{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.358 visninger | Oprettet:

Manglende respekt? {{forumTopicSubject}}

føler jeg at min hund har for mig... jeg har ham til at å pænt i snor, sitte, dække, give pote osv. pladstræning med snor går fint og flot, og pladstræning uden snor inden for er også godt, men hvis han så bliver sluppet fri udenfor ved en gåtur, kan han være svær at kalde til mig igen, trods kommandoen plads, med en bestemt tone, han kan komme hen til mig, men løbe lige forbi, og tror så at vi skal lege nu, så hvis jeg vil have fat i ham, løber han bare rundt, og det er som om han propper poterne i ørene for kommandoen plads.... nogle gode råd? dette er især vigtigt når der nogle gange kan køre biler som han vil løbe efter også, så skal plads bare virke....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Manglende respekt?
  • #1   21. apr 2009 Når hunden løber forbi dig og løber rundt om dig i stedet for at komme direkte hen til dig er for at dæmpe dig..

    Du bliver vred når hunden ikke kommer, og hunden vil ikke komme når du er vred..


  • #2   21. apr 2009 Når han kommer til dig, roser du ham og giver en godbid og så lader du ham løbe igen. Det gør du flere gange inden du igen tager ham i snor.





  • #3   21. apr 2009 Herregud.....Han er 7 måneder? Og ikke engang kommet RIGTIG i teenagealderen endnu. Hvordan er han til træning? På træningspladsen?

  • #6   21. apr 2009 Træner indkald på en glad og positiv måde et sted, hvor han IKKE har mulighed for at stikke af eller blive kørt ned:-) Og så væbner dig med masser af godbidder og tålmodighed:-)

  • #7   21. apr 2009 herre gud han er 7 måneder? ja det er jeg klar over, men derfor skal jeg jo stadig være igang med at træne det, tænker også selv at han kun er 7 måneder, men sådan vil jeg nok tænke længe endnu, men åbenbart ikke andet for end at fortsætte træningen, hver dag som jeg plejer..og prøve lidt flere teknikker af... men lige meget hvor munter jeg er, så han gerne skulle have lyst til at komme tilbage så duer det ikke...
    til træning igår var han en mønsterelev, i snor, til dæk osv. men så snart de alle blev sluppet fri, er han igen svær at komme i kontakt med, så er ikke kun når der er andre at det kan være et problem...


  • #9   21. apr 2009 Manglende respekt mener jeg ikke er gældende her. Snarere manglende forståelse & indsigt fra din side smiley

    Når i er til træning, er det så ikk meningen at hundene til slut brænder krudt af til sidst sammen ?


  • #10   21. apr 2009 Janni B

    Det er helt normalt at en hvalp på 7 mån har konsentraionbesvær.
    Mit råd er at når du kalder ham til dig og han løber uden om dig så sæt dig på hug og vent hvis han så ser på dig eller på en eller anden måde viser dig at du har lidt kontakt til ham så kald igen. Men aldrig mere end 3 gange for så bliver træningen ødelagt også finder han ud af at han kan slippe af sted med at gøre som han vil. Før eller siden skal han nok komme også ros ham til skyerne og masser af godbider.

    Hvis han leger med andre hunde kan du ligeså godt lade være at kalde på ham ved mindre han kigger på dig for de andre hunde er sjovere end dig. Så træn noget mere når det kun er dig og ham.

    Jeg har selv en hvalp på 7 mån og jeg har været alt det du beskriver igennem med min hvalp, og når intet af det jeg har beskrevet hjalp løber/løb jeg i den modsatte retning af ham og han kom hver gang.

    Håber jeg ku hjælpe dig lidt på vej.


  • #12   21. apr 2009 Din hund reagerer ganske normalt, når man tager alderen i betragtning. De kan blive "døve" i den alder. Put en sporline på, når I træner indkald, så du er sikker på at få succes! Når den så sidder i skabet, så kan du prøve uden igen. Og jeg vil give de andre ret, du skal være pokkers interessant, om du skal ligge på jorden og sprælle og te dig som en tosset! Tålmodighed og træning - det er eneste vej frem... Det skal nok komme, når hørelsen kommer igen smiley

  • #13   22. apr 2009 suk ja det medden forsvundne hørelse nikker jeg genkendende til hehe smiley

    træning med fløjt er vi igang med, men indtil videre har jeg ingen fløjte, og kan ikke selv fløjte ret højt smiley indtil videre er det derfor kun et dæk fløjt han har lært, den sad i skabet efter 7 forsøg smiley

    der hvor jeg træner ham, bliver de lukket løs midt i træningen, for at fyre lidt krudt af...

    men må finde et stykke legeøj, og te mig tosset og jeres andre råd når vi skal ud senere smiley

    mange tak for jeres tips! smiley


  • #14   22. apr 2009 Janni.

