{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.353 visninger | Oprettet:

Mærket på livet... {{forumTopicSubject}}

Ja desværre er det nok sandt...

Historien er desværre sådan at min hund er meget ulydig og jeg er naiv.
Derfor er det også selvforskyldt at min hund er blevet bidt af en noget større schæfer.
Jeg var ude at gå med min hund og søster, og selvom vi havde fået af vide at vi ikke måtte tage snoren af vores hund - gjorde vi det alligevel. For; "der sker jo ikke noget".

Det gjorde der så bare. For vi gik og snakkede og pludselig begyndte Nuser at gø af en ordentligt schæfer der heller ikke havde snor på.

Nuser (som dengang ikke var bange) løb ned til schæferen der blev godt fornærmet og begyndte at jagte min hund. Den arrige schæfer løb efter Nuser, der til sidst blev bidt i benet. Nuser er rigtig heldig han overlevede. Jeg stod bare lammet og det var min lillesøster der greb ind.

Vi, især mig, kom grædende hjem efter oplevelsen, og vi måtte have Nuser til dyrlægen. Da hverken jeg eller manden med schæferen kunne kalde vores hunde til os måtte vi selv betale.

Nu har jeg selvfølgelig meget dårlig samvittighed over hvad jeg har gjort ved min hund. Men det ændre jo ikke noget alligevel.

Nu er historien så endt med at min hund stadig ingen respekt har for mig, så han adlyder mig helst ikke. Selvfølgelig har han snor på, man jeg tør ikke tage den af ham, da jeg ved han ikke vil komme når jeg kalder. Simpelthen af mangel på respekt og træning.

Og det værste er nu altså, at han er bange for store hunde. Det er ved dem det går galt. Han kan sagtens "snakke" med små hunde. Men ved de store hunde gør han helt vildt indtil de kommer hen til ham, så snapper han efter dem når han bliver bange.
Det er forfærdeligt at se min hund sådan og jeg bliver så sur på mig selv hver gang.

Nu vil jeg gerne vide om I ved hvordan man sætter sig i respekt for sin hund, så han gør som jeg siger når jeg beder ham om det.

Og hvordan lærer jeg ham at store hunde ikke er farlige, og at han bare skal gå stille hen til dem. Jeg har prøvet mange gange at sætte mig mellem en tålmodig stor hund, og rost Nuser hver gang han hilste. Men det hjælper ikke.

Er der bare ikke noget at gøre, eller har jeg bare gjort det forkert - igen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mærket på livet...
  • #1   27. feb 2010 Det er ikke respekt der mangler. At hundne ikke adlyder, skyldes ikke at den ikke respekterer dig, men at den ikke ved hvad det er du vil have den til og/eller at det ikke betaler sig for den at gøre det.

    Jeg synes du skulle snakke med dine forældre om, om du måske kunne blive meldt til noget lydighedstræning med ham.
    Det vil være godt for dig, fordi du lærer hvordan du træner ham, og det vil være godt for hunden både fordi den lærer basis lydighed, og fordi den på en træningsplads vil se en masse andre hunde, som ikke kommer hen til ham og som ikke gør ham noget (så er det jo bare vigtigt at du ikke lader ham gå hen til dem heller).



  • #2   27. feb 2010 Måden at træne ham til ikke at være bange for store hunde, er at lade ham hilse på SØDE store hunde.
    Evt starte med mellem hunde, så de ikke er kæmpe i forhold til ham.

    Og så må du ellers igang med træningen.
    Have en god godbid med. pølse, kylling eller noget i den stil.
    og så en laaang snor i ham, så han "tror" han er fri. og så prøve at kalde, og rose hver gan han kommer.
    gør dig selv spændende. Sig nogle sjove lyde, løb den anden vej, vift med noget legetøj eller noget i den stil.
    Samtidig kan du slappe af når du træner. fordi du ved der er en lang snor i ham.

    Har selv en hund der er blevet overfaldet 7 gange. Så kender problemet alt for godt.
    Har trænet alt. men intet vil løse vores problem. hun gøer, springer frem, rejser børster osv hver gang vi møder en fremmet hund.
    Hvilket vi gør på alle gå turene.


