DCH {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen
Coda og jeg er begyndt at træne i DCH Århus, på c-hold. Det virker rigtig fint.. måske med lidt for meget råben og skrigen men det er jo ens eget valg! Hunden logrer ihvertfald når hun ser træningspladsen så regner med hun synes om det!!
Problemet er at jeg simpelhen ikke forstår hvordan alt det med oprykning osv foregår!! Har læst om nogle konkurrencer mm i deres medlemsblad..
Er det kun hvis hunden vinder at den rykker op eller kan det godt være mange hunde i samme klasse det klarer den?
Hvordan er sådan en konkurrence? Jeg rider også og vælger stævner fra da jeg synes det er forkert at bruge dyr som redskab for en sport og at de skal være en del af ejerens stress/bekymring osv (min personlige holdning.. gider ikke diskutere)
Kan self ikke huske alle de spørgsmål jeg havde lige nu men vil være rigtig glad hvis der er nogen der vil forklare mig lidt om hvad det hele går ud på, fx de forskellige levels.
På forhånd tak
PS: ved godt at der står hvad de forskellige levels kræver på deres hjemmeside men for at være helt ærlig synes jeg det er en ret dårlig side som er svær at finde rundt i!
feb 2009
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 83 Svar: 1.026
Efter vi er begyndt i DCH er Coda ikke særlig glad for at træne hjemme mere.. Hun plejer ellers at være arbejdsvillig som en Border Collie men nu kan hun finde på at løbe væk fra mig og bare kigge fra afstand. Jeg kan få hende til at sitte og dække derfra men det er jo bare ikke rigtig træning for en intelligent hund!
I går aftes trænede vi så hvor hun sad ved siden af mig i sofaen og der kunne hun alle tricks uden at blive bange eller hvad det er der sker!
Har i oplevet noget lignende? Hun er en meget følsom hund så jeg skælder stortset ikke ud og hvis jeg gør (fx hvis hun ødelægger en strømpe!) er det bare et nej og så ved hun det er forkert!!
Eneste ændring i træningen er at der hvor vi trænede før var det 100% positivt uden nogen irettesættelser hvor nu siger jeg 'nej' hvis hun fx går sin vej når vi øver fri ved fod..
Bemærk: Jeg siger nej! Jeg råber og skriger det ikke! og jeg roser hver gang hun er på rette spor igen og belønner med godbidder
jan 2006
Følger: 115 Følgere: 115 Hunde: 3 Emner: 249 Svar: 1.737
feb 2009
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 377 Svar: 3.127
"Klasse C er beregnet for nye hunde og hundeførere, der ikke tidligere har startet i DcH’s andre klasser eller andre foreningers prøver eller konkurrencer .
En hund der ved 2 konkurrencer inden for samme kalenderår opnår 110 point eller derover, rykker fra kommende kalenderår op i klasse B.
Klasse B er begynderklasse for trænede hundeførere.
En hund, der ved 2 konkurrencer inden for samme kalenderår opnår 160 point eller derover, rykker fra det kommende kalenderår op i klasse A.
Klasse A kan vælges efter oprykning fra B-klassen.
En hund, der ved 2 konkurrencer inden for samme kalenderår opnår 260 point eller derover, rykker fra det kommende kalenderår op i Eliteklassen.
Eliteklassen er DcH’s højeste konkurrenceklasse."
Dvs. du altså bare 2 gange i løbet af et år, skal have over et vis antal point for at rykke op.
I C klassen skal du have opnået min. 110 point, 2 gange for at blive B hund.
Og så videre og så videre..
Giver det mening nu?
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 103 Svar: 3.959
aug 2007
mar 2007
Det gør de for at vi ikke får for mange dårlige oplevelser hvis vi nu ikke er klar.
Og det er mit indtryk, at konkurrencerne er sjove, hyggelige og at folk generelt er gode til at bevare det gode humør selvom det skulle gå dårligt.
Det er jo dyr vi har med at gøre og de kan have en dårlig dag.
Men ikke alle er ens jo og nogen tager det da lidt værre end andre.
Men for mit vedkommende er jeg der for at have det skægt med min hund - SKIDT med om jeg går derfra med dårlige point, bare vi har haft det hyggeligt imens.
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Men i PH-Programet,
Det først man gør at indstille hunden og hundef'ører til en standspunktprøve,
Har man opnåët et resultat der ligger over 85 point, så vil man blive indstillet til en prøvkåring.
