639 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

træning med de to tøser træning med de to tøser

Hey
ja jeg har lige et par spørgsmål...

Når jeg eller andre kommer hjem i lejligheden, så er hundene selvfølgeligt glade for at se os, men de hopper og springer op af folk og det er meget irreterende, jeg kan ikke få dem til at lade være og det hjælper ikke noget at ignorere dem!!

Sådan er det ligeså når vi skal ud og gå og de skal have snore på, så er de også helt vilde..

selvom nikki har sele på, så trækker hun meget, jeg bruger på plads komandoen og så giver en godbid når hun går der hvor hun skal, men lige så snart hun har spist den, så er det videre... hva gør jeg forkert?

Andrea som jeg ikke har haft fra helt lille, har jeg svært ved at præge til at gå ordenligt, hun trækker simpelthen helt vildt, og er flere gange ved at kværke sig selv fordi hun bare styrter afsted...

Det med at hundene jo så går foran mig, betyder så at de ikke ser mig som førre hund ikke??
Hvordan får jeg dem til det???

Kan nogen hjælpe mig??

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hækkeklipning 1.400 kr.
  • Opsætning af hylde og Pullop bar 900 kr.
  • Lapning af dæk hos mig 800 kr.
  • Spot på badeværelse 4.500 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 700 kr.
  • Beslag til hylder der flyttes 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  træning med de to tøser
  • #1   14. jun 2006 Hejsa! Jeg har selv lignende problemer med Odin, men er igang med at læse Jan Fennells bog "Hundelytteren" og jeg tror, at mange af svarene kommer der, hvis man altså er til hendes metode...

• #2   14. jun 2006 Vi har os et problem når vi går tur med Nala. Har kun haft hende i knap 2 uger, og det er allerede blevet meget bedre. Startede til træningen sidste lørdag (med Kisser), hvor hun sagde hver gang hun trak i snoren stopper vi op, og venter til hun ikke trækker mere - og roser hende. Kan dog kun arbejdes med, hvis man ikke lufter begge hundene på samme tid. Så indtil hun har lært ikke at trække i snoren, bliver de luftet hver for sig. Man skal have god tid og massere af tålmodighed, men det hjælper.

• #3   14. jun 2006 Netop... Jeg er for nylig begyndt med at stoppe op, når Odin trækker, så han ikke opnår noget ved at gøre det.

• #4   14. jun 2006 Jeg sætter altid mit knæ frem imod
    deres ansigt og på den måde "spærrer"
    jeg for at de hopper op...
    Een har engang fortalt mig at man skal trække
    den ene skulder frem mod hunden, på den måde
    virker man "truende" og dermed hopper de ikke
    op, sidstnævnte har jeg dog ingen erfaringer med

• #5   14. jun 2006 Det aller bedste var nok at tage kontakt til en træner der kan råde dig sammen med hunden face2face, ellers som de andre siger, stop op eller vend om.
    Lav div lederskabs øvelser..
    der er utallige tråde om det herinde.. bare søg løs!!

• #6   14. jun 2006 Jeg tror, det handler MEGET om at ignorere hunden, når man kommer ind, IKKE få øjenkontakt, vende ryggen til når den hopper op, og så hilse på den, når den er rolig og nede.

• #7   14. jun 2006 Ja de første 5min du kommer hjem skal du slet ikke se dem eller tale til dem, først når de har lagt sig og ikke rigtig er interesseret længere, den fangede Monique efter kun 3 forsøg.
    Nu kommer hunen i møde, glad og logrende, jeg siger hej tøsen, hun går hen og lægger sig på tæppet og når jeg så har fået overtøjet af og hvad der ellers skalgøres, SÅ hilser jeg og vi tar en runde i haven sammen!! dejligt!!

• #8   14. jun 2006 Hvis hunden hopper op, så inviter nogle som frivilligt vil hjælpe jer lidt - eller hjælp hinanden i familien ---
    Det gælder om ikke at give hunden succes i at hoppe op, det den egentlig gør er at hilse pænt på hundesprog – men det bryder vi os jo ikke så meget om, så I skal lære hunden, hvordan vi mennesker gerne vil have det foregår:
    Når du kommer ind så ignorer hunden, sprænger den op – så skal du vende ryggen til den, stå helt stille og ignorer den. Når den er sød og ikke ter sig – kan du venligt sætte sig på hug og hilse på den. Hvergang den hopper op, skal du rejse dig igen og vende ryggen til den.
    Har du lært hunden SIT, kan du også bede hunden om at blive siddende, og så rose den for at den sidder så fint.
    Husk det er vigtigt at alle i familien er konsekvente, så går det altså nemmest ;0)

Det er flere måder at lære din hund at gå pænt på. Ens for dem alle er, at de kræver meget tålmodighed og overskud fra din side af. Det er altså ikke noget, du skal træne, når du er på vej et eller andet sted hen. For så kommer det til at tage alt for lang tid. Du bliver også stresset og mister tålmodigheden. Og uden tålmodighed går den ikke. Derfor er det noget, du skal træne selvstændigt.

