{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.132 visninger | Oprettet:

Min rottweiler hvalp vil bestemme! {{forumTopicSubject}}

Jeg har en dejlig lille rottweiler hvalp på 13 uger som jeg begynder hundetræning med inden længe. Jeg har dog et spørgsmål. Hun er en meget lille bestemt dame og når jeg er ude med hende, har jeg problemer med at få hende til at komme med ind igen, da hun ikke lystrer. Når jeg prøver at tage hende op og løfte hende ind (Har før dette prøvet med alverdens lokkemetoder, såsom at sætte sig på hug og kalde på hende, både sødt og bestemt) knurrer og bider hun og viser tænder. Hun viser også denne adfærd i andre sammenhænge, for eksempel hvis man prøver at tage noget fra hende som hun har "stjålet"
Hvad vil i mene man skal gøre i denne situation?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min rottweiler hvalp vil bestemme!
  • #1   23. okt 2011 sandra T

    Hvis hun har taget noget, hun ikke må have, så prøv at bytte med en godbid
    Mht. at komme, så skal hun jo lære indkald. Hvis du tager hende med ind, hver gang du kalder, gider hun jo ikke at komme. Jeg ville tage nogle lækre godbidder (f.eks. små pølsestykker) og så kalde på hende flere gange, hvor hun bliver givet fri igen, så hun ikke ved, hvornår hun skal med ind.

    Hun lyder ligesom min, da hun var hvalp smiley


  • #3   23. okt 2011 sandra T

    Går ud fra, at du med ude mener i haven?
    Eller er det, når du er ude at gå tur med snor på?


  • #4   23. okt 2011 nej, det er en naturlig adfærd, den ved jo at du kommer for at tage det den har. Og derfor er det en god ide at gøre som helle foreslår, altså bytter med den, så den får noget andet i stedet for det den har. Så vil den ikke mene at den lider tab, og vil ikke behøve at knurre osv. For når den gør det, viser den tydeligt at den ikke stoler på jer...

  • #5   23. okt 2011 Overtog engang en Rottweilerhan, som konen havde lært, at man skulle sige, "så kan hunden jo ikke få nogle småkager" smiley
    Man følte sig sgu' lidt åndsvag, når han havde hugget noget..


  • #6   23. okt 2011 looool:-)
    men hva hvis det virkede så var det jo godt, men ja det kunne da være sjovt at se folk i hovedet, der ikke vidste hvad der foregik:-)


  • #7   23. okt 2011 Lykke, det virkede hver gang og uanset, hvad han havde taget. Og det var det eneste, der virkede..

  • #8   23. okt 2011 mange tak for de gode råd.
    men hvad kan jeg gøre i den situation hvor hun rent faktisk sidder i armen på mig når jeg løfter hende?

    helle: ja det er når vi er ude i haven med hende.


  • #9   23. okt 2011 kan du ikke prøve at lokke hende med godbidder eller lign? så du er fri for at løfte hende?

  • #10   23. okt 2011 sandra T

    Lad være med at løfte hende smiley
    Hun føler sig åbenbart utryg ved at blive løftet.


  • #11   23. okt 2011 Som de andre nævner, så er der vist ikke meget andet at gøre, end at træne indkald. Masser af ros og godbider når hun kommer.

    Hvis du virker negativ på hunden vil du få den modsatte effekt. Hun vil søge væk fra dig. Personligt går jeg aldrig hen mod en hvalp når jeg kalder, men væk fra den.


  • #12   23. okt 2011 Du kan bruge positiv forstærkning, hygge, ros, leg, nusseri, men lad da være med at slæbe rundt på hende. Du kan alligevel ikke løfte hende om få mdr. hvor hun er blevet stor.

    Jeg ser heller ikke hun vil bestemme, men i stedet en lille hvalp som har brug for at finde ud af, at du er den sjoveste og bedste i hele verden, som hun så kan følge og stole på.

    Og så er det ellers bare med at komme til træning med hende, det er bestemt ikke for tidligt...


  • #13   25. okt 2011 Prøv at forestil dig, hvor stor din hund bliver, når den bliver voksen.

    På det tidspunkt kan du ikke lige løfte den op og bære den ind - så du kan ligeså godt starte nu, med at få de mekanismer indført hos dig selv der gør, at du kan tøjle din hund, når den bliver stor.

    At den bider, knurrer og viser tænder er helt naturligt. Det er jo kommunikation og den eneste måde den kan sige til dig, at den ikke bryder sig om det, du gør.
    Og med sådan nogle små hvalpe, er det ikke der, man skal starte - man skal derimod starte med at narre den til at gøre det, man ønsker - og så belønne den for det.

    Det skal kunne betale sig for den at gøre det, du ønsker - og hvis du ikke tager det udgangspunkt allerede nu, så får du et projekt af de store senere hen.

    Du må sørge for at gøre dig så interessant at hunden virkelig har lyst til at være sammen med dig. Det er fuldstændig grundlæggende for indkaldstræning - og træning helt generelt.

    Så i gang med kontakt og samarbejde, så får du en dejlig hund.

    God arbejdslyst.


Kommentér på:
Min rottweiler hvalp vil bestemme!

Annonce