Ivrig "snak" - hvordan pilles det væk? {{forumTopicSubject}}
Jeg har jo denne arbejdsglade og ivrige vovse.. Jeg har en lille opgave, jeg ikke helt kan finde løsningen på
Vi skal op til prøve her 20. november, så vil godt have det løst inden ;o)
Nå, men here goes..
Når jeg giver en kommando, lad os bare sige plads, så "snakker" hun, bjæffer nærmest, mens hun rykker i position. Hun gør det ved alle kommandoer, som for at sige "hey! se nu hvor dygtig jeg er!", og lidt ala behagesyge.. Det er lækkert at hun er så ivrig for at træne, men vil nu godt have lyden pillet af ;o)
Jeg har forsøgt at lade være at belønne for det, men så vil jeg ikke kunne belønne min hund i et træningspas overhovedet - og hun fortsætter også bare næste gang.
Jeg har også forsøgt at give hende guffen eller bolden når hun tier stille, men hun er ikke dummere, end at hun godt ved, at for at tie stille, er man jo nød til at sige bjæf først ;o)
Så kære hg.. Hvordan piller jeg lyden af, men bevarer arbejdsglæden?
Og jeg træner gerne med klikker
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.395
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.392
Der ER bare ikke noget inden ;o) Fordi så snart jeg bare LIGNER en der skal til at sige noget, så er hun der. Ja, bare jeg så meget som tænker på det, næsten ;o) Hehe.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Det er et ret stort projekt, når først hunden er der, hvor den kommenterer hver en bevægelse ;o)
maj 2005
'amen det er da helt i orden
CH
Well, bring it on.. Det er jo bare arbejde og ævelse der skal til
aug 2006
Det tager en krig eller to, måske tre, men med en stresset hund bør det være sådan, at den aldrig belønnes for at være i stress.
Hverken i den ene eller anden disciplin ;o)
Det er om at kigge grundigt på hunden og finde ud af, hvad det er, der trigger stressen. Det kan meget vel være boldleg, der får den til at kamme over, og så må man kigge kritisk på sin teknik og på mængden, måden og for hvad man belønner med den.
Foder afstresser - så hvis der belønnes med foder (og eventuelt går tilbage til at føre hunden med mad), så gearer den lidt ned. Stresser den på foderet, skal det være lidt mindre lækkert.
Det kan virke afstressende på nogen hunde at varme op. Det er lidt forskelligt hvad de har brug for - nogle har brug for at blive driftet op med boldleg, andre har brug for at falde godt til ro med kontaktøvelser. Jeg har en træningskammerat der fik taget lidt af det af ved at lade hunden ligge og tygge lidt i sin bold, afdækket, inden han gik i gang med træningen.
Sådan er der mange metoder - men ofte kan opvarmning lige tage toppen.
Og så skal man naturligvis selv være i ro og selv være afstresset - hunden tager det til sig med det samme, så under træningen er det om at trække vejret dybt og være klar, tydelig, ikke-snakkende, ikke rodende i pelsen og ikke for højrøstet og vild, når man belønner.
maj 2005
Jeg har førhen, som i for nogle år siden, først leget "rend efter bold" inden træningen, og kan ikke huske om hun også var sådan dengang? Men jeg kan da prøve igen, om hun så gearer lidt ned
Det med at føre med foder duer ikke i hvert fald, for hun har lært at der ingenting falder af, medmindre hun holder kontakten - om jeg så går og kaster bold imens. Og hun søger derfor mig fremfor foderet, så derfor kan jeg jo ikke føre hende.
Og jeg belønner varieret med godbidder og bold, som det nu lige passer ind
Men tak. Jeg må da prøve!
aug 2006
I forhold til det med de lækre og mindre lækre ting, så må der jo være ting, hun foretrækker frem for andre, selvom det er råt hun får ;o)
Jeg fik vist formuleret mig forkert - det er ikke meget sandsynligt at bytteleg inden træningen som opvarming får hende stresset ned. Det er mere til hunde, der har svært ved at holde spændingen.
Men noget slår mig - hvordan belønner du hende rent praktisk/teknisk med bolden?
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.634
Hvis du nu er ude med hende, og hun søger kontakt uden at sige noget, og uden der er en kommando, kan du så forsøge at belønne på en måde så hun forstår hvad det er hun gør? Eller ikke gør..
maj 2005
Nej, hun søger mig i stedet. Eller, jeg har jo ikke prøvet med et ben fra slagteren, det er lidt for uhandy ;o) Men du ved hvad jeg mener..
Jamen i øjeblikket belønner jeg stille og roligt, hun får sin bold og kan så hygge sig med den - ingen trækkeleg eller kast, er jo, som du ved, ved at prøve at få lidt ro på, så hun ikke hakker så voldsomt
Anja
Åh, du siger noget! Hver gang vi går tur, kommer hun og går af sig selv "plads", når hun synes vi har gået længe nok
aug 2006
Den er jo stimulerende og skaber ro, hvis hunden får udlevet byttedriften i sin helhed.
(stand, jagt, spring, bid/drab, bære)
maj 2004
Følger: 28 Følgere: 31 Hunde: 5 Emner: 181 Svar: 1.402
Vi blev, da vi havde dommeraspiranter, trukket 9,9 point i vores fri ved fod for utidig halsgivning selvom han med undtagelse af første ben gik perfekt.
