{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
657 visninger | Oprettet:

Når der sker uventede ting i løbet af træning {{forumTopicSubject}}

Jaa, jeg vidste ikke lige hvad jeg skulle kalde emnet :).
Jeg er i gang med at træne Emma i at gå pænt. Hun går rigtig fint i løs line ved min venstre side. Vi har brugt metoden at vende om, så snart hun trækker. Nu hører det til sjældenhederne at hun kommer til at trække.
Derefter begyndte vi at koble på, at hun skulle sitte, når jeg stopper (fx ved vej). Det går også godt, den sidder næsten i kassen. Hertil har jeg tilføjet at hun skal have fuld kontakt med mig, øjenkontakt, før vi fortsætter med at gå. Den sidder ikke helt på hendes rygrad endnu, men det går fremad. Når hun sitter, venter jeg bare på hun kigger op på mig, roser hende og går.
Og NU til spørgsmålet: Her til aften gik vi og trænede ovenstående, som vi altid gør på hver gå-tur. På et tidspunkt kommer vi til en vej, hun sitter pænt og kigger op med det samme, men i samme nu begynder en hund i en have ved siden af, at gø og gø og gø, og Emma mister koncentrationen helt og begynder selv så småt at bjæffe, stadig i sit. Spørgsmålet er, hvordan man i en træningssituation bør handle her? Hvis vi begynder at gå, (for at komme væk fra den gøende hund), bryder man vel træningen? Jeg vil nødig have, at hun tror, at hvis hun opfører sig tosset, går Tine nok. Desuden skal denne træning jo også gerne virke, selvom der kommer distraktioner. Jeg prøvede alt hvad jeg kunne for at få hendes opmærksomhed, men den gøende hund var for tæt på og gøede meget. I mange andre situationer havde jeg fortsat med at vente på ønskede reaktion, men her risikerede jeg jo at vække hele nabolaget. Hvordan havde du reageret, hvorfor? Dette er mest tænkt som et generelt spørgsmål, med en "case" fra det virkelige liv som eksempel. Altså kort sagt, Hvad gør man, når man har påbegyndt en ønsket handling, men denne bliver afbrudt og afløst af en uønsket handling? Afbryder man begge handlinger, eller hvad?

Håber det her var nogen lunde forståeligt, jeg er træt og halvblind smiley

God aften hele hg

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Når der sker uventede ting i løbet af træning
  • #2   27. sep 2011 Nej, det mener jeg nemlig heller ikke man skal.
    I det her tilfælde kunne jeg absolut ikke fange opmærksomhed med godbider, havde endda fiskefrikadeller med, men den anden hund var for tæt på.
    Jeg arbejder på livets lyst i forhold til distraheringer og med at finde metoder der passer på os. Emma er meget u-mad-glad så er altid pakket op med alt muligt gøgl og forsøger at gøre mig mere interessant end alt andet. Ofte bruger jeg at udføre nogle øvelser med hende, for at få fokus over på mig. Men her var der jo "givet" en kommando, og at begynde på andre ting, ville jo også være at afbryde den, nøjagtigt som hvis jeg gik. Stemmer det ikke?

• #4   28. sep 2011 Tjaaa.... jeg har haft en hund der ikke gad godbidder som helhed, og han blev jo også belønnet med leg. Af den grund havde jeg altid et pivedyr på mig. Den virkede hver gang, så måske du kunne forsøge dig med det?

Jeg er enig i at du ikke kan afbryde når du har givet kommandoen. Du risikerer at det giver voldsomt bagslag ,i form af at hunden "lærer" som du selv siger, at hvis hun skaber sig, så går du videre. Men jeg støtter også Ullas forslag, at træne til hundetræning giver nogle fantastiske udfordringer for jer begge. smiley

• #6   28. sep 2011 Cecilia - jeg har i lang tid forsøgt med pivedyr, men de er alligevel FOR delikate, det får hende helt op i det røde felt. Jeg bruger oftest en dejlig pind eller et reb. Det virker perfekt smiley

Holtevejen - For min hund er det at komme fremad næsten den stærkeste motivationsfaktor, så hvis jeg afbryder, for at gå videre, ser hun det som en kæmpe belønning. Nok så mange godbidder og leg, det kan aldrig slå at komme frem og se verden :s. Derfor meget i tvivl.

Ulla og Cecilia - jeg var begyndt på træning hos DKK, men pludselig i al hast flyttede jeg til fyn for uddannelse. Jeg leder på livet løs efter noget træning, der er tilkommeligt på cykel/med bus. Men der fik Emma og jeg helt klart meget ud af det, bare det at skulle træne omgivet af andre hunde, der var under kontrol. Vi er desværre ikke kommet langt nok endnu med hunde der ikke er under kontrol (altså løse hunde, selvom de er i haver) når de farer ud mod os, når det er mørkt. Det går fint ved dagslys, men ikke så fint om aftenne

• Trine P
    Trine P Tilmeldt:
    maj 2008

Følger: 1 Emner: 7 Svar: 455
    #7   5. okt 2011 Hvis det er pipdyr der kan fange hende når en sådan ting sker, så er det pivdyret du skal bruge.
    Tag det kun frem når du ved at selv ikke fiske frikadeller viker, bare vis pivdyret, hjælper det ikke så iv det et klem. Når hun kikker på dig giver du hende en godbid, ikke pivdyret. når i så er klar til at krydse vejen og er kommet over på den anden side give du hende en "fri" kommando og pivdyret. Lad hende have det i kort tid og byt med noget andet.
    Efter kort tid vil hun kikke på dig når en anden hund gør fordi "nu sker der snart noget sjovt." Men tiden kan du skifte pivdyret ud med ros og godbider.

Kommentér på:
Når der sker uventede ting i løbet af træning

Annonce