to hanhunde sammen. to hanhunde sammen.
hej alle sammen.
vi er nye her på hundegalleri.dk
men vi søger nogen tips eller viden omkring vores to dejlige hunde.
vi har en dobberman enzo på 4 år og en dalmatiner nitro på 2 år. de er begge kastrerede og fejler ikke noget :0)
vores dobberman enzo har altid være rolig sød og dejlig, hvilket han stadig er, men efter vores dalmatiner nitro er kommet gør han meget og han er simpelhen ond ved nitro. nitro må ikke spise, må ikke komme ind i hundehuset, må ikke sige hej til os osv. osv.
vi har endda bygge køjeseng til dem inden for, så nitro kan hoppe op og sove i fred, da enxo heldigvis er højdeskræk.
vi ved godt det handler om dominans, men hvordan takler vi dette?? skal vi holde dem adskilt?? nogen der kender dette problem eller ved hvad vi kan gøre??
mange hilsner louise
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
maj 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 111 Svar: 3.109
sørg for at han får af vide at hans opførsel ikke er ønsket !
maj 2008
Følger: 7 Følgere: 64 Hunde: 4 Emner: 18 Svar: 1.140
"vi har en dobberman enzo på 4 år og en dalmatiner nitro på 2 år. de er begge kastrerede og fejler ikke noget :0) " så det er de allerede.
jan 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
vi har en 3 længet gård og den storgårds plads på 400kvm er de ude i hele dagen mens vi ikke er hjemme. ( de har stort isoleret hundehus )
enzo ( den gamle ) vil dog ikke lade nitro ( den unge ) ind i huset, så vi tænker at lave to huse evt.
kan man komme ud for at hunde bare ikke kan lide hinanden???
enzo bidder nitro når de er ude, så nitro har en de lsår på næsen, men når de kommer ind ligger enzo og slikker nitros sår rene!!
molly. ja vi har dem og beholder dem. det handler ikke om at vi skal afskaffe nitro bestemt ikke :0) vi ønsker bare harmoni mellem vores hunde.
jan 2012
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.864
maj 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 111 Svar: 3.109
Måske i bare skulle lukke dem fra hinanden når de ikke er under opsyn.. dele hundegården op i 2..
jan 2012
aug 2006
En sådan er en, der har coolness og overblik. En der, ikke hidser sig unødigt op, men udstråler en ro der gør, at andre hunde føler sig trygge omkring den. Den siger fra på en hensigtsmæssig måde, og når der er sagt fra, så er den potte ude.
En hund med ressourceforsvar er en, der har noget grundlæggende mistillid - og det står jo i direkte modsætning til ovenstående.
Den forsvarer sin ejendom fordi den frygter, at noget bliver taget fra den. Den stoler ikke på den anden hund.
Det er ikke en dominant hund, der opfører sig sådan.
Jeg ville skille dem ad, når de er alene. Og jeg ville skille dem ad, når de har adgang til ressourcer som mad, legetøj, tyggeting og lignende. Jeg ville observere, om ressourceforsvaret også gør sig gældende omkring mennesker og så være ret styrende omkring samværet der også.
Jeg ville bygge den usikre hunds selvtillid op og lære den, at den ikke har noget at frygte - og det betyder at dens "ejendomsret" over EGNE ting skal beskyttes. Men aldrig over andres.
jan 2012
ja det lyder jo faktisk overraskende rigtigt :0) sådan har vi aldrig tænk over det.
så har jeg et spørgsmål mere hvordan giver man en hund på 4 år selvtillid??
og 1000 tak for dit svar og alle jer andres også :0)
aug 2006
For traditionelt set ville man jo give hunden en skideballe for at være over den anden hund - men i den anden optik kan man jo godt se, at en hund med mistillid ikke får mere tillid af at blive skældt ud af sit menneske.
For at opbygge selvtillid er det min oplevelse at en hund kan bidrage rigtig meget af 1-1 tid med sin ejer, hvor den bliver udfordret til grænsen. Dette både i form af træning, samarbejdsopgaver og fysisk udfordring. Altid noget hunden kan klare, men som den skal arbejde for.
At øge kvaliteten af sin egen relation til hunden vil altid gøre den mere tryg og veltilpas.
jan 2012
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 1.341
Desværre tror folk ofte at deres hund som i den grad spiller med musklerne overfor andre hunde er dominante - jeg ville påstå de er det modsatte - enten usikre eller vanvittigt dårlige til deres hundesprog...
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.195
I dit tilfælde er det tydeligt en usikker hund, der forsvarer det, den opfatter som sit, og der skal gribes ind med opdeling af hundenes hvilepladser, spisesteder etc., og der skal arbejdes med at gøre den mere selvsikker. Sørg også for en masse samarbejdsøvelser menneske og hund(e) imellem.
Den dominante og souveræne han, der hviler i sig selv, vil udvise ro og overskud, hidser sig ikke unødigt op og vil virke dæmpende på stridigheder i en almindelig flok.
Der kan dog hos visse dominante hanner være så meget gang i hormonerne, at de nærmer sig agressivitet uden at det hænger sammen med usikkerhed, det bliver simpelthen kønsdriften der bestemmer. Men det er jo netop ikke det, der er problemet her.
to hanhunde sammen.