{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.329 visninger | Oprettet:

Igen om emnet gøen i haven (lidt langt) {{forumTopicSubject}}

Nu må jeg altså søge råd herinde.. Synes jeg har gjort hvad jeg kunne, men kan simpelthen ikke få bugt med Baltos gøen i haven...

Det er værst om morgenen, når jeg skal lukke ham ud og tisse. Han farer ud som et lyn og løber fuldstændig forvirret rundt i haven og gør helt sindssygt som om han prøver at jage en kat væk eller noget. Men der er ingen kat!!! Der er intet derude, men alligevel er det som om han skal ud og jage noget væk... Han løber virkelig helt forvirret rundt og gør og gør, og ser ud som om han ikke rigtig kan forstå hvor den der farlige tingest blev af som han nu mente han skulle jage væk... Selvom han stopper for at tisse gør han bare videre...

Han gør også i løbet af dagen når han kommer ud, men stopper hurtigt igen og gør så kun hvis nogle går forbi eller han hører noget... Det er klart værst om morgenen!

De sidste 2-3 uger ca har vi prøvet:

1) Taget snor på ham i haven, så han ikke kan løbe sådan rundt.

2) Været med ude i haven og rose med godbidder og ros hver gang han stoppede med at gø (både med og uden snor).

3) Kalde ham ind når han gør og husket at rose og give godbidder hver gang han kommer.

4) Vi råber ikke af ham eller skælder ud, men prøver at virker opmuntrende og spændende i vores indkald.

5) Lavet fodersøg i haven for at aktivere ham og distrahere ham fra at gø.

Det lod til at virke i starten, men nu har han fået total tilbage-fald og er næsten værre end han var til at starte med. Han kommer ikke længere når vi kalder, til trods for han får godbidder og ros hver gang.

Vi er virkelig ved at blive frustrerede, vi bor i et villa kvarter hvor man bor meget tæt op ad hinanden, så det går jo bare ikke han drøner rundt og gør helt vanvittigt kl. 6 om morgenen, hvor vi står op...

Det startede så småt for ca 2-3 mdr siden og er bare blevet værre og værre.... Han er en alarmerende race, men det her er helt vanvittigt og så slem har han aldrig været før.

Lidt baggrundsviden: Vi flyttede til et nyt hus i oktober, men han har været med derude jævnligt i det år vi har brugt på at bygge det, så han kender stedet godt. Vi har trænet alene hjemme træning med ham forfra da vi flyttede. Han får ca en times gåtur om dagen, med dertilhørende træning, leg og løben fri, når det er muligt. Han får fodersøg i haven og indenfor, han får marvben, vi leger med ham. Synes han får aktivering nok, hverken mere eller mindre end han plejer, men alligevel er hans gøen blevet værre...

Nogle ideer til hvad problemet kan være og hvad vi kan gøre???


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Igen om emnet gøen i haven (lidt langt)
  • #1   28. feb 2012 Hvis i har nået at prøve alle de ting på 2-3 uger, er der ikke noget at sige til at der ikke er noget der har virket... I er nødt til at give hver metode minimun 1 mdr. før i kan regne med at se bare lidt resultater.

    Vil sige at den med snor på er en rigtig god mulighed. Hav snor på i en hel måned, og prøv så at slippe snoren, men lade ham beholde den på. Gør han som, tager i fat i snoren og tager ham ind...

    Hvor på fyn bor i?


  • #2   28. feb 2012 Kan i ikke gå med ham om morgenen i stedet for at lukke ham ud i haven?

  • #3   28. feb 2012 Jo, men når det med snoren har vist resultater, har vi jo taget den af ham for at gå det skridt videre og han lod tila t fatte pointen, det gik rigtig godt, lige idntil for et par dage siden, så gik det hele i vasken igen.... Så jeg er bare gået frem skridt for skridt, når han har gjort fremskridt, men kan da godt tænkes det har været for hurtigt så...

    Men nu tænker jeg så bare at det med snoren, det forhindrer ham jo egentlig ikke i at gø, det er kun en hjælp til os for at få ham hurtigere hen til os jo... Så der må være mere i det end bare at have snor på for at det skal virke???

    Vi bor i Skårup på Sydfyn.


