{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.236 visninger | Oprettet:

ingen kontakt overhovedet? + indkald! {{forumTopicSubject}}

hej hundetosser smiley

det ligger sådan, at når jeg er ude og gå tur med min hund, stormer hun bare afsted - íkke at hun trækker, men hun har gang i alt muligt andet...

der er ingen kontakt ved at gå hurtigere, godbidder interessere hende ikke så længe vi går, det hjælper ikke at skabe sig fuldstændig tosset. nogen ideer?

<b>indkald </b>
i haven, eller hjemme i huset, lystre hun, og kommer hver gang man kalder - uden eftertanke!

men er vi ude, INGEN KONTANT! - ja jeg ved, det er den store hvide verden, og meget spændene for hende, mange nye lufte. men når jeg er ude, vil jeg gerne have jeg kan aktivere hende fysisk, og lade hende løbe frit omkring, hun har brug for motion jo .. mn det går jo ikke, hvis hun ikke kommer når man kalder!

og slet ikke at tale om når der er andre hunde, hun løber rundt og rundt og væk fra mig..

jeg ved det! træning, træning, træning!
men, der er somsagt ingen mulighed fra hende når vi er ude, what to do? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ingen kontakt overhovedet? + indkald!
  • #1   3. jul 2010 ingen opmærksomhed fra hende *

  • #2   3. jul 2010 har haft en 5 meter lang snor - kaldt, rykket lidt i hende, også kommer hun også. roser for alle pengene... men så snart hun ikke er i snoren mere, så er hun ikke til at fange igen..

  • #3   3. jul 2010 Når du har hende i snor når hun ikke er opmærksom på dig så stop. Når hun vender sig og giver dig opmærksomheden for at finde ud af hvad du har gang i siden du står stille roser du hende og måske endda smider godbidder. Gentager du det skulle hun gerne finde ud af at det positive er at have kontakt til dig smiley Sådan har jeg lært Carmen det.

  • #4   3. jul 2010 Mht indkald. Jeg har gjort det ved Carmen at jeg IKKE henter hende. Går hun væk fra mig går jeg væk fra hende. Hun ved jeg er lederen af vores flok. Og hun har bestemt ikke lyst til at forlade flokken. Så hun kom løbende hen til mig.
    Altid når hun er løs fanger jeg hende ALDRIG. Hun skal altid komme til mig. Det er hende der skal sørge for at hun følger med flokken, ikke flokken der følger med hende smiley Carmen fattede det MEGET hurtigt og går gerne ikke længere end 3-5 meter fra mig smiley


  • #5   3. jul 2010 jg går også straks den anden vej, men nala løber bare forbi mig, rundt, og foran mig, videre hen, i fuld fart smiley

  • #6   3. jul 2010 Går du til træning med hende? Hvis ikke, ville jeg få meldt til træning i en klub. Der har du distraktioner i form af andre hunde, mennesker og en spændende plads, og du har hjælp til træningen.

    Derudover gælder det om at træne kontakt -evt lære hende en kommando ala "kig" eller "se" eller bare hendes navn, når hun skal kigge på dig.
    Og så skal du have fundet den bedste belønning i verden for lige netop din hund. Om det er legetøj, en bold, rå lever, resterne fra aftensmaden eller hvad det nu er, er ligegyldigt. Men det skal KUN bruges når i skal træne steder hvor det kan være svært at få kontakt... ellers mister det hurtigt sin værdi.

    start med at træne steder hvor det ikke er alt for svært -hjemme i haven er en fin start, og senere kan det så flyttes til en sportsplads e.l. hvor der ikke er andre, og heller ikke alt for meget spændende der kan tage hendes opmærksomhed.
    Først når det fungerer "lette" steder, skal det flyttes ud på mere spændende steder.


  • #7   3. jul 2010 Jenny - Du skal være trodsig. Du rører dig ikke. Så er hun NØDT til at forsøge et eller andet for at komme videre. Ingen hund synes at gåtur er sjov uden at gå smiley Når hun kigger så ros.

  • #8   3. jul 2010 jeg er enig med solva l i det med indkald. du kan også gemme dig for hende hvis hun ikke vil lystre din kommando og bliver ved med at løbe som hun vil.

