{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
500 visninger | Oprettet:

Komme når vi kalder.. {{forumTopicSubject}}

Hej alle..

Vi er de (næsten altid) lykkelige ejere af en dejlig engelsk bulldog, Bertha på 1 år og 9 måneder.

Hun er en meget dygtig hund, der kan et stort antal forskellige tricks, og hun er meget godt opdraget - efter egen mening selvfølgelig...

Vi har dog til tider med at kalde hende til os - hvilket er utrolig frustrerende..

Et eksempel:
Idag havde vi været på besøg hos mine svigerforældre og vi havde taget Bertha med, for at hun kunne komme ud og lege med deres hund. Da vi skulle hjem, hoppede hun ikke ind i bilen som hun plejer - hun stak nærmest af.. Eller dvs hun løb væk fra os, og holdt en afstand fra os på ca. 5-6 meter.. HUn kom ikke da vi kaldte, og da vi så ville hente hende, løb hun længere væk..
Vi kunne tydeligt se på hende at hun syntes det var sjovt at blive "jagtet"...
Vi brugte 12 min på at få hende ind i bilen!

Mit spørgsmål er så om, der er nogen, der har nogle gode råd/øvelser til hvordan vi kan øve med hende, så hun kommer HVER gang man kalder på hende, og ikke kun en gang imellem - når hun nu lige har lyst :o)

På forhånd tak for hjælpen..

P.S. Det skal lige siges at vi aldrig har gået til hundetræning med hende - for vi har aldrig følt at det har været nødvendigt - men det er noget vi efterhånden er begyndt at overveje..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Komme når vi kalder..
  • #1   14. jun 2009 I skal kunne tilbyde hunden noget der er mere værd end det den får ud af at løbe væk.. For nogle hunde er det mad.. For andre er det legetøj..
    Giv hunden det HVER gang den kommer når I kalder.. Også indenfor.. Så oplever den at der er gevinst ved at komme når der bliver kaldet..

    I en situation som den du beskriver, får hunden en masse spas ud af at lege tagfat med jer.. I har hermed øget risikoen for at hun gør det igen.
    Hvis hun kender kommandoen sit eller dæk så godt at hun kan gøre det på afstand, så kan det være en måde at "binde" hunden på, så man kan få fat på den.

    Mange hunde vælger også at komme hvis man løber væk eller gemmer sig.. så er legen pludselig ikke så sjov, men pas på I ikke laver den klassiske " Haps.. Fanget" .... Det er bedre at få hunden helt tæt på og belønne helt tæt på.. Måske tage hunden på plads før linen sættes på hunden


  • #2   14. jun 2009 Min den gamle har gjort noget lign en gang. Det var på træningspladsen og bilen holdt inde på marken. Jeg satte mig ind i bilen og begyndte langsomt og køre. Tak spids hun gjrode det aldrig mere. Ikke om jeg måtte køre fra hende.

  • #3   14. jun 2009 Hehe.. vi har prøvet med mad og godbidder og legetøj - men det er ligesom om hun er for snu.. og vi har også prøvet den med at løbe væk fra hende - men hun er næsten ligeglad - som om hunved at vi ALDRIG kunne finde på at forlade hende....

  • #4   14. jun 2009 start fra bunden.

    Find et indhegnet areal hvor I kan lade hunden løbe.

    slip hende fri og lad hende rende rundt og te sig.
    Efter noget tid vil hun nok begynde at søge hen til jer, for lige at hilse, når hun gør det får hun en godbid, hvis hun bliver lidt så gerne leg og klappen.
    Lad hende så rende og lege igen, og når hun igen søger hen mod jer, så giv hende en godbid og ros og klap.
    Det skal være virkelig fedt og sjovt at komme ind, og man skal IKKE have snor på og slutte legen, bare fordi man kommer ind.

    Så kan du begynde at kalde på hende når hun alligevel er på vej til at søge hen til jer.. Kald kun når du ved at hun kommer, så det bliver en succes.
    Du kan evt. tage nogle rigtig lækre godbidder med.

    Du kan også bruge leg som en belønning, og måske have et trækketov eller andet sjovt, som hun får lov at lege med når hun kommer ind.

    Mange tager altid hunden i snor, når den kommer ind, hvilket den jo lærer. Og hvorfor komme for at slutte legen?

    Når vi går sammen med andre hunde, og lader dem rende og lege, øver jeg RIGTIG MEGET indkald, ved lige at kalde hunden hen og give hende godbidden, for derefter at lade hende løbe igen..


  • #5   14. jun 2009 Du kan også øve indkald i en lang line som f.eks en sporline.
    Det giver hende frihed til at løbe lidt, men I har stadig kontrol over hende og kan få hende til jer. Dog skal I ikke trække hende ind når hun ikke kommer, men bare vente til I er spændende nok..


  • #6   14. jun 2009 Anja - tusind tak.. det må vi hellere komme igang med at øve! det lyder som en god ide

  • #7   14. jun 2009 Det vigtige er at I finder noget der er spændende for hende så hun kommer, og at I ikke kalder før I er sikre.. Hellere vente med at kalde til hun er næsten fremme, eller til næste gang, fremfor at have en oplevelse hvor hun IKKE kommer..

    Du kan også lave en sjov lyd, mens du leger med yndlingsbolden.. og så kææmpe ros når hun kommer! Og aldrig skideballe når hun ikke kommer..

    Og hvis hun er meget fuld af krudt, så lad hende rende og lege og bruge sin energi, inden I kalder hende ind..


  • L G
    L G Tilmeldt:
    jun 2009

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 7
    #8   18. jun 2009 et godt sted at tage fat på din lille opgave er hos os www.balder.dk

  • #9   1. jul 2009
    Det er enorm vigtig at når du laver indkald at det ikke hver gang resultere i at du putter hunden i line...


Kommentér på:
Komme når vi kalder..

Annonce