  • #3   27. feb 2010 Og så ville jeg i øvrigt undlade at lade ham hilse på andre (store) hunde, indtil problemet er løst.

    Det er dumt at sætte ham i situationer igen og igen hvor han bliver bange.

    Så når i møder en stor hund på gåturen, så prøv at få kontakt med din hund (ros og beløn kontakten -og træn osse kontakt hjemme), og bare gå forbi den store hund uden at hilse.
    igen -det lærer ham at de store hunde ikke kommer hen til ham, og at de ikke gør ham noget.



  • #4   27. feb 2010 Hej camilla

    Hvor er det synd for jer alle tre , at have oplevet det , men men men , nu har du jo fået øjnene op for , at der skal træning til og vil gerne rette op på det skete.
    Hvis det var min hund , ville jeg som det allerførste , gøre mig mere interessant end alt muligt andet på turen , det kan du gøre ved godbidder ( masser ) og eks. legetøj ( bolde , snore , hvad din hund kan lide )

    Når du så ser nogen store hunde komme imod jer , skal du allerede der , starte med at få din hunds opmærksomhed med godbidder eller legetøjet , denne opmærksomhed skal du holde på ( flere godbidder , ros , legetøj ) imens i nærmere jer den store hund , passere den store hund og først når i er gået forbi hinanden kan du slippe opmærksomheden fra din hund.
    Dette tager tid , men din hund vil finde ud af , at du er mere interessant end andet.
    Men vær konsekvent i godbidderne ,legetøjet , altså giv mange og hele
    tiden.
    Alt afhænig af hvordan det går , kan du bygge på med indkald i lang line , hvor igen princippet , du er mest interessant hersker.
    Til sidst vil jeg lige nævne , at en hunds hengivenhed ikke kommer af respekt , men fordi den VIL dig og du er den bedste i dens verden


  • #5   27. feb 2010 Tusind tusind tak for rådene til jer alle. Det er dejligt med nogle råd og andres syn på sagen. Jeg vil virkelig forsøge at prøve jeres metoder, for jeg ønsker virkelig at Nuser får det godt med andre hunde og mig (:
    Og til Charlotte vil jeg bare sige held og lykke, var det ikke din hund der ikke var så glad for børn? (;

    Og Christina, nej hvor må det ikke være sjovt at se det 7 gange!


  • #6   27. feb 2010 Camilla :
    jo det var det , men nu er hun en himmelhund , hun blev næsten 10 UDEN at bide nogen børn ( heldigvis )


  • #7   27. feb 2010 Nu har jeg ikke læst alt hvad de andre har skrevet..
    men jeg syntes i skal starte på et trænings hold sammen, så i både får tillid til hinanden og lære at stole på hinanden og så kommer de med lydighed bagefter,
    jeg vil fraråde dig at tage snoren af din hund igen! man kan jo sige at du ikke helt har hørt efter hvad dine forældre har sagt dengang det skete, så kan godt forstå du har det dårligt..
    men prøv det med trænings hold, vi den fx elsker agility så start til det efter, i/den har lært det med lydighed (: håber i får styr på det hele
    Kh Rikke.


  • #8   27. feb 2010 og det med store hunde. havde noget lækkert skinketern eller kyllingetern, og så giv hunden det ligeså snart den ser en anden hund om det er en lille eller stor er ligemeget, så lære den at ligeså snart den ser en hund så for den en godbid.. og ligeså snart den begynder at gø så vender i om og går den anden vej og når den så er faldet til ro så vender i om igen mod hunden, og sådan fortsætter i smiley

  • #9   27. feb 2010 Rikke M

    God ide , med at vende om


  • #10   27. feb 2010 Ved du ved Rikke det med at vende om og gå tilbage igen, tror jeg er en virkelig god idé!! Taaak (;

    Og nej, jeg gjorde ikke som de gamle sagde...
    Selvom man jo skal gøre som de siger


  • #11   27. feb 2010 camilla (: det med at vende om er rigtig god bruger den selv på min hund da den girre sig helt op når den ser en hund, og tilsidst kan jeg gå forbi med den, men den er dog stadig lidt "glad". men sådan er alle hunde jo..

    men øvelsen tager lang tid men tilsidst er jeg sikker på at det gir pote ! (:


  • #13   27. feb 2010 Maj -det var dog en trist indstilling til at have dyr... Forstå mig ret, jeg er ikke en af dem der mener man aldrig skal sige nej til sin hund, eller aldrig skal forhindre en given adfærd.

