{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
785 visninger | Oprettet:

gode råd til "kom/plads" træning {{forumTopicSubject}}

vi har en snart 11 måneder gammel hvalp, som vi har haft i 3 uger nu. .
men hun volder os en del problemer, med hensyn til at "komme/plads"..
nogen gange er det bare perfekt, og hun kommer med det samme, det er så oftest/kun, når vi er ude og gå..
men hhvis vi skal havde hende ind fra haven, går der en form for "leg" i hende, og hun ligger sig bare ned. og når man så nærmer sig hende, stikker hun af, og ligger sig igen.. når man endenlig får hende til at blive, gør hun det kun, ved at ligge sig helt om på ryggen, og vride sig, som i total underkastelse. . .
det samme gør hun også nogle gange, når man er ude og gå med hende. .
tricket med godbider, virker kun nogle gange. .
nogen der har nogle gode råd. . ??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  gode råd til "kom/plads" træning
  • #1   22. jun 2009 Ja, jeg har et godt råd..

Træne stille og roligt fremad.

En hvalp på 11 uger skal ikke kunne komme på plads - jeg synes I stiller MEGET store krav til hende. Og hendes adfærd kunne godt tolkes i den retning, at hun også føler det sådan.

• #2   22. jun 2009 Hunden er 11 mdr.....
    Det er den aller værste teenager alder hvor selektiv hørelse bliver en stor del af hverdagen.

I den periode kan det være en fordel kun at kalde når man ved hunden vil komme.. Og udgå at kalde når det ikke er sikkert den kommer..
    En god ide kan være at hunden har en lang line, der bare hænger (10 meter feks.) efter hunden... Så kan man være rimelig sikker på at man kan få hunden til sig når man kalder.
    Husk altid at have hunden under opsyn hvis den går med en line på

• #3   22. jun 2009 CH : 11 MÅNEDER

• #4   22. jun 2009 WOOOPS :o))))

Er enig i dit forslag..

Og så ellers sørge for, at vænne hunden til at holde øje med sine mennesker og ikke omvendtd :o)

• #5   22. jun 2009 :o)))
    Hvem hænger sig i detaljer ???

Noget andet er at I ikke har haft hunden særlig længe... Da jeg overtog min tervueren kom hun bestemt heller ikke fordi jeg kaldte.. (2½ år gammel) så hun var i snor ude de første par måneder, da haven ikke var indhegnet..

Mit hemmelige våben er en bold.. Og med bolden lærte jeg hende at komme når der blev kaldt.. Uanset hvor jeg var og hvad jeg lavede.. Hvis hun kom fik hun bolden at lege med i et par minutter.. Og KUN der .. Ikke noget med at have fri adgang til bolden, for så mister den sin værdi..

Prøv at finde ud af hvad din hund ser som den aller bedste belønning.. Det er ikke nødvendigvis godbidder :o)

• #6   22. jun 2009 takker, for nogle råd.. og ja, det ER altså 11 måneder. . smiley
    den med kun og kalde, når man ved hun vil komme, er lidt umulig. . smiley
    men god ide, det med LANG snor. . smiley
    hvis folk har andre råd, så bare kom med dem. . smiley

• #7   22. jun 2009 Det er også en god ide at lære hunden, at det ALTID er kan betale sig at komme.
    At alt det sjove foregår INDE hos dig, og ikke væk fra dig. Tilbyd hende masser af leg og sjov, super gode guffer, når hun er tæt omkring dig.

Og sørg for, at et indkald altid og uden undtagelse udløser en jackpotgevinst i indlæringsperioden.

• #8   22. jun 2009 Prøv at se ud som om det du laver er vildt sjovt.. Så kommer hunden sikkert..
    Løb lidt væk fra hunden, sæt dig på hug og leg med noget legetøj af hundens helt nede på jorden.. Flyt det i små hurtige zig-zag bevægelser.
    Hvis du forsøger at fange hunden bliver det en sjov leg for hunden, som du med garanti alligevel ikke kan fange.

• #9   22. jun 2009 CH : Ihhh min ven... :o))
    det var lige det jeg forsøgte at sige med mit "hemmelige våben"

• #10   22. jun 2009 Faldt over et link i går, måske det kan bruges?

http://www.naturlig-hund.dk/traening/indkald.htm

• #11   22. jun 2009 den med at løbe væk, og lege med den, er afprøvet, men fuldstændig nytteløs, når hun er kommet i det "humør"..
    men stadig en masse gode råd jeg får. . smiley

• #12   22. jun 2009 Når hun ikke vil ind fra haven...
    Hvad sker der hvis I kalder en gang.. Og herefter lukker døren hvis hun ikke kommer ?

• #13   22. jun 2009 Tina: så plejer hun og forsvinde.. smiley så går hun på tur, ud over markerne, og naboer. . . eller endnu værre, jagter hestene, som hun gjorde igår. . smiley

• #14   22. jun 2009 Jeg tror I skal have opbygget noget fællesskab, så hun tænker, at det er DER hun skal være og ikke tusind andre steder.

Du skal i gang med nogle gode samarbejdsøvelser, så hun får et forhold til dig, som hun vil værne om, og foretrække frem for andet.

Nemt at sige.. sikkert sværere gjort, især med en genbrugshund.

