Gør til agility :( {{forumTopicSubject}}
Hej.
Min hund Maya gør helt ustyrligt når vi er til agility, og jeg har prøvet (og prøver) at få hende til at stoppe, men intet hjælper.
Hun gør, tror jeg fordi hun sys det er sjovt, og fordi de andre hunde løber rundt, og hun vil være med. Men det er bare så irriterende at høre på i 1 1/2 time, og når jeg prøver at få hende til at stoppe, fx. ved at aktivere hende med reb eller sige nej, så gør hun bare endnu mere.
Hun er en hund der snakker meget (husky-blanding), men hun gør ikke unødigt derhjemme, kun når hun får komando.
Er der nogle der har nogle gode råd til hvordan jeg kan stoppe hende?
Så det også bliver lidt sjovt for mig at stå op hver lørdag morgen og gå til agility
Hilsen Laura.
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.206
Jeg synes du skal acceptere det, for begynder du at forsøge at få hende til at holde op, så er jeg bange for at hun tror at hun gør noget forkert imens hun løber et løb, og derved bliver usikker. Er det ikke bedre at have en hund der brænder for det, end en der står i et hjørne og tænker, må jeg godt? Nej det må jeg nok ikke.
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 237 Svar: 3.137
mar 2008
Følger: 40 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 144 Svar: 783
Jeg ved det kan hjælpe, hvis man gør det ordenligt.;)
dec 2008
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 32
mar 2008
Følger: 40 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 144 Svar: 783
dec 2008
Og ja Michelle, det lyder da som noget jeg kan prøve når de andre hold træner
dec 2008
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 74 Svar: 1.995
Du har en hund med stress, og det skal du "bare" lære at leve med.
Hvis du forsøger at modarbejde hendes stress vil jeres samarbejde aldrig blive optimalt. Indse i stedet at du har en stress-hund og lær hvordan du bedst muligt tackler den. F.eks er det utroligt vigtigt for en stresshund at du er tidlig på kommandoer. Og imellem dine løb skal du lægge den i bur og dække det til. Hvis den ikke er vant til at være i bur skal du self starte denne træning hjemme.
Og husk - jo mere irriteret du bliver - desto mere frustreret bliver hunden.
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 68 Svar: 1.640
Andre gør også, hvis man går for hurtigt frem, og de ikke har lært, hvad man forventer af dem. Det bliver for svært for hurtigt.
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 68 Svar: 1.640
feb 2006
Følger: 61 Følgere: 60 Hunde: 3 Emner: 775 Svar: 6.115
Jeg har "lært" at leve med det, idet han elsker udfordringerne.
Hvis jeg ikke for vist ham tydelig nok, hvad der er han skal (f.eks ved spring eller lign.) altså peget tydeligt nok fremad, så "skælder" han ud ved at gø.
Når jeg sætter ham i gang, sørger jeg for, at få ham til at sidde, mens jeg selv går en forhindring foran, og sætter ham derefter i gang, så kan jeg nå at følge med. For ellers hvis jeg er bagud, og kan ikke løbe stærk nok, så gør han ad mig. "kom nu mor kom nu mor"....
Når det så ikke er hans tur til banen rundt, så gør han også efter den hund som er på banen, og vil gerne med på banen.
Jeg har lært mig selv, at acceptere at han er sådan, ved selv at være rolig og ikke skælde ham ud.
Jeg sørger for at være rolig, prøve og få ham til at sætte sig med ryggen til banen, og så ellers aktivere ham, men masser af godbidder.
Eller også træner jeg selv med ham, f.eks lineføring eller "fremadsendelse". Bare en eller anden form for træning.
Så for vores vedkommende handler det om, at jeg accepterer hvordan han er, fordi jeg ved han elsker det, at jeg holder mig rolig - så har vi altid en rigtig god træning.
Og har jeg en dårlig dag, og kan mærke at det ikke lige er min dag til at holde koncentrationen på den krævende hund - så tar jeg ikke afsted. For så blir det ikke en god træningsaften.
jan 2008
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 4 Svar: 153
Du skal ind og arbejde med kontakt, du stiller dig ind foran hende og spærrer hendes udsyn til alt det hun synes er spændene og så forlanger du at hun kigger på dig, når hun gør det så giver du ros og godbid, det er ikke sikkert at hun vil tage guf i starten men du roser så bare meget verbalt med en glad stemme, og lnår hun holder op med at gø for at trække vejret så roser du igen med en glad stemme´.