Har man opnået 85 point eller mere, kan man blive indstillet til en kåring.
Kåringen skal bestås med mere end 85 point eller mere,
Har man bestået kåringen, er man rykket op i unghundeklassen og kan deltage i konkurrencer.
aug 2007
Vi var til en helt uformel afslutningskonkurrence i vores afd., hvor "dommeren" valgte at lade nogle deltagere få flere forsøg på enkelte øvelser og andre blev bortdømt med det samme... Så bliver jeg altså tosset!!! Ikke på hunden, men på fjolset med kuglepennen... ;o)
mar 2007
Så mærker hunden jo ikke at du hader manden med kuglepennen hehe - for den kommer måske i bilen bagefter eller andet
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 464
Da vi gik kunne jeg ikke få min dreng til at gå pænt i snor, det vil sige at vi næsten altid gik uden når vi skulle lave øvelser olign. og så gik det bare super. Men til vores første konkurrence måtte vi ikke gå uden snor, da man så åbentbart bliver disket. Nå men så da de sagde det bare var en hyggeprøve bestemte vi i sammen med træneren at lade være. Gange efter hyggeprøven fik vi så at vide at de 3 der var stillet op alle var rykket op - vi var flere der stod med åbne mund og pulypper, og tænkte "WHAT"? Nå men vi skulle så fortsætte et halvt år endnu på ny C... I kan fandme tro at mor her vågnede - det ligner ingen verden ting. Så kunne de da sige det var det hyggeprøven var til.
Ja jeg stoppede for jeg kan sq ikke holde min hunds koncentration på ny c et halvt år mere, og tænk sig, de fleste andre stoppede også. Så nu er det kun de 3 der gik op der stadig er der - men en flot måde at få folk til at blive ved med at komme på....
Sorry det blev lidt langt, ville bare lige fortælle min historie med deres konkurrence system for nye medlemmer...
aug 2007
Det er blot i konkurrencerne man ikke kan deltage uden optykning...
mar 2007
Det er nok meget forskelligt fra klub til klub...
aug 2007
mar 2008
Men jeg var bare nødt til at afgøre for os at det ikke holdt med et halvt år mere med det samme - han var jo allerede begyndt at kede sig.
Men de klubber der gør sådan tror jeg ikke har nemt ved at holde på medlemmerne, og man kan lige så godt se i øjnene at det er sjovere at komme et sted hvor der er gang i den med mange menensker og hunde.
mar 2008
Men det er da en lille ting at sige synes jeg: "Du skal bestå konkurrencen for at kunne rykke op" , det er faktisk kun 9 ord.
feb 2009
Har det vist lidt ligesom ~ * ~Helle & Max~ * ~, det var ikke helt gået op for mig at man er nødt til at gå til de konkurrencer
Håber jeg evt kan få lov at deltage på et b-hold når vi når så langt
Bodil K: Ved ikke hvem det var til men er bestemt ikke sur på nogen.. forstår bare ikke reglerne og på DCH's hjemmeside er det en smule indviklet at læse sig til så ville gerne have nogen erfaringer fra andre hundeejere!! Synes trænerne gør et kanon stykke arbejde!
mar 2007
katrine P: Prøv evt. at snakke med dine trænere om mulighederne for jer?
Måske de kan guide dig lidt bedre nu da de både kender lidt til dig og din hund
I hvert fald, alt held og lykke til jer
feb 2009
Der er heldigvis en del markområde hvor vi træner så tror ikke de har problemer med plads til spor
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.910
Ellers er der jo også DKK. Der har de både unghunde-hold, LP-hold og "kørekort til hund / familie-hunde træning" som jo er almindelig lydighedstræning... LP er selvfølgelig møntet på konkurrencer i sidste ende, men man gå da gerne træne med uden at gå op til prøven
Jeg er ellers vældigt glad for konkurrencer - men gider ikke lydighed... så vi nøjes med rally og agility i konkurrence-øjemed
feb 2009
jun 2008
feb 2009
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 173 Svar: 2.033
feb 2009
Hvad lærer man så i DKK? er det mere tricks?
jun 2008
Her kan du se de forskellige typer af træning DKK tilbyder http://dansk-kennel-klub.dk/398
jun 2008
feb 2009
Har prøvet agility i Viby og det var bestemt ikke noget for mig.. hmm.. tror jeg vil kigge mig om efter et andet sted når vi nu går ind i det nye år!
DCH