Han løber efter andre dyr {{forumTopicSubject}}
jeg har det problem at jeg gerne vil slippe Balto løs i skoven, på marker osv, men ser han en hare, hjort, fasan eller måske en kat, vupti så er han altså væk... Og jeg kan kalde, fløjte, råbe og skrige, han lukker fuldstændig af og spæner bare afsted.... Kort efter kommer han så tilbage og er helt stolt over at have jaget et stakkels dyr. Han gør dem ikke noget, men han løber bare efter dem.
Hvordan pokker lærer jeg ham at det må han altså ikke... jeg har prøvet at distrahere ham, men problemet er jo når han løber løs at han ser dyret længe før mig og er jo allerede løbet afsted når jeg opdager det andet dyr og så kan jeg jo intet gøre.. Heller ikke distrahere ham da han jo slet ikke hører efter...
Jeg har prøvet at rose ham og give godbidder når han kommer tilbage, jeg har prøvet at skælde ud, jeg har prøvet at ignorere ham, intet virker.... Er der overhovedet noget at gøre eller skal jeg bare håbe på det forsvinder med alderen???
Der er sikkert nogle der mener han bare skal holdes i snor, men han er en meget aktiv hund og bliver ikke træt hvis ikke han får lov at løbe løs en gang imellem og bare drøne rundt og snuse og hygge sig.... Og så synes jeg generelt det er synd altid at have hunden i snor
Nogle ideer når ovenstående ikke har virket?
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.910
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.147
De andre dyr kan jo ikke gøre for han ikke kan sit indlæg.
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.147
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 148 Svar: 3.796
Det er jo ikke kun i skovene, men ligeså meget hjemme i haven fx, eller andre steder hvor han må være løs... Det er jo både for dyrenes og hans egen skyld, men jeg synes bare overhovedet ikke der er noget der virker... heller ikke indkald... For det kan han jo sagtens... Bare ikke når der er andre dyr... Jo hunde, men ikke dyr der løber væk....
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.932
Det er jo helt naturligt for hunden at følge sit jagtinstinkt, og særligt med den type hund du har valgt, skal der en hel del træning til, for at kunne stoppe hunden, når først den er sat af efter et bytte.
-så køb en sporline eller en flexline som du kan bruge når du træner på alm gåture, og find nogen egnede områder hvor du så kan træne uden snor.
En træningsplads er bestemt heller ikke et dårligt sted at starte.
Og så gælder det om at sætte hunden op til succes. Du skal simpelthen lukke af for muligheden for at komme til at jage nogen (jagten alene er i sig selv en belønning -så hver gang hunden smutter, har den faktisk fået en beløning for det...)
dec 2009
Maria:
Ja jeg har faktisk en fløjte og det virker også nogle gange, men bestemt ikke hver gang (og så sker det jo også at jeg glemmer den ind imellem
dec 2009
Jeg gør nøjagtig det samme. I snor og direkte hjem uden at få lov at snuse osv., men jeg tror bare ikke han har fattet pointen med det, for det har ikke hjulpet...
feb 2006
Følger: 98 Følgere: 96 Hunde: 2 Emner: 644 Svar: 9.366
Det jeg arbejder meget med er at skærpe Zofis opmærksomhed på mig. Når jeg lufter hende gemmer jeg mig så snart hun ikke holder øje med mig. Det er en leg, og når hun opdager jeg er væk kommer hun styrtende tilbage for at finde mig.....så får hun ros og godbidder. Dette gør jeg i hundeskoven i Ejby hvor der er rigtig gode muligheder for den leg.
Jeg håber så at hun kommer til at bruge sin energi og opmærksomhed på at holde øje med mig i stedet for at være på vagt overfor vilde dyr.
dec 2009
Nej jeg begynder også at tvivle på at han lære at lystre lige i den situation... Han er selvstændig i forvejen og det kræver ret meget at træne ham, men lige det her har altså endnu ikke kunne lykkes...
Men som sagt så prøver jeg med en sporline og ser om det virker, så lærer han vel at han bliver stoppet når han begynder at jage...???
jan 2007
Jeg ville bestemt heller ikke lade hunden rende linen ud, for så at blive rykket omkuld.
jan 2007
Det har gjort en kæmpe forskel. Han holder nu godt øje med hvor jeg er. MEN hvis han først er sat efter et dyr, så tvivler jeg på jeg kan stoppe ham. Derfor må jeg være på forkant når han går løs -for kalder jeg inden han sætter efter dyret, ja så kommer han pænt.
Her gælder det jo så om at kende sin hund, og kunne læse de små tegn på at den har set noget, som den gerne ville undersøge.
Af samme grund går han ikke løs alle steder eller altid. For får hunden flere gange chancen for at belønne sig selv med en jagt og måske endda at bytte, ja så bliver det endnu sværere at få hunden vænnet af med det igen.
Så snor på, hvis der er risiko for at hunden vil smutte. Både for hundens, din egen og især for viltets skyld.
Der er store problemer med skambidt vildt i statsskovene (hvor hunde ikke må være løse) og det er sgu synd.
dec 2009
jan 2007
Det gjorde min bror med familiens gamle hund. Hver gang den så andre hunde, vildt e.l. lagde den sig ned, medmindre den fik anden besked.
I begyndelsen blve dæk brugt fordi det var det eneste man kunne få ham til, når først han havde set noget han ville hen til. Med tiden blev det jo så vane at det er det man skal.
dec 2009
Ja men selvom den er indhegnet jager han jo alligevel. Han får jo aldrig fat i dyret heller ikke i skoven....
Michelle:
Ja jeg har godt hørt at nogle hunde lære at lægge sig når de vil jage.. Sjovt nok, men jeg kan ikke lige greje hvordan jeg skal lære ham det?
jan 2007
Træn det så på gåturene når der kommer noget, self i første omgang når hunden er helt tæt på dig. Med tiden kan man så øge afstanden (og her ville jeg så absolut holde en snor på hunden til det er indlært)
Om det er det rette for din hund ved jeg jo ikke. Men da min bror startede med vores gamle hund, var kontakt absolut en umulighed når der var noget han ville. Men dæk virkede. Han lå så godt nok "klar til spring" men han blev liggende.
Og fordelen var så at når først han var dækket af, var han tilstrækkeligt dæmpet til osse at kunne kaldes hjem igen.
Men det er jo, som med alt andet, noget der kræver en masse træning. Og det er jo slet ikke sikkert det er den rette løsning for dig og din hund.
dec 2009
Han løber efter andre dyr