{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.006 visninger | Oprettet:

Sporkursus {{forumTopicSubject}}

Jeg er så heldig at have fået et sporkursus i julegave :-). Har en lab som jeg har trænet en anelse med selv, men vil gerne finde et hold/kursus som er for begyndere, men seriøst. Jeg bor i nærheden af Roskilde, så kan komme rundt på det meste af Sjælland. Så kom endelig med gode forslag hvor det evt kan være - og om det skal være et længerevarende hold, weekendkursus eller hvad I nu anbefaler smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sporkursus
  • #2   26. dec 2011 sydkystens hundeskole holder engang imellem nogen helt fantastiske sporkurser.. smiley

• #3   26. dec 2011 Jeg afholder enetimer i det.

• #5   26. dec 2011 Sarah - kunne du være interesseret i at afholde kursus hvis man kunne samle nogle stykker der er interesseret?

• #7   26. dec 2011 Jeg har næsten lige været på sporkursus med Bjarne Thomsen, som er tidligere verdensmester i spor. Han kan VARMT anbefales.. Sørg for at finde en god en, frem for timer hos nogen som ikke har erfarring og blot skal tjene lidt penge.. Bjarne er virkelig god..

• #8   26. dec 2011 Kan anbefale Anne Egede:

http://schweissarbejde.dk

• #9   26. dec 2011 Tak for svar indtil videre :-).

Sarah, vil også gerne hører mere om det :-).

Har forsøgt at Google kurser med Bjarne Thomsen, men synes ik jeg finder så meget andet end at han har holdt i dch her i efteråret - har han mon selv en hjemmeside eller noget?

Har også tjekket Anne Egede - kan se der kommer kurser til foråret, men at man skal være hurtig med tilmelding for at få plads.

Men dejligt med lidt erfaringer indtil videre, kom endelig med flere smiley

• #10   26. dec 2011 Prøver lige at finde ud af hvornår han holder noget igen..

• #11   26. dec 2011 Mai det er da ikke umuligt.

Ulla: har undervist som Redningshundeinstruktør i 4 år (hvor spor er en del af "eksamen") + har været på en del seminare igennem forsvarets hundeskole som jeg har været tilknyttet som konsulent.

• #12   27. dec 2011 Maria >

Er der et specielt program du går efter (nordisk spor, de internationale sporhundeprøver, sweiss, aktivering eller ??).

/Carina

• #13   27. dec 2011 Sarah: Hvor i landet bor du? Hvordan foregår dine timer, og hvad er prisen?

Carina: Hmm, det ved jeg ikke helt. Har ikke sat mig så meget ind i det endnu. Jeg er meget seriøs og ambitiøs omkring min træning, og hvis han/vi er gode til det, så kunne det da være fedt med nogle prøver. Kan du forklare mig forskellen på det forskellige? Og evt. anbefale noget?

• #14   28. dec 2011 Maria >

Jeg kan da prøve :o)

<b>NORDISK SPOR</b>
    Findes på to niveauer. På højeste niveau skal sporet opsøges i et felt på 50x30 meter, og er herefter 2 km langt og med 8 genstande (afskårne grene). Det specielle ved nordisk spor er at dommeren ikke går med på sporet; men blot tildeler point efter hvor mange genstande der er fundet. Dvs. det er hundeførerens evne til at læse og samarbejde med hunden der har stor betydning - men hunden skal selvfølgelig også være veltrænet for at kunne løse opgaven. Derudover er der feltsøg efter gemte genstande i et 50x50 meter stort felt samt lydighed.

Det er et særdeles spændende program, hvor der afholdes konkurrence på landsplan samt et årligt danmarksmesterskab samt nordisk mesterskab. Sidste år til DM i nordisk spor var nr. 1, 2 og 3 labrador, så det er et program der egner sig godt til retrieverne :o). Mht. instruktører på Sjælland vil jeg klart anbefale du kontakter Bjarne Nielsen, han har vundet DM i nordisk spor flere gange - om ikke andet kan han måske henvise til et godt træningssted.