    Men når hunden ikke lystrer er det altså hverken et udtryk for magtkamp eller at hunden er strid og ikke vil høre efter.
    Endten forstår den ikke hvad der ønskes af den, eller osse betaler det sig ikke for den at gøre det.
    Hunde er meget praktisk indrettede -de gør det der betaler sig, hverken mere eller mindre.

    Og når træningen ender ud i slagsmål med hunden, så gør man da noget helt galt.

    At sætte en bange hund sammen med en større og stærkere hund så den "kan lære at den ikke kan klare sig" giver altså en meget meget stor risiko for en hund der knækkes og/eller bliver værre end nogensinde før. Absolut ikke en løsning jeg ville vælge


  • #14   27. feb 2010 Maj ;

    må lige spørge , hvordan slagsmål , mener du ??

    er bare nysgerrig


  • #15   27. feb 2010 Og den lille hund her i tråden har jo ikke et ego som en elefant -den er blevet overfaldet og først herefter er den begyndt at lave udfald. Den er efter al sandsynlighed en bange og usikker hund!

  • #16   27. feb 2010 Michelle ;

    lige mine tanker


  • #17   27. feb 2010 Da jeg fik Simba , meldte jeg klart ud til alle , at jeg under ingen omstændigheder acceptere , at min hund for skæld ud eller at der bliver hævet stemme overfor ham.
    Jeg tror på , at bruger man sit kropssprog overfor hunden fanger den beskeden hurtigere og bedre.
    Al korrigering herhjemme foregår vha. afledning og kropssprog samt forstærkning af ønsket adfærd med godbidder og ros


  • #18   27. feb 2010 maj . jeg tænkte ligesom alle de andre!
    det udsætter man sku ikke sin hund for!.
    engang var der en som sagde til min søster at hvis hendes hund på dengang(2-3 år) skulle lære at være sammen med min så skulle de bare lukkes sammen og så lade dem slås til at en af dem overgir sig, der råbte jeg i hele huset at det gør man fandme ikke! for så burde man slet ikke havde hund!. for så er der noget galt i ens hjerne!... jeg blir simpelhen så sur nu! sådan som jeg ihvertfalde opfatter det du skriver!. PUHA!. hold op hvor er jeg tosset lige nu!.


  • #20   27. feb 2010 og lige en ting mere!. hvad nu hvis det var 2 hunde som først stopper når den anden er død!. HOLD DA OP der er da bare mennesker her i verden som ikke burde havde hunde.

  • #22   27. feb 2010 jeg vil så siger at jeg er meget uenig i din måde at lære en hund at være sammen med andre!. og sådan er det. om det er en slædehund, muskelhund eller skødehund så syntes jeg det er så meget forkert!.

  • #23   27. feb 2010 Maj ;

    jeg skal lige forstå dig ret

    Tager i fysisk fat i hunden og holder den fast indtil den overgiver sig ?


  • #25   27. feb 2010 Maj -sikke da noget pjat. Jeg har osse spidshund, og NEJ det er ikke nødvendigt at "vise hvem der er stærkest".
    Lederskab handler ikke om styrke (heller ikke i en flok ulve, vilde hunde e.l.), det handler om at have overblik, ro mm...

    Og hunde render skam ikke rundt med et ønske om at overtage verdensherredømmet (heller ikke selvom det er en spidshund).