  • #4   28. feb 2012 Lise: Det hjælper ikke.. Altså kan vi sagtens, og gør vi også ind imellem, men han vil stadig gø når han kommer ud i haven på andre tidspunkter også jo, så det er mere træningen i at få ham til at stoppe jeg vil vide noget om....


  • #5   28. feb 2012 Jeg vil foreslå en sporline, og I skal give det længere tid. I har efter min mening forsøgt jer med alt for mange ting på kort tid smiley

    Med sporlinen har du en mulighed for at få hans opmærksomhed, når han gøer og dermed regulere hans adfærd. Derudover kan du øve indkald - DU skal have succes her, han skal ikke slippe afsted med ikke at komme, når du kalder. Og husk, at indkald IKKE skal være lig med "slut med frihed" - så lad ham løbe lidt igen, når han er kommet hen til dig.

    Når du kalder din hund ind, så ros og godbid (kyllingetern el. lign. - der skal være lækkert) - måske skal han "hjælpes" ind i starten.

    Når han farer sådan rundt og gøer, så kommer jeg til at tænke på, at han er usikker og tror, han har et ansvar for at "passe på", som han ikke helt kan finde ud af. Her hjælper sporlinen også. Jeg har brugt den metode på mit lille galpeøre - det er jo en gøende race. Nu gøer hun kun, hvis der går nogen forbi, og jeg kan kalde hende ind midt i et "anfald". Selv min datters spids virker metoden på, som ellers er en anelse stædig ;o)

    Så her i huset hedder sporlinen efterhånden "ti-stille-linen" smiley


  • #6   28. feb 2012 Øv... Havde håbet det var tættere på Odense. Så kunne jeg have kommet forbi og set det... Det er lidt lettere at hjælpe hvis man ser det.
    Kommer oprindeligt fra Svendborg, og har en del familie i Skårup så kender godt den hyggelige lille by ;o)

    Vil mene at i skal fortsætte med snoren (evt. 10 meters line) i min. 1 måned, og så først efter en måned prøve at slippe snoren igen, så den bare hænger efter ham. Gør han eller begynder at løbe forvildet rundt igen, tager i fat i snoren og giver ham et "NEJ".
    Stopper han, så ros ham med rolig stemme og giv ham en godbid og derefter slip igen.
    Fortsætter han, så fat i snoren igen, og giv det lidt mere tid før i igen forsøger at slippe ham.

    Har selv samme problem med min hund (Det lyder ihvertfald meget ens), jeg har så bare valgt at acceptere at min hund ikke altid er helt normal ;o) Hun kommer dog heldigvis når jeg kalder, så hun kommer bare ind hvis jeg synes hun bliver for meget for naboerne...
    Men hvis jeg havde tålmodigheden til det, var dette hvad jeg ville forsøge...



  • #7   28. feb 2012 Men kommer da jævnligt til Svendborg, og vil hellere end gerne kigge forbi hvis i ikke kan finde nogen metode der hjælper ;o)

  • #8   28. feb 2012 Bente: Vi har øvet indkald hvor han så fik lov at løbe igen, men det vil vi bare fortsætte med så....

    Det kan godt være vi er gået for hurtigt frem så.... Vi har ingen sporline, men kan flexlinen ikke bruges så.. Den er jo 8 m lang...

    Men det lader til det er snor og ros ved indkald det handler om. Har jeg ret? Hvad med selve gøen, skal jeg træne NEJ kommandoen når han gør, eller skal jeg vente med det til han er sikker i indkald?

    Ville det være en ide helt at droppe at lukke ham ud om morgenen og KUN bruge gåtur som tisse-mulighed, og så bruge resten af dagen til træningen i haven? Det er jo trods alt morgenen der er værst, så kunne forestille mig at han simplethen er for forvirret der til at fatte noget som helst...

    Det virker meget som om han skal passe ekstra på, han har altid været meget vagtsom og især når jeg er alene med ham, men aldrig så slemt som nu... Han er også mere vagtsom indenfor end han plejer.... Måske et dumt spørgsmål, men kan han måske fornemme at jeg er gravid og skal passes på? Er der jo nogle der påstår, men ved ikke helt om jeg tror på det.... Men det er efter ejg blev gravid det er startet i hvert fald, men kan jo være tilfældigt...


