761 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 6 Svar

Felt og runderings problemer - råd? Felt og runderings problemer - råd?

Jeg forsøger jo at indlære felt og rundering til DCH's C program men jeg har lidt problemer.

Nu prøver jeg, så godt jeg kan at forklare hvad jeg gør. Og så må i meget gerne komme med gode råd smiley

Felt: Vi er stadig på begynder fase og synes det er svært at komme videre.
Vi laver et C felt. Jeg står med hunden uden for feltet og får en hjælper til at tage en lækker genstand som hunden ser. Hjælper løber ud og smider genstanden mens hunden ser det. Jeg sender hunden "Søg felt" og hun drøner ud og henter genstanden og aflevere.
Absolut ingen problemer der - hun har stor glæde ved at hente genstande.
På siden af dette har vi kørt motivitations felt.
Det har vi gjort længe - det er hun sikker i og vi rykker skridtet videre.

Nu laver vi igen et C felt. Hjælper tager genstand som hunden ser og gå ud og smider genstand mens hund ser - dette gør vi én gang. Derefter tager hjælper igen genstand og går ud i feltet - lader som om han smider genstanden men ligger den 1-1½ meter væk fra i stedet. Hunden sendes - og det går strygende, hun finder den hurtigt. Heller ingen proplemer der.

Det har vi også gjort længe - og hun virker sikker i det.
Men så snart vi rykker videre og gemmer den bare 1-2 m. længere væk, så går det galt. Hun søger få sekunder - er der ikke succes, så drøner hun enten rundt og pjatter udenfor feltet eller søger ind til mig.

Når hun søger mig, forsøger jeg at kigge ud i feltet og signalere "Hvad er der mon derude", virker det ikke, sender jeg hende igen.
Virker det ikke, kalder jeg hende ind og hjælper ligger genstand synligt for at slutte af med succes.

Min problem er, at hun har svært ved at arbejde selvstændigt i feltet? Hun VED der ligger noget, men opgiver hurtigt...

Har i råd?

Rundering: Hun vil gerne gø af folk hun kender rimeligt. Dvs. vores trænere, min kæreste og lign. Men ikke fremmede eller folk hun kun har set få gange. Vi får figuranten til at at pjatte og være sjov for hende, og så hjælper det også. Men jeg synes bare kke vi kommer videre.
Jeg gætter på at det er hendes selvtillid der trænger til et boost!

Begge problemer munder nok ud i at hun ikke er selvstændig nok - og dette kan nemt have noget at gøre med at hun er omplaceringshund. Jeg overtog hende da hun var 7 mdr. og hun er meget, meget førerfikseret.

Har i nogle råd til hvordan jeg kan øge selvtilliden og hendes evne til at være mere selvstændig?

Uha det blev langt - tak fordi du gad læse dig igennem!

Afspil videoAfspil video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skift af vandlås og rør under håndvask 750 kr.
  • Et par ørakeleret og nedfaldne tegl i Næstved som jeg ønsker udskiftet og repareret - har selv tegl til rådighed. 2.000 kr.
  • Gulvvarme styringsopsætning 2.000 kr.
  • Blikkenslager 600 kr.
  • Samle 1 bordtennisbord 600 kr.
  • Skifte fronter på køkken (ikea) 2.460 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Felt og runderings problemer - råd?
  • #1   21. okt 2009 Nu ved jeg ikke hvor gammel din hund er, men det kræver lidt tålmodighed fra din side.

Det kan også være måden du stårter op, der gør at hunden mister interessen.

Men lav det ikke sværre end at hunden kan løse opgaven 100 % ..

Jeg vil forslå dig at du tager 4 markeringspinde og lavet et felt på f.eks. 10 X 10 m.
    Du overtarmper feltet inden du lægger genstanden.

Når du har overtrampede feltet, så tager du den genstand og lægger ud, ikke noget med at smide den, men læg den. hunden behøver ikke at se på forarbejdet.

