1.469 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

louise r
louise r
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

to hanhunde sammen. to hanhunde sammen.

hej alle sammen.

vi er nye her på hundegalleri.dk
men vi søger nogen tips eller viden omkring vores to dejlige hunde.

vi har en dobberman enzo på 4 år og en dalmatiner nitro på 2 år. de er begge kastrerede og fejler ikke noget :0)

vores dobberman enzo har altid være rolig sød og dejlig, hvilket han stadig er, men efter vores dalmatiner nitro er kommet gør han meget og han er simpelhen ond ved nitro. nitro må ikke spise, må ikke komme ind i hundehuset, må ikke sige hej til os osv. osv.

vi har endda bygge køjeseng til dem inden for, så nitro kan hoppe op og sove i fred, da enxo heldigvis er højdeskræk.

vi ved godt det handler om dominans, men hvordan takler vi dette?? skal vi holde dem adskilt?? nogen der kender dette problem eller ved hvad vi kan gøre??

mange hilsner louise

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af tagplade 1.200 kr.
  • Udskiftning afdørhåndtag til altandør 1.200 kr.
  • Altandør 1.150 kr.
  • Tætning af ovenlys vinduer 1.000 kr.
  • Ophæng af stort spejl i opgang 500 kr.
  • Hænge TV op, hænge hylde op og hænge gardiner op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  to hanhunde sammen.
  • #1   22. jan 2012 Det handler ikke om dominans, det er ressourceforsvar, du ser. To forskellige ting.

• #2   22. jan 2012 Nu har i jo anskaffet dem, så er der jo ikke så meget at gøre der.. Men hvis den yngste ikke er provokerende eller på anden måde opildnende, så ville jeg tage den gamle med rundt i snor så ikke der opstår nogen situationer som bliver grimme.. også ganske enkelt gribe ind hvis den gamle skulle blive ond i skindet..

sørg for at han får af vide at hans opførsel ikke er ønsket !

• #3   22. jan 2012 Bertz

"vi har en dobberman enzo på 4 år og en dalmatiner nitro på 2 år. de er begge kastrerede og fejler ikke noget :0) " så det er de allerede.

• louise r
    louise r Tilmeldt:
    jan 2012

#4   22. jan 2012 nej vi er helt enige i han ikke skal ha lov til det :0) bestemt ikke!!!

vi har en 3 længet gård og den storgårds plads på 400kvm er de ude i hele dagen mens vi ikke er hjemme. ( de har stort isoleret hundehus )

enzo ( den gamle ) vil dog ikke lade nitro ( den unge ) ind i huset, så vi tænker at lave to huse evt.

kan man komme ud for at hunde bare ikke kan lide hinanden???

enzo bidder nitro når de er ude, så nitro har en de lsår på næsen, men når de kommer ind ligger enzo og slikker nitros sår rene!!

molly. ja vi har dem og beholder dem. det handler ikke om at vi skal afskaffe nitro bestemt ikke :0) vi ønsker bare harmoni mellem vores hunde.

• louise r
    louise r Tilmeldt:
    jan 2012

#5   22. jan 2012 CH: et resurse forsvar?? hvad tænker du?? :0) jeg er nemlig ikke helt med hvad du mener!!

• #6   22. jan 2012 To hundehuse vil ikke nødvendigvis løse problemet. Du risikerer bare at Enzo render rundt og forsvarer begge husene.

• #7   22. jan 2012 Jeg ville også mene at to huse ville give stress hos den dominerende..

Måske i bare skulle lukke dem fra hinanden når de ikke er under opsyn.. dele hundegården op i 2..

• louise r
    louise r Tilmeldt:
    jan 2012

#8   22. jan 2012 åh ja det hade vi ikke tænkt på, øv hvor er det ærgeligt

• #9   22. jan 2012 Jeg vil lige først nævne hvad det vil sige at være en dominerende hund.

