{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.221 visninger | Oprettet:

Nogen der kender til klikkertræning {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har set nogle person klik træne hunde og heste, jeg syntes det så ret spændende ud, så derfor havde jeg lyst til at prøve lidt for sjov. Jeg har prøvet at lære hunden hvad klik betyder, men jeg kan ikke helt finde ud af om den har forstået hvad klik betyder. Hvis jeg klikker når den går ude i haven kommer den for det meste, men ikke altid. Jeg har forsøgt mig lidt frem med at den skulle rør en ting, nogle gang er den rigtig interesseret men andre gange fukusere den mere på mig end på den ting den skal rør ved.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan man lærer hunden på bedste vis at forbinde klik med godbid?

Dernæst, hvordan forklare man hunden at den skal røre ved den ting (target) jeg står med?

Det jeg har gjort indtil videre er at klikke når den drejer hovedet, nogle gange rør den ved tingen, og der klikker jeg når den er på vej hen mod målet. Men problemet er at den nogle gang bare sidder og kigger eller er ret ukoncentreret.

Jeg træner 1-3 gange om dagen. ca. 3-5 min. pr. gang

Håber nogle kunne tænke sig at give mig nogle gode råd

Hilse Maria


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nogen der kender til klikkertræning
  • #1   19. aug 2010 Jeg vil helt klart anbefale at du enten melder dit til en kort træningsforløb baseret på klikkeren - eller læser bogen "Klikkertræning for din hund". Klikkeren er et virkelig stærkt indlærings-redskab, men kun hvis den er betinget korrekt - og hvis timingen af både klik og godbid i brugen også er korrekt smiley

  • #2   19. aug 2010 Enig med Karina.
    Jeg synes der er alt for få bøger om klikkertræning af hunde så vil anbefale dig også at låne 'klikkertræning af heste' på biblioteket. Den er kæmpestor (blå med hvid hest på) og meget, meget velformuleret!


  • #3   19. aug 2010 Der er noget i denne tråd om hvordan man går, ellers kontakt hende som giver beskrivelsen hun vil gerne hjælpe.

    http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=416898


  • #4   19. aug 2010 Jeg vil anbefale dig enten at kontakte en træner i nærheden der har forstand på brugen af klikkeren eller evt. se om det ikke er muligt at skaffe en bog om emnet.

    Et lille spørgsmål: Hvad mener du klikkeren skal betyde, for er lidt i tvivl om det ud fra det du skriver.

    Mht. at indlære target, så tag evt. et hvidt plastiklåg og læg det på græsset. Når hunden rører det klikker du og belønner. Det bliver du ved med indtil den automatisk rører ved låget når den ser den ligge der. Nu kan du så sætte en kommando på, fx touch. Det siger du hver gang når hunden rører låget, og klikker stadig og giver godbid.

    Hvis det bliver gjort grundigt nok skulle hunden gerne kunne se følgende "serie" i hovedet: Der er et låg, når der bliver sagt touch skal jeg røre det og når jeg har rørt det får jeg en belønning.

    Altså bliver det at se låget og få den verbale kommando touch stimuli til responsen, nemlig at røre låget som giver konsekvensen belønning.

    Husk at det hele vejen igennem handler om at hunden skal tilbyde sin adfærd og at man i starten kun skal have ganske simple krav til adfærden. Ingen hund kan præstere det i første forsøg.


  • #5   19. aug 2010 Du skal først "lade" klikkeren. Dvs. klik-godbid, klik-godbid, klik-godbid...indtil hunden kigger på dig som et lyn så snart den hører klikket.

    Herefter kan du så begynde at træne med klikkeren. Ved target holder du target frem og venter indtil hunden rører ved den, så snart den gør det så klikker og belønner du. Rører den ikke ved target, så gør du heller ingenting.

    Klikket er i bund og grund et signal, der viser hunden at lige netop det den gjorde der var den du gerne ville have den til, så du skal selv tænke i de baner. Hvad er det helt præcist du vil have hunden til og så kun klikke for den adfærd.

    Hold dig til lette øvelser til at begynde med. En erfaren klikkertrænet hund er som regel god til at eksperimenterer med at tilbyde forskellige adfærd, mens en nybegynder hurtigt kan køre surt i det hvis øvelsen er for svær, her begynder nogle hunde at virke uinteresseret, andre går deres vej, atter andre begynder at gø eller fjolle - alt dette kan være tegn på at du er gået for hurtigt frem.

    Klikkertræning er også trættende for hundehjerne og nogle hunde kan ikke holde til så lang tid til at begynde med. Hold øje med din hund og stop inden han begynder at miste fokus - også selvom det kun er efter 1 minut. Da jeg klikkertrænede min kat, var jeg helt nede på 30 sekunder til at begynde med.


  • #6   19. aug 2010 Du kan mlde dig til at e-mail klikkerkursus på www.canis.dk
    Der får du en ret god forklaring på hvordan du kommer i gang.
    Pøj pøj med det.


  • #7   19. aug 2010 Og så har de lige nu 40% rabat på alle deres hundebøger fra forlaget Canis.

  • #8   19. aug 2010 Da jeg startede, lagde jeg ud med at læse bogen "klikkertræning for din hund", og herefter meldte jeg mig til at weekendkursus ved en dygtig klikkerinstruktør.

