{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
995 visninger | Oprettet:

gode råd {{forumTopicSubject}}

Jeg har en hanhund der slet ikke har forstået pointen med at gå i snor, må indrømme at jeg ikke har formået at få ham lært det.
Han trækker meget i snoren, holder slet ikke øje med hvor jeg bevæger mig hen, krydser ind foran og bagved og vi bliver viklet ind begge to og ofte også i grene og lignende.
Jeg har rigtig svært ved at finde en metode der virker, har prøvet at stoppe op og først gå frem når snoren slækkes, jeg har prøvet at vende omkring, jeg har prøvet med godbidder og lige nu prøver jeg at ha helt kort snor så han er lige ved siden af mig.

Han virker slet ikke til at forstå hvad jeg ønsker af ham, og hans koncentration er over det hele, han forstår slet ikke hvad snoren er og at den sidder fast i den anden ende, når der bliver modstand i snoren trækker han bare endnu mere, også hvis han får viklet sig om et træ el. lign. han går kun fremad forsøger ikke med andre muligheder.

Er der nogle der har en metode der kunne virke?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  gode råd
  • #1   15. maj 2011 Konsekvens; ganske enkelt..

    Metoderne skal ikke bare prøves en uges tid, du skal vælge en metode og holde dig til den.

    Du skal først og fremmest have brudt hundens vane, og det tager længere tid end en uge eller to.

    Kontaktøvelser er supergode (søg på net efter et par du vil øve), de lærer hunden at kigge på sin fører mod at få noget lækkert i betaling.

    Held og lykke med det =)


  • #2   15. maj 2011 Nina: enig selvfølgelig skal man være tålmodig og ikke give op efter en uge, men han forstår ikke hvad det er jeg ønsker han skal, han bliver utryg. Jeg laver mange kontakt øvelser, men min hund er er ikke altid interesseret i godbidder og så bliver det svært at opnå en stabil kontakt, også fordi han i forvejen er meget flyvsk og ukoncentreret, han er ikke specielt mindet på samarbejde.

  • #3   15. maj 2011 Jamen det er utrolig svært at rådgive når man ikke har set dig prøve at træne hunden i lineføring..

    Kropssprog, stemmeføring, tempo og energi skal passe sammen, hunden skal via kontaktøvelser have øjnene op for dødvægten i den anden ende af linen..

    Men hvordan du reelt vil få det til at fungere kan man ikke skrive og rådgive om, man skal se jer træne og give råd mens du går med hunden.

    Kender du nogen der har forstand på hundetræning, så spørg om de vil overvære jeres træning og give råd, og ellers må du starte på et hold og få den almene lydighed indlært =)

    De forskellige metoder er absolut værdiløse hvis du ikke ved hvordan man skal arbejde med dem jo; man kan tegne og fortælle, men har du ikke den rette tone og kropsholdning virker det bare ikke..

    Vil din hund ikke arbejde for mad, så find noget andet den vil arbejde for - bolde, bideskind, pivedyr, sutteklud, bamse osv osv


  • #4   15. maj 2011 Nina: du har jo nok ret det er svært at rådgive uden at se hund og fører og det er svært at beskrive for andre hvad man gør. Jeg har desværre ingen bekendte der har meget forstand på hundetræning, og desværre fungere min hund ikke så godt på en træningsbane, eller hvor der sker meget omkring ham og jeg har desværre ikke bil så jeg kan komme ud til nogle af de lidt mindre træningspladser.

    Mit problem er jo nok som du også skriver at jeg ikke ved hvordan jeg skal arbejde med de forskellige metoder. Min hund er glad for bolde men han stresser en del hvis han ved jeg har den, så tror måske det vil blive noget rod. Men jeg må jo bare prøve mig frem.


  • #5   15. maj 2011 Hvor bor du henne?

    Jeg tænker du skal igang med mere træning end blot lineføring.

    Først skal der kontakt ind i hunden, så noget ro-på-træning, så noget ro-på-i-*svære situationer*-træning (feks bolde som du skriver).