  • #9   3. jul 2010 Hov -og bruger du en flexline eller sporline, kan du med fordel skifte retning når hun er helt tabt. Så skal der self være masser af ros når hun følger efter. Men væn hende til at i altså ikke bare går og går og går, men at der faktisk sker noget undervej.

    Med Reiki har jeg brugt meget at lokke ham til at kravle over/under/igennem diverse sjove ting vi finder på turene, og at vise ham divser "sjove" ting jeg finder. F.eks. kan vi kigge på og pjatte meget med en pind/blomst/vandpyt eller hvad vi nu finder undervejs.
    På den måde kan det godt betale sig for ham at være lidt obs på mig, for jeg finder jo hele tiden på sære og sjove ting som han må være med til.


  • #10   3. jul 2010 michlle - nej det gør jeg ikke mere, vi stoppede her den 25 juni - fordi hun stadig er en lillle lege syg unge, og det er umuligt at få kontakt til hende ved andres hunde tilstede værelse, selv for vores træner.

    problemt er jo så bare, at hun reagere på alt jeg siger, gør eller andet, hjemme i haven, men ude, så nææ nej :o(

    udenfor "hendes teriotorium, er hun fuldstændig ligeglad med godbidder, any kind. og ros med stemmen, har aldrig sagt hende noget, desværre.
    der er ingen problemer i at få kontakt, så længe vi er hjemme. .


  • #11   3. jul 2010 Jenny -det er muligt jeg er sær, men jeg er ret ligeglad med hvad jeg skal have med, så kræver det rå lever eller en lårbensknogle fra en ko i lommen, så er det det jeg tager med som "top-belønning"

    Og jeg har meget svært ved at tro at der ikke findes noget i hele verden som din hund synes er fedt (og igen -om det er kæl, et lækkert ben, legetøj eller... så er det det du må tage med). Så prøv forskellige ting af, og find noget der virker.

    At stoppe til træning hjælper bestemt ikke -det er muligt du har det hårdt til træning, men det bliver i hvert fald ikke bedre af at blive væk. Men det kan være du skal prøve en anden træningsplads. Selvom i måske har haft den dygtig træner (?) der hvor du har gået, kan det jo være en anden træner kan komme på alternative løsninger i ikke har prøvet.

    Noget der er værd at have i baghovedet, er at hunde kun gør hvad der betaler sig for dem.
    Hvis man altid har det i baghovedet når man træner, så skulle man osse gerne være på "evig jagt" efter at finde det der er bedre end at snuse/grave/lege med andre osv, indtil dette er fundet.
    For sådan kort sagt, så er det du skal jo "bare" at tilbyde hunden noget der er bedre end det den selv kan finde...
    Nemmere sagt end gjort jeg ved det;o)


  • #12   3. jul 2010 jesper - jeg skal prøve - problemet er bare at hun vil skide ros et langt stykke, sætter jeg mig ned, så gør hun det samme, stadig ingen kontakt.

    jesper b - det virker ikke, hun løber fortsat rundt, eller hvis hun kommer over til mig, styrter hun igen så snart jeg prøver at tage fat i hende. smiley

    michelle - hun er fuldstændig ligeglad med løjer på gåturen, hun vil bare frem. pinde gider hun ikke.


  • #13   3. jul 2010 og så igen -start træningen et ikke alt for svært sted. Hvis det fungerer derhjemme , så ryk træningen ud et andet ikke for svært sted. F.eks. en sportsplads. Ikke skoven/stranden e.l. hvor der er meget der kan forstyrre.

  • #14   3. jul 2010 michelle - har altid pølse stykker, lækre godbidder, kylling stykker, eller noget lækkert med, blandet - så det er en overraskelse hvad hun får.
    hendes livret er pølse stykker, og kyllinge stykker , men uden for er hun fuldstændig ligeglad...

    ved godt det ikke er en løsning, men det var i nordjylland, og jeg bor i stor københavn, så der er lidt langt smiley


  • #15   3. jul 2010 jeg må kreativt prøve og finde et sted at træne, træne og træne :o)

    ingen ideer til hvad jeg skal gøre med mit indkald?


