768 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 38 Svar

Er det muligt? Er det muligt?

Er det muligt at lære sin hund ikke at tage fra bordet når man ikke lige kigger ? og i det hele taget lære sin hund ikke at stjæle. Altså vi siger nej hver gang, men det stopper ikke. Så ville lige vide om det overhovedet er muligt ? smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Batteriplæneklipper stopper heletiden 500 kr.
  • Ordnet have klippet høj hæk 2.200 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo i øjenhøjde. Nemt at komme til. 942 kr.
  • Klippo græsslåmaskine med blokeret startsnor 1.000 kr.
  • Opsætning af opvaskemaskine der ikke allerede er etableret. Plus eventuel nedtagning af radiator. 4.000 kr.
  • Forhave + have 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er det muligt?
  • #1   9. aug 2009 ja freja ville aldrig kunne finde på og tage noget om der så ligger mad på bordert hele natten eller der står en talerken og vi hår uden hende

• #2   9. aug 2009 Absolut muligt.

Vores hund tager aldrig noget, heller ikke det der ryger ned lige foran snuden på hende.

Vi har bare været konsekvente fra starten af og sagt nej.

• #3   9. aug 2009 Ja. Jeg har aldrig flyttet noget som sko, tøj ting på sofabord når jeg har haft hvalp, Selvfølgelig hvis det har kunnet skade hunde , men ellers ikke. Jeg har taget på arbejde med spiselige ting stående på sofabordet og det er urørt når jeg kommer hjem. Så ja men det er med og være der i starten og melde klart ud at det godtager man ikke.

• #4   9. aug 2009 Zif har "passet" på både lun leverpostej og kødben i bilen mens jeg var inde og handle. Hun er opdraget til aldrig at måtte tage noget før hun får lov......og det gør hun så ikke!

• #5   9. aug 2009 Vi har også sagt nej, jeg tog hende lige i at tage et stykke pizza mens jeg var på toilet, da jeg kom ud sagde jeg strengt nej og puha .. men det som om det ikke rigtig hjælper. Er det fordi hun er 1½ år, eller er det mig som skal bruge en anden metode ? smiley

• #6   9. aug 2009 Har hun lært nej som kommando eller er det bare noget i siger til hende?

• #7   9. aug 2009 ........og når man siger aldrig er det ALDRIG.........

• #8   9. aug 2009 Sagtens - min hund tager intet, heller ikke selvom det står på gulvet.

Har jeg ikke sagt værsgo ved han det ikke er til ham.

Har ladt ham alene hjemme med en åben kasse fyldt med lækkerier til hunde, der var næsten 30 kg forskellige lækre sager; mest af alt tørrede kødprodukter - og intet var rørt da jeg kom tilbage..

Det er trænet bevidst så han ikke pludselig kommer til at æde ting der kan slå ham ihjel eller gøre ham alvorligt syg..

Det er endda muligt for mig at få ham til at apportere en pølse uden at æde den før "værsgo"..

Han ser det vist ikke som "kan jeg nå det er det mit", men nærmere "det er mit hvis moar siger det, ellers nøjes jeg med mine andre kødben".

• #9   9. aug 2009 Ja da, Bassen har fra starten lært at alt mad er MIT til hun får lov at spise det.. basta..

Og sådan er det bare.

Når hun får sin mad venter hun også med at spise til jeg siger værsgo.

• #10   9. aug 2009 Du skal træne nej øvelser. Når den er skrap til at lade guffen ligge til den får lov til at tage den, så skal du træne nej/ja øvelser. Det betyder at de guffer du kaster ned foran hunden og siger nej til....lader den ligge og de andre du siger ja til må den spise.
    Når den så er rigtig skrap til det kan du lære den at gribe dem i luften du siger ja til og lukke munden for dem du siger nej til.
    Når du er så langt tror jeg at hunden har styr på at den skal have lov før den rører noget af dit!

• #11   9. aug 2009 Ninas Kaoz er kongen over alle konger til ja / nej-øvelser!!!

• #12   9. aug 2009 freja var max 6 mnd da hun hade helt styr på det

• #13   9. aug 2009 Hun kan sagtens ja / nej øvelserne. Men det er når jeg IKKE er der.

