{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
853 visninger | Oprettet:

Hvalp i sofaen.. {{forumTopicSubject}}

Hejsa..
Leopold er 12 uger (vi har haft ham i 4uger) og han må være overalt i lejligheden.. Han er ikke særlig knyttet til sin kurv - udover det er der han sover om natten (ved siden af vores seng) - om dagen ligger han i sofaen, aldrig i kurven eller på gulvet.. Jeg har lagt et tæppe ud ved siden af sofaen men det er yderst sjældent han ligger på det, kun hvis han lige har en spændende godbid som han ikke kan vente med at spise..

Jeg synes det er dejligt at han er i sofaen sammen med os - men (og nu kommer spørgsmålet så) det er jo ikke alle mennesker der bryder sig om hunde.. Hvordan lærer jeg ham at han gerne må være i sofaen når vi er der - men ikke når der er gæster der (de gæster som måske ikke bryder sig om en hund i sofaen)?? Og kan man overhovedet forlange at en hund forstår det!? :S

Og så et tillægsspørgsmål - kan man træne en hund til at blive glad for sin kurv!? Ville jo sommetider ønske han kunne ligge i sin kurv og ikke være fuldkommen klæbet til os - når vi fx sidder med studierne eller pcen eller andet..

Det skal ikke forstås sådan at jeg ikke synes han er dejlig at sidde med - men han har det bedst helt ovenpå en - og så er det altså sommetider svært at foretage sig andet! smiley (Og ja - jeg kunne sætte mig på en stol - men kan godt li min sofa smiley )


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalp i sofaen..
  • #1   8. jun 2010 nej jeg vil sige at enten må de være i sofaen eller også må de ikke

    Det andet bliver de bare forvirret af - så her skal du nok være konsekvent og sige ja eller nej smiley

    Giv ham evt. nogle små tyggeben som han kan spise ovre i hans kurv - så skal han nok blive glad for den


  • #2   8. jun 2010 Jeg gav min gamle shæfer en lænestol som KUN var hans, så når der kom gæster så blev han bedt om at lægge sig i den inden at de kom ind, og det fungerede fint, han forstod godt at når gæsterne var der så måtte han ikke gå i sofaerne., og når de gik så måtte han godt..
    Så det kan du sagtens lære din vaps at forstå, bare husk at de fleste hunde helst vil ligge højt eller hævet fra gulvet derforeren kurv ikke altid det bedste hvisman ikkevil hadem i møblerne på visse tider, det var derfor jeg gav min en lænestol. :o)


  • #3   8. jun 2010 Jeg mener så godt at den kan lære kommandoen 'ned af sofaen' hvis den får et andet spændende alternativ som fx sin egen lænestol smiley
    Hos min far må Coda ikke være i møblerne (udover min seng) og det kan hun godt forstå (den smutter nogen gange men så siger jeg bare 'ned). Når vi har gæster plejer hun af sig selv bare at blive nede fordi sofaen jo så oftest er fyldt smiley


  • #4   8. jun 2010 "Problemet" er bare at Leopold kan sagtens være i sofaen selvom den er fyldt! smiley Han ligger nemlig ikke ved siden af en i sofaen - han ligger OVENPÅ en i sofaen.. Og allerbedst hvis han kan kravle op og ligge ovenpå ens skuldre...! Jeg har prøvet, når vi har haft gæster - og sige "Nej" og så løfte ham ned og give ham et stykke legetøj eller et ben eller noget andet der kan beskæftige ham - men så tager han bare legetøjet og løber op i sofaen.. Da han havde gjort det en 40-50 gange så blev jeg træt og opgav! smiley

    Vi har ikke rigtig plads til en stol der kun er hans.. Men er det "rigtigt" (selvfølgelig stoler jeg på hvad du siger - det er ikke sådan ment :D) det du siger med at de ikke kan li at ligge lavt!? Det giver da meget god mening - fordi han vil konsekvent bare helst være i seng, sofa, stol osv. - og helst OVENPÅ nogen, eller noget (en pude eller lignende).. Men hvad pokker gør man så hvis ikke man lige har en stol stående kun til ham.. Hmm.. Kan man forhøje hans kurv på en eller anden facon?? Eller er det for vanvittigt!?

    Det er nok oz bare fordi jeg har haft 2 hunde før - og de har begge elsket deres kurv og gerne lagt der - men ham her, han er bare SUPER kontaktsøgende.. Er sq bange for jeg gør ham til sådan en lille tøsedreng! smiley


  • #5   8. jun 2010 Diva har altid måtte være i sofaen, og det må folk finde sig i:o) Det er jo mit hjem og hvis hunden må vøre i sofaen i dagligdagen, ja så må den også de gange der kommer gæster! Diva sidder også på skødet af folk og det griner de bare af. Hun har dog lært at ligge sig i sin sækkestol hvis jeg beder hende om at gå ned! Så helt umuligt er det ikke:o)

  • #6   8. jun 2010 Man beder vel bare hunden om at gå ned - Eller jeg helt forkert på den?
    Nu er Bine godt nok 2 ½ år, og hører (for det meste) efter :o)
    Hun må gerne være i vores lille sofa, men hvis jeg får lyst til at ligge helt ned i den, eller vi får gæster som skal bruge den, så beder jeg hende da bare lige så pænt om at gå ned, og så finder hun sig bare et andet sted at ligge...
    Er det forkert?


  • #7   8. jun 2010 Det er korrekt at hunden gerne vil ligge højt. Så har den bedre overblik.
    Vores sidder gerne oppe på ryggen af sofaen når han er "bange" (når den væmmelige støvsuger kommer hehe, eller de skyder krudt af).
    Men vi har givet puffen til ham, så der ligger han og kigger ud på sit kongerige i baghaven. Det elsker han.

