{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.008 visninger | Oprettet:

Balder på kort træningslejr hos tanten {{forumTopicSubject}}

Jeg har idag haft den store fornøjelse at have Balder og Miriam på besøg - Jeg har gang på gang ytret mig om, at ALLE hunde kan lære lineføring.. Miriam tog mig på ordet og bad mig om at vise HVORDAN!

Balder er en korthåren på 1 år og 2 måneder; Miriam er 1gangs hundeejer med en træningsvilje og lærevillighed som en ambitiøs hundefører, der ønsker en lydig og velafrettet hund..
- Miriam har læst, været på flere træningspladser; Balder var med, men har egne ideer om hvad der skal indlæres ; )

Miriam har viljen på rette sted, hun har læst om samtlige træningsmetoder, har i og for sig evnerne til at føre metoderne ud i livet - men hun mangler selvtillid og sans for timing.

De kommer, jeg starter ud med at blive gøet godt og grundigt af - Balder råber "HEJ DAME!", og trækker afsted, der skal snuses, tisses op af træer og Bogense skal indtages som Balders ejendom!

I kan tro Balder har lært hvordan man trækker rigtigt, hovedet ned, brystet frem og spredte bagben.. Miriam agerer vægten på weightpull ret godt; meget imponerende ser det ud ; )

Miriam har valgt at bruge fast halsbånd og sele, meget klogt; det skåner hunden en del når der trækkes igennem =)

Jeg træner med kædehalsbånd; aldrig med andet - og Balder måtte lige skifte både udstyr og hundefører før træningen kunne komme igang..

Hvad jeg helt nøjagtig "gør ved hunden" er meget op til hunden selv; jeg træner ikke hund - jeg træner MED hunden.
- Jeg taler/kommanderer ikke med hunden, det foregår gennem kæde/line og kropssprog..

Det er op til hunden hvilken belønning jeg vælger, hvilken metode jeg vælger - vi kan mixe og opfinde som vi vandrer afsted, hunden skal nok fortælle hvordan tingene virker bedst..
- Balder ville ikke have kiks, ros udløste træk.. Så hans belønning var at bevæge os; han valgte selv, og det virkede =)

Jeg er ikke den fødte træner - altså hunden skal jeg nok få til at gøre som jeg vil have det, men jeg KAN ikke forklare hvad jeg gør, jeg gør jo bare det Balder kræver idet han trækker..

Miriam og jeg har forskellige indlæringsmetoder og krav til hunden..
- Jeg så at hun krævede en sit, stram line og gerne kontakt når folk passerede..
.. Jeg kræver intet andet end at hunden venter, stillingen den indtager blander jeg mig ikke i, det eneste den skal, er at vente uden tvang..

Timing og kompetence, kommunikation og klare linjer, ro og kontrol..
- Sæt hunden op til succes og det skal nok gå fint!

Vi trasker afsted, Balder har i den grad fået indlært at trække.. Han bliver let forvirret og utålmodig over at den nye dame er SÅ velholdende i sin stoppen op, bakken tilbage og der kom både nødløsninger (jeg bakker bare lige 2 skridt og trækker igen når linen er løs" og frustrerede lyde fra det stakkels hundedyr "damen er træls, jeg kommer ingenvegne!"..

Jeg stopper op, bakker, siger en lyd for at få opmærksomhed.. Kigger på hunden, forventer at han skal følge MIG inden vi går videre, han skal ikke bare slække på linen, men vise mig (øjenkontakt/berøring af mit ben) at han ved jeg er der, og vælge at følges med mig..

Han er stædig, men jeg er konstant.. Bliver aldrig frustreret og irriteret, skælder ikke ud, giver ingen kommandoer - hunden skal SELV tænke sig til hvad jeg vil have..

Belønningen har han som beskrevet selv valgt, han gør det rigtige = jeg bevæger mig.. Han gør som han plejer= stop/bak/bak+lyd .. TRÆLS!

Linen af ved stranden, frikvarter skal der til for hunden ikke brænder en sikring og udviser modvilje mod samarbejdet..

Træningsmulighederne stopper bestemt ikke!
- Vi træner hvad omgivelserne byder os naturligvis!