Er jeg der og taber jeg noget tager hun det ikke, men skal jeg ud af døren så er hun der straks. Vi har ALTID øvet ja / nej, da det jo er det grundlæggende, og hun er slet ikke i tvivl. Så jeg har desværre lidt mistillid til det skulle være det, for den sidder som den skal. Hun kender snilt nej og selvfølgelig også ja. ..

• #14   9. aug 2009 Jamen hvorfor tager hun så noget hun ikke har fået ja til???

• #15   9. aug 2009 Hvis hun ikke kan styre sig, når i ikke er der - så tag fristelsen væk.

• #16   9. aug 2009 Ja selvfølgelig kan vi tage fristelsen væk, men ville nu gerne lære hvordan jeg kan få hende til at modstå den fristelse, så jeg kan stole på hende. Måske der var en anden metode. for hun kan ja / nej kan hun på rygraden.

Hvorfor hun gør det . Godt spørgsmål.
    Fordi når jeg ikke er der til at sige nej, får hun ikke skæld ud når jeg kommer hjem, hvad ved jeg. Jeg er ikke en ekspert, tværtimod da smiley

Vil bare gerne vide hvad jeg kan gøre bedre, er der andre forslag end ja / nej mon ? smiley

• #17   9. aug 2009 Mille & marcipan hunden Quila ..........det er efter min overbevisning fordi den IKKE sidder der med de ja / nej øvelser. Hos Zif gælder der ALTID et nej når der ikke er sagt ja....og det er uanset om hun er alene eller der er nogen i rummet.
    Nogle gange kan hun sidde et stykke tid og kigge på sin mad før hun får et OK.....det er sådan man lærer dem det.
    Du skal aldrig skælde ud når du kommer ind og hunden har snuppet noget......det er alt for sent. Det eneste du eventuelt kan gøre er roligt at tage det hun har stjålet ud af munden på hende mens du siger bestemt NEJ hvis du ser hende tage det.

• #18   9. aug 2009 vores hunde tager ikke noget fra bordet.
    Fanny er 8 måneder og hun har også lært, at det der er på bordet er vores.

dog ville jeg stadig ikke være så sikker på hende at jeg turde have noget liggende som kunne være farligt for hende at spise

apportere en pølse kan de nu ikke :o)

• #19   9. aug 2009 Lise Ø . Det var dårligt forklaret af mig, det var præcis sådan jeg reagerede også, da hun tog noget. Jeg greb hende præcis i øjeblikket, kunne ALDRIG finde på at skælde ud over noget hun ikke aner hvorfor, bare rolig, jeg er et lidt højere niveau end det.

Jeg er stadigvæk ikke enig, og sprøg derfor fræk som jeg er igen, om det kan være fordi hun er i lømmelalderen ? Hun tager ALDRIG nogensinde noget når jeg er det, det ved hun jo godt hun ikke må, men hun tror måske at den regl er anderledes når hun er alene. Hvordan kan jeg lære hende at reglerne gælder også når jeg er væk ? Jeg vil gerne øve ja nej igen og igen og igen. Men jeg kender nu vel min hund, OG DEM KAN HUN ALTSÅ !!! Undskyld men det er lidt små irreterende, når jeg håndhæver hun kan dem, at vi gå kører i ring igen og igen, er gerne med på nogle andre forslag som er ude for denne cirkel. Nye forslag ???

• #20   9. aug 2009 Det har jo noget med at gøre at hun endten er fræk og ligeglad, eller også tror andre regler gælder når jeg ikke er i rummet.

Hvordan lærer jeg hunden at reglerne gælder uanset hvad ? smiley

Så det er hvis et lidt mere konkret spørgsmål som ikke kan besvares med en "ja/nej" øvelse.

• #21   9. aug 2009 Jamen så dropper jeg da bare ud af din tråd igen.....og håber du finder de "vise sten". Jeg har fundet mine og de virker......held og lykke med dit projekt...

• #22   9. aug 2009 Mille - du er klar over hunde ikke gør noget for at være frække eller ulydige, ikke?

Du ved da godt at hunde er reaktions-væsner der udelukkende reagerer på hvad deres omgivelser byder dem..