Hvad er det, hunden vil have, når den trækker i snoren? Den vil fremad – og gerne hurtigt. Hunde lærer sig at trække i snoren, fra de er små hvalpe. Hvalpe får nemlig meget ofte lov til at trække deres ejer derhen, hvor de gerne vil snuse eller gå. På den måde får hvalpen en forstærkning for at trække i snoren. Og adfærd der bliver forstærket bliver gentaget. Derfor skal du bruge det at komme frem som en forstærkning. Det gøres på følgende måde:
    Hunden trækker i snoren, og snoren bliver stram. Når det sker, stopper du op og venter. Du skal ikke sige eller gøre noget. Bare vente. Nogle gange skal du vente længe, så tålmodighed er en god ting. I det øjeblik snoren er slap, går du videre. ”jubii” tænker hunden og gør, som den plejer - trækker i snoren, som bliver stram igen. Du stopper op igen og venter, til snoren bliver slap for så at gå videre. På et eller andet tidspunkt finder hunden ud af, at det ikke virker at trække i snoren. Der er ikke længere en forstærkning forbundet med det. Tværtimod er der nu en forstærkning forbundet med ikke at trække i snoren. Og som sagt før: Adfærd, der forstærkes, gentages.........

En anden måde at træne det på er at vende sig om og gå den anden vej, så snart hunden trækker i snoren. Det handler ikke om at trække igen, men om at vende om og gå, så hunden må følge med. På et eller andet tidspunkt finder hunden ud af at det ikke er særligt rart, at den hele tiden bliver trukket væk fra det, som er spændende. På et tidspunkt begynder hunden at holde mere øje med dig. Det er i princippet det samme som før. Det, som hunden, gerne vil, bliver afbrudt, når snoren er stram. Og fortsætter først, når snoren er slap. Forstærkningen er stadig den samme – at komme frem i verden.
    På nogle hunde virker det at slippe snoren, hver gang den bliver stram. Det er simpelthen ikke sjovt at trække, hvis der ikke er nogen at trække i. Dette indebærer selvfølgelig, at du går et sted, hvor hunden ikke kan komme til skade, hvis den løber fra dig. For at gøre det nemmere for hunden kan du forstærke yderligere ved at fortælle hunden, hvor dygtig den er, når den ikke trækker i snoren. Det er altid en god ide at fortælle sin hund, når det gør det rigtige, og ignorere, når den gør det forkerte. Med hunde, der trækker, er det vigtigt at stoppe op for at vise hunden, hvad det er, vi ikke vil have. Vi giver altså hunden et valg. Træk i snoren, og du kommer ikke videre. Lad være med at træk i snoren, og du kommer videre. Det er ofte den type indlæring, som vores hunde lærer mest af.

Vigtigt ! Hunde skal ikke altid gå plads, når de er ude at gå tur. Lad være med at bruge det som løsning. Vi går vel egentlig også tur med hunden for hundens skyld og ikke for vores. Du risikerer også at ødelægge plads, hvis du går rundt og er sur hele tiden for at få hunden til at blive ved siden af benet. Plads skal helst være noget rart og ikke forbundet med skæld ud og sure miner.

At lære sin hund at gå pænt i snoren er et stort arbejde, og det tager tid, Men giv ikke op. Det lønner sig i sidste ende. Og det er da dejligt at kunne gå en tur med sin bedste ven i fred og fordragelighed.

• #9   14. jun 2006 puhha.. det var en lang smørre, men det var godt skrevet, super dejligt, tak det vil jeg så prøve...

men hva så når jeg skal til at gå med begge hunde, de gejler jo hinanden op gør de ikke...

• #10   14. jun 2006 træn helst en hund ad gangen, så vil du have mere tid og overskud til den enkelte hund, og derved også lettere og hurtigere lære dig og hunden bedre vaner.
    god arbejdslyst ;0)

• #11   14. jun 2006 jaja vil jeg også, men på et tidspunkt skal jeg jo have begge to med på samme tid hehe

• #12   14. jun 2006 det er rigtigt betina, men har de først fået gode vaner hver især, ja så går det nok også sammen, også selvom det er glade og danser lidt afsted sammen. Held og lykke med arbejdet, og husk tålmodighed, tålmodighed og tålmodighed ;0)

• #13   15. jun 2006 super... mange tak, jeg vil holde jer lidt med info omkring hvordan det går...

• #14   22. jun 2006 så er der kommet seler på begge tøserne, og har fået købt sådan en kort snor, eller det er ikke nogen snor nærmere et slags håndtag som man så sætter til halsbåndet...

Andrea er begyndt at forstå så småt hva det er det går ud på...
    og med nikki går det rigtigt godt, hun er stadig lidt nervøs når der kommer fremmede....

men vi træner og træner... og forhåbentlig vil det lykkes til sidst

Kommentér på:
træning med de to tøser

Annonce