    Hvis du sørger for at den rigtige opførsel betaler sig, så vil hunden osse opføre sig rigtigt.
    Og hvis hunden bider dig, er det da tankevækkende. Den må jo have ment det var nødvendigt, så endten mangler der tillid, du har overskridt dens grænser eller noget helt 3.
    Dermed ikke sagt at jeg mener det er ok at hunden bider. Men at "vise hvem der er stærkest" vil i bedste fald give en hund der er så trykket at den ikke tør andet end at gøre som der bliver sagt.
    -lige indtil den dag dens grænser overskrides for meget...


  • #26   27. feb 2010 maj det behøves ikke være 2 hanhunde!.
    for mine to tæver de stoppede ikke bare!. der skulle sku en stol imellem den og en spark i rumpen!..


  • #27   27. feb 2010 Maj -men hvad lærer den lille af at slåsse med en hund den ikke kan klare?

    Den laver udfald fordi den er bange? Hvis den så får bank for at lave udfald, bliver den da under ingen omstændigheder mindre bange...
    Jeg er rystet over at man kan mene at en bange og usikker hund, bare skal have klø af en anden hund, og så er den ged barberet


  • #29   27. feb 2010 michelle .
    kan vi være enige om at maj burde læse om hunde og dens adfær! (: og om racen


  • #30   27. feb 2010 Maj

    nå men hvor om alting er så vil jeg hellere ha at Simba lystre mig fordi


    - han elsker mig

    og ikke fordi

    - jeg er stærkest ( som du beskriver )


  • #32   27. feb 2010 Der er dælme da også forskel på af være konsekvent til at decideret anvende fysisk magt overfor sin hund.
    Desuden vil jeg da sige at Majs indlæg ikke har ret meget med den lille hund der blev bidt at gøre. Det har da intet med hundens ego at gøre at den laver udfald efter at være blevet overfaldet. Den er bange og usikker. Jeg har selv prøvet det med min lille hund. Min hund var dog i snor, men en schæfer gik direkte til angreb uden varsel. Det tog dælme lang tid at reparerer på og helt fikset bliver det nok aldrig. Men det er bestemt muligt at rette meget af det igen.
    Hvis man havde fået en ordentlig en på skrinet af en der var meget større end en selv, så var man nok heller ikke himmelhenrykt for at se personen igen.


  • #34   27. feb 2010 maj jo jeg har kontrol over min hund!: i det mindste bruger jeg ikke "vold". dengang de kom op og slås var det en af de første gang de var sammen . men nu kan de ikke skilles ad, men mindre den ene stopper med at spise. (og jeg vil ikke risikere at nogle af dem blir syge).

  • #36   27. feb 2010 Maj -igen: hunden er ikke dominant, stor i slaget e.l. Den er hamrende usikker efter overfaldet, go vælger at lave udfald, for på den måde at gøre det klart at den ikke ønsker den andens selvskab.

    HVAD skal den lære af at få klø af en større hund? Det eneste den får ud af det, er at få bekræftet at JA store hunde er hamrende farlige

    Og to tæver der slås, har intet med respekt for deres ejer at gøre. Hos nogen racer er det mere udpræget end andre, men det er IKKE ualmindeligt at to tæver ikke kan sammen, og modsat hanner der oftest slåsser til der er fundet en vinder og så er den strid uden af verden, så slåsser tæver oftest til en af dem er døde...


  • #38   27. feb 2010 jeg tror bare jeg lader vær med at sige noget!.
    men er enig med hvad alle andre skriver og siger!.


  • #39   27. feb 2010 Rikke -det kan vi sagten blive enige om.

    Maj -hvad du arbejder med er jeg sådan set ligeglad med. Du har jo tydeligvis ikke fulgt med i hvad man i dag ved om hundeadfærd, pdragelse og træning.

    Som jeg skrev tidligere er jeg ikke fanatisk (jeg mener osse man kan gå for meget id en anden grøft, og manglende grænser er lige så slemt, som jeg mener det du gør er).
    Men der er nu altså aldrig kommet noget positivt ud af at trykke sine hunde til lydighed.


  • #40   27. feb 2010 maj . jeg tror ikke på at man kan havde fuld kontrol over sin hund hvis den slås med mindre den som din hund bliver slået hvis den ikke høre efter!. og udsat for salgsmål!.

