{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
962 visninger | Oprettet:

Komme når man kalder {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.
Sagen er den, at vi har en dejlig hund hjemme på 3, som der er jagthund i. Af og til sætter jagtinstinktet ind, og så lukker hjerne OG hørelse totalt af. Men også bare generelt, er han ret dårlig til at komme når man kalder. Vi bor på en stor gård, så han er ude og blive aktiveret og rende frit, meget af dagen, hvilket han nyder. Han kommer da også når man kalder, men ofte skal man kalde i hvert fald 5-10 gange og er ved at være temmelig træt af det.
Mine forældre er lige blevet skilt nu her og det plejede at være min mor der trænede med ham, men hun bor her ikke længere, så nu står jeg lidt med det, uden den helt store viden om træningsmetoder. Han er generelt en utrolig lærenem og dygtig hund, men lige på det her punkt går det altså ikke helt kanon smiley
Pt. har en tom flaske med godbidder i, som jeg rasler med imens jeg kalder og han får naturligvis stor ros og en godbid når han så kommer.

Giv gerne jeres bedste råd og bud! smiley


Kommentarer på:  Komme når man kalder
  • #4   4. nov 2017 Jeg kan sagtens se hvad du mener, mener at det er lidt ''kom når du gider''-agtigt. Er dog ikke helt sikker på, at jeg forstår dit råd.

    Jeg har ikke mulighed for at tage ham med hjemmefra og ud at gå hver dag, men bare i snor udenfor vil vel også være ok? Altså her lystrer han pænt. Men vil helt sikkert afprøve det alligevel.

    Problemet er, når han render frit ude og kaldes ind. Altså ingen kald, men kan jeg rasle og så rose når han kommer? Og når så han begynder at komme første gang, så kalde også? Eller er det forstået forkert? smiley


  • #6   4. nov 2017 Der bliver ikke ændret på at han er fri, han render ingen steder og ved udmærket hvor hans hjem er. Han trives IKKE på andre måder, vores hjem bliver simpelthen splittet, hvis han ikke får lov at komme ud og løbe og hygge sig. Han trivsel er immervæk det vigtigste. Vil prøve med fløjten smiley tak! Og så vil du bare fortsætte med fløjten fast eller hvordan?

  • #8   4. nov 2017 Du må slet ikke lade ham rende rundt ude uden opsyn

  • Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

    Følgere: 11 Emner: 13 Svar: 2.172
    #9   4. nov 2017 Så lad ham dig blive ude til han selv vil ind

    En sjælden gang vil den ene af mine heller ikke med ind

    Han får lov til at være ude

    Kalder aldrig på mine hunde


  • #10   4. nov 2017 Nej, han stikker ikke af, men jeg gider ikke råbe efter ham 20 min. før han beslutter sig for, at han nu gider komme ind - det jeg søgte var en metode til at få ham kaldt ind med det samme og få ham til at reagere. Hunden er under opsyn på EGEN grund, løber aldrig frit udenfor egen matrikel. Jeg kan desværre ikke lade ham blive ude, han er indenfor når vi er afsted på arbejde og lign.

  • #12   4. nov 2017 Jeg har fået de svar jeg skal bruge, gode og brugbare - tak for det.

  • #13   4. nov 2017 Kan ikke se problemet.
    Hvis han kommer når du ryster med flasken, så brug det trick.

    Du kan evt. varierer godbidder lidt hvis han elsker mad, sådan så han er sikker på en god godbid hver gang han kommer.



  • #14   4. nov 2017 Ja, han kommer - men jeg skal måske stå at skrige mig hæs eller ryste med den til min hånd falder af - det jeg søger er noget så simpelt som en metode der giver en hurtigere og bedre respons, mere er der egentligt ikke i det.

  • #15   4. nov 2017 Jeg ville prøve noget rigtig lækkert han ikke kan modstå.
    Prøv dig frem.
    Feks. kyllingpølser.
    Hvis han er meget madglad.

    Er han det?


  • #16   4. nov 2017 Zenta: Tjo, til en hvis grad er han - det vil jeg notere, tak smiley

  • #17   4. nov 2017 Find noget han ikke kan modstå, ikke bare almindelig godbider, men feks. kyllingpølser, ost, frikadeller eller andet.
    Og så træner du indkald og indkald om og om igen og husker at give ham en godbid hver gang.

    Mine ville komme rendende igen og igen for den belønning.


  • #18   4. nov 2017 Du skal have hans navn eller fløjten til at betyde noget godt, start med en Skive flæskesteg, pift i fløjten og giv hunden et godt stykke flæskesteg hunden skal være ved siden af dig gerne i snor, gentag nogle gange, et pift i fløjten og giv et godt stykke steg, du skal have fløjten til at betyde flæskesteg smiley
    Når hunden tænker flæskesteg hver gang den hører fløjten så skal den nok komme;)


  • #20   4. nov 2017 En jagthund går ikke på jagt med sig selv. Bare sådan helt generel info. En jagthund HJÆLPER jægeren når den bliver bedt om det. Resten af tiden gør den ingenting.

    Og nej, der er ingen mirakelmetode. Hvis der var, var det den alle brugte. Men træning med succes er vejen frem, og for at få succes i træning, er man nødt til at, nå ja, træne...


  • #21   4. nov 2017 A: Det er ikke en jagthund, men han har jagthund i sig. Han er aldrig trænet i det, men instinktet er der og vil han følge en hare hjem, så gør han det. Hunden bliver også trænet, men Rom blev ikke bygget på en dag. Jeg søger heller ingen mirakelkur, jeg søger hjælp og råd til forbedring.

  • #22   4. nov 2017 Så er det ligegyldigt om det er en jagthund, en hyrdehund eller en kamphund. Hunden laver ikke det den er avlet til, tværtimod. Det var såmænd bare for at forklare dig at en jagthund ikke er en hund der jager, men derimod en hund der IKKE jager.

  • #23   4. nov 2017 Ja okay.

  • #24   4. nov 2017 Jeg er helt enig med "noget super lækkert"-forslaget.

    Fx... frikadelle, pølser, lidt ost eller sådan noget. Giv ham det uanset, hvor ofte du må kalde. Du opbygger over tid en lyst til at komme, når du kalder, især hvis det er noget forskelligt eller hans yndlings.

    Du kan også prøve at kalde en og to gange, og så gå ind i 10 minutter og gøre det samme igen, indtil det virker - Hvis du altså er træt af at kalde mange gange.
    Men det tænker jeg egentlig ikke gør de store forskel.


  • #25   4. nov 2017 Forslaget med linen er jo netop med henblik på træningen og som en hjælpende hånd her: du skal jo selvfølgelig sætte ham op til succes, men det er lettere at guide hunden ind, hvis der alligevel opstår en situation, hvor han vælger dig fra.

    Han kan vel stadig godt komme ud "og løbe og hygge sig" selvom det foregår i sporline - i skal bare aktivt være en del af det samvær?
    Hvis jeres hjem bliver splittet når han ikke får lov til dette, så ville jeg nok nærmere kigge på, om i skulle engagere jer i nogle flere aktiviteter med hunden, hvis det nævnte er hans eneste chance for at blive aktiveret.

    Vær villig til at ændre lidt på nogle punkter midlertidigt simpelthen for træningens skyld, og engagerer du dig i det så skal det nok gå hurtigt smiley


Kommentér på:
Komme når man kalder

Annonce