  • #9   28. feb 2012 Tanja: Jamen ejg vil forsøge mig med snoren igen og så i noget længere til.... Skal jeg både øve indkald og NEJ kommando eller skal ejg starte med én ting ad gangen, så det igen ikke bliver for meget???

    Jamen hvis du kommer forbi Skårup en dag må du da gerne komme forbi og se det, men håber da han sanrt bliver bedre med lidt træning smiley Men du skal da være velkommen...


  • #10   28. feb 2012 Rigtig god idé med at droppe haven om morgenen...
    Vil mene i skal have en løs line, da han uden tvivl kan mærke en flexline... Det skal være en line som kan hænge løst, uden en stort håndtag i enden.
    Køb evt. billigt tov i Jem og Fix.


  • #11   28. feb 2012 OK, jeg må op lidt tidligere (puha!!) og gå med ham så...

    Jeg vil se om jeg kan finde en billig line/tov et sted i eftermiddag smiley


  • #12   28. feb 2012 Jeg ville starte med "NEJ" kommandoen. Den måned han konstant er i line i haven, kan i øve nej-kommandoen indenfor...
    Tag en godbid i hånden og sig "nej"... Forsøger kan at tage den, siger du igen "nej", og lukker hånden. Åbner den forsigtigt og siger "nej" igen. Forsøger han igen, gentager du og lukker hånden. Når han på et tidspunkt opgiver eller kigger væk fra hånden/godbidden roser du han, og giver ham en ANDEN godbid.
    Et nej er altid et nej, så nej-godbidden vil han aldrig få, men en anden...

    Når i er ude og gå, kan du evt. også tage den lange line på en gang i mellem og træne indkald på den måde. Kald - Hjælp ham ind hvis han ikke kommer - Giv godbid og bagefter fri igen.

    Skriver herind hvis jeg en dag kommer derned ad :o)


  • #14   28. feb 2012 Jeg synes ikke flexlinen giver den samme effekt - en sporline er ikke så vanvittig dyr. (Og så kan den jo anvendes, hvis du får lyst til at gå spor med ham - det er en vanvittig god aktivitet til en hund).

    Gad vide, om han overhovedet gøer, hvis han får sporline på?

    Men ja, det handler om, at du kan få ham ud af situationen, hvor han stresser OG have et sikkert indkald og være i stand til at få hans opmærksomhed. Han skal ikke passe på dig - han skal vide, at DU har styr på det hele.

    Hvis han er SÅ forvirret om morgenen, så ville jeg nok vælge at gå en tur med ham i stedet, for han må jo være temmelig frustreret i situationen.

    Mht graviditet - tjah, ærligt, så tror jeg, det er en tilfældighed.


  • #15   28. feb 2012 Tanja: Han er helt 100 på NEJ kommandoen når vi bare træner den, så det er intet problem. Det er bare om jeg skal sige nej når han gør, eller om jeg bare skal nøjes med at kalde ham ind og give godbid... Tænker at hvis jeg både siger nej OG kalder ham ind at så er det jo flere kommandoer på én gang og det er måske for meget i træningen?

    Maj-Britt: Jeg har faktisk overvejet en fløjte, men skal ikke være en hundefløjte for dem er han bange for.. Har sådan en, men han bliver virkelig utryg ved den (ved ikke hvorfor, der er så vidt jeg ved aldrig sket noget negativt når jeg har brugt den, tror bare ikke han kan lide lyden), så overvejede en helt alm fløjte... Men det er vel bare en anden metode for indkald fremfor at bruge hans navn?! Tænker bare er der en fordel ved fløjten, som der ikke er ved alm indkald?


  • #16   28. feb 2012 Bente: Han gør stadig med snor på, men har ikke prøvet med sporline så det ved jeg jo faktisk ikke....

    Jeg går med ham om morgenen istedet smiley

    Nej jeg ved heller ikke med graviditet, tror mere det handler om at det er et nyt sted og han måske af en eller anden grund pludselig er blevet utryg... Kæresten mener det startede efter nytår og han var nemlig vildt bange for fyrværkeriet, så måske det kan have noget at sige?? Og så alle de katte der render i haven som han mener skal jages væk.. Selvom de ikke er der om morgenen, kan han jo nok lugte dem....


