund gå i plads? {{forumTopicSubject}}

Nå ja jeg håber i forstår overskriften..

Milo er 4 år, og vi har trænet med ham siden han var hvalp. Dog ikke så meget de sidste par år, da han jo havde fået alt det basale ind, så det er mere på de daglige gåturer og hjemme i haven. Han lystrer som sådan godt nok.

Her på det sidste har jeg genoptaget hans træning mere konsekvent, og uden snor, når vi går tur på et grønt område. Han er SUPER dygtig, og den sidder sku lige i skabet, pånær at gå i plads. Han ryger direkte ind og sætter sig når jeg siger "plads" eller klapper på låret, men han fatter ganske enkelt ikke at blive ved siden af mig når vi går fremad. Det går nogenlunde uden snor, men ikke fantastisk, og det går helt skidt når han har snor på...

Jeg har godbidder med som jeg giver ham i det han er præcist hvor han skal være, og roser ham. Men han er der kun et splitsek. og så er han en hunds længde foran mig igen, eller bare længere fremme. Det er som om han ikke har tålmodighed til at gå der..

Hvordan faen skal jeg lære ham det? Vi har prøvet klikker, det er ca. samme resultat. Jeg vil jo heller ikke have han bare skal gå og glo op på mig fordi han venter en beløning...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  4 årig hund gå i plads?
  • #1   12. okt 2013 Jeg ville shape adfærden med klikker på den måde kan du markere når han præcist er der hvor du gerne vil have ham. Og så ville jeg splitte den færdige øvelse op i mange små dele så det i starten fx er nok at han kun går et skridt ved siden af dig, så to osv. før han klikkes. Håber jeg fik forklaret det godt nok heller uddyber jeg selvfølgelig gerne.

  • #2   12. okt 2013 Da jeg skulle lære Musashi at gå hinter, holdte jeg ham i snor. I starten holdte jeg snoren så stram, at han kun kunne gå på den rigtige måde, selvfølgelig ikke så stram at han blev kvalt smiley Senere fik han længere snor, da han havde lært princippet i det. Hver gang han gik fra langt frem blev der sagt HINTER, lystrede han ikke blev han hevet tilbage.

  • #3   12. okt 2013 Jo jeg tror jeg forstår smiley
    Jeg prøver også at træne det op, og ikke forvente han går ved siden af mig i 100 m. Det er mit mål bare at nå at give ham "fri" inden han er rendt foran. Men det er noget af en "kamp" inden at få ham ind hvor han skal være. Ellers går han bare i plads foran mig...


  • #4   12. okt 2013 Ja jeg vil så ikke bruge tvang. Det skal være 100% frivilligt.

  • #5   12. okt 2013 buger du klikker? for hvis du gør så klik når han er hvor han skal være og giv ham sekundærforstærkningen så behøver du slet ikke give ham "fri" da klikket jo også markerer endt adfærd og det derfor er helt okay han går ud af position

  • #6   12. okt 2013 Jeg ser det ikke som tvang må jeg så sige smiley

  • #7   12. okt 2013 Hvis du bor nær Ballerup kan jeg anbefale "fri ved fod" kursus hos Anja smiley (Aktivthundecenter.dk)

    Når du har hunden siddende i plads skal du sørge for at bevare øjenkontakten. Til at begynde med er det ikke engang et helt skridt du tager, kigger hunden ned eller begynder at gå hurtigt frem uden dig er du gået for hurtigt frem. Klikker er godt at bruge i den her situation.


  • #8   12. okt 2013 Der er flere muligheder for at lære hunden det. Den ene er at sætte dine forventninger gevaldigt ned. Når nu det er noget han ikke er trænet i, kan du ikke regne med at han kan gå flere meter på plads. Så start ud med ham ved siden af dig, og så skal der altså belønnes allerede efter ½ skridt om nødvendigt, og igen efter det næste halve skridt osv. Efterhånden som vovse bliver bedre, skal der self være længere imellem belønningerne. Men i begyndelsen går hunden praktisk talt med en godbid på næsen hele tiden.