Når der så er gået 10-15 min. tager du hunden og går en gang rundt om feltet, uden for de 4 markeringspinde.

Her efter tager du hunden og sender den ind i feltet for at søge genstanden.

Sør for at hunden starter så vidt muligt i modvind, du taler sagte til din hund, roser den for det arbejde den gør. og opmundre den til at søge og finde genstanden.

Når dunden så finder genstanden, skal du juble og lappe i hænderne og gå baglæns, så hunden bliver glad for at bringe dig genstanden.

Du kan også bruge godbidder på feltet, bare tage en smule og kast det ud, så hunden søger godbiderne.

Det drejer sig om at hunden viser interesse for den opgaven hunden er sat til.

• #2   21. okt 2009 Hun er 3 år.
    Jeg overtramper selvfølgelig feltet inden brug - og markeringspinde er i brug smiley
    Og jubler og klapper og roser når hun kommer med genstanden - der er heller ingen problemer der for hun ELSKER at bære og hente ting. (Hun er ik halvt retriever for ingenting hehe)

Jeg vil helst ikke bruge godbidder i feltet - hun er utrolig madglad og fokusere alt for meget på guffer. Jeg er bange for at ødelægge interessen for genstande på feltet hvis hun tror der ligger guffer derude.

Men jeg har ikke prøvet at gå runden omkring feltet inden søg - det vil jeg prøve.

Hun er generelt glad for at søge. Hun elsker Spor og hun ELSKER når vi gemmer genstande hjemme i hus og have. Det er når vi kommer udenfor det hjemlige mine problemer kommer smiley

Men tak for råd smiley Skal helt klart lige prøve at lade hende blive i bilen under forarbejdet og gå runden inden smiley

• #3   21. okt 2009 Du kan også hjælpe hunden, ved at bevæge dig stille og roilgt rund om felet, så hunden kommer overalt i felet..

Dvs. at du går måske 2 m. til venstre, og så står du stille og girgere hunden med at vise med hånd/årm at du godt vil at afsøgt et lille område i selve feltet, på denne måde, ber du hunden om at konsentrere sig om et bestemt område i feltet.
    Når hunden har afsøgt området, går du nu 2 m. igen til venstre og gør det samme.
    Samtidt opmundre du hunden.
    Det kan være ligemeget om du går til højre eller venster (det var bare et eks..)

Hvorfor jeg siger det med godbider, det er fordi at du skrev at hunden midstede hurtigt interessen, så var det en mulighed, kan at bruge lidt godbidder og ingen genstande..

Men det er lidt svært at fortllæe dig lige hvad det er der går galt, når man ikke står og ser på det, det vil ha været meget lette i at rette tingene hvis man så på hvordan hunden arbejder.

• #4   21. okt 2009 Ja det ville være nemmere hvis du lige så det hehe

men om ikke andet, så vil jeg prøve det råd du gav med rundt om feltet og at hun ikke ser forarbejdet.
    Så kan vi se om det virker for hende. Det kan jo være som du siger, at det andet er for kedeligt/nemt for hende, siden hun mister interessen.

• #5   21. okt 2009 Du må ha held og lykke med det..

• #6   21. okt 2009 Heidi >

<b>Felt:</b>
    Jeg forstår ikke helt problemet, da du skriver "Derefter tager hjælper igen genstand og går ud i feltet - lader som om han smider genstanden men ligger den 1-1½ meter væk fra i stedet." for derefter at skrive "Men så snart vi rykker videre og gemmer den bare 1-2 m. længere væk, så går det galt". Kan du ikke prøve at beskrive helt præcist hvad det er hun ikke kan finde ud af ?!?

<b>Rundering:</b>
    Har I prøvet at hun kom ud af bilen, hilste på en fremmed figurant og blev fodret eller leget med af denne ... og så derefter træne rundering med denne figurant ?!?

- Og gradvis forlænge tiden mellem hilse og selve figurantarbejdet ?!?

/Carina

Kommentér på:
Felt og runderings problemer - råd?

Annonce