Samføre hunde i beboelse {{forumTopicSubject}}
Jeg står og skal til at flytte ind i en ejendom hvor 4 andre lejere har hunde.
Disse hunde er am. bulldog, rottweiler, D/S gårdhund og en ubestemmelig langhåret rundkørsel.
Alle disse 4 hunde er velfungerende hinanden imellem, og de deler haven fælles hvor de kan færdes uden snor. Det er kort sagt klichen på idyl.
Nu har jeg en grand danois hanhund, som er noget speciel. Han er 6½ år, ukastereret, egentlig velfungerende... men.
For der er jo et men.
Min hund har boet det meste af sit liv på en landejendom, Han har haft kontakt med andre hunde, og det forløber egentlig fint. Hans str. alene gør at alle de hunde han har mødt "træder" tilbage for ham. Ikke noget voldsomt eller ballade, men min hund med sit kropssprog (stor og stiv) er jo ikke ligefrem billedet af venlighed.
Jeg har i meget lang tid haft problemer med at min hund er hunde-aggressiv- i-snor.
Dvs han kan ikke tollerere andre hunde på vores gåture, uden snor er der faktisk ingen problemer. Dettehar jeg så i nogle uger trænet meget med, og vi er kommet deril hvor han kan dækkes af, ligge rimelig afslappet og lade den fremmede hund passere.
Jeg ringede i torsdags til en hundetræner/ adfærdsbehandler for at tage en snak om hvordan jeg bedst sammenføre min hund med de andres hunde.
Hun havde mange gode ting at fortælle, men meget handler jo om selv at sortere.
Hun fortalte at hun ikke ville sammenføre min og de andre hunde af flere grunde.
For det første at man som menneske ikke skal forvente at alle hunde kan lide hinanden.
For det andet at den am. bulldog er en hanhund på nippet til at være fuldvoksen og min hund er på nippet til at være gammel.... den kombination kunne udløse en masse bøvl omkring rangstigen hundene imellem.
hendes råd var, at få de andre ejere til at gå nogle lange ture sammen, hvor vi skiftesvis går foran og bagved så hundene kan forholde sig til hinandens dufte, og at man lidt efter lidt kommer tættere på hinanden.
Dernæst måtte min hund IKKE besørge/tisse i fælleshaven. Han skal ikke markere revir der endnu....
Og så godbidder, godbidder etc.
Er der andre som har nogle forslag til hvad jeg kunne gøre for at lette min hunds indflytning i en allerede etbaleret "flok"?
okt 2009
Følger: 13 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 78 Svar: 1.395
Samføre hunde i beboelse