4.492 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Trækhunde, hvilket udstyr? Trækhunde, hvilket udstyr?

Hejsa

I øjeblikket hvor sneen ligger på markerne og i skovene får jeg lyst til at spænde vores sorte spidser for en slæde eller vogn og så lade dem bruge deres energi :O)

Jeg har søgt vidt og bredt på google, men har kun fundet et enkelt sted (hike.dk), som sælger udstyr specifikt til slædehunde/trækhunde. Men det er ikke nemt at gennemskue, hvad man specifikt skal bruge.

Er der nogen herinden, som selv kører med deres hund/-e for vogn eller slæde, som har nogle gode råd, hvis jeg skulle finde på at gøre alvor af tanken?

Mange hilsner
Annette

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af 6 lamper 1.000 kr.
  • tømrer 1.000 kr.
  • Føring til lampe 250 kr.
  • Opsætning af lampe 700 kr.
  • Fyld vand på mit varmeanlæg 1.200 kr.
  • Badeværelseslåge hænger 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Trækhunde, hvilket udstyr?
  • #1   8. jan 2010 .. nogen herinde... skulle der stå :O)

• #2   8. jan 2010 Jeg har også altid kun fået anbefalet Hike til slædeudstyr, så jeg ved faktisk ikek om der findes andre. Men de skulle være rigtigt flinke til at hjælpe, så måske det nemmeste bare er at kontakte dem, og tale med dem om det?

• #3   8. jan 2010 øhm der findes en anden der også gør men kan ikke huske hvad han hedder, men kører selv med mine hunde, det nemmeste vil nok være at købe en cykelline til en hund og en træksele fra hike! andet skal du såmænd ikke bruge, bortset fra en måske en del tålmodighed til at hunden finder ud af at den skal trække! Bruger selv hike udstyr og det kan varmt anbefales

• #4   8. jan 2010 Okay, tak skal I have. Det ser dog ud til, at Hike holder ferie nu og et stykke frem... æv. Ville ellers være alletiders nu. De har masser af energi, og jeg er stoppet hos redningshundene med Lykke, da mit helbred ikke holder til så meget. Så kunne være rigtigt, rigtigt godt at finde noget, hvor jeg kunne aktivere dem alle.

• #5   8. jan 2010 Og når vi først kommer ud og de har tisset de første 4-5 steder, så vil de gerne fremad... ;O) Så mon ikke de finder ud af at rykke sig. De vil garanteret elske det, når de får det lært. Jeg har tænkt på det længe, men har ikke fået gjort noget ved det.

• #6   8. jan 2010 Jeg har også altid haft en drøm om at kunne spænde Aqui og Qimmit foran en vogn eller slæde. Men må indrømme at jeg ikke er kommet længere end til at cykle med dem én af gangen. Jeg tror simpelthen ikke de er styrbare, hvis jeg spænder dem foran mig smiley

• #7   8. jan 2010 Haha, Karina.... så må du have en god bremse på. Jeg tænker også, at jeg skal bruge en meget bred vej eller gode marker for at være på den sikre side til at starte med.

Men kunne være en fed måde at bruge hundene på.

• #8   8. jan 2010 han har først lukket fra den 27 af, nu ved jeg godt jeg skrev cykel line til en hund men det er fordi det nok er det smarteste i starten, kan også gøre det med 2 hunde af gangen men det kan du jo selv bedst vurdere hvad du kan styre, men ellers ring og snak med Leif/Hike om dine planer osv så skal han nok fortælle dig hvordan du bedst starter op og hvad du har brug for!

[D]

• #9   8. jan 2010 mine kunne trække før , men så har jo jeg vært i bilulykke for 1 år siden og ikke fått til at træne mine hunder til å trække ting osv , det kommer jo an på hvad hunden skal trække og hvor tungt , og hvor mye man har trænet med hundene , jeg brugte 1 år på at træne op musklene på mine hunder for at trække mig med ski på , så var jeg sikker på at jeg ikke ødelægger musklene på hundene...

• #10   8. jan 2010 www.bjorkis.com
    www.peershuskyshop.com
    www.hundschlitten.at
    Her er lidt at kikke på

• #11   9. jan 2010 Det er super at bruge hundene som trækdyr.

Jeg står på ski (langrend) med mine, når det overhovedet kan lade sig gøre, og sidste år fik jeg også en hundepulk (en bekendt havde den med hjem fra Norge for mange år siden). Det er skønt og ved faktisk ikke om hundene eller jeg nyder det mest? - i morges var vi 6,5 km rundt på ski, men der er desværre kun lige (næsten) nok sne, hvor vi bor.

Til hundene bruger jer:
    - X-back sele (fik et mega godt tilbud hos KenJan, hvor jeg købte for 50 kr. pr. stk)
    - 1 elestikline (Ruffwear - Roamer)

Selv har jeg et par gamle ski, som kan tåle at der ligger sten i sneen.

Desuden har jeg for tiden glæden af at låne min venindes JULIUS K-9 JOGGING BÆLTE - det er en lækker luksus, da det sidder bedre end Ruffwear linen om livet på mig.
    Tidligere har jeg også brugt at have hunden (det var da jeg nøjes m. en) i en flexline, som var spændt fast i et bælte om livet - det fungerede sådan set også meget godt, men så var han mere på luftetur og mindre ude og trække - hvilket så betød, at jeg selv skulle arbejde mere.....

Det tog en del tid at komme i gang, da jeg startede op på ski m. første hund - han skulle lige lære det med, at skispidserne ikke var noget, der skulle jagtes, når de dukkede op af sneen, men da han først fik det lært var/er han bare super - og med nr. 2 gik det meget lettere, for hun blev spændt for sammen med ham, og gjorde så bare som ham (næsten uden at ænse ski og skrammel bagved).

Det er faktisk (efter min mening) sværere at køre pulk. Synes let jeg kommer til at gå SÅ langt bagved dem, og i starten var det et must at være 2 - en fremme ved hundene og en nede bag ved pulken til at "styre". Desuden er det ret hårdt at småløbe v. pulken. Jeg har dog også haft en enkelt tur med både pulk og ski, men det var lidt af en logistikopgave, at gøre alene - den ene bil vi mødte skabte en del rod i skagler mv. fordi hundene pludselig var mellem pulken og mig, og jeg havde meget svært ved at få dem til at gå fremad (og væk fra bilen). Selv var jeg jo bundet til pulken, så jeg kunne bremse den, hvis der blev behov for det......

Håber andre også har muligheden for at få lige så skønne oplevelser med hundene i sneen!

NB: HVIS du skulle være medlem af DcH, kan jeg måske friste med at der (formodentlig) kommer en artikel fra vores skiferie m. hundene i Norge i næste nummer.

• BoardWalk
    BoardWalk Tilmeldt:
    okt 2012

Følger: 1 Svar: 1
    #12   14. okt 2012 BoardWalk.dk er blevet forhandler at Gravity Mountain scooters til netop trækhundekørsel. Kendetegnet ved Gravity er det store trædebræt som gør oplevelsen sikker og komfortable og perfekt til nybegyndere. Et par af modellerne tillader helt op til 5 hunde. Se dem her; http://boardwalk.dk/lobehjul/mountain.html

profilbillede
  • My
    My Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 556
    #13   14. okt 2012 Jag håber ni tränar med vikter succesivt innan ni sätter hunden till att trække jer

Kommentér på:
Trækhunde, hvilket udstyr?

Annonce