Jeg har valgt at gøre følgende, simpelthen at dække ham af. Tælle til fem, og hvis han i de ca. fem sekunder ikke gøre fortsætter vi. Gør han starter de fem sekunder forfra. På måde skulle hane gerne med tiden indse at vi kun laver noget når han er stille og at alt aktivitet stopper når han opfører sig på en måde der ikke er velset.
Samtidigt betyder afdækningen at hele adfærdsmønstret bliver brudt.
maj 2004
Følger: 28 Følgere: 31 Hunde: 5 Emner: 181 Svar: 1.402
maj 2005
Jo, men det er jo først i forgårs vi holdt op med det under belønning, og snakken har jo været der inden da også
Camilse
Min gør ikke under øvelserne, kun når jeg snakker til hende - altså når jeg giver kommandoer
aug 2006
Det er jo det der med at finde lige DET, der virker for jer to ;o)
I forhold til det du skriver, Camilse, så ville jeg ikke selv vælge at bruge dækkommandoen som en straf (negativ straf, hunden får ikke hvad den vil have). Det kan med tiden få DEN til at se forfærdelig ud.
Med hensyn til klikkeren og hvordan hunden ser en - jamen hvis den ser en som en fodermaskine, er det da meget godt. Så er den jo stærkt motiveret alene ved at være sammen med en, og det er jo det, vi gerne vil have den bliver.
Jeg ser ikke konflikten.
maj 2005
aug 2006
Du er heldigvis ikke den eneste med en snakkende schæfer ,o)
Glæder mig til at se film :o)
maj 2005
Åh gud, så langt er vi SLET ikke i gruppe c! Haha :o) Så ja, vi laver bærefasen ud i bilen, jeps. Selvom det ikke passer damen, hun vil hellere hen til figuranten og lege videre ;o)
Og jeg har primært trænet med godbidder, og så brugt bold som en slags "jackpot" - forstår du?
aug 2006
Det er de samme faser vapsen skal igennem, når der trænes med byttedrift i Gr. B - som man jo gøre med bolden. Og jeg tænker, at hunden måske lige præcis ikke får god trækkeleg og måske ikke får sin bærefase med i købet.
Det kan jo godt give lidt rumsteren for oven ;o)
maj 2005
Jo, men det kan jo ikke være kommet af det, når hun hele tiden har snakket, og det først var for 2 (eller er det nu 3?) dage siden vi stoppede trækkelegen.. ;o) Så skal hun da være ualmindeligt langt ude i fremtiden i sine tanker ;o) Hehe
aug 2006
maj 2005
Som jeg skrev, hun bærer ærmet ud i bilen ;o)
aug 2006
Hvis hun udelukkende har bærefase ud til bilen, så kan det meget vel være, at hunden til lidt stress kan findes begravet der ;o)
Der er mange hunde, der har brug for massive bærefaser - jeg har selv overværet en hund, der havde en bærefase på lige knap en halv time. Og HOLD da op, hvor havde hun godt af det - det gav så meget ro efterfølgende.
Det er ihvertfald en tanke, du kan overveje.
Du kan også overveje at tør-træne. Simpelthen give hunden kommandoen og først belønne hende, når du kan snakke til hende uden hun siger noget.
Det gør øvelsen langsom, kedelig og upræcis, så det skal der naturligvis rettes på bagefter - men du får lyden væk.
maj 2005
Hvordan fungerer det i praksis? Måske du kan fiske et eksempel op?
Og i øvrigt, tak for alle de super forslag i er kommet med!
aug 2006
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.040
for os (Athos og jeg) har det virket, at berolige konstant..... stille og rolig nussen på brystet og langs siden... det har taget laaaaang tid, men bærer nu frugt.... han er ikke nær så larmende på pladsen og udfører sine øvelser stabilt.... og i de fleste øvelser, er det nok med en lille finger bag øret nu.....
ved ikke om det er korrekt, men det har virket....
ud over det, har jeg simpelthen taget bolden fra ham..... han ser stort set aldrig sin bold mere, men får bidepølle i stedet....
og inden opstart af træning, får han en rolig snusetur i line på 5-10 min....
han er en helt anden hund nu
maj 2005
Tine; korrektheden er vel irrelevant, hvis det fungerer og ikke er fysisk skadende for hunden
maj 2005
Bolden ER hård, ikke som cement, men dog hård. Og jeg får ikke bolden uden kommando, som slip, da hun hurtigt smider bolden men vil jeg tage den -uden at virke truende eller være indbydende til leg- så tager hun den.
Det fede er jo, at man kan vælge og vrage som man vil
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.040
førhen kunne han sidde pænt i en plads, mens kæften bare kørte på ham konstant.... nu sidder han pænt og kigger op på mig, og en beroligende finger op ad panden en gang imellem er nok..... og i onsdags var vi så langt, at jeg prøvede, at gå fri ved fod med ham mellem alle de andre hunde, til trods for, at hans ærkefjende var til stede.... havde jge ikke turdet for 1 måned siden.....
det har virkelig hjulpet på både larm, og fokus
men nu er Athos også MEGET glad for kontakt..... og langt hen ad vejen, er det den eneste belønning vi bruger...... masser af fysisk kontakt.... men er helt sikker på at det absolut ikke er vejen frem for alle hunde.....
maj 2005
At man ikke bruger det i sin klub er da en dårlig undskyldning! Man skal gøre lige præcis det der fungerer for ens hund og en selv, at andre ikke gør det er da ligemeget! Sådan har jeg det i hvert fald
Tine
1½ måned er da ikke længe! :o)
Men jeg vil helt sikkert prøve nogen af de råd jeg har fået herinde
Ivrig "snak" - hvordan pilles det væk?