  • #17   28. feb 2012 Det lyder som en god idé smiley

    Ja, jeg tror, han er utryg og derfor stresser - den negative spiral skal I have brudt.

    Rigtig meget held og lykke med det smiley


  • #18   28. feb 2012 Ja jeg synes også det virker som stress, men kan ikke finde ud af hvorfor...

    Mange tak, jeg vil følge jeres råd den næste måneds tid og se om det hjælper smiley


  • #19   28. feb 2012 Når han ved hvad nej betyder, ville jeg nøjes med at sige nej når han gør og løber rundt, så han ikke forbinder hans navn med skæld ud. I nogle situationer kan man jo godt komme til at råbe lidt højt, og så er det i min verden bedre at bruge nej ;o)

    Indkald ville jeg så træne inden for og når i går tur...


  • #20   28. feb 2012 Er helt enig med Bente også... Tror også det er stress, som har affødt en form for "tvangshandlinger". Og de skal brydes...

  • #21   28. feb 2012 Ok, men det er jo svært at give godbid ved NEJ hvis han er langt væk (altså hvis linen er lang)... Så skal jeg starte med en kortere line?

    Undskyld alle mine spørgsmål, men vil være sikker på jeg gør det helt rigtigt, så jeg ikke gør noget værre eller mere forvirrende for ham jo.. Han skulle jo gerne forstå pointen hurtigst muligt...


  • #22   28. feb 2012 Kan godt se det kan være lidt svært både at læse og skrive sig ud af...
    Ville starte med en lang line, så han tror han er løs (eller så han ihvertfald føler sig mere fri).
    Du kan evt. kaste godbidden til ham, hvis han er lang væk... Bare sørg for han ser at du kaster den.


  • #24   28. feb 2012 Ok jeg prøver mig lidt frem og ser om det virker.. Ellers går jeg over til indkald... Men jeg går igang med det samme når jeg kommer hjem smiley

  • #25   28. feb 2012 Balto må også gerne gø, hvis der er ngoet at gø af, bare ikke så sindssygt som han gør nu, for det giver ingen mening altså.... Han gør jo ikke af noget, han farer bare rundt om sig selv i hele haven og gør "i blinde"...

  • #27   28. feb 2012 Ja altså jeg tvivler på vi får uvelkomne gæster på noget tidspunkt smiley

    Balto gør egentlig ikke af noget som sådan, han gør bare.. I hvert fald i haven.. Han gør også af hudne, katte, fugle og sådan, men vores problem lige pt er at han gør af INGENTING... Der er ikke noget i haven....


  • #29   28. feb 2012 Jamen jeg kan se hvor han løber hen og hvordan... Ej burde optage det så I kan se det, han er snot forvirret når han kommer ud altså... Og der er ikke noget.... Kan jeg jo se... Der er nok en skrue løs et sted... :-S

  • #30   28. feb 2012 Når man vælger en norsk buhund, så ved man at der følger gøen med. Racen har jo vagtinstinkterne intakt.
    Derudover kræven racen en del stimulering mentalt; så hvis du ikke kan stå tidligt op for at lufte og stimulere hunden, er racen nok valgt forkert...


  • #31   28. feb 2012 Nicolai og Malene:
    Rolig nu, hvis du læste det hele igennem, vidste du også at jeg er klar over det er en gøende race, men ingen racer skal jo fare ud i haven og rende rundt om sig selv og gø ud i luften... Det er jo fordi der er noget der har tricket ham til det, om det så er stress eller en kat eller noget tredje... Jeg er godt klar over hvad det er for en race jeg har valgt og han får også masser af aktivering, og har aldrig haft det problem før... Så der er jo sket noget siden han pludselig er begyndt på det...


  • #32   28. feb 2012 temmelig sikkert vildt upædagogisk men..