  • #16   3. jul 2010 Hmmm. Tror du skal forsøge dig med at finde noget hun elsker nok til at fange hendes opmærksomhed. Det der med at hun stadig løber rundt efter du stopper tror jeg bare du skal blive ved med at stå stille. Vise at du også er stædig smiley Hun må jo give sig på et tidspunkt og forsøge andre måder på at komme frem?

  • #17   3. jul 2010 solva - altså hun løber bare forbi mig, når hun er løs.
    stadig med afstand, så jeg ikke kan få fat i hende, står jeg stille, snuser hun bare videre eller løber igen, hun kommer ihvertfald ikke hen til mig.


  • #18   3. jul 2010 Jeg kan kun fortælle om hvordan mine erfaringer har været :I Hvis Carmen en uhældig gang ikke skulle komme når jeg kalder "forlader" jeg hende. Jeg går simpelthen min vej. Hver gang finder hun ud af at det nok betaler sig at høre på sin mor eftersom hun nok kaldte af en grund. Hun kommer løbende hver gang jeg går min vej.

  • #19   3. jul 2010 Løber hun også rundt når du har snor på hende?

  • #20   3. jul 2010 Kan kun anbefale at prøve endten rå lever, eller lever der lige er overhældt med kogende vand, så det ikke klistrer het sammen.
    Min gamle hund var latterligt kræsen. Hun spyttede det meste ud, særligt på træningspladsen. Men rå lever, DET var noget der virkede. Så det var hvad vi brugte, og så måtte jeg jo vaske min godbidstaske efter hver træning;o)

    Og som sagt behøver det ikke være mad -det kan osse være der er noget andet som hun bare synes er fedt, så brug det.
    Til Reiki bruger jeg faktisk osse som belønning at han får "fri" og må rende ud og snuse.
    Det afhænger self i høj grad af hvad man træner (og af at hunden trods alt kan kaldes ind igen), me for ham er det at give den FULD skrals et par runder på en mark, noget af det fedeste i verden. Så det er en belønning vi bruger når der VIRKELIG skal belønnes for noget.

    Og så igen: det handler om at starte et sted hvor du med rimelighed kan forvente at få succes. Hvis det er 2 m udenfor hoveddøren og ikke 1 cm længere, jamen så er det der du må starte, og så LANGSOMT bevæge dig længere og længere væk hjemmefra.

    Det gælder om altid at sætte hunden op til succes, og det indebærer altså osse at man f.eks. ikke starter med at træne fri ved fod midt på gågaden i myldretiden. Mere hensigtsmæssigt er det nok at starte i rolige omgivelser.

    Hvordan træner du kontakt?


  • #21   3. jul 2010 nej, der følger hun med mig?

    problemet er, at der hvor jeg pt. har hende løs, er der ikke hegn eller andet, og frygter lidt hun løber ud på vejen.

    jeg går straks den anden vej, hvis hun ikke kommer, men så løber hun som sagt bare forbi mig, og 500 meter foran mig.


  • #22   3. jul 2010 Og indkaldet ville jeg vente med indtil du er nået til overhovedet at kunne komme i kontakt med hunden.

    Det skader mere end det gavner at gå og kalde på en hund der alligevel ikke kommer. Så drop indkaldet til kontakten er ved at være der, og så kan i jo begynde at lege med indkald igen til den tid.

    Indtil da -lad være at slippe hunden andre steder end hjemme i haven:o)


  • #23   3. jul 2010 Hmmm. Som Michelle siger må der jo være et eller andet hun kan lide?

  • #24   3. jul 2010 jeg træner ved, at at sige hendes navn, stille og roligt, sjove lyde, eller lign. roser så snart hun kigger, men som sagt er hun ligeglad med selv hendes livret. smiley

  • #25   3. jul 2010 hun kan lide alt - men det raver hende en pap and når vi er på tur.

  • #26   3. jul 2010 Jo, men du må have trænet kontakt hjemme?

    En mulig kontaktøvelse er f.eks. at sætte sig foran hunden med en godbid i hver hånd, og hænderne ud til siden. Du siger intet og gør intet. Først når hunden kigger på dig, får den ros og en godbid.
    Hvis man vil, kan man evt koble et signal på når hunden har forstået princippet - hundens navn/kig/se e.l. er fint.