Vi fik kort fortalt trænet:

Kædehalsbånd og kommunikation gennem den
De første spæde skridt til lineføring
Vent af egen vilje med og uden line
Leg pænt med fremmede hanhunde
Løb ikke hen til passerende mennesker på stien
Jagt gerne måger, men når de vælter skal du sænke energiniveauet..

Han har fået lært en del ham Balder, og jeg har fået en ny ynglingshund ; )

En korthåren er langt mere intelligent end jeg havde troet, lærevillig hvis det giver mening og belønningen er tilsvarende opgaven, hengiven og kærlig hund!

En egentlig utrænet hund, ikke kommandosikker, men ganske lydhør for kropssprog og uudtalte forventninger - han var fri under kontrol, og i linen var han i den grad ved at fatte pointen - "strammes linen skal jeg finde min fører og følges"..

Håber de kommer igen!
- Jeg savner at træne hund ; )

.. undskylder lige at det måske er rodet *G*




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Balder på kort træningslejr hos tanten
  • #1   16. dec 2011 nåh ja... pointen *LOL*

    Miriam har forsøgt ALT for at få dyret til at forstå hvad lineføring er for noget..

    Efter 40 min men en rutineret hundefører og et kædehalsbånd gav det også mening for Balder hvad hende moren havde prøvet at fortælle det sidste år ; )


  • #2   16. dec 2011 Hvor lyder det altså spændende. Og super godt at du giver dig tid til at hjælpe en der har brug for det. Skulderklap til dig smiley

    Må jeg spørger dig om hvordan du træner:
    Løb ikke hen til passerende mennesker på stien??




  • #3   17. dec 2011 Stella - Man må jo hjælpe hvor man kan, og jeg ELSKER at få en "problemhund" mellem hænderne.. Er simpelthen vild med den første træning hvor hunden fatter pointen ; )

    Og træningen er ikke svær.. Jeg forventer det ganske enkelt bare og afventer så hundens reaktion på min forventning..
    - Som oftest er der ingen reaktion andet end at hunden bare bliver stående..

    Jeg giver ingen kommando, rører ikke ved hunden andet end et kort "nyk" i halsbåndet når jeg siger "vent", uden halsbånd er det en berøring på brystet med samme kommando.. Og så venter jeg bare, og giver fri så snart folk er passeret..



  • #4   17. dec 2011 Suzy - Jeg hååååber, for Balder er altså en SÅ dygtig dreng!

    Hans kære mor er et dejligt menneske, hun var endda i stand til at finde mening i træningen selvom der ikke er kommandoer, store armbevægelser og andet halløj.. Jeg følger bare hunden og tvinger min vilje igennem ved at ganske tydeligt fortælle hvad jeg forventer..

    Hunden kender mig på ingen måde, men han var aldrig i tvivl om, at jeg var hans fører og hans mor bare "var med"..
    - Han vidste nøjagtig hvad jeg ville, det er ikke magi, det er selvtillid og timing ; )


  • #5   17. dec 2011 I har været nogle rigtig dejlige studerende Miriam!
    - Balder er superskøn, og jeg forstår du er helt væk i ham smiley

    Han er langtfra dum! Han kræver en fører der TROR på det hun foretager sig, en fører der er tydelig, konsekvent og følger hundens tydelige fortællinger om hvad fører gør rigtigt ; )
    - Og det skal komme hurtigere end du tror, du har fået meget ud af at SE det lykkedes - og jeg så udemærket den lineføring i klarede inden i kørte afsted, jeg jublede indeni, i arbejdede SAMMEN, Balder så dig (indtil i kom for tæt på tanten altså), og der er stor fremtid i jeres træning =D

    Og jeg ånder lettet op.. Stadig ingen hund jeg ikke har kunnet træne til lineføring.. Jeg havde jo faktisk mine tvivl efter vores lange samtaler om dine afprøvede metoder *GG*


  • #6   17. dec 2011 Hov.. det kan være Miriam kan fortælle hvad det var jeg gjorde for at Balder ikke skulle løbe hen til/med hende der kom motionerende forbi os...?