Til at starte med kan det godt blive en hel dans for hun vil gøre alt for at kunne komme til at kigge, men da skal du være meget konsekvent med at spærre for hende, hun sætter sig sandsynligvis ned og efter lidt tid kigger hun op på dig.Øjne kontakt betyder samarbejde, det er kedeligt at sidde her, så lad os gøre noget, efterhånden som hun bliver roligere, begynder hun, at vil tage guf til sig og det er godt, da det nedsætter hendes strees niveau, Det er vigtigt at du har de guffer med, hun vil slå ihjel for, legetøj virker ikke, det er med til at stresse din hund op i stedet for.
Hvis du ikke har arbejdet med kontakt før skal det indlæres derhjemme i rolige omgivelser, du sætter dig ned til din hund og holder en guf op til dit ansigt og så snart hun tilbyder dig øjne kontakt roser du og giver hende en guf, du gør dette mange gange og når hun er så dygtig at hun så snart du har en finger oppe ved dit ansigt tilbyder kontakt af sig selv, begynder du at komme komando kontakt på, for at kontrolere at det virkelig er øjne kontakt hun tilbyder og ikke bare et kig på guffen laver du prøver hvor du fører guffen lidt ud til siden, det kan godt være at din hund følger guffen med øjnene, men de skal meget hurtigt vende tilbage til dine øjne.
Pas på med ikke at give guf for alt muligt andet end øjne kontakt, for det vil hun sandsynligvis prøve af i stil med at springe op, give pote osv.
håber du kan bruge dette til noget - god arbejdslyst
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.932
Dertil kommer at jeg aldrig ville belønne når hunden gør (du belønner HELE øvelsen -både at det hunden f.eks. har sprunget, men OSSE det at den gøede mens den gjorde det)
Hvad der skal til for at sænge stressniveauet kan være forskelligt fra hund til hund.
For min Gaia ville det være ting som at brække øvelsen i små stykker (som da man startede indlæringen), selv være rolig, skifte boldbeløning ud med f.eks. godbidder, afbryde øvelsen hvis stressen tager over, og give hende et minut til lige et falde ned, og så prøver vi igen.
Jeg ved ikke om noget af det kan bruges, men det er den slags jeg skal tænke over når Gaia stresser
maj 2006
Da jeg løb agility med Baloo var han noget af det mest stille og forsigtige på en bane. Jeg ville gerne bytte med dem som har en hund som er tændt og brænder for agility.
Der behøver ikke altid være en eller anden forklaring på hvorfor de gør. Er det ikke nok at de er glad for det og hygger sig med det hver gang.
jan 2007
Stress er jo ikke ubetinget skidt -særligt med sport hvor der er høj fart, er en hvis portion stress positivt.
Det handler jo så om at ramme det rigtige stressniveau.
Og så mener jeg altså at gøen kan være et resultat af et højt stressniveau. Så må man jo sænge stressniveauet, indlære øvelsen uden gøen, og så kan man køre højere op igen bagefter.
maj 2006
jan 2007
Mine hunde ER stressede når vi træner... Self helst ikke i en grad så vi kammer over i noget uhåndterbart noget. Men et vis stressniveau er jo ønskeligt (bl.a. fordi stress frigør nogen hormoner, heriblandt adrenalin, som vi gerne vil have når vi træner -det er nok det du betegner som at dine hunde er oppe i gear) :o)
Men uanset hvad vi kalder det, så er det jo ikke usædvanligt at når hunden er TÆNDT, så kan der osse ryge nogen bjæf ud. Og det synes jeg ikke er ønskeligt (når jeg tænker mig om, er AG faktisk den eneste sport jeg kan komme i tanke om, hvor det accepteres).
Jeg vil gerne have en tændt hund, men jeg vil ikke have gøen -altså må jeg, under indlæring, lægge vægt på bde at ramme det rette stressniveau og at hunden ikke gør. Det betyder måske osse at hvis hunden begynder at gø, skal jeg geare den en smule ned -tempo og stressnibeau kan jo rettes til senere. Jeg gider bare ikke at have at hunden gør hele vejen rundt på banen og jeg ser det ikke som positivt at den gør det.
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.910
Når hun begynder at gø, så er hun FOR stresset til at vi kan arbejde optimalt... så begynder hun at lave hyrdecirkler og bliver ALT ALT ALT for signalfølsom... så der må jeg have hende ned igen, inden vi kan fortsætte....
Men stresstærsklen er forskellig fra hund til hund og tolerancetærskler også fra ejer til ejer... jeg kunne fx. ikke holde til at min hund gøede konstant mens jeg var på træningsbanen... en ting er på banen, men hvis hun også skulle gø når vi holdt pause, så ville jeg blive vanvittig...
inFocus har lavet en dvd der hedder Crying for Control - den kunne du måske få glæde af, er ret sikker på, at den kan bestilles på biblioteket....
Gør til agility :(