18.575 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Claus J
Claus J
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Træning - lær at blive på grunden? Træning - lær at blive på grunden?

Hej,
Hvordan lærer man en hvalp, at den skal forblive på grunden. Vi har en stor grund, det vil være umuligt at indhegne (6000m2). Hvordan lærer man en hvalp, at den skal forblive på matriklen, hvis man gerne vil have den til at gå frit i haven?
Mvh,
Caroline

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Dishwasher not working 900 kr.
  • Handyman 500 kr.
  • Udskiftning af dørbælg på Samsung EcoBubble vaskemaskine 750 kr.
  • Handyman needed – URGENT (Before 12:00 Today) 1.200 kr.
  • IKEA sofa moduler monteres 800 kr.
  • Stikkontakt 205 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Træning - lær at blive på grunden?
  • #1   5. aug 2010 Hvis det er irske settere, så vil jeg sige at det bliver ret svært.......... Det er en jagthund med sunde instinkter i behold.

• #2   5. aug 2010 Tror det ret svært at lære den hvis den skal kende grænsen på sådan et stort område ja tror faktisk ikke på det kan lade sig gøre

• #3   5. aug 2010 Gør det umulige og hegn haven ind. Det er den eneste måde du kan være 100 % sikker på at den ikke render væk. Ellers kan man jo hegne et stykke af grunden inde tin hunden.

• #6   5. aug 2010 jeg ville starte med at sætte en markering op, af nogle pinde med bånd på, og så gå rundt med hvalpen og lære den at her til må man gå, og sige nej, bliv, hvis den krydsede over den usynlige linje. det kræver selvfølgelig at hunden kender og forstår nej og bliv.

• #7   5. aug 2010 Mine hunde stikker ikke af......... Men vores grund på 3000 kvm. er hegnet ind med 2,20 meter højt hegn.

JEG skal ikke risikere at der pludselig står en fremmed hund på vores grund!!

• #8   5. aug 2010 Man står MEGET tidligt op HVER dag! *s*

Og hvem siger, at I skal indhegne 6000 m2?

Kunne I ikke nøjes med noget af det?

Min veninde indhegnede nu deres grund på 5000 m2, så jeg tror nu godt, at man kan indhegne 1000 m2 mere, hvis man køber en ekstra rulle hegn eller 2.

Hvis du er en ekstrem dedikeret hundeejer og du starter med at træne hunden i at lade være med at løbe efter vildt, får grundlydigheden på plads og ellers bruger din hund, til det, den er skabt til, så den bliver velstimuleret hver eneste uge, kan det lade sig gøre.

Jeg har kendt til setter-folk, som har kunne det, - men det kræver en enorm indsats.

Hvis du bare har hun til familliebrug og lidt jagt en sjælden gang imellem, så glem det og sæt hegn op. Også for vildtets skyld!

• #10   5. aug 2010 Josefine

Det KAN også lade sig gøre, men forskellige racer har forskellige drifter og præferencer. Det er noget nemmere at lære en hund, som er avlet til ren samarbejde, at blive end en race som en 1. klasses jagthund som setteren er, der er avlet til at gå på jagt, så at sige for sig selv, - finde byttet og tage stand.

Og nu skal man jo ikke tro, at det at tage stand betyder, at en ikke-trænet setter vil stå som en statue indtil dens ejere kommer og henter den og at man derfor med god samvittighed kan lade den gå rundt på området.

Det er kun vha. en stor træningsindsats, at man kan få disse hunde til at tage stand i længere og længere tid af gangen, indtil de er så lydige, at de kan stå i så lang tid, at jægeren kan komme på skudhold af byttet.

Men "opskriften" er jo "nem" nok, hvis man vil have en hund til at blive inde på grunden. Man skal "bare" være der HVER EVIGE ENESTE gang, hunden er på vej ud over grænsen og så "smide" den ind igen.

Og hvordan man "lige" kan være der på en grund på 6000 m2 kan jeg have svært ved at se det realistiske i.

Og desuden skal man jo ikke tro, at fordi hunden er blevet korrigeret én gang ét sted, at den så ikke dagen efter i en anden situation vil overskride grænsen.