    Med min bemærkning om de 7 måneder mente jeg at du kan ikek forvente at den "sidder i skabet" i den alder. Jeg har Kaido på 11 måneder og hun har selektiv hørelse:-). Hun hører det hun VIL høre og så må jeg bruge AL min tålmodighed og fantasi for at kalde hende hjem.

    EN ting, som folk ofte gør forkert, er kun at kalde hunden til sig, når den skal have snor på. Så er det sjove forbi...... Surt show..... Kan man så bebrejde hunden at den ikke gider komme hjem? Nej vel? Jeg siger ikke at DU gør det, men et godt råd er, når man går løs med sin hund, ind imellem at kalde den hjem, give en godbid og så lade den få fri igen.

    Jeg går til klikkertræning. Her får hundene også lov at lege. På et tidspunkt bliver vi bedt om at få fat i vores hunde. Enten ved at løbe væk fra flokken og kalde eller ved simpelthen at gå hen og hente vores hund stille og roligt. Derefter skal vi have et minuts kontaktøvelser, hvorefter hundene bliver sluppet fri igen. Det gør altså at vores hunde oftest kommer til os, når vi kalder.

    Og ALDRIG række ud efter din hund. Når han kommer i nærheden af dig, så smid en håndfuld godbidder foran dig. Imens han har travlt med at spise dem HENNE ved dig, kan du putte snor/halsbånd, sele på ham:-)


  • #15   22. apr 2009 Jeg kan godt forstå, det er svært at lave indkald med hunden på træningspladsen, og dermed også andre steder.

    Når de midt i en "arbejdstime" bliver sluppet løs med den ultimative gevinst, som vi mennesker aldrig kommer til at overgå - at lege med andre hunde - så er det da klart, at det sætter et spor i hjernen der siger: Ingen line = fis og ballade, ultimativ leg.... Vel at mærke VÆK fra føreren.

    Jeg synes det er rigtig dårligt for træningen, at hundene bliver lukket sammen på træningspladsen, for det giver endnu mere arbejde.

    Nå - men som der bliver sagt har du så nu den beskedne opgave, at du skal være langt langt sjovere end alt det hunden kan se i omgivelserne. Sørg for, at der altid inden for en KVM af dig, foregår noget sjovt. Boldleg, guffer, whatever.
    Kald på hunden femhundrede gang - med line i indtil indkaldet er sikkert - og leg, giv guf eller noget andet fantastisk og lad hunden løbe igen.

    Husk også at gå væk fra hunden ofte. Når han løber i den ene retning, så går du i den anden. Han skal lære, at holde sig til, og at hvis han ikke gør det, så er du væk.


  • #16   22. apr 2009 Fruit, det er en holdning - men hvordan udføres den.

    Den skal komme, færdig - og når den så ikke gør?

    Hvordan motiverer man en hund til at komme med det udgangspunkt?


  • #17   22. apr 2009 Og det motiverer den til at komme næste gang?

  • #18   22. apr 2009 altså når vi træner så det kun sjov der ude altså de har leg en 3 gange på havanden time , og så ind i mellem der ind indkald og så ud og så indkald med snor og så kan vi lave lidt agillity eller lære nye sjove ting og så lidt fri ved fod , og det fungere rigtig godt for os , så dog ikke for dem som har terriere med på pladsen de har slet ingen koncentration..

  • #19   22. apr 2009 lige præcis hvordan får du den så til at komme næste gang ? altså en hund kommer da ikke når den har fået ballade en gang over den så endelig kom .. hvis vi ude og han ikke kommer så lader jeg bare som om han ikke er der og så kommer han nu når mor ikke gider kigge eller også så går jeg hen til ham og spørg om han vil være sød og lige komme på plads og det gør han så , og så får han lov at løbe igen smiley

  • #20   22. apr 2009 Fruit, jeg har det sådan, at sker det, at hunden ikke kommer når man kalder, så er det fordi man ikke har indlært øvelsen ordentligt.

    En hund prøver faktisk at gøre det rigtige - både hvis man opdrager med ros og med skideballe.
    Og gør den ikke det rigtige, så har man ikke formået at fortælle den tydeligt nok, hvad det er man ønsker af den.

    Det falder altid tilbage på en selv.

    Så kan man vælge, hvad man synes er sjovest at hunden skal motiveres af. Forventningen om noget godt eller forventningen om en skideballe.



  • #21   22. apr 2009 fik svar i foringe indlæg du lavede :)..

