917 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

"Hvad får man ud af en prøve?" "Hvad får man ud af en prøve?"

Ja, hvad får du ud af at tage en prøve på din hund?
Det er jeg lige blevet spurgt om af en ven..
Ved godt nok ikke hvad jeg skal svare! Nu er det jo ikke fordi jeg har ambitioner om at komme til dm i bhp/ipo 3 med Quality, men erfaringen er god at have til de næste mange hunde der engang kommer og træningen er jo sjov. Men som sådan får jeg jo ikke noget ud af at tage prøver med hende..

Hvad får i ud af at tage prøver med jeres hunde?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.
  • Løse skabslåger 830 kr.
  • 3 Ikea køkken overskabe 350 kr.
  • Installation af vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  "Hvad får man ud af en prøve?"
  • #1   18. jun 2010 Som udgangspunkt får man vel kun noget ud af det, hvis man synes at det er rart at teste sin træning og at vise det frem, man kan med sin hund...

HVAD man får ud af det - netop det - at teste sin træning og se, hvor langt det bærer og at vise det frem.

Det handler vel om at sætte sig mål og nå dem. Har man ikke en prøve som en målestok, vil jeg tro at aflæggelse af prøver er uendeligt ligegyldige.

• #2   18. jun 2010 For mig? Et kvantificeret resultat der kan bruges til at sammenligne ens præstation mod andre - så man ved hvad og hvor der skal forbedres for at blive dygtigere.

Det er af samme årsag folk spiller computerspil, deltager i sportsstævner og alt muligt andet - konkurrenceelementet.

• #3   18. jun 2010 Hvad får en mand glæde af og se fodbold.

Hygge med andre hundefolk
    Spænning ved hvordan går det i dag.
    Glæden når det går godt.
    Ser hvor man skal ligge kræfterne til næste gang

• #4   18. jun 2010 Tror også umiddelbart jeg gør det pga konkurrence elementet. Jeg stiller kun op, hvis jeg tror jeg har mulighed for at få høje point og evt vinde hvis det er i konkurrence. Stiller ikke for bare at bestå - det er ikke godt nok til mig :o)

• #5   18. jun 2010 Spændingen, konkurrence-elementet, kvaliteten af hundearbejdet, perfektionismen, træningsdagene, op- og nedturene, samværet med hunden, at se at ens teorier også holdt i praksis ... og så den ultimative fede følelse, når man lige er blevet nr 3 til FCI´s VM udtagelse i IPO3, med dagens højeste point i lydighed.

Damn, det føles godt ;)))

• #6   18. jun 2010 Glæden ved at være sammen med hunden og se om arbejdet har båret frugt.
    Hyggen med andre hundemennesker.
    Spændingen...

Måske skal man være hundemenneske for at forstå det - men der er jo ingen forskel på og på at spille computer eller gå til anden sport...

• #7   18. jun 2010 Jeg får først og fremmest enorm motivation i min daglige træning med mine hunde ved at have et helt konkret mål. Derudover er det sjovt, spændende og nervepirrende at gå til prøver. Og når det så lykkedes og man får resultatet af mange måneders arbejde - så er det altså bare fedt!

• #8   18. jun 2010 Af gode grunde kan jeg ikke fortælle dig, hvad man får ud af en prøve. Men derimod kan jeg fortælle dig, hvad man - eller rettere jeg - får ud af IKKE at kunne aflægge prøve på hunden - i hvert fald ikke at kunne aflægge prøve i det program jeg finder mest spændende.

Jeg får dét ud af det, at jeg, trods det at jeg faktisk synes, at hundetræning er en fed sport, har så enormt svært ved at tage mig sammen til at træne med hende.

Det er så enormt demotiverende ikke at have andres øjne på, om det, man gør, nu også rykker noget. Det er demotiverende ikke at træne sammen med andre, der kan give gode råd til, hvordan man kommer videre, hvis man er kørt fast i en øvelse.
    Hvorfor lære min hund en apportøvelse, hvis det ikke er for at vise andre, at hun kan? I dagligdagen har hun ikke brug for at kunne apportere.
    Hvorfor træne i lydigheds programmet, hvis det ikke er for at vise andre, at hun kan gå lige på plads; kan sætte sig straks der kommanderes "sid"; kan smide sig ned i dæk straks der kommanderes "dæk" osv. osv.??

I dagligdagen betyder det jo intet, om hun kan gå præcist med sin skulder ud for mit venstre knæ...hvorfor bruge tid på at lære hende det, hvis det ikke er for at vise andre, at hun kan; vise at jeg har kunnet lære hende det? Bare hun kan gå pænt i line uden at trække er det da bedøvende ligegyldigt hvor hendes skulder befinder sig i forhold til mit knæ.

Mit bud er derfor, at jeg, hvis jeg kunne aflægge prøve på hende, kunne bruge det som en form for motivation i træningen. Kunne bruge det til at få bedømt om min træning har båret frugt; om jeg er på rette vej, eller om der er noget, der skal ændres i min træning.

• #9   18. jun 2010 Gitta - Det er også hvad jeg tænker; det er ikke så motiverende at træne uden at have et klart mål. Men hvorfor kan du ikke aflægge prøver? smiley

• #10   18. jun 2010 Det er BHP-programmet jeg helst ville træne i og dermed aflægge prøver i, hvis jeg frit kunne vælge.
    Problemet er bare, at jeg er i besiddelse af en hund, der stresser og som har en svag psyke, hvilket betyder, at hun f.eks. smider sig ned ved skud. Pga. hendes usikkerhed nåede hun aldrig videre end til bidepølsen i gruppe C, trods det at vi holdt ud i sch-hundeklubben i 2½ år.

Jeg har dog trænet hos en adfærdsbehandler med hende de sidste 15 mdr. Det har betydet, at hun er en helt anden hund nu, end hun var, da vi stoppede i sch-hundeklubben for 2 år siden, men jeg tror dog ikke, hun ville kunne klare en eneste prøve.

• #11   18. jun 2010 Arh, okay. Jeg troede det var pga allergien - og det sætter jo ellers ikke en stopper for brugsprøverne. Men godt at høre der er bedring

• #12   18. jun 2010 Allerførst stor tillykke til Martine.
    Konkurrencemomentet betyder rigtig meget for mig. Så jeg er altså også én af dem der kan komme i tanke om at skifte hunden hvis ikke den er egnet til brugsarbejde. Jeg træner for at vinde, ingen tvivl om det.

• #13   18. jun 2010 Tak Winther smiley

Kommentér på:
"Hvad får man ud af en prøve?"

Annonce