  • #7   17. dec 2011 .. og lyt nu efter i kære skeptikere ; )

    Den rette fører kvæler ALDRIG hunden med kæden, træningen består i kommunikation frem for tvang..

    Kæden er meget lettere at arbejde med end sele eller fast halsbånd - Balder trak gevaldigt; men aldrig med kæden på..


  • #8   17. dec 2011 Ja det er nemlig rigtig svært at forklare, for jeg GØR ingenting.. Ikke andet end lydløst at kommunikere mine forventninger til hunden; og jeg har aldrig mødt en hund der ignorerede mine forventninger..

    Balder har gået SÅ flot uden line... Også tæt på veje, men aldrig et sekund ude af kontrol.

    Han er SÅ dygtig en hund, meget modtagelig for kropssprog (mere end hans mor er det *LOL*)


  • #9   17. dec 2011 Du er sååå dyyyygtiiiig Miriam =D

    En meget vigtig del af min træning er at få hunden til at gøre tingene af egen fri vilje..

    Balder vil SÅ gerne glo på alt.. Det er i orden (moar, fjern dig så hunden kan se).. Jeg sætter os op til succes, forventer ikke mere af hunden end hvad der er rimeligt..

    Du vil se, undersøge og gerne hilse..
    - Jeg imødekommer hundens forventninger ved at lade den kigge, tvinger den til at forholde sig roligt ganske enkelt ved selv at være det, vi kigger, linen er løs og hunden bliver roligt stående med øjne så store som tekopper; verden er spændende, og man får lov at kigge frem for at blive rodet ud i tvungen (og mislykket) kontakt ved at jeg desperart springer rundt foran hunden og gejler et energiniveau op til der hvor træningen er glemt, og det bare handler om at holde hunden tilbage..


  • #10   17. dec 2011 *husker lige Miriam på forskellen af hilseritualet ved bare at skifte fører/forventninger*



  • #11   17. dec 2011 *LOOOOOOL* skal jeg donere noget?

    Jeg spytter gerne på folk hvis det hjælper, der er DNA i spyt jo!


    Og jeg kan godt se jeg kommer til at lyde som en tryllekunstner der kan alt og alle andre er nogle tumper.. Men det jeg kan er ikke raketvidenskab, jeg aflæser bare hunden og har klare (og lidt høje) forventninger til hvad hunden skal kunne..

    Det fungerer upåklageligt, man skal bare sætte hunden op til succes, læse hunden, AFVENTE reaktioner, ikke FORVENTE reaktioner..



  • #12   17. dec 2011 Indstillingen til træningen er altafgørende.. Miriam har selv forsøgt samme metoder jeg har brugt på Balder idag..

    Hun har bare blandet for meget teori ind over, og skal lære at bruge instinktet og have timingen på plads.

    Hun har intet gjort forkert, hun har bare været usikker på træningen fordi hunden ikke reagerede som bøgerne foreskrev..


  • #13   17. dec 2011 * Nina - Siger mange TAK *: Hvaa.... Nina.... Er det sådan at man kan booke sådan en træningssession?

    Ej jeg er faktisk meget fascineret af det du skriver. Jeg har aldrig hørt om træning på den måde før.


  • #14   17. dec 2011 Stella - Saaaagtens! Jeg ville elske at rage på sådan en corgi =D

    Jeg gør det gratis, lover ingen resultater, men bliver MEGET overrasket hvis hunden ikke reagerer som forventet =)


  • #15   17. dec 2011 Orv... Jeg bor jo altså på Nordfyn... Byen er herlig til træning (ikke Miriam), folk er flinke og behjælpelige hvis jeg føler fremmede skal indblandes for at få træningen til at lykkedes.. Men det er dæleme langt fra Kbh. !

  • #16   17. dec 2011 Miriam havde sine tvivl om Balder kunne lukkes af linen, jeg spurgte om jeg måtte vurdere om han var stabil nok, og hun sagde ja..

    Han var af linen 2 timer... Har du på noget tidspunkt været i tvivl om, om hunden var under kontrol? Har du været usikker på friheden han blev belønnet med?