Hunde nærer intet ønske om at være ulydig, men til gengæld kan du som træner have fejlet i at kommunikere til hunden hvad du ønsker i denne givne situation.

Der er INTET galt med hunden, det er træneren der har fejlet.. Altid!

• #23   9. aug 2009 Det skam ikke for at skramme dig væk, det er jeg ked af.
    Nogle gange må man bare finde andre metoder. Hvis jeg nu fortæller dig med hele mit hjerte at min hund kan ja / nej, og du siger mig faktisk imod bliver jeg såret, da jeg VED at hun kan. Ellers så forstår jeg det ikke. Det lærte hun fra hun var 8 uger, og hele hendes opvækst og op til nu. Det er kun når hun er alene hun snupper ting. Jeg kan lade en godbid ligge i timevis har jeg sagt nej, er det et nej, men når jeg går min vej, så tror hun at nej'et mister sin virkning. Det jeg gerne vil vide er hvordan jeg lærer hende at selvom jeg ikke er der, betyder nej stadig nej ? smiley

• #24   9. aug 2009 Nina - hvornår har jeg givet udtryk for at jeg er ikke selv kunne være fejlen? Når vi er færdige med at fluekneppe hinanden, er der så mulighed for at hjælpe hinanden i stedet for. Ja bestemt min hund og jeg er gået forbi hinanden, uden tvivl. Jeg er træt af at HG efterhånden er blevet et sted hvor det gælder om at hakke ned på hinanden, og sige puha du er så og så dårlig. Jeg spørg hvordan jeg kan få min hund til at forstå at nej også gælder selvom jeg ikke er til stede, ikke om at få at vide hvor dårlig en træner jeg er.

Jeg synes ikke det er cool .. Men det er noget du selv må leve med smiley
    Synes bare du burde gribe det anderledes an, du styrer jo faktisk stemningen, og vælger at fortæller mig at jeg er dårlig, men kommer ikke med forslag. Det er ikke et højt niveau, efter min mening?

• #25   9. aug 2009 Mille - jeg reagerer bare på det du skriver, intet andet..

Er det blevet misforstået, så er vi gået forbi hinanden - jeg læser det stadig som om du mener din hund trodser dig med vilje.

• #26   9. aug 2009 Ok - det mener jeg ikke. Sort på hvidt ved du nu dette smiley

• #27   9. aug 2009 Hunden er jo sikker på, at når den er alene - så er alt hvad den kan få fat i til fri afbenyttelse.

Hvorfor den tror det ved jeg ikke - måske den tit spiser af tallerkner, altid får det der har ligget på bordet, måske får den ikke andet (lækkert) end hvad den sel kan stjæle, måske måske måske..

Som oftest når man taler om hunde der "modsiger sig reglerne", så er det egentlig ikke det hunden gør der er problemet, men det behov den ikke får opfyldt der ligger til grund for det.

Jeg kan komme med flere forslag til hvordan hunden muligvis er i stand til at lære ikke at tage noget der ikke er dens.

Feks sætte en fælde og tage den på fersk gerning - "nej" og forlad rummet igen uden at tage fælden væk. (måske en frikadelle på spisebordet?).
    - Når du kan få fra hunden uden den tager den forbudte delle belønner du den så med noget andet.

Jeg aner intet om hvordan du har trænet de ting hunden rent faktisk har forstået, men det er den metode du skal bruge på træningen af denne kommando også.

Min træning virker fordi jeg ved (og har afprøvet flere ting) hvordan min hund lettest forstår hvad jeg vil have den til; men det er ikke ensbetydende med at din hund vil forstå min kommunikationsform.
    - Giver det mening?

• #28   9. aug 2009 Jeg tænker også her uden at kende din dagligdag, at det måske er noget du gør/ikke gør når du forlader hjemmet der får den til at gå på rov efter efterladte lækkerier..

Har du evt før leget legen "find de kiks jeg har gemt i hjemmet"?
    Giver du hunden noget den gerne må spise inden du forlader den?
    Giver du den ofte menneskemad?
    Giver du den et klart forbud mod at tage farsen i vasken inden du går?

