21. dec 2008 Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.652
Indkald med fløjte? Indkald med fløjte?
Har nogle af jer erfaring med det?
Basses indkald er selektivt, og rigtig skidt blandt andre hunde.
Derfor ville jeg gerne lære det forfra, og min ide var at forsøge at indlære det med en fløjte.
Min plan er at anskaffe mig en fløjte, og så betinge den med noget lækkert så som ost eller andet hun ikke får til hverdag..
Så vil jeg med tiden øge det, så hun forhåbentlig til sidst reagerer på fløjten hver gang.
Men er det underordnet hvilken jeg bruger?
Skal det være en hundefløjte?
Skal det være en jeg også kan høre, eller en af de dersens som kun hunden kan høre?
Jeg har haft købt en hundefløjte på nettet, men den giver bare sådan et lille bitte tweet, som man nærmest ikke kan høre? Selvfølgelig har hunden bedre hørelse, men er vi f.eks i skoven, eller er hun sammen med andre hunde, tvivler jeg på at den høres særlig godt.
Eller er jeg helt gal på den?
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 159 Svar: 12.794
aug 2007
Følger: 32 Følgere: 41 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 1.312
nov 2005
Følger: 4 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 1.776
nov 2005
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.652
sender dig fluks en PB..
dec 2008
jeg har også en ide at lyden er nem for hunden at genkende, og hun behøver ikke fortolke den først..
Og er der andre hunde og mennesker, bør lyden af fløjten vel skære sig igennem..
Jeg ville bare så gerne have et godt indkald, så hun oftere kunne få lov at lege med andre hunde og endda gå fri på steder hvor det er passende..
nov 2005
Det er faktisk sådan et hver gang du fløjter så skal hunde tænke på mad
2 fløjt = mad
Men hun skal så også have noget HVER gang og start med ekstra lækre godbidder :-))
dec 2008
jamen, tanken var også at jeg ville betinge fløjten ved at belønne hver gang jeg fløjter.
Derefter ville jeg alliere mig med en indhegning et sted (alene) og føre den videre der, således at hun belønnes hver gang jeg fløjter og vi så trækker den med større og større afstand.
Hvor avancerede lyde kan man lave? Kan jeg f.eks både lære hende "kom hen til mig" og "plads" med forskellige signaler? Eller bliver det måske for avanceret?
kigger min mail nu
dec 2008
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 36 Svar: 298
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.955
Inden du går igang, skal du overveje hvad du vil bruge fløjten til. Er det udelukkende til indkald, så er det helt fint at lære hunden at fløjtesignal = godbid, ved at fløjte og give godbid samtidig, mens hunden er tæt på.
Men vil man andet med fløjten, er det nok værd at overveje andre metoder.
Jeg har lært reiki stop og indkald på fløjte. Jeg startede med stop. Har hunden lært at fløjt = godbid, kan det blive noget omstændigt at lære den at fløjt osse er = stop uanset hvor du er (det er self to forskellige signaler der bruges)
Og lige til den med at man ikke kan lyde sur/stresset i fløjten. JO det kan man. Der er dælme forskel på et fløjt og så et "blæs dine lunger ud i frustration-fløjt;o)
Så man skal osse tænke lidt når man bruger fløjten *S*
nov 2005
Den var god - den har jeg aldrig hørt før :-))))
Men selvfølgelig kan man blive frusteret - men jeg synes alligevel at fløjten er bedre end din stemme på dette punkt - mine hunde reagere i hverttilfælde bedre på den end på hvis min stemme bliver "lidt skinger"
hvis panikken/frustrationen nærmere sig :-))
Man kan sagtens bruge fløjten til flere kommandoer - det er vel bare at bruge fantasien
Jærgerne bruger jo ofte fløjten til afstandsdæk, sit, indkald ect.
Men god fornøjelse :-))
Indkald med fløjte?