    Du kan osse vænne hunden til at den, inden du stiller dens mad ned til den/inden du siger værsgod hvis den er vandt til at skulle vente, skal tage øjenkontakt.

    Eller at der skal kontakt til, førend den må gå ud af døren.

    Du kan osse indlære en stop-kommando. Jeg har valgt "dæk" som mit stop, men i princippet kan du bruge lige hvad du lyster.
    Hvis du vil indlære med fløjte, skifter du bare kommandoen ud med en fløjte istedet.
    Men lær hunden at dække hvis den ikke allerede kan. Når kommandoen fungerer tæt på, begynder man at bruge den på en lille smule afstand, senere lidt mere afstand, senere endnu, osse når hunden ikke lige er opmærksom på dig osv.
    Når det fungerer under rolige omstændigheder, kan du osse prøve det på gåturene.

    Men vigtigt er det, at man ikke begynder at forlange at hunden udfører en øvelser på turen, som ikke er 100% stabil hjemme. for hvis du skal gentage kommandoen 50 gange før det virker, jamen så varer det altså ikke længere før kommandoen ikke eksisterer mere. Og adlyder hunden ikek efter 1 kommando, må man være gået for hurtigt frem, og må altså træne lidt mere med lavere krav.

    Det hele handler måske om at du skal sætte dine krav lidt ned (lad være at frvente et flot indkald på et uindhegnet og sjovt areal, når du ved du ingen kontakt har med hunden -hvad med at starte med et indkald med sporline på og på et kedeligere område), og så sørge for VIRKELIG at få indlært basis-kommandoerne, førend du forventer mere af hunden.

    Og helt grundlæggende i al hundetræning, er efter min mening kontakt kontakt kontakt.
    Det bedste sted i hele verden er henne ved mig.



  • #27   3. jul 2010 Og så ser jeg lige at din hund er en karelerblanding -så ville jeg ikek forvente at den kan gå løs, hverken nu eller senere, medmindre der er tale om indhegnet område.

    Self kan sådan en hund osse lære noget -men det er ikke en hund der gør ret meget for at glæde dig, den arbejder for sig selv, og kun for sig selv. Så der skal altså virkelig hives noget godt ud af gemmerne for at overgå hvad den kan opstøve af sjov på egen hånd.
    Og jeg ville næppe nogensinde stole på at den ikke ville drøne efter noget spændende hvis det lige kom forbi.


  • #28   3. jul 2010 præcis - en kareler blanding. - men det må da kunne lade sig gøre - når hu lystre så godt, og er så lærenem som hun nu er..

  • #29   3. jul 2010 Du må da have vidst da du anskaffede dig hunden, at det er usandsynligt at hun lærer at gå frit?

    Ja det virker derhjemme -det gør praktisk talt alt hvad jeg foretager mig med Reiki osse. Det er meget simpelt -derhjemme er der kendte lugte, der kommer ikke lige en hare eller et rådyr forbi osv.
    Du har en spidshund, og endda en af de meget selvstændige af slagsen.

    JA hun kan blive dygtig, og hun kan sikkert osse lære at lystre et indkald de fleste gange. Men jeg ville ikke stole nok på lydigheden til at lade den gå fri. Ikke med mindre du er en hamrende sej hundefører der ligger ualmindeligt mange timer i virkelig effektiv træning af hunden;o)

    Men jeg ved snart ikke hvad jeg skal skrive andet end at gentage: du er nødt til at starte et sted med færre fristelser, og finde noget hun gider arbejde for, og det uanset hvad det måtte være.



  • #30   3. jul 2010 Hej Jenny!

    Jeg har præcis det samme problem med min Boots... Hjemme kan han alt og er SÅ dygtig! men så snart vi går tur, er der ikke noget der hedder kontakt! om jeg så lægger mig ned og slår koldbøtter ved siden af ham, gider han ikke at kigge på mig! Egentlig er det ikke det store problem når vi bare går, fordi han hører egentlig okay efter selvom han ikke har øjenkontakt med mig... men når vi møder en anden hund! SÅ går fanden løs... han er slet ikke til at styre og jeg kan på INGEN måder få kontakt med ham... det eneste jeg kan stille op er at trække ham sidelæns videre og vente på at den anden hund er væk igen... og så kan jeg gå der og være fuldstændig til grin...


