{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
371 visninger | Oprettet:

LP1...optræning... {{forumTopicSubject}}

Hejsa...

Vi starter med Hailie til ldighedstræning her til foråret, og ville gerne træne en masse relevante ting, her hen over vinteren...

Hun kan allerede en del ting, som sit, dæk, stå på afstand... plads, og gå på plads osv... men vi er begyndt at træne apportering...
Og det er jo ikke fedt at hun skal aflevere det legetøj vi lige har kastet... vi prøvede idag at binde legetøjet fast i en lang line, så hun ikke kunne løbe med det, og det virkede nogenlunde...

Er der nogen der har andre gode måder at træne det må, og evt. andre gode ting, vi ikke lige har tænkt på?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  LP1...optræning...
  • #1   31. dec 2008 Apportering er ofte noget af det "sværeste" for en hund. Nu ved jeg ikke hvordan LP foregår, men retrieverne skal jo apportere og rent faktisk aflevere til hånd. Første trin er at hunden bliver fortolig med at være i nærheden af ejer, men apporten i munden. Det kan man træne ved at hunden går i line og har apporten i munden. Man går og roser og roser. Stopper op ind imellem, tager dummy fra hunden og giver den tilbage igen. Næste trin er at man er i et område, hvor hunden ikke kan slippe væk. Kast apporten og så snart hunden har fat i den, vender man væk fra hunden og begynder at kalde på den. Lad VÆRE med at kigge efter hunden. Lad VÆRE med at kigge PÅ hunden, når den kommer hen. Stille og roligt ned på hug og lok hunden hen UDEN at kigge. HUSK at tage imod apporten og ikke hunden, når den kommer hjem. Dvs. nusse og klappe hunde UDEN at røre apporten....
    Åh, det er skide svært at forklare. Spørg, hvis du er i tvivl...*GG*


  • #2   31. dec 2008 Hvor gammel er din hund egentlig ?
    Hvis den ikke er så gammel, kører du måske lige lovlig hårdt på med træningen

    Har lært mine hunde apport på denne måde ( schæferhundeklubben ) :
    Står foran hunden. Giver den apporten i munden. Ros ( klik ) og belønning. Dette er så gentaget rigtig mange gange. Når hunden kan sidde med apporten i munden længre end tre sek uden at spytte den ud eller noget andet, ligger jeg så kommandoen på. Når hunden kan sidde stille med apporten i munden i længre tid, kan man gå vidre til næste skridt, der så er, at kaste apporten. Resten er jo ikke svært.............


  • #3   31. dec 2008 Ok, det med at vende ryggen til lyder slet ikke dårligt...
    Men hun er kanon allerede, til bare at sidde med den, og når vi er indenfor kører det også perfekt.. men så snart man kommer ud, er der jo andre ting der er mere spændende smiley men hun kan nogenlunde hvis man ikke kaster den mere end 3 meter... og så regner jeg med stille og roligt at øge afstanden...

    Og hun er 11 mdr. her d. 3 jan...


  • #4   1. jan 2009 Jeg synes ikke det lyder som om du kører for hårdt på med træningen - min egen var klar til en LP1 som 11 måneders - uden at jeg havde presset hende. Det kan sagtens lade sig gøre:)

    Det jeg synes er vigtigt at træne, er sikkerheden i øvelserne. Dvs. træn at hun skal kunne dække når i går fra hende, rundt om hende, laver sprællemand osv. Hun skal være "dækfast" og blive liggende i stort set alle situationer. Træn tid på de forskellige øvelser. Min grundregel er, at når de eks. skal være i en fællesdæk i 60 sekunder til LP1, så skal min hund kunne ligge i 90 sekunder, for at være sikker.

    Mht apporteringen, har jeg indlært det med backchaining.. sådan her: (link fjernet)


  • #5   1. jan 2009 Siri R:
    Ja det er også nogenlunde sådan vi er startet op med apportering.
    Og jeg syntes absolut heller ikke at vi kører for hårdt på med træningen... hun nyder at arbejde, og jeg kan jo hurtigt se på hende, når hun ikke gider mere...
    Men vil ihvertfald begynde at tage tid på de forskellige ting... rigtig god ting... tusinde tak... og godt nytår...


Kommentér på:
LP1...optræning...

Annonce