• #15   22. jun 2009 Jeg træner rigtig meget indkald med min hvalp for tiden. Når hun stopper halm i ørene er det selektivt - jeg ved hun har hørt mig jo. Jeg laver en øvelse vi har lært til træning og den er rigtig effektiv.

Sætter mig med ryggen til hende og siger alverdens åndssvage lyde, lader som om jeg finder noget SUPER spændende i græsset - næææææh sikke en lækker guffer ummmm osv osv... Hun er så nysgerrig at hun er nødt til at komme og se hvad jeg nu har fundet og SÅ bliver hun ellers rost og får selvfølgelig den guffer jeg "fandt" i græsset smiley

• #16   22. jun 2009 Jeg har set den metode med at finde noget umanerligt interessant beskrevet mange gange... Men virker den i praksis i forhold til indlæring af indkald?

Eller det en nødplan, hvis indkaldet fejler?

• #17   22. jun 2009 Jeg synes den virker rigtig godt med min hvalp... Omend ikke andet skaber den god kontakt - man finde noget super spændende og så deler man ovenikøbet smiley

• #18   22. jun 2009 Vil det sige, at du gør sådan hver gang du kalder på hunden, eller?

• #19   22. jun 2009 Men dertil er det altså også træning træning og træning. Min hvalp har været rigtig dårlig til indkald, hvis ikke lige det var på træningsbanen. Var der noget spændende kom hun bestemt ikke. Men jeg har trænet med en pige der har en hvalp på samme alder - de leger fantastisk sammen og stopper halm i hinandens ører når de leger og har dermed været umulige at få kontakt til. Men vi har taget udfordringen op og trænet sammen og nu er der kontakt igennem, det er en succesoplevelse uden lige smiley

Har lige været nede med hende og på trods af noget spændende kom det lille kræ spænende tværs over plænen og så super happy ud over at skulle hen til mig. Så bliver hundemor SÅ glad og stolt smiley

• #20   22. jun 2009 *CH* - nej nej bestemt ikke hvergang - vi træner indkald normalt under normale omstændigheder - dvs. Oda, Kom og ros og guf når hun så kommer. Men når der er de her ekstra specielle omstændigheder og de har stoppet halm, flødebolle eller whatever i ørerne er det en super måde at genskabe kontakten fordi man lige bliver det mere interessant...

Ellers har jeg bare trænet indkald hver dag, både inde og ude, i forskellige miljøer, når der var andre hunde, mennesker osv.

• #21   22. jun 2009 Caroline, ok..

Det lyder for mig som en nødplan, når hunden er uden for rækkevidde. Ikke så meget indkaldstræning.

Det er klart, at hvis man ofte viser din hund noget dybt interessant, så vil den også holde mere øje med en - hvilket giver et positivt afkast på indkaldstræningen.

Men det kan også give en forventning om et ekstra signal for at hunden vælger at komme.

• #22   22. jun 2009 I mit tilfælde har jeg måske så bare været heldig at det har været med til at skabe bedre kontakt mellem os og under alle omstændigheder må det være bedre at hunden kommer frivilligt fremfor pga en line smiley

I og med vi samtidig har trænet meget indkald og jeg har rost rigtig meget og ikke bare rost og sagt dygtig men også lige en hurtig lege-lege nusse ting så går det 7-9-13 rigtig godt med det indkald...

Men indkald er som der også bliver sagt en kombination af træning og kontaktskabelse via mange forskellige øvelser smiley

• #23   22. jun 2009 For mig at se, er det rigtig godt, at hunden kommer frivilligt - sådan skulle det jo gerne ende ud ;o)

Men jeg synes rent træningsmæssigt det er bedre at bruge line end at skulle sætte andre ting i værk for at lokke hunden hen - det giver jo i bund og grund en anden læring end den, man ønsker.

Jeg tror også, det giver en rigtig god samhørighedsfølelse at se på ting sammen, som mor har fundet. Men jeg ville personligt selv skille det fra indkaldstræningen, og så have det sideløbende, men med afsmittende positiv effekt :o)

• #24   22. jun 2009 Enzo gør nøjaktigt det samme, når han er ude i haven... Og han er ellers normalt en meget lydig hund. - Han fyldte 1 år for nogle mdr siden, så tror også der er gået en lille teenager i ham.

• #25   22. jun 2009 Ganske enkelt, Bodil ;o)

• #26   26. jun 2009 takker for mange gode input.. den med LANG snor, er allerede begyndt og "give pote". . smiley
    beklager det sene svar . .:)

• #27   1. jul 2009 Nu kommer der et guldkorn smiley

Du skal se det fra din hunds synsvinkel.....

Når du kalder på hunden i haven, ved hunden at den kommer indenfor. Altså du kalder og hunden kommer ind. Klart at din hund ikke er helt vild for at komme.

Du er nød til at at lave indkalds øvelser hvor du roser og leger og lader hunden gå fri igen.. ( Indkald fra haven )

Den største fejl man kan lave er at jagte/ følge hunden når den begynder at løbe væk eller det du kalder leg...

Forklaring:

Der er 4 aktiviteter der er vigtige for din hund og dem kontrollere vi for at vise hunden hvem der bestemmer.

1. Leg
    2. Spise
    3. Sove
    4. Social kontakt

Det der sker når hunden løber væk ligger sig ned og løber igen når du nærmer dig er at hunden styre legen, den siger jagt mig, jagt mig det er en farlig glidebane....

Kommentér på:
gode råd til "kom/plads" træning

Annonce