Idéer til hjemmelavet naturagilitybane {{forumTopicSubject}}
Hej.
Vi bor på landet og har vores egen skov, som blev plantet for ca. 4 år siden. Det er en løvskov.
Samtidig har vi 2 dejlige hunde. En collie (Molly) og en dansk-svensk gaardhund (Freja), som rigtig godt kan lide at være i skoven og især at lave noget aktivt, fx springe over og kravle under væltede træer.
Derfor har vi tænkt på at lave en agilitybane i en lysning i skoven. Normalt er sådan en bane jo ret så farvestrålende og "plastik-agtig", men det synes jeg altså ikke lige passer ind i vores skov. Derfor kunne jeg godt tænke mig at lave de forskellige forhindringer i naturlige materialer, men samtidig skal der selvfølgelig være fokus på hundens sikkerhed og det ville da også være en fordel hvis ikke banen var rådnet helt væk efter et år.
Jeg har fundet et rigtig godt link hvor det er beskrevet hvordan de enkelte forhindringer skal se ud ( http://www.dgi.dk/~/media/Images/DGI/Idraetter/Agility/Landsplan/PDF/20090131-agilityregler.pdf.ashx), men jeg kunne godt bruge nogle gode råd til hvordan man rent praktisk får de forskellige ting bygget af så naturlige materialer som muligt.
Banen behøver ikke leve 100 % op til konkurrence-kravene, men må da gerne være så tæt på som muligt, hvis vi nu en gang skulle få lyst til rigtigt at gå op i det.
Er der mon nogle af jer som har prøvet at lave jeres egen bane og kan biddrage med nogle gode råd til blandt andet materialevalg?
Jeg vil også gerne have idéer til andre "legeredskaber" som måske ikke lige indgår i en rigtig agilitybane, så vi kan få en rigtig "hunde-aktivitets-skov".
apr 2010
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 184
til at ringen man skal hoppe igennem har vi bare brugt et gammelt cykeldæk og sat det fast i en ramme af træ og lavede træstolper så det kan stå på jorden
vippen havde også stolper den stod på og så bare ellers et langt bræt som du delvist sømmer fast, ikke helt fast men skrå i og ikke helt ned for ellers ville den ikke kunne vippe, tunnel har vi dog selv købt
Idéer til hjemmelavet naturagilitybane