    En anden mulighed er at shape øvelsen som CMP foreslår -den har jeg brugt med Reiki med godt resultat. I Begyndelsen blev han klikket bare for at gå hen ved siden af mig. Han er vandt til at blive klikket å han fandt jo hurtigt ud af at det nærmest fungerede som godbidsautomat at gå hen ved siden af mit ben. Herfra er kravet så sat op lidt efter lidt. Først at han skulle følge mit ben et skridt, s to så tre osv.
    Hav dog i baghovedet fra start hvor præcist du vil have din plads -snakker vi f.eks. konkurrencelydighed, skal du ret hurtigt kræve at hunden er HELT inde ved benet, men er du tilfreds med at den bare er "et sted ved siden af" så er det self bare det du klikker for.

    Man kan osse gå over i ultra-kort snor o.l. men det synes jeg så ikke er hensigtsmæssige måder at lære hunden at gå på plads på.

    Uanset hvordan man så vælger at lære hunden det, handler det om at hunden skal opdage at det er ret så fantastisk at gå der ved siden af dig



  • #10   12. okt 2013 At hive i sin hund for at opnå noget er tvang i mine øjne smiley Jeg foretrækker samarbejde.

    Jeg bruger ikke klikker normalt, og har ikke brugt det i et år tror jeg... Men den ligger ude i kassen. Jeg er derfor ikke helt med på hvad sekundærforstærkning er?


  • #11   12. okt 2013 Med Reiki har jeg i øvrigt osse lavet "følg mig-lege". Han var i forveen lidt af en haj til kontaktøvelser (på banen om ikke andet, man er jo ikke spidshund for ingenting :P)
    Og så har jeg ganske enkelt bedt om kontakt, bevæget mig, og så har han ellers fulgt hastigt efter for at bevare kontakten.
    Det er en leg han stadig synes er super sjov, og den er så udvidet med at han kan gøre det både forlæns, baglæns, ved siden af mig,foran mig, sidelæns osv. Men ved alm lydighed er det jo benet hunden skal følge, så det afhænger nok lidt af hvad man skal bruge det til, om det er en hensigtsmæssig måde at lege med øvelsen på.


  • #12   12. okt 2013 Og ang "hinter" er jeg i øvrigt ganske enig med BATDOG -det virker altd for mig lidt små.komisk at folk går og bruger et ord som betyder bagved om at gå ved siden af hehe

  • #13   12. okt 2013 Natascha -"din" måde er den vi brugte i DCH da jeg som barn gik med vore fox-terrier. Må med skam erkende at han aldrig blev særligt god til øvelsen. Jo jo, han lærte da at forstå at han skulle gå ved siden af. Men han lærte aldrig at udføre det rigtigt præcist og følge viligt med i sving osv. Måske var jeg bare ikke dygtig nok, jeg var jo alt andet lige, kun et barn og ikke erfaren i hundetræning. Men jeg har den dag i dag, stadig svært ved at se hvordan man på den måde, skal få en super præcis plad hvor hunden virkeligt følger med.
    For det handler jo ikke bare om at hunden ikke må komme for langt frem, men om at den holder nøjagtigt den position der er ønsket, uanset i hvilken retning jeg bevæger mig. Så en skal følge et og villigt med hele tiden


  • #14   12. okt 2013 det er bare godbidden eller verbal ros eller legetøj eller hvad man bruger til at efterfølge klikket (det primære) med smiley
    Hvis din hund bliver ved med at gå foran dig kan du vende dig og gå modsat igen og igen til hundens søger mere ind og så klikke her. Man ja jeg ville starte med at klikke når hunden når den er i ro i positionen ved siden af dig. Herefter ved et eller et halvt skridt. Går uden væk fra positionen når du klikker gør det ikke noget - det er der hunden er i klikket man forstærker


  • #15   12. okt 2013 Altså det er vel generelt en god ide at sætte forventningerne ned.. Jeg havde jo ikke regnet med 100 m, men i det mindste 10 m.. Men jeg sætter dem så hermed ned til 1/2 skridt smiley

    Jeg vil gerne have min plads ved mit knæ, sådan maks en 5 cm. fra. Og det opfylder han egentlig fint nok.