En sådan er en, der har coolness og overblik. En der, ikke hidser sig unødigt op, men udstråler en ro der gør, at andre hunde føler sig trygge omkring den. Den siger fra på en hensigtsmæssig måde, og når der er sagt fra, så er den potte ude.

En hund med ressourceforsvar er en, der har noget grundlæggende mistillid - og det står jo i direkte modsætning til ovenstående.
    Den forsvarer sin ejendom fordi den frygter, at noget bliver taget fra den. Den stoler ikke på den anden hund.
    Det er ikke en dominant hund, der opfører sig sådan.

Jeg ville skille dem ad, når de er alene. Og jeg ville skille dem ad, når de har adgang til ressourcer som mad, legetøj, tyggeting og lignende. Jeg ville observere, om ressourceforsvaret også gør sig gældende omkring mennesker og så være ret styrende omkring samværet der også.

Jeg ville bygge den usikre hunds selvtillid op og lære den, at den ikke har noget at frygte - og det betyder at dens "ejendomsret" over EGNE ting skal beskyttes. Men aldrig over andres.

• louise r
    louise r Tilmeldt:
    jan 2012

#10   22. jan 2012 Ch.

ja det lyder jo faktisk overraskende rigtigt :0) sådan har vi aldrig tænk over det.

så har jeg et spørgsmål mere hvordan giver man en hund på 4 år selvtillid??

og 1000 tak for dit svar og alle jer andres også :0)

• #11   22. jan 2012 Louise, nej desværre er der nogle myter omkring dominans-tanken, som ligger dybt forankret i måden man ser på hunde på. Det kan nogle gange give et galt billede - og desværre også en gal løsning.

For traditionelt set ville man jo give hunden en skideballe for at være over den anden hund - men i den anden optik kan man jo godt se, at en hund med mistillid ikke får mere tillid af at blive skældt ud af sit menneske.

For at opbygge selvtillid er det min oplevelse at en hund kan bidrage rigtig meget af 1-1 tid med sin ejer, hvor den bliver udfordret til grænsen. Dette både i form af træning, samarbejdsopgaver og fysisk udfordring. Altid noget hunden kan klare, men som den skal arbejde for.

At øge kvaliteten af sin egen relation til hunden vil altid gøre den mere tryg og veltilpas.

• louise r
    louise r Tilmeldt:
    jan 2012

#13   22. jan 2012 CH tak for den gode forklaring, den får vi meget gavn af! Vi laver hver deres hundegård også tror jeg vi starter hundetræning igen også med hundene hver for sig :0) tak for svar !!

• #14   23. jan 2012 CH - er bragende enig i din måde at se den dominante hund. Den dominante hund er nemlig lige præcis hunden der har styrke til at dæmpe en diskussion, være konfliktløser og tiltrækker usikre hunde som finder ro ved dens side.

Desværre tror folk ofte at deres hund som i den grad spiller med musklerne overfor andre hunde er dominante - jeg ville påstå de er det modsatte - enten usikre eller vanvittigt dårlige til deres hundesprog...

• #15   23. jan 2012 Helt enig CH - og TS, super du lytter!

I dit tilfælde er det tydeligt en usikker hund, der forsvarer det, den opfatter som sit, og der skal gribes ind med opdeling af hundenes hvilepladser, spisesteder etc., og der skal arbejdes med at gøre den mere selvsikker. Sørg også for en masse samarbejdsøvelser menneske og hund(e) imellem.

Den dominante og souveræne han, der hviler i sig selv, vil udvise ro og overskud, hidser sig ikke unødigt op og vil virke dæmpende på stridigheder i en almindelig flok.

Der kan dog hos visse dominante hanner være så meget gang i hormonerne, at de nærmer sig agressivitet uden at det hænger sammen med usikkerhed, det bliver simpelthen kønsdriften der bestemmer. Men det er jo netop ikke det, der er problemet her.

Kommentér på:
to hanhunde sammen.

Annonce