  • #31   4. jul 2010 Start med at at tage hende i en lang snor flex eller noget. Tag noget lækkert med dig på turen. Behold snoren på men gik hende fri. Når du vil have hende tilbage så prøv at sætte dig på hug med siden til så du kan se hende ud af øjenkrogen. Tag den meget lækkere godbid frem (godbiden kan f.eks være en halv pølse) giv dig til at dele den i små bidder mens du sidder være meget fokuseret på det du laver og hold øje med hende. Du skal ikke kalde på hende i starten bare være optaget af det du laver. På et tidspunkte vil hun finde det du laver intersant (staves) og vil komme over for at se hvad du laver. Beløn hende for at komme ved at give hende noget af godbiden. Gør dette nogen gange og derefter vil hun opfatte at du er mere spænende end det
    hun selv laver. Det skal være en postiv oplevelse for hende at komme hos dig og derfor skal hun belønnes ved alle former for kontakt i har.
    Ellers start til træning med hende her vil du lærer forskellige metoder til hvordan du kan virke spænende.


  • #32   4. jul 2010 Fandt lige det her om kareler bjørnehunden:

    "Det er ganske få bjørnehunde der kan gå uden snor! Trangen til at undersøge, udforske og jage, gør at de ofte løber længere væk end hvad ejeren synes om. Dog kommer de altid tilbage til det sted hvor de sidst så deres ejer. Da det ikke er hensigtsmæssigt at have sin hund rendende inde i andres private haver eller på trafikerede veje, er det som regel nødvendigt at holde hunden i snor"

    "Det er nødvendigt at bruge mange timer på at lære denne selvstændige race begrebet ”Kom”. De fleste bjørnehunde skal altid holdes i snor, når de da ikke går på et indhegnet område.

    Du får brug for et indhegnet område eller lign., når du ikke har din bjørnehund i snor. Karelske Bjørnehunde er arbejdshunde og tager sig ikke til takke med at ”hænge ud” inde i huset. Husk på at deres oprindelige arbejde bestod i, at opsøge jagtbytte på store skovarealer i Finland. Hvis de ikke aktiveres, skal de med glæde aktivere sig selv med f.eks. at: Gø af alt der bevæger sig, grave flugt tunneler eller øve sig i højdespring over hegnet. I virkeligheden er de færreste bjørnehunde tilfredse med at være indespærrede på et begrænset område. De har behov for at arbejde, ikke bare fysisk men også ved at bruge hovedet."

    (Kilde: (link fjernet)

    Det lyder som om din hund, med den race den nu engang er en blanding af, simpelthen ikke er disponeret for at kunne lære det med at gå uden snor.. Uden at være hundekspert - så ville jeg mene at du måske er nødt til at tage det til efterretning og bare ikke have hende uden snor.. Hvis ingen af de råd du har fået virker - så må du nok indse at hun er for selvstændig en hund til at kunne løbe frit omkring uden at hendes jagtinstinkt tager over.. smiley


  • #33   4. jul 2010 Michelle - JA! det vidste jeg godt, jeg er jo ikke komplet idiot vel? smiley

    jeg har bare den erfaring, at det kan lade sig gøre for alle hunde!
    det er bare træning, træning og atter træning!

    også var der bare et lille lys, der håbede eftersom hun lystre så godt som hun jo gør!

    sorry for wishing.....


  • #34   4. jul 2010 Jenny -jeg regner da bestemt ikke med at du er idiot. Men hvis det er MEGET vigtigt for en at hunden kan gå uden snor, er det jo en rigtig god idé at købe en race hvor det med rette træning er sandynsligt at den kan.

    Selv hvis det lykkedes dig at få lært din hund at lystre osse uden for grunden, må du forvente at hvis den skal gå uden snor, så skal du være over hende 100% HELE tiden. Altså går friheden o lidt af det, eftersom hunden dårligt skal have lov at slå en prut uden at du er over den.
    For er jagten på et eller andet vildt først taget op, er ørerne lukkede. Det er vilkårene med den type hund.
    Og jeg må ærligt indrømme at jeg hellere smider en flexline/sporline på hunden og giver den lov at snuse og rende lidt rundt, end jeg sætter mig så hårdt på den at den kan gå uden snor.