    (bliver jo nødt til at spørge, det fik jeg slet ikke spurgt om fordi i skulle skynde jer hjem *GG*)


  • #17   17. dec 2011 Kbh og Nordfyn er da næsten det samme:)
    Hun kan sagtens gå pænt, men hun er svær at motivere og hun virker som om hun kører død i træningen synes jeg og så har hun nogle meget mærkelige ideer omkring fremmede mennesker nogle gange.


  • #18   17. dec 2011 Stella - Jamen du skal være hjertelig velkommen =D
    - Så kigger vi på noget motivation og noget "fremmede-skal-også-være-til" ... Det klarer vi nemt du og jeg =D


  • #19   17. dec 2011 Dejligt du var tryg!
    - Jeg gør intet jeg ikke synes er forsvarligt, det kan du vide dig helt sikker på ; )

    Jeg går meget op i ikke at være til gene, tager hensyn til andre mennesker - også dem med små hvalpe som snuser til Miriams sko mens Balder står for løs line og glor indædt og spændt ; )

    Han fik endda væltet en måge ned fra himmelen - det er det sjoveste jeg længe har oplevet med de dare devil- måger vi har her i byen..

    Balder holdt sig respektfuldt på afstand efter jeg fik brølt en edder, og han blev belønnet med at få lov at undersøge måge-dyret som han ville, han måtte bare ikke gå helt hen til den, det syntes jeg alligevel var synd *GG*


  • #20   17. dec 2011 I skal være så hjertelig velkomne, det er jo ikke andet end en hyggetur for mig - og jeg får lov at arbejde med hunden OG snakke med søde hundeførere =D

    Balder og mågens leg har jeg beskrevet i en tråd.. det er simpelthen for morsomt at vores måger er så dumme *LOL*


  • #21   17. dec 2011 Det lyder som om i har haft en dejlig og lærerig dag.

    Nina - jeg kan sagtens følge dig - jeg ELSKER også når jeg får en "problemhund" mellem fingrene - at læse hunden og lære føreren at forstå sin hund. At se de små fremskridt og se førerens glæde når det de har kæmpet for så længe pludselig lykkes.


  • #22   17. dec 2011 Black - Ja det er nemlig ganske små ting der bliver ændret (mest holdning... og timing), og så forstår hunden udemærket budskabet..

    Selvtilliden der kommer af de utallige succeser man har haft som hundefører tæller også stort ; )

    .. og så er der simpelthen ingen bedre følelse end at lære/vise en hundeejer hvordan tingene skal lykkedes, og se hund og førers samarbejde og forståelse næste gang man ses =D

    Suzy - trylle kan jeg ikke, og har du ikke altid overskuddet vil hunden jo reagere på det og gøre som han gør med dig alligevel når du har det skidt..
    - Men det er super du selv ved det, og så bare tager dine forholdsregler =)


  • #23   17. dec 2011 det lyder som om nogen af rådene skal afpøves på tulle hun er også typen der tror at ros og godbider betyder løb....


  • #24   17. dec 2011 *synes MEGET godt om M´s forståelse for træningen*

    ; )


  • #25   17. dec 2011 Hvor er det dejlig læsning - HG når det er bedst.

    Skal man have sin hund til at trække før man får lov til at køre til Fyn?


  • #26   17. dec 2011 Whiskeymama - næææh, man kan også nøjes med billeder og kaffe *GG*

    Træningen er kun hvis der lige er noget der kan fixes af en mig ; )
    - Jeg træner ikke hundene hvis ejeren er tilfreds, det er ikke mit bord at bestemme hvilken lydighed hunden skal have, jeg hjælper bare føreren hvis der ER et problem de ikke selv kan løse =)

    Aggressivitet er en af de ting jeg ikke arbejder med, jeg har nemlig ingen hunde jeg sådan lige kan sætte ind i træningen =)


  • #27   17. dec 2011 Tænkte også på om det var nødvendigt med træk-træning først Miriam - han er jo halvt Grosser, så det skulle være let at lære ham at trække...

    Nina - vi vil også forbi en dag. Er så pokkers nysgerrig og kan godt lide din indfaldsvinkle smiley


  • #28   17. dec 2011 Du skal være velkommen.. tante har brug for mange hunde ; )

Kommentér på:
Balder på kort træningslejr hos tanten

Annonce