802 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Usynlige heg? Usynlige heg?

Hejsa. Er der nogen der har gode metoder til at træne det jeg kalder "usynlige hegn", det vil sige at hunden ved hvortil den må gå. Eks. en have, der ikke er indhegnet etc.
Er der en god måde, hvorpå man kan markere for hunden, hvor den må gå og ikke må gå?

Et eksempel er fra kikopup på youtube, men hun har desværre ikke lagt en tutorial ud endnu.

http://www.youtube.com/user/kikopup?blend=1&ob=4#p/u/21/msCmMaYtjpI

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opgravning af kirsebærlaurbær 3.000 kr.
  • Opvaskemaskine reagerer ikke/ingen lys i display 1.400 kr.
  • Hækklipning 2.800 kr.
  • Klip hængelås op 205 kr.
  • Blocked toilet 2.000 kr.
  • Klipning af hæk 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Usynlige heg?
  • #1   15. apr 2011 el, men det er ulovligt.

• #2   15. apr 2011 Tøjsnor på hunde. hver gang hunden sætter poten for langt frem et Nej. når hunden rykker ind på grunden igen Ros.
    Gradvis klippes en meter af tøjsnoren til hunden er fri. ja, det koster arbejde, men jeg har brugt det med held.

• #3   15. apr 2011 Grænsen skal dog være tydeligt for hunden. Græs til fliser, jodt til græs, jord til fliser, fliser til asfaldt,osv.

• #4   15. apr 2011 Doggy: Ønsker heller ikke bruge sådanne metoder smiley

Brug hjernen: Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener med tøjsnor?

• #5   15. apr 2011 Køb en tøjsnor og bind den i hundens halsbånd. Lad hunden løbe frit med tøjsnoren, men vær opmærkso med hunden. Dermed kkan du træde på tøjsnoren hvis hunden løber uden for området og du ikke kan kalde den til dig.

• #6   15. apr 2011 Tine: Du binder en lang tynd snor ( tøjsnor) i hunden så du kan korrigere den hvis den går for langt ud .. Det kræver en del arbejde fra dig.
    Det sikreste er at sætte et rigtigt hegn op

• #7   15. apr 2011 Opmærksom på hunden. Svavefejl er gratis.

• #8   15. apr 2011 Selvfølgelig, en tøjsnor! Min hjerne kører ikke på fuld hastighed her en fredag eftermiddag. Jeg havde billeder i hovedet af en snor LAVET AF tøj :S Pinligt..
    Det lyder som en fin metode. At det kræver en del arbejde, er intet problem. Det gør det meste med hunde jo, og det er jo bare hyggeligt smiley

Problemet med at sætte hegn op er, at det er når jeg er hos min mor, min hund løber ud af haven, og moderen ikke er glad for at skulle have hegn oppe. På mystisk vis sker det aldrig hjemme hos mig? Der er en klar grænse, uden hegn eller andre afspærringer. Jeg har en teori om, at hjemme hos mig kender hun virkelig sit tilhørsforhold, hvilket skaber en naturlig grænse for hende. Selvom hun tit er hos min mor, er haven meget ny og spændende hver gang, og lige så er det hele rundt om meget spændende. Derfor kan hun pludselig finde på at følge eks. et kaninspor fra haven og direkte ud på vejen.
    Så alt i alt er det lykkes mig at lave en usynlig grænse hjemme hos mig selv, problemet er, jeg ikke har gjort det bevidst, og derfor ikke kan gentage succesen hos min mor smiley

• #10   15. apr 2011 Maiken: Kunne man så forestille sig at man gik rundt i haven med snor på hunden, så den er fuldt ud bevidst over der er "styring" på. Og så gå forbi de "kritiske" områder, hvor hun normalt løber ud, og så rose hende for at blive, mens man samtidig kan stoppe hende hvis hun vil løbe ud? Og så
    udvide lidt efter lidt til at gå uden snor?

• #11   15. apr 2011 Ved nogle hunde hjælper det hvis man tager hunden i snor og " patruljerer" langs grænsen et par gange om dagen for at markere territoriet.

• #12   16. apr 2011 Er det ikke "bare" at sætte sig ned og kigge på hunden, når den går ud over hvor den må siger man "NEJ" og roser den så når den stopper og bliver hvor den må smiley
    Lidt samme princip som tøjsnorsmetoden, kræver selvfølgelig hunden forstår nej.

Sådan lærte jeg Selma på ganske kort tid at når hun er med på arbejde skal hun blive inde på kontorerne selvom jeg går ud i butikken eller der kommer kunder i butikken der står og kalder. Hun går kun til den åbne dør, hvor gulvet skifter fra tæppe til vinyl, naturlig afgrænsning.
    Det samme når hun er ude dernede, til fortovskant, ikke længere...

• #13   16. apr 2011 Joh . det er det samme. når jeg foreslår snoren her er det for og stoppe hunde så den ikke løber for lngt væk.
    jeg bor foreks op af trafikeret vej, og der kan det være katastrofalt hvis hunden lukker ørene, og ikke stopper.
    Jeg har hegn om have, men har lært dem det alligevel for hvis havelågen skulle stå åben, uden vi opdager det. Vores nu afdøde nabo kunne ikke lide os (hvilket var gengældt) har sikanerede os ved og åbne havelågerne om aftenen /natten. Hvilket han ikke fik meget ud af da hundene ikke løb ud. Han har uden tvivl ærgret sig grundigt.

• #14   16. apr 2011 Havde nok også valgt snorløsningen hvis der var trafikeret vej lige ud til smiley

Den løsning valgte jeg også da hun lige skulle lære at børnene ikke skulle overfaldes af hoppende hvalp når de løber rundt i haven. Der fik hun sele og 15 meter langline på - samt Anja på bænk med snor i hånden. Ville alligevel ikke lægge børn til hvis hunden ikke registrerede "NEJ" smiley

Og kan forestille mig det har generet generende, irriterende nabo at de bare blev inde til trods for hans forsøg på at lukke dem ud smiley

• #15   16. apr 2011 Jeg er så ikke enig med Maiken. For det første er der da ingen der snakkede om verbal skideballe. Der blev snakket om at sige nej (eller stop) -det er i mit hundehold IKKE det samme som en skideballe, men ved self ikek hvordan du bruger nej.

Mine har begge lært at blive inde på grunden hos mine forældre. De bor på landet og grunden er ikke hegnet ind.

Jeg har de første gange på besøg, sørget for at være yderst opmærksom på dem, og brugt stop-kommando når de er trådt et skridt udenfor grunden, rost når de er kommet ind igen.
    De kender grænserne i dag, og selv Reiki der ellers gerne går på opdagelse på egen pote, går ikke udenfor grunden hos mine forældre. Heller ikke selvom der går folk på markerne omkring e.l.

Men havde det været en mindre have inde i byen, havde jeg ikke turdet stole på at han blev hjemme.

Kommentér på:
Usynlige heg?

Annonce