    Med nogle hunde skal man træne af omveje for at få det ønskede resultat =)

    Du kan ikke forvente hunden kan koncentrere sig om indlæring af noget nyt før den får ro i hovedet og stresser ned.


  • #7   15. maj 2011 Jeg tror bare ikke rigtig jeg kan finde ud af hvordan jeg skal gribe det an, vi kan sagtens træne kontakt, men det er oftes når han selv tilbyder det eller der er meget roligt omkring os (f.eks. i elevatoren), han er ikke samarbejdsvillig, ikke sårn at han bevidst undlader at gøre som jeg siger men han er alle andre steder i sit hoved. I starten da jeg trænede det med at stoppe op, der gik det rigtig godt, jeg roste ham hver gang han kom tilbage når jeg stoppede op, men på et tidspunkt blev han bare frustreret over at jeg stoppede op og ville hverken ha godbid eller bold, han begyndte at hive fremad og stresse.

  • #8   16. maj 2011 jeg havde også det problem med min unge tæve.. hun sys det var så fedt at springe rundt og få mig til at vælte osv.. så fik jeg se Cæsar Milan på National geographigh (stav selv), hans metode hjalp mig kanon meget..

    Brug en kvæler kæde og sæt den så højt på halsen som muligt (næsten lige bag ørerne), og hver gang hunden er ved at få fokus på noget andet laver han et lille hurtigt ryk og snoren, dette er en mærkelig lyd for hunden når kæden strammes..

    Jeg synes dog at kæden alene var for voldsom, så jeg har også sele på min hund og har en snor med kabinhaner i begge ender også sætter jeg den fast i både sele og kvæler kæde.. det er ikke hver gang jeg giver et lille ryk i kæden..

    det virker voldsomt, men for fanden hvor det virker og det varer ikke længe før at jeg kan gå kun med halsbånd eller sele.. smiley


  • #9   16. maj 2011 Majse: tak for rådet men det er ikke en metode jeg vil bruge på min usikre hund.

  • #10   16. maj 2011 han er jo kun usikker fordi du er usikker.. viser du selvtillid og viser ham at du har kanon meget styr på det, så er han ikke usikker mere.. uden tvivl..


  • #11   16. maj 2011 Majse: selvfølgelig hjælper det at han kan mærke at jeg har styr på det, og jeg skal være konsekvens i arbejdet, det tror jeg også jeg kan være uden at sætte kvæler halsbånd helt op bag ørene på ham, det er bare ikke en metode jeg kan bruge.

  • #12   16. maj 2011 tror ganske enkelt at du misforstår metoden..
    ikke at jeg skal presse dig til at bruge min metode.. Men bryder mig ikke om at blive misforstået og set som en hård en..

    det er ren og skær for lydens og markeringens skyld.. det har præcis samme funktion som hvis du rykker i halsbåndet..
    grunden til at det skal højt op på halsen er at du derved kan forhindre at hunden finder andet fokus.. det kan du ikke når det sidder længere nede.. og hvis du prøver det vil du tydeligt kunne mærke forskellen.. det kan jeg smiley


  • #13   16. maj 2011 Majse: Jeg ser dig ikke som hård, det er bare ikke en metode for mig, at det virkede for dig er jo super og det er helt fint med mig.

  • #14   16. maj 2011 Okay.. ville bare ikk være misforstået smiley

  • #15   16. maj 2011 Majse: det kan jeg godt forstå:)

  • #16   16. maj 2011 rådet i de forkerte hænder og ører kan godt være barskt.. smiley

  • #17   16. maj 2011 ja det har du ret i, og det ser meget voldsomt ud når cæsar milan udfører det. Det der virker for nogle kan bare også være det helt forkerte for andre, men det gør det jo ikke automatisk til en dårlig metode.
    Min hund er en omplacering, jeg har haft ham lidt over et år nu og det har været et hårdt år, vi har haft en del at kæmpe med især den gensidig tillid, samtidig har der også været en del sygdom, har måtte til dyrlæge 13 gange på 12 måneder. Det er vigtigt at jeg er konsekvent men samtidig er det vigtigt min hund ikke føler sig presset, da han så går helt i baglås.


Kommentér på:
gode råd

Annonce