  • #42   27. feb 2010 Gud jeg er vist gået forkert, jeg troede vi skrev år 2010. Er jeg havnet i 1940´ernes hundeopdragelse eller er vi længere tilbage?????????
    Jeg kan simpelthen aldrig blive enig med dig i det du skriver Maj. Det du har har ikke en skid med respekt eller noget at gøre. Det er ren og skær frygt for tæv. Man tager ikke respekt ved at "der falder brænde ned". Man fortjener den ved at være en god leder for sin hund og det er man ikke når den er bange for en.



  • #44   27. feb 2010 Maj

    jeg tror ikke at en hunds kærlighed til flokføren( læs ejer ) , har noget som helst at gøre med dens race , men mere med flokførens forståelse for hundens behov på følgende områder at gøre :

    - kommunikation til dyret
    - aktivering af dyret
    -kærlighed til dyret
    -respekt for dyret
    -pleje af dyret
    -beskyttelse af dyret i de situationer den har brug for

    hvis disse områder bliver dækket autentisk , er det hip som hap hvilken hunde race det er.
    valg af hunderace afhænger jo af , hvad man kan tilbyde den og om den klinger med en.
    Det har intet med flokførens egenskaber at gøre , alle hunde har behov for en autentisk og troværdig flokføre , stor som lille , skødehund som kamphund , jagthund som servicehund ect.ect.ect.


  • #46   27. feb 2010 Maj -tja... man har jo da fundet ud af at den opfattelse d åbenbart har af flokstrukturen blandt hunde, faktisk ikke er korrekt.
    I øvrigt er den baseret på studier af høns og ulve i fangenskab.
    Og hunde er hverken høns eller ulve i fangenskab...


  • #47   27. feb 2010 Det er ikke umuligt at træne en hund med vold og tvang... Men er det hensigtsmæssigt?

    Min hund er trænet efter kropssprog, kontakt, belønning og positiv forstærkning.

    Ikke sagt at al træning er sol og sommer, men man opnår INTET ved at tvinge hunden ud i situationer hvor den tydeligvis ikke har kompetence til at håndtere sig selv.

    Du skal have opbygget tillid mellem dig og hunden. Dette sker ved du laver ting med hunden den kan overskue og du ikke svigter tilliden - dvs du skal lære at kigge på hundens kropssprog og gå roligt frem.

    Lige nu er målet ikke at hunden skal hverken hilse eller lege - lige nu må træningen være rettet mod at du kan passere en anden hund uden din hund reagerer. Rom blev ikke bygget på en dag; ligeledes foregår hundetræning i etaper - men reelle mål i sigte.

    Kontaktøveæser
    Tillidstræning
    Stol på din fører
    Almen lydighed


    Uden disse etaper er det ret svært at forvente hunden kan kapere de situationer den bliver stillet i.

    Forvent ikke mere af hunden end du lægger i træningen!

    Bare fordi en 6 årig kan cykle på 2 hjul betyder det jo ikke han er fit for fight til tour de france, vel ; )

    Du vil få mange velmenene råd her på HG, de der omhandler grove metoder bør du dreje pænt udenom, det er ikke en måde at TRÆNE hund på, det er en måde at FREMTVINGE en adfærd på... Den adfærd kan lige så vel udarte sig til et bid på føreren eller anden uhensigtsmæssig adfærd.


  • #48   27. feb 2010 Og så synes jeg da du skal tage et kig på trådstarters profil. Hun er 15 år. Vil du virkelig, i fuldt alvor, anbefale en 15 årig at sætte sin lille hund sammen med en stor hund der kan banke den?


  • #49   27. feb 2010 110% enig med Nina

  • #50   27. feb 2010 Lige en bemærkning til trådstarter.

    Charlotte jeg håber I får rettet op på alt det her med din lille hund, han er tydeligvis mærket af oplevelsen og det er rigtig trist for jer begge.
    Jeg vil anbefale dig at komme på et træningshold og sørg for at træneren er informeret om at han er blevet overfaldet og er mærket af det, så Nuser ikke tvinges i nogle situationer hvor han føler sig presset til at gøre udfald. I skal ud og have en masse succes oplevelser sammen og få opbygget et gensidigt tillidsforhold. Håber det lykkes.


