5. sep 2006 Følger: 64 Følgere: 52 Hunde: 2 Emner: 329 Svar: 5.383
Trækhunde, hvilket udstyr? Trækhunde, hvilket udstyr?
Hejsa
I øjeblikket hvor sneen ligger på markerne og i skovene får jeg lyst til at spænde vores sorte spidser for en slæde eller vogn og så lade dem bruge deres energi :O)
Jeg har søgt vidt og bredt på google, men har kun fundet et enkelt sted (hike.dk), som sælger udstyr specifikt til slædehunde/trækhunde. Men det er ikke nemt at gennemskue, hvad man specifikt skal bruge.
Er der nogen herinden, som selv kører med deres hund/-e for vogn eller slæde, som har nogle gode råd, hvis jeg skulle finde på at gøre alvor af tanken?
Mange hilsner
Annette
sep 2006
Følger: 64 Følgere: 52 Hunde: 2 Emner: 329 Svar: 5.383
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 520 Svar: 12.520
mar 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 8 Emner: 3 Svar: 53
sep 2006
sep 2006
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 520 Svar: 12.520
sep 2006
Men kunne være en fed måde at bruge hundene på.
mar 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 8 Emner: 3 Svar: 53
[D]
jan 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 207 Svar: 4.293
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 33 Hunde: 5 Emner: 239 Svar: 2.219
www.peershuskyshop.com
www.hundschlitten.at
Her er lidt at kikke på
maj 2005
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 15 Svar: 121
Jeg står på ski (langrend) med mine, når det overhovedet kan lade sig gøre, og sidste år fik jeg også en hundepulk (en bekendt havde den med hjem fra Norge for mange år siden). Det er skønt og ved faktisk ikke om hundene eller jeg nyder det mest? - i morges var vi 6,5 km rundt på ski, men der er desværre kun lige (næsten) nok sne, hvor vi bor.
Til hundene bruger jer:
- X-back sele (fik et mega godt tilbud hos KenJan, hvor jeg købte for 50 kr. pr. stk)
- 1 elestikline (Ruffwear - Roamer)
Selv har jeg et par gamle ski, som kan tåle at der ligger sten i sneen.
Desuden har jeg for tiden glæden af at låne min venindes JULIUS K-9 JOGGING BÆLTE - det er en lækker luksus, da det sidder bedre end Ruffwear linen om livet på mig.
Tidligere har jeg også brugt at have hunden (det var da jeg nøjes m. en) i en flexline, som var spændt fast i et bælte om livet - det fungerede sådan set også meget godt, men så var han mere på luftetur og mindre ude og trække - hvilket så betød, at jeg selv skulle arbejde mere.....
Det tog en del tid at komme i gang, da jeg startede op på ski m. første hund - han skulle lige lære det med, at skispidserne ikke var noget, der skulle jagtes, når de dukkede op af sneen, men da han først fik det lært var/er han bare super - og med nr. 2 gik det meget lettere, for hun blev spændt for sammen med ham, og gjorde så bare som ham (næsten uden at ænse ski og skrammel bagved).
Det er faktisk (efter min mening) sværere at køre pulk. Synes let jeg kommer til at gå SÅ langt bagved dem, og i starten var det et must at være 2 - en fremme ved hundene og en nede bag ved pulken til at "styre". Desuden er det ret hårdt at småløbe v. pulken. Jeg har dog også haft en enkelt tur med både pulk og ski, men det var lidt af en logistikopgave, at gøre alene - den ene bil vi mødte skabte en del rod i skagler mv. fordi hundene pludselig var mellem pulken og mig, og jeg havde meget svært ved at få dem til at gå fremad (og væk fra bilen). Selv var jeg jo bundet til pulken, så jeg kunne bremse den, hvis der blev behov for det......
Håber andre også har muligheden for at få lige så skønne oplevelser med hundene i sneen!
NB: HVIS du skulle være medlem af DcH, kan jeg måske friste med at der (formodentlig) kommer en artikel fra vores skiferie m. hundene i Norge i næste nummer.
okt 2012
Følger: 1 Svar: 1
jul 2012
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 556
Trækhunde, hvilket udstyr?