    Jeg må bare prøve med klikker, og håbe det kan forstærke det. Fordi jeg har prøvet nærmest at hælde godbidder ned i ham. Han tumlede stadig rundt. Og han ved godt at han får belønning når han går med sin skulder ved mit knæ. Fordi når jeg beder ham gå på plads, når vi går, så går han måske "en hunds længde" foran mig og kigger tilbage. Jeg kigger bare på ham. Og så pludselig sænker han farten lidt, og går lige der hvor han skal, og så fylder jeg godbidder i ham, og wupti, så er han en hunds længde foran igen...


  • #16   12. okt 2013 CMP den her vil jeg gerne lige have en gang til:
    "Går uden væk fra positionen når du klikker gør det ikke noget - det er der hunden er i klikket man forstærker"


  • #17   12. okt 2013 Altså jeg lærte om hinter for, ja ja lad mig nu se 15-16 år siden. Da jeg gik til jagttræning med min ruhår, og jeg lærte det på den måde. Derfor bruger jeg den stadigvæk, da jeg har succes med den.

    At det så betyder "bag" har jeg aldrig tænkt over, jeg vil bare ikke bruge ordet plads. Da flere øvelser ikke skal have samme komando, det er i mine øjne forkert smiley


  • #18   12. okt 2013 Men vi skal nok også arbejde på kontakten tænker jeg. Han kan sagtens gå og kigge op på mig (jeg egentlig ligeglad med hvor han kigger hen), men pludselig så skal han lige snuse til noget, stoppe et sted osv. Og det er jo ikke meningen..

  • #20   12. okt 2013 hehe sorry havde lige et halvt øje på min ene hund i løbetid og Noah smiley
    Men ja det jeg prøvede at skrive var "Fjerner hunden sig fra positionen når du klikker så pyt med det, det er der hvor hunden er i det sekund du klikker hundens forstærkes for.".


  • #21   12. okt 2013 Ja vi skal så nok ikke starte på det grønne område, men nærmere ude på vejen. Eller i indkørslen. Det er jo kedeligt.dk.

    Og jeg tror jeg har haft min portion "te dig tosset for at få din hunds opmærksomhed" - og han var så ligeglad smiley

    Lærer han at bekerske sig automatisk? han kan godt være så ivrig efter at gøre det rigtigt, så han vælter rundt og prøver på alt muligt der kan udløse en godbid, når han ved jeg har dem.


  • #23   12. okt 2013 Det er næsten en skam det er aften smiley Ellers skulle vi ud og træne nu. Men jeg har lige fyldt ham med rå kyllingelår for første gang, her til aften, så skal nok ikke fylde ham med alt muligt mere i dag.

  • #24   12. okt 2013 Natascha -det afhænger måske af hvordan man gerne vil have sin plads. Jeg vil have en hund der er går glad og spændt ved siden af, er SÅ klar på arbejdet og har god kontakt til mig. På jagthunde er det min oplevelse at "plads" blot betyder "afslappet ved siden af mig"... hvor man i lydighed gerne vil have den der super glade, top-motiverede hund, foretrækker jægere nok en hund der går mere afslappet.
    Men det er mig stdig imod at hive sådan i hunden for at lære den en øvelse... for det bliver dælme mange ryk i linen (eller meget konstant stram line) indtil hunden har lært at den skal være ved siden af en. Faktisk tror jeg ikke Gaia overhovedet kunne lære det på den måde, da hun i det store hele er hamrende ligeglad med ubehag og sågar smerte... Derfor virker det ikke i nogen som helst øvelser, at bruge den ene eller anden form for fysiske ubehag.. der er ganske enkelt ingen reaktion.

    en der med "plads har flere betydninger" fortår jeg ikke? Plads er jo kun plads = ved siden af mit ben uanset hvad jeg laver"