  • #22   22. apr 2009 Fruit, som hundefører må man arbejde med udgangspunktet man har - og deriblandt hundens selvstændighed.

    Hvis hundens selvstændighed fraholder den fra at komme når man kalder, så har man ikke gjort sit arbejde ordentligt.
    Man har ikke forstået at motivere hunden tilstrækkeligt...

    Atter falder det tilbage på en selv...


  • #23   22. apr 2009 Fruit, du mener så, at du med en skideballe kan gøre den mere forudsigelig i forhold til instinkter og drifter?

    Eller hvilket formål har skideballen, når hunden "bevidst ikke kommer"?


  • #24   22. apr 2009 Hvis den på grund af drifter og instinkter alligevel ikke kommer 100 gange ud af 100, hvorfor så give den skideballen?

  • #25   22. apr 2009 Det kan virke på os mennesker som om hunden bevidst ikke kommer, men læg nu ikke for meget tankegang i deres små bepelsede hoveder ; )

    Når indlæringen er helt på plads og hunden er sikker i sine kommandoer kan man brøle så guderne hører det ved en ikke udført kommando; men ved indlæring hjælper det ingen steder at stå og brøle af dyret der (forståeligt nok) har fundet noget mere interessant end den rasende fører..

    Da vi trænede indkald brugte jeg kiks kiks og kiks.. Smed om mig med kiksere og kaldte energisk hunden hen for at se hvad jeg havde fundet..
    - Fandt jeg en lille kvist blev han også kaldt hen for at lege med mig med den..

    Satte han af og spænede i vandet blev der brølt "NEJ", de fleste gange stoppede han op og jeg rooooste og kaldte ind til en håndfuld pølser..

    De gange han ignorerede mit nej gik jeg blot ned på stranden, ud i vandet, gav hunden linen på og gik tilbage hvor vi øvede fra start..
    - Gik lineføring, simpel lydighed i line; derefter det samme uden line og så vild leg med bold/pind og han fik så en fri igen..

    Det er et arbejde uden lige og det trætter dig mere end hunden i starten ; )

    Hvad jeg lærte hunden var, at alt godt og sjovt sker med mig i nærheden , uden mig er der ingen sjov og ballade (og det er dælme en opgave med en hund der elsker vand og at spasse rundt og grave huller) ..


  • #26   22. apr 2009 Fruit, ja det virker glimrende. Det er jo sådan man har opdraget hunde i evigheder.

    Jeg tillader mig dog holde mig til det overdrevne psykologpjat fordi jeg synes det er sjovere, at min hund kommer fordi jeg er fantastisk og ikke fordi jeg ellers er en sur kælling...

    Men det er jo bare et valg man tager.

    Selverkendelse er dog nødvendigt ligegyldigt om man vælger at skælde eller at belønne i sin opdragelse.

    Hunden gør kun det, man lærer den - og gør den det ikke, så er det fordi man ikke er dygtig nok til at lære den det.


  • #27   22. apr 2009 er rigtig gllad for alle jeres inputs smiley skal se om jeg kan finde ud af at bruge bare en brækdel af det år jeg skal træne vovse senere smiley

  • #28   22. apr 2009 *og jeg ved det virker at de får ballade hvis de ikke kommer så går der ihvertfald lang tid inden *

    Den brugte vi også for 30 år siden. Men man har jo lov at blive klogere:-)

    Er HELT enig med CH:-)



  • #29   26. apr 2009 Fruit - Man kan sagtens opnå en velfungerende hund uden at råbe af den eller tage fat i den..

  • #30   26. apr 2009 Fruit, jeg må indrømme, at jeg synes det er en nedladende tone du bruger - du laver en grov generalisering og kalder andre metoder end dem du benytter og synes er virksomme for pladder?

    Ja, det gamle virkede. Men det behøver ikke at betyde, at det er det eneste, der virker.
    Der er intet, der er sort/hvidt.

    Jeg synes du romantiserer fortiden - der har altid været problemer, og det vil der altid være. De skifter bare karakter.
    Det er vidst ikke ukendt, at vores race i den grad havde aggressionsproblemer førhen.... det er bare et af eksemplerne..


  • #31   26. apr 2009 Det er din opfattelse af sandheden..

    Det er noget andet end at der sandheden.

    Jeg tror du overfortolker en del, må jeg indrømme. At man træner uden at give hunden skideballer betyder ikke, at de lever et grænseløst liv.
    Der er meget langt fra det ene til det andet...

    Men ok - har man ikke set det, og praktiserer man det ikke, er det måske svært at forestille sig... Det er muligt.


Kommentér på:
Manglende respekt?

Annonce