<b>SPORHUNDEPRØVER</b>
    Er en del af det internationale brugsprøveprogram. Sporet findes også her i 2 sværhedsgrader, hvor sporet på højeste niveau er 2000 skridt langt med 7 knæk (heraf 2 spidse) samt en bue og vejoverførsel. Der stilles særdeles store krav til hundens præcision på sporet og ved markering af genstandene.

Der afholdes på landsplan mange prøver i programmet, ligesom både DcH og DKK hvert år afholder et danmarksmesterskab. Derudover afholdes der hvert år et verdensmesterskab. Sidste år var nr. 3 til DM til DcHs SPH DM en labrador - men umiddelbart skal man nok ikke forvente at en labrador vil have de store chance i forhold til DKKs DM samt VM (det er stort set kun schæfere og de belgiske hyrdehunde der kan gøre sig i programmet på det niveau). Mht. instruktører på Sjælland vil jeg igen klart anbefale du kontakter Bjarne Nielsen, han har også vundet SPH DM flere gange samt været med til VM - om ikke andet kan han måske henvise til et godt træningssted. Alternativt ville jeg prøve at kontakte den nærmeste schæferhundeklub - de holder af og til prøver, og nogle steder er man også åbne for andre racer end schæferen.

<b>Danmarks civile Hundeførerforening (DcH)</b>
    DcH er danmarks største hundesportsforening, og har deres eget konkurrenceprogram fordelt i 4 klasser: C-B-A-E (stigende sværhedsgrad). Spor indgår fra B-klassen. Programmet er sjovt og spændende med lydighed, feltsøg, rundering (finde forsvundne mennesker) samt altså sporsøg. "Problemet" er selvfølgelig at sporet først kommer fra B-klassen; men så er der jo de andre spændende næseøvelser.

Der afholdes hvert år rigtig mange konkurrence forholdsvis tæt på hvor man bor, ligesom der afholdes et rigtig festligt DM hvert år. Labrador klarer sig generelt rigtig godt i programmet :o). Der er masser af træningspladser, som du kan finde her: www.dch-danmark.dk

<b>Sweiss</b>
    Er jagthunde der er trænet op til at kunne følge færten af anskudt vildt, og dermed hunde der bruges i virkelige eftersøgninger ved påkørsler m.m. - Jeg har aldrig trænet sweiss med mine hunde, så der er sikkert andre der kan fortælle meget mere ... ellers er nærmeste lokalforening af retrieverklubben sikkert et godt bud til at høre nærmere :o)

<b>Generelt</b>
    Hvis du er forholdsvis ny i sportræningen, tror jeg at jeg ville satse pengene på et træningshold med ugentlig opfølgning, da der vil komme MANGE spørgsmål som du af gode grunde ikke kan spørge ved et enkelt eller to træningskurser ... hvis du så bliver helt bidt af sportræningen (det er viiiiildt sjovt og fascinerende!!!), kan du jo ønske dig et nyt kursus i fødselsdagsgave med en af de lidt bedre instruktører som f.eks. Bjarne Thomsen :o)

- Håber du kunne bruge svaret :o)

/Carina

• #15   29. dec 2011 Carina: Tusind tak for svar :-). Kan bestemt bruge det til en masse - umiddelbart tænker jeg nordisk spor, men kan hører at det korte af det lange er at jeg skal kontakte Bjarne Nielsen :-).

• #16   29. dec 2011 Og det bringer mig så til mit næste spørgsmål - hvordan finder jeg ham?? Ved I om han har en hjemmeside eller noget?

• #17   29. dec 2011 Ikke alle der underviser i spor har oprettet et firma og Bjarne underviser vist kun ved særlige lejligheder smiley
    Hvis du vil vide mere om Nordisk spor så er de nærmeste for dig sikkert at kontakte DcH Hvidovre. Her træner Birthe Dejgård bl.a.
    Hvis du vil noget med sporarbejdet, så skal du regne med 1 til 2 eftermiddage om året i de næste par år.

Hvis du er mere interesseret i et få et weekendkursus så er der flere private hundeskoler som tilbyder det. Fx http://hundeskole.dk ved Sorø

Kommentér på:
Sporkursus

Annonce