    Jeg fik Milo til at lide sin kurv ved at lægge lækre godbidder derned, men gjorde det fra 1. dag vi fik ham, så ved ikke om det har noget at sige?!

    Jeg har det også sådan, at vil folk ikke have en hund på skødet, må de sætte sig i stolene i stedet - der må han ikke komme. Men det er en god ide at lære hunden "ned af sofaen" kommando smiley


  • #8   8. jun 2010 Jeg har lært min at når der er tæpper på er det i orden, hun ved vi får gæster når de bliver pillet af og der ikke kommer rene på.
    Ude gør hun tegn til at gå i sofaen, men hvis vi eller dem vi besøger siger nej, lægger hun sig på gulvet


  • #9   8. jun 2010 Elsker min prinsesse: Jamen jeg har det som dig, at det er mit hjem og hvis ikke folk kan lide hunde så kan de blive væk.. MEN.. Jeg er jo godt klar over at sådan kan jeg ikke sige hvis jeg stadig gerne vil have besøg af dem.. Jeg kan fx ikke lide fugle, og hvis jeg skal besøge nogle der har fugle der flyver ude - så ber jeg dem lukke dem inde.. Så kan jeg jo ikke tillade mig at være dobbeltmoralsk..

    Tanja: Jeg håber også på at Leopold lærer at lystre - men han er kun 12 uger og jeg må nok indse at hans hvalpesind ikke byder ham at høre efter - men han tror alt er en leg - også når han bliver løftet ned og jeg siger NEJ fx.. Men jo - håber da at jeg kan få ham til at gå ned når jeg siger "ned".. smiley

    Marianne: Hmm.. Jeg vil prøve det med godbidderne.. Men jeg tror du har ret - det har nok en betydning at det er fra dag1.. Leopold havde også sin kurv fra dag1 - men han har aldrig brudt sig om at ligge i den - selvom jeg fyldte den med et tæppe med "mor duft" og en pude så han skulle føle sig tryg.. Og han har sådan en allergi venlig tæppe-pude i bunden, så den skulle da gerne være "rar" for ham.. Men kan være jeg bare ikke er klar over hvad der er rart for ham.. Hmm..

    Men jeg takker alle for kommentarer og gode råd - det er rart med andre folks synspunkt på tingene..

    Men det med at han gerne vil ligge højt - det må jeg tage til efterretning.. Må se hvad jeg kan finde ud af med hans kurv.. Måske en lille "forhøjning" af en slags..


  • #10   8. jun 2010 Balto må gerne være i vores sofa, men hvis vi sidder og spiser i sofaen eller der er gæster bliver han bedt om at blive nede (eller gå ned hvis han skulle finde på at hoppe op) og det forstår han udmærket.... Nu er din hund jo kun 12 uger så den har nok ikke helt forstået det endnu, men den skal nok lære at når du siger "nej", "ned" eller hvad man nu siger så skal den bare ikke være i sofaen lige på det tidspunkt....
    Balto må også gerne være i sofaen hos mine forældre, men ikke hos min svigermor og det har han også fattet, han prøver ikke engang at hoppe op hos hende mere.... Man skal ikke gøre dem dummere end de er smiley


  • #11   8. jun 2010 Nej jeg ved skam godt Leopold ikke er dum - "problemet" er vel nærmest at han IKKE er dum! smiley Kan jo godt forstå han hellere vil sidde i sofaen end ligge på gulvet..

    Men jeg må jo "øve" med ham hvis der kommer gæster igen som ikke bryder sig om hunde på skødet.. De findes - selvom man kan undre sig! smiley


  • #12   8. jun 2010 Jeg hentydede ikke til at Leopold var dum, men at der var en længere oppe der mente at hunden ikke ville forstå hvis den ikke fik lov at være i sofaen når der er gæster...
    Mht leopold tror jeg som sagt kun det er fordi han stadig er så lille.. Når først han har helt styr på ja/nej kommandoen og/eller ned-kommandoen så tror jeg næppe det bliver et problem for jer at få ham til at gå ned når der er gæster....


  • #13   8. jun 2010 Det var nu heller ikke fordi jeg tog det som en "anklage" smiley Det er vist bare min måde at skrive på.. smiley

    Jeg tror måske du har ret - han skal jo lige lære alle de forskellige kommandoer først - jeg har bare så mange gode hensigter/ambitioner på hans vegne! smiley Men ja - én ting af gangen.. Nu kender vi heldigvis primæ´rt hundeelskere som gerne vil kæle sådan en vaps i skødet - men ja.. Man må jo acceptere at ikke alle synes hunde er det bedste i hele verden.. smiley


  • #14   8. jun 2010 Hehe ok, jeg ville bare lige sikre mig at du ikke tog det som om jeg anklagede dig... Men ja tag en ting ad gangen og vent med at kommandere ham ned ad sofaen til han har lært ja /nej kommandoen... det gør det noget lettere smiley


  • #15   13. jun 2010 Santos må ligge i sofaen, når han for lov. Han ved at når vi siger 'Værsgod' og peger på sofaen, så må han og så vi siger 'ned', så hopper han ned. Han hopper ikke op i sofaen, når han er i byen. Oppe ved min mor, må han være over alt og det ved han, så jo - det kan sagtens trænes smiley

    Derudover er det dit hjem, så du skal da selv bestemme om hunden skal være i sofaen når der er gæster :-))


Kommentér på:
Hvalp i sofaen..

Annonce