Med mindre du fortæller om din træningsmetode og vaner op til hundens ugerninger, så kan der rådgives herfra og til jul uden en sikker vinder.

Adfærden er ganske normal - men som Lise skriver ER det forbudsøvelserne der ikke er helt på plads; hunden ved jo tydeligvis ikke at den faktisk ikke må når du ikke er der.

• #29   9. aug 2009 Bestemt . Det var en fin idé, som jeg vil afprøve så snart som i morgen.
    Jeg ved heller ikke hvad jeg gør fejl, men jeg tror måske dette kan få hende til at forstå.

Jeg deler tit med hende, men det er når jeg brækker ting af og håndfodre - måske det kan skyldes dette "stjæleri"
    Af andre lækkerier får hun kun ting som kan købes i en dyrehandel, ikke frikadeller, ( eller pizza som det var denne gang ) måske det er derfor hun stjæler dem, eller også ved hun ikke bedre.

Jeg vil prøve metode af, og give lyd fra mig om det virker for os, eller ej.

Tusind tak for hjælpen i hvert fald.

mvh

• #30   9. aug 2009 Mille - tager hun frikadellen selvom du siger nej; hvordan forventer du så du skal reagere?

Grunden til jeg ikke fortæller dig hvordan du BØR reagere er, at når det kommer til hundetræning har vi hver især vaner der er svære at bryde. Oftest kommer vores reaktion promte uden at tænke - uanset hvad et fjols som mig har skrevet i en tråd i et forum på en galleri for hundeejere.

Min hund er veltrænet og lydig, jeg deler gerne ud af min erfaring for hvordan han er trænet; det er nemlig noget så simpelt som kontakt.
    - Er kontakten på plads bliver det 100 gange lettere at kommunikere med hunden =)

• #31   9. aug 2009 Jeg ville gå helt tilbage til at have en anden godbid i hånden og så holde den foran hende og sige nej, når hun så havde ventet og forstået nej'et, ville jeg sige værsgo. Det er sådan jeg ville gøre, men ved ikke om det er rigtigt. Frikedellen ville jo være spist smiley

Hvad burde jeg gøre?

Quila er også meget lydig, jeg skal bare lære at forstå hende, og det kan jeg ikke rigtig synes jeg. Ville ønske jeg havde en jeg kunne lære lidt bedre af nogle gange, for jeg aner ikke hvad jeg skal gøre længere smiley Tak fordi du gider dele din erfaring.

• #32   9. aug 2009 Det er utrolig let at få hunden til at arbejde MED dig når du bare ved hvad du skal lokke med ; )

Madglad? Boldglad? Pivedyr? Verbal ros? Kærlige klap? Har hunden en last af en art kan jeg træne dem, hvis ikke - så er det ikke en hund for mig ; )

Jeg ved ikke hvordan dig og din hund omgåes hinanden - personligt bruger jeg oseaner af tid på at lege, give opgaver (han henter ting, bærer ting osv) så selv huslige opgaver bliver en del af vores sjove tid samen.

Jeg tror på "Forvent aldrig mere end hvad du ligger i hunden".

Jeg har lagt et stort arbejde i min hund, og det belønner sig nu.

Glem ALT om at træne det forbud hvis du ikke selv tror på det vil lykkedes, træn noget andet du ved vil lykkedes et stykke tid så du i dit kropssprog og sind føler du har kontrollen og en god plan du vil holde dig til mht forbudstræningen.

Det hjælper intet at træne "se på mor" på katteudstillingen hvis hunden ikke har forstået kommandoen hjemme i haven ; )
    - Forvent aldrig mere af din hund end hvad der er fair, ok?

Din hund kan ikke lade maden ligge på bordene - med mindre du er der til at bekræfte den i at den ikke må.
    - hvorfor? Det skal du vide inden du kan træne at den skal lade være.

Er det fordi dine forbud kun gælder når du har øjne på det? Er det fordi den for ofte har succes med at få det?

En god øvelse er lineføring i minefeltet.. pølser, kiks, legetøj og andet rart - opmærksomhed på fører og fremmad det går. Dette kræver hunden KAN kontakt og lineføring, ellers er det for meget forlangt.