• #11   5. aug 2010 Det er helt klart den nemmeste at hegne hele grunde ind.
    Men hvis man vil lære hunde ikke at gå uden for, tror jeg desværre ikke der er andet at gøre end at gå rundt med hunden HELE TIDEN de første par måneder/halve år (da det jo er en stor grund), og sige nej hver gang den går for langt. Dem må under ingen omstændigheder få muligheden for at krydse "grænsen" uden at have fået lov først.

Tidsmæssigt er det langt nemmere "bare" at hegne det ind.

• #12   5. aug 2010 Vil til enhver tid foretrække at indhegne også selvom man nu havde en hund der ikke gik ud fra grunden men andre hunde kan jo komme ind og det kan jo hurtugt ende galt

• #14   5. aug 2010 Josefine K: Jeg vil ikke mene det er det helt store problem for jer. Efter min mening skal i gå rundt sammen med hunden. Når i når til et sted den ikke må passere, siger i "bliv", og går så selv uden for grunden (Kræver selvfølgelig at den har lært kommandoen "bliv". Efter 2-5 sek. går i tilbage igen og roser.
    Efter et stykke tid kan i øge tiden, og efter et rigtig godt stykke tid kan i evt. prøve at gå uden for grunden. Hvis hunden bliver inden for grunden, skal den roses til skyerne, så den ved at den virkelig har været dygtig :o)
    Men hold altid øje med den i starten hvis den er udenfor alene, så i kan stoppe den med det samme den forsøger at gå uden for grunden :o)

• #15   5. aug 2010 En anden mulighed som i kan træne indendørs til at starte med er, at tage et reb (F.eks. rødt som et let at se). Læg det på gulvet og gå over mens hunden får kommandoen bliv.
    Kort sagt skal den have lært at den ikke må krydse snoren. Når det er lært kan i gøre det uden for.

Men hvis grunden ikke er mere end 700 kvm, ville jeg da helt klart anbefale at hegne ind. Det er nu en gang der sikreste :o)

• #16   5. aug 2010 Hunde der aldrig går uden for grunden, findes måske.
    Men vi møder af og til nogle af dem, også uden for grunden.

• #19   5. aug 2010 ja vi havde samme problem og vi endte med at sætte strøm tråd op, 1 gang i det og de går ikke i det igen.... det er ikke længere sat til og vores ved vor de må gå til. je har det fint med det i dag en synes det var synd da d rendte i hegnet dengang men vi kunne ikke lære dem det på andre måder og vi har også en vanvittig stor grund og to store hunde når nabo om ed traktorer ej så måtte de helere rende i hegnet, det er gså godt forebyggende når derer indhegn andre steder...

• #20   5. aug 2010 Mine svigerforældres gamle hund var en af dem som "altid bliver på grunden". De bor 1,5 km. ud af en privat landevej på et nedlagt landbrug.
    En aften dag hunden var blevet 11 år, blev de ringet op, at deres hund var løbet op på en befærdet vej, og var blevet påkørt af en bus. Den døede kort efter.
    Så selvom hunden er blevet gammel, og den aldrig før har stukket af, så kan det desværre sagtens ske.
    De ved stadig ikke hvad der er den er løbet efter, og de finder nok aldrig ud af det... Så man skal aldrig sige aldrig...

• #22   5. aug 2010 Jeg synes også jeg ofte møder de hunde der "altid bliver på deres grund" - men sjovt nok er jeg aldrig på deres grund når jeg møder dem????

Hegn grunden ind! Om ikke andet så for at beskytte jeres egen hund mod en fremmed indtrængende hund...

• #23   5. aug 2010 Jeg ville ALDRIG stole så meget på nogen af mine hunde, at jeg ville lade dem løbe på vores grund hvis der ikke var indhegning hele vejen rundt.

Jeg har styr på dem når jeg er der - når de er alene .. ja, så er de jo alene, så aldrig ville jeg turde løbe an på det.

Som nogen af de andre også skriver - hegn et mindre område ind, og lad den være der smiley

• #24   5. aug 2010 Hvad er problemet med at hegne ind? Jeg kender en der har en grund på 25.000 kvm og hele grunden er hegnet ind så hundene kan løbe rundt dagen lang og få en masse motion...

• Claus J
    Claus J Tilmeldt:
    jun 2010

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #25   5. aug 2010 Hej Alle,
    Tak for råd og kommentarer.
    Mvh,
    Caroline

Kommentér på:
Træning - lær at blive på grunden?

Annonce