    Jeg mærker tydeligt forskellen på Gaia og Reiki. Begge er hunde jeg træner enormt meget med, både hjemme, på træningspladsen og på alle de ture vi går.
    Reiki kan gå uden snor mange steder, men når han er uden snor, kræver det rigtig meget af mig, for han er bare ikke en hund der af sig selv er så opmærksom på om jeg nu osse er med osv. Skulle der komme en fugl forbi, tager han gerne jagten op. Altså skal jeg virkelig være kontrollerende når han er uden snor. Hans mindste bevægelse skal opfanges, og jeg må sætte ind meget ofte, fordi han liiige ser noget eller bare lige får lyst til en god rask løbetur.
    Det i sig selv giver begrænsninger for hvor han kan være uden snor. Og det er bestemt ikke mangel på træning der er skyld i det.

    Gaia derimod er meget førerfikseret og noget nær umulig at gemme sig for. Hun ved altid hvor jeg er, og render aldrig ret langt væk. Skulle hun komme i problemer, vil hun til hver en tid lige vende hjem og "bede om hjælp", og er hun i tvivl, jamen så er det hjem til moar.

    Så jeg ville sætte realistiske mål -starte med at arbejde henimod at du kan få kontakt når du beder om det.
    Ender hun med at kunne gå løs, er det bare en ekstra bonus, ikke noget jeg ville forvente eller sætte som mål.



  • #35   5. jul 2010 jeg lærte engang til hundetræning, en udemærket måde at træne det der med kontakten når man går...

    Gå med hunden i fri line... den må gerne gå foran dig, men snoren må ikke blive stram. Bliver den det, såvender du bare om! hver gang hunden så "stikker af" på den måde, så vender du bare om. til sidst er hunden nødt til at holde øje med hvad du laver, for den er nødt til at følge med dig jo!

    Jeg bruger den måde med begge mine hunde, og begynder at mærke fine fremskridt med dem!


  • #36   5. jul 2010 Jeg ville ikke tage snoren af, førend du til hver en tid kan få kontakt med hende. Ligemeget hvor I er og hvad hun laver.
    Så længe der ikke er god kontakt, og hun ikke holder øje med dig, er det håbløst at træne indkald uden snor.

    Du skal først og fremmest have kontakten med hende. Find en god træningsplads og få hjælp.
    Nogle hunde er bare fra naturens side mere selvstændige end andre. De fleste hunde hører gerne efter derhjemme, da der som regel ikke er andet spændende at lave.


  • #37   5. jul 2010 hun er 100% opmærksom på mig når vi er hjemme, og der kan jeg godt kalde hende tilbage hvis der skulle komme en hund, fugl, whatever forbi.
    men udenfor er det umuligt.


  • #38   5. jul 2010 Men hjemme er der jo heller ikke nær så mange spændende ting som når man er "i byen";o)

  • #39   6. jul 2010 min metode kan også sagtens bruges ude på tur... somme tider når man godt nok ikke så langt, men det er jo lige så meget for stimuleringens skyld at man lufter sin hund... og det er der masser af hvis den hele tiden skal "tvinges" til at koncentrere sig op dig! - også selvom turen ikke bliver så lang.

  • #40   6. jul 2010 michelle - mege muligt, men på tur er hun slet ikke til at styre hvis der kommer en anden hund, her hjemme er der ingen problemer.
    - spændene ting, eller ej.
    en hund er vel en hund smiley


  • #41   11. jul 2010 en hund er en hund jah men ALLE hunde har forskellige behov og mange ejere "glemmer" desværre at vise hensyn til de behov hunden har du har en arbejdshund der skal bruge hovedet o kroppen så begynd med at løbe en tur ind imellem smid godbidder rundt i haven eller brug maden som belønning når i træner så den må "arbejde" for sin mad....
    evt med indkald hav en lang line på når i er ude så den har frihed til en hvis grænse og lær den at komme til dig mens den er i line så har du en form for sikkerhed smiley
    det er self svært at vide helt 100% hvad din hund har af behov når man ikke kender den............


Kommentér på:
ingen kontakt overhovedet? + indkald!

Annonce