    Marianne -håber du giver en update når du har forsøgt dig lidt frem. Forvent ikke mirakler på dag 1. Hvis han blot for en smule forståelse for princippet, så betragt det som succes. Når først hunden fanger ideen og at den faktisk selv kan udløse godbidder ved at være det rette sted ved siden af, skal i nok kunne få øget tiden han kan gå der... Det vigtigste er i første omgang at han forstå nøjagtigt hvor han skal være, og at det KUN er der han kan få godbidder, og ikke når han er 10 cm længere fremme eller tilbage smiley


  • #25   12. okt 2013 Vi prøver smiley

  • #27   13. okt 2013 BATDOG -det var jo lidt det der var min pointe smiley

    Men jeg ved da fra veninde med jagthunde (labber og cocker) at de altså godt kan lære at gå pænt på plads, uden at skulle hales rundt i snoren...



  • #28   13. okt 2013 I min verden betyder Plads, kun at sidde ved min venstre side. Vi går hinter, jeg stopper og siger plads, SMASK hunden skal smække røven i jorden. Hvis vi laver indkald, og jeg råber på plads. Skal hunden komme til min højre side, gå bagom mig, og sætte sig ved min venstre.

    Så plads betyder smæk røven i sædet, ved min venstre side smiley Derfor bruger jeg ikke ordet plads, når vi går, da hunden jo ikke skal gå når jeg siger det.

    Mange bruger ordet plads, både når hunden skal sidde ved venstre side, og gå ved venstre side. Det er i min verden forvirrende, så der mener jeg at flere øvelser har samme komando.


  • #30   13. okt 2013 Natasha-ok så forstår jeg hvad du mener. Jeg ser det ikke som et problem, men hvis det man bruger fungerer, så er det jo fint smiley

    BATDOG -Jeg synes bare det piller alt spænding og "yay hvor er det fedt det her" ud af hunden, hvis den skal gå i 10 cm line, til den har fanget opgaven.


  • #31   13. okt 2013 Folk bruger jo de indlæringsmetoder de har succes med, det samme gør jeg. Det tog mig en gå tur, at få Musashi til at fatte konceptet i hinter. Straks da han havde fattet det, blev snoren løs.
    Det samme med kom på plads, det tog 10 minutter. Her havde han oss snor på, så jeg kunne lede ham bagom mig. Da han fattede det, røg snoren af, og nu ledes han med hånden.

    Jeg har det bare bedst med at lede hunden på den måde, for jeg føler at jeg har den fulde kontrol smiley


  • #32   13. okt 2013 Her er plads ved fod- og røven ryger pr automatik i jorden når jeg stopper- for så falder der måske kiks af smiley .
    Hinter er bagved- " glo på damens røv" smiley

    Begge ting er indlært ved kiks i RÅ OG RIGELIGE mængder.. Snoren er kun stram, hvis der kommer kat/egern på tværs af stien, lige foran snotten på dem..

    Man KAN benytte sig af negativ forstærkning ved indlæring, men det er sgu ikke lige min stil..
    Begge mine hunde ved at de kan fjerne " pres" i halsbånd ved at gå på plads eller bremse- derudover så hellere positiv forstærkning.


  • #34   14. okt 2013 Jeg ville starte med at have et mål, der hedder 1-2 skridt. Jeg ville lokke hunden og bruge en klikker som markør. For mine hunde er klikket ikke lig med "fri", så jeg kan sagtens gentage øvelsen 3-4 gange før de får pause. HVis ikke din hund kan gå ét skridt, så kan den ikke gå 10 eller 1000.

    Er lige gået i gang med indlæring af højreplads og jeg synes meget hurtigt jeg får en sikker position og 1-2 gode skridt. Mere forlanger jeg slet ikke i starten. Så begynder jeg at lave vendinger osv. inden jeg sætter flere skridt på.


  • #35   14. okt 2013 Jeg ville aldrig frishape følget! Min position skal være meget meget præcis og der er for stor risiko for mig, for at få noget uønsket. Så jeg foretrækker derfor altid at lokke i fri ved fod/pladsposition.

Kommentér på:
4 årig hund gå i plads?

Annonce