  • #53   27. feb 2010 Jeg har hørt om nogle foreninger der har hold kun for små hunde, det var måske et godt sted at starte med ham. Så kan man jo efterhånden som man får trænet begynde at lade ham gå forbi store hunde, et sted hvor det kan foregå under kontrollerede forhold.

  • #54   27. feb 2010 110 % enig med Nina

    og mette , trådstarter hedder camilla , ( bare for en god ordens skyld smiley )
    det mig der er charlotte i den her tråd smiley


  • #55   27. feb 2010 Åh undskyld Charlotte, jeg fik lige navnene blandet sammen. Det var selvfølgelig Camilla som du skriver.
    Puha, det er også ved at være over en gammel kones sengetid.


  • #56   27. feb 2010 Maj -mon ikke det er forældrenes hund!

  • #57   27. feb 2010 Maj - Jeg skal ikke gøre mig klog på hvordan man bedst træner en slædehund, jeg er klar over det ikke er en sofahund der kan nøjes med en frolic og en tissetur i haven - og muligvis lyder din opdragelsesmetode (for træning er det da ikke??) værre end den i virkeligheden er..

    Nu er di selv inde på racer og typer af hunde... Og så er det jeg bliver lidt nysgerrig for at vide hvordan dælen du ville vælge den samme metode på en papillon som du vælger at bruge på en slædehund?

    Jeg ved af erfaring at en schæferhund og en vorder collie ikke reagerer på samme træningsmetoder... Min egen blanding er vidt forskellig fra svigermors lhasa..

    Jeg har ikke personlig erfaring med samtlige hunderacer, men hvad jeg dog ved er, at ikke alle hunde reagerer på samme træning.

    Og lige netop den træningsmetode du foreslår, hvordan kan den være hensigtsmæssig med mindre man har stor indsigt i hundesprog og at udvælge den rette sparringsmakker?

    Jeg er oprigtigt interesseret i din side af sagen da jeg mildest talt er forundret over dit forslag....?


  • #58   28. feb 2010 Mette ; alt forladt smiley

  • #59   28. feb 2010 Maj ;

    jeg har lige kigget på dine videoer og det undre mig vildt meget , at din hund hele tiden har brug for at trække sine ører tilbage når i kommunikere med den.
    At en hund trækker sine ører tilbage er et af de dæmpende signaler de bruger.
    Når jeg kommunikere med Simba er hans ører altid fremme og ansigtet er opmærksomt på mig.
    Bare en tanke om jeres indbyrdes kommunikation


  • #60   28. feb 2010 Charlotte -nu har jeg ike set videoerne så med det forbehold vil jeg bare sige at så meget ville jeg ikke lægge i det. Det gør mange spidshunde.
    Reiki gør det osse -når han kommer og vil kæles, eller når han er i rigtigt "puttehumør" så kommer han osse med lagte ører:o)


  • #61   28. feb 2010 Jeg har to spidshunde, og begge er nogle meget følsomme hunde, som man absolut ikke skal være hård ved. Min erfaring med spidshunde er, at positiv konsekvent træning er den bedste måde at indlære lydighed for den race.
    Netop spidshunde er meget følsomme hunde, men de er samtidig egenrådige og selvstændig, hvilket mange opfatter som "uopdragen og ulydig".


  • #62   28. feb 2010 Michelle :

    tak for oplysningen , det anede jeg ikke , troede det gjaldt alle hunde smiley


  • #63   28. feb 2010 Lise -helt enig:o)

  • #64   28. feb 2010 Mine lægger også ørerne ned konstant.....uden det betyder noget....

  • #67   28. feb 2010 Natascha F........man kan være uenig med andre om opdragelsesmetodet, men hvad har det med pelspleje at gøre.....synes ærlig talt du bliver personlig i stedet for at holde dig til det saglige.....

Kommentér på:
Mærket på livet...

Annonce