    På den måde synes jeg at jeg fik en super introduktion til klikkeren, og det at der jo vare en til at fange alle mine begynderfejl, gjorde osse at Reiki lynhurtigt fandt ud af hvad det var det gik ud på.

    Jeg rygklapper ellers bare MI lidt -hun beskriver det så fint:o)


  • #9   19. aug 2010 Et klik et IKKE et kald... Så at klikke når hun går i haven er helt misforstået.
    Et klik er en præssicering af, at det hun gør i det spilt-sekund du klikker er det du ønsker hun skal gøre...


  • #10   19. aug 2010 Uhhh Michelle, jeg rødmer helt.

  • #11   19. aug 2010 Karina og Katrine, jeg har været på biblioteket i for at bestille en bog om klikkertræning, så håber den hjælper mig lidt. tak for hjælpen

    Sanne det vil jeg lige kigger på smiley

    Karina O, det vil jeg i hvert fald prøve, det lyder som en god ide. tusinde tak

    Camilse: det jeg vil bruge klikkeren til er at lære min hund nogle tricks og samtidig have det sjovt med den. Jeg mener at klikkeren skal bruges som et hjælpe middel til at fortælle hunden om det er rigtigt det den gør. Når jeg snakker om et target, mener jeg at min hund skal røre ved en genstand som jeg har i hånden. og når den viser interesse klikker jeg, det jeg gerne vil have den til er at trykke på genstanden, så jeg håber på den til sidst blive ivrig efter at trykke, så den kan få en godbid hvergang.
    Problemet er at min hund ikke forstår at den skal kigge på genstanden, den kigger på mig, så nogle gange er jeg nød til at vise genstanden til den, dvs. at jeg tager den i hånden og flytter den til venstre fx og dernæst til højre, så får den et klik hver gang den drejer hovedet efter genstanden. Men er meningen ikke at den selv skal kigge på genstanden som ligger på gulvet, det er det selvfølgelig når den bliver øvet, men hvad skal man gør i starten?


  • #12   19. aug 2010 M.I: Tak det var nogle gode svar du kom med. I starten gjorde jeg også det med klik-godbid klik-godbid, men hvor længe tager det inden hunden har forstået signalet, altså sådan cirka der er selvfølgelig forskel fra hund til hund. Jeg prøvede at klikke når den gik ude i haven og der kom den for det meste som et lyn. Så jeg mente at den havde forstået signalet, men det kan godt være jeg skal øve lidt mere med kik-godbid inden jeg prøver det med en genstand som den skal rør ved.

    Sara S: det lyder helt korrekt det du sige med at man ikke må klikke når den går ude i haven. Men jeg læste et sted at jeg skulle prøve at klikke når den gik ude i haven for at se om den har forstået at klik betyder godbid. Men ja når den går rundt i haven har den ingen grund til at få et klik, når den bare går rundt og snuser.


  • #13   20. aug 2010 Det kan være meget forskellig hvor lang tid der går, nogle hunde fanger den lynhurtigt, andre skal have nogle dage med ren klik-godbid. Husk også på at hunde er dårlige til at generalisere, så øv gerne klik-godbid forskellige steder.

    Hunden skal i begyndelsen intet gøre for at få godbidden, den skal kun lære at forbinde klikket med godbidden. Så du fungerer i begyndelse faktisk kun som en af de her PEZ-slik legetøj. smiley

    Du ved, at hunden ved hvad klikket betyder når den straks reagerer på det og forventer en godbid.

    Når den ved hvad det betyder, så kan du begynde med target. Ved klikkertræning gælder det om at være tålmodig, rigtig meget tid når man begynder klikkertræning går på at vente til du får den ønskede adfærd. Begynd med target et sted hvor der ikke er ret mange distraheringer.

    Er det Putte du træner med? Jeg kan se hun er fra 2002, så du skal nok regne med at det i begyndelsen tager lidt længere tid for jer. Jeg har trænet klikkertræning og target med en voksen omplacerings hund, der stort set ikke var blevet trænet før og det tog et stykke tid inden han forstod hvad det hele sådan gik ud på, men da han først havde fattet at han skulle dutte på target, så var han ustoppelig. smiley


  • #14   23. aug 2010 Hej M.I.

    Ja det er pekingeseren, jeg syntes også det virker lidt sjovt at træne den race, men jeg blev noget facineret af klik træning. Så tænkte det skulle prøves, jeg har også set andre små hunde racer og ældre hunde blive trænet, så jeg tænte på det må kunne lade sig gøre. Jeg har lånt en bog som jeg har fået læst, den har givet et godt overblik, så håber det vil hjælpe en del.

    Jeg tror jeg vil prøve at starte forfra med klik-godbid også se hvad der sker. Den elsker at lege og er ret livlig, så jeg tror den vil elske det når den lige forstår hvad den skal.

    Jeg læste noget i bogen om en hund der skulle lege med en papkasse, så for hver gang den fandt på noget, skulle den have et klik, det lyder ret spændende, og min hund er ret nysgerrig, så jeg tror det kunne blive sjovt.



  • #15   23. aug 2010 Kender godt papkasselegen. Den er sjov, men man får mest ud af den når hunden er en garvet klikkerhund, så jeg vil foreslå at I venter lidt med den. smiley

Kommentér på:
Nogen der kender til klikkertræning

Annonce