Vil ikke komme på plads {{forumTopicSubject}}
Hej
Vi har en gul labrador Formel 1 på 10 måneder, og vi har gået til hvalpe træning og lydighedstræning, hvor hun har lært at komme på plads. Det vil hun også Stadigvæk når vi er til træning, eller her hjemme. Men når vi så er i skoven, strande eller på marken. Hvilket vi har været, hver dag siden hun var lille. Så gider hun pludselig ikke komme på plads. Hun ved godt hvad kommandoen det betyder, for hun kan have kommet på plads 10 gange i starten af turen, hvor hun bliver belønnet med en godbid. Men så når turen er ved at være slut og vi skal have hende i snor, så nægter hun og holder så væk. Nogen gange tager det op til 1 time at fange hende. Vi har prøvet følgende; Gemme os hvor vi så kalder på hende og hun skal finde os. Vent ryggen til hende. Logget med godbidder og ynglings legetøj. Gået den anden vej. Og intet hjælper. Hun har aldrig fået skæld ud, men ros hvis hun endelig er kommet på plads efter noget tid.
Er der nogen der ved hvad man kan gøre???
jan 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 35 Svar: 413
Jeg ville ikke slippe hende når hun ikke kommer når I kalder når turen er ved at slut. Ellers så kan I tage hende i snor midt på turen. Så det er ikke er et bestemt sted at hun får snor på.
Hun skal ikke vide hvornår ture slutter.
Gav det mening?
okt 2007
Følger: 18 Følgere: 7 Hunde: 5 Emner: 138 Svar: 3.981
Måske i skulle gå nogle andre steder, så hun ikke lige kan lure, hvornår turen slutter. Eller afkorte turen, så den slutter et sted, hvor hun kan kaldes på plads.
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 73 Svar: 794
I skal kalde hende ind mange gange i løbet af en gåtur, således at det at blive kaldt ind bliver til en sjov leg.
Dvs. i kalder hende ind - giver en godbid eller leger noget rigtig sjovt og derefter giver i hende fri igen.
På den måde kan hun ikke vide, hvornår turen reelt er slut.
jul 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 5 Emner: 32 Svar: 1.524
jul 2007
Følger: 34 Følgere: 32 Hunde: 5 Emner: 35 Svar: 745
okt 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 20
Nu er det jo også sådan at vi kalder hende ind flere gange i løbet af turen nogen gange kommer hun andre gange gør hun ikke og hun er faktisk pænt ligeglad med godbidder, og leg.
Vi har nok været for slemme med kun at kalde hende på plads og give godbid og så snor på da hun var ganske lille.
Men det har vi lavet om da hun begyndte at opfører sig sådan her. andre gode forslag?
Til Helle
Tak for svaret.
Ja man kan da sagtens leve med at have en hund som kun går i snor men vi har jo valgt nettop en gul labrador formel 1 så vi kan bruge hende til markprøver med videre inden for Retriver klubben. Jeg kan jo ikke gå til prøve med hund jeg ikke kan regne med, så bliver nød til at finde en måde at løse problemet på.
jul 2007
Ja men hun ved ju at det er der hvor turen er ved at være slut I sætter line på hende....
Det skulle hun ju ikke kunne vide, om det ikke var fordi I altid tager hende i line der...
jeg ville gøre så her for at omprogrammere hende til at det bliver noget hyggelig at komme i snor, og det er at I laver (eller køber) en pælsdummy. som I kun plukker frem lige når hun kommer ind på plads, efter i fået snor på...der hvor I plejer sætte snor på hende... som hun får lov at beholde i munden på turen hjem. Når I kommer hjem så er det "slip" og væk med den til næste gang linen skal på...efter løbeturen.
Jeg vil love at det kan ingen Retriver stå for. Jeg kan næsten garantere at det går ikke særlig mange gange forend hun kommer løbendes hen til jer for at få line på.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Det skal kunne betale sig at komme HVER gang, og det skal dælme være en god belønning.
Træn eventuelt med indkald - super belønning, få line på - super belønning, af med linen, og en fri-kommando.
Masser af gange under en gåtur.
Og hunden skal selvsagt også belønnes stort den sidste gang, når turen er slut.
okt 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 20
Endelig et svar jeg kan bruge til noget det vil jeg prøve tror måske også det vil virke.
Det skal afprøves med det samme har nemlig en dummi med fasan vinger liggende. Det er nok det eneste jeg ikke har prøvet eller tænkt på.
Skal nok lige sige om det løser problemet
jul 2007
okt 2007
Følger: 18 Følgere: 7 Hunde: 5 Emner: 138 Svar: 3.981
Kun at i ikke skal være så forudsigelige;-)
apr 2008
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 315 Svar: 2.199
Sådan gjorde vi...
Vil ikke komme på plads