Jeg kan skrive hele natten, og det er ikke sikkert det giver mening for andre end mig; det er lettere at vise end at skrive råd til noget man ikke har set IRL..

• #33   9. aug 2009 hov - hvis hun æder dellen, så skal hun ikke have forbud mod noget andet (efter min mening); du lægger blot en ny delle hvor den sidste lå og gentager øvelsen.

Om så hunden når at æde 40 frikadeller, så er det vigtigt for den træning (hvad end du vælger) at slutte af med en succeshandling, oplever hunden træningen som træls og uforståelig gider den ikke en anden gang =/

Hunden æder dellen EFTER du har sagt nej og forladt rummet.
    - Måske hunden skal have en anden kommando du ved den kan - feks dæk og bliv; udløser det succes (dellen er ikke spist), så er det der du skal arbejde videre fra. ER dellen derimod spist, så forstår hunden stadig ikke din hensigt; eller synes det bedre kan betale sig at tage den alligevel, og i det tilfælde er din belønning mindre værdifuld end "fælden".

• #34   9. aug 2009 Quila kan lide opmærksomhed og mad. Det skifter lidt hvilke af de to ting hun bedst kan lide. Det ville være en gave at se dig træne en dag, men det jo ikke lige så aktuelt. Ville gerne en anden kunne træne Quila og jeg kunne se på, og arbejde videre med det hjemme i huset. Eller en ville se på når vi trænede og fortælle mig mine fejl. Jeg vil gemme denne samtale og gennemlæse den godt og grundigt. Der er mange ting som endnu ikke er på plads, og muligvis heller ikke ja/nej, hvilket er meget chokerende for mig, da det er den øvelse vi har øvet mest. Quila og jeg er sammen hver dag, har ikke været en dag uden hende i et halvt år nu, vi er meget tætte, og hun vil rigtig meget for mig. Nogle gange læser jeg hende perfekt, og så lyser hun i øjnene, men andre gange går jeg lige forbi hende.

Nej jeg er ikke bekendt med lineføring desværre, men kontakt er vi påbegyndt med for en nogle måneder siden og går egentlig fint synes jeg smiley

Tak for det lange svar smiley

• #35   10. aug 2009 Mille........det var da dejligt at se du løser lidt op.....jeg tror virkelig du kan komme langt med din hund, med den interesse for træning du har. Der er ingen af os der er eksperter, og specielt ikke i andres hunde, men at lytte og lade sig inspirere....tage det man kan bruge og lade resten ligge....er en god ide. Hunde er så forskellige og det samme er vi.
    Jeg håber virkelig du finder ud kommunikationen med din hund.
    Lise..

• #36   10. aug 2009 Åh jeg kan nu ikke så meget mere end alle andre (og nej jeg er ikke bare ydmyg for at være det).

Det jeg KAN er at have en tæt kontakt til hundenn, og faktisk kan jeg ikke træne hund uden den kontakt; jeg ville blive frustreret på kort tid over at hunden ikke er åben for samarbejde - og derfor er der maaaaange racer jeg aldrig skal eje.

Jeg tror du vil nyde rigtig godt af at få en kyndig til at observere jer træne, og som kan komme med en vurdering af hvor kæden er hoppet af.

Noget der er vigtigt i hundetræning er at vide hvad du kan forvente af hunden, dvs vide hvad racen/blandingen indeholder af kvaliteter og hindringer, og så udarbejde en plan for træningsresultat ud fra det.

• #37   10. aug 2009 Ps - Lise har en spidshund, og hun har fantastisk kontakt (*host* når zif er modtagelig), og det er superflot! Der har ligget MEGET arbejde og tillidstræning der...

Spidshunde og terriere ville jeg ikke give mig i kast med, men Lise er også mere tålmodig end jeg tror jeg ; )

• #38   10. aug 2009 Indrøm det nu bare Nina -du vil SÅ gerne have Reiki *fnis*

I øvrigt dejligt at se alle de gode forslag -jeg har ikke selv problemet med mine hunde, men det har min mor tilgengæld (med mine hunde altså *GG*)
    -så måske det er derude vi skal lege lidt med den slags, så hun slipper for at gemme maden laaaaangt væk når hun passer dem;o)

Kommentér på:
Er det muligt?

Annonce