    Ronja gøede vildt, voldsomt og vedvarende i haven, en bruger herinde foreslog at lære hunden at halse på kommando, for derefter at koble et stopord på.. Ronja vidste simpelthen ikke hvad det var jeg gerne ville hun skulle lade være med, men det fandt hun ud af og DET VIRKER når mor nu åbner døren og siger "Ronja, -tys" smiley


  • #33   28. feb 2012 Karen:
    Det har jeg hørt før, men jeg har ikke formået at lære Balto at halse/gø på kommando... Så ved ikke om det ville virke, men det er måske en mulighed at prøve, når jeg har fået lidt mere styr på hans gøen i haven med de andre råd jeg har fået herinde...

    Der er nok mange muligheder, må jo bare prøve mig frem og se hvad der virker... smiley


  • #34   17. jun 2012 Har du fundet den gyldne løsning på problemet, for jeg slås stadigt med begge mine, havde næsten fået styr på Akita men men nu er Bailey også startet og så forstærker de bare hindanen.

  • #35   17. jun 2012 Ja, eller dvs det skal altså holdes godt ved lige har jeg opdaget, for efter noget tid hvor vi fik styr på det, og så ikke trænede så begyndte han igen...

    Men vi startede med slet ikke at lukke ham ud i haven om morgenen. Vi gik tur med ham istedet for at han kunne tisse og hvad han nu skulle og det gik jo rigtig fint.. Efter en uge ca, begyndte vi at lukke ham ud i haven, MEN med snor på!!! Jeg bad ham om at sidde inden vi gik ud så han slappede mere af... Og gøede han blev der sagt nej og givet godbid så snart han stoppede (det er noget nemmere når hunden har snor på og derved er tættere på dig)...

    Efter 1-2 uger (kan ikke huske det helt præcist) kunne vi tage snoren af og så bare gå med ham ud i haven og sige nej når han gøede og give godbid når han stoppede... Han lærte det egentlig ret hurtigt, og da vi også gav godbidder ved indkald lærte han også ret hurtigt at komme ind igen når vi kaldte.. også selvom han gøede... Så det gik faktisk rigtig godt på den måde...

    Men som sagt så tog vi det lidt for givet at han havde forstået det, og stoppede så træningen som sådan, nøjedes bare med at kalde ham ind og rose ham (både med og uden godbidder) når han gøede, men nu er han altså begyndt lidt igen, så vi må lige et skridt tilbage med træningen, så nu går jeg som regel med ud, i hvert fald hvis han virker lidt overgearet... Døren står jo åben hele dagen så han kan gå ud og ind og det er så intet problem udover når der går nogle forbi, men han kommer som regel når vi kalder og ellers er det bare at gå med ud i haven med lidt godbidder, så forstår han det hurtigt igen smiley


  • #36   17. jun 2012 Jeg har prøvet det samme og det virker lidt men ikke ret meget, her står døren også åbent ud til haven det meste af dagen og jeg er selv meget ude i haven, men der skal nogle gange ikke mere til at der er en fugl, kat eller andet i haven eller at naboerne snakker før jeg har et helt råbe kor i haven.
    Problemet med en sporline er egentligt her at Akita blive tøsefornærmet og sidder så i stedet for inden for døren med snor på og gøer. Tja Bailey skal jeg hele tiden ud og løsne for hun sidder konstant fast i buske og træer.

    Det lyder måske mærkeligt men det var noget nemmere at lære min samojede med at gø i haven.


  • #37   17. jun 2012 Ja men de gør jo bare meget, Balto gør også stadig meget og vi må også flere gange dagligt ud og kalde på ham... Der skal ikke særlig meget til at sætte dem igang desværre...
    Et andet trick vi bruger hvis han er virkelig overgearet, er at tage fat i halsbåndet og bare holde ham i halsbåndet, ikke hive eller noget som helst, bare holde fast, kigge den anden vej og ikke sige noget som helst... efter noget tid, så sætter han sig, og lidt efter igen lægger han sig helt fladt ned og så kan man slippe og så er han helt rolig bagefter... Det er et rigtig godt trick til at få dem til at falde til ro, men det kan tage lang tid, så man skal have tålmodighed... Men er godt hvis han er for overgearet....

    Men ellers tror jeg ikke man kan gøre så meget mod deres gøen, de er jo avlet til det, så det ligger bare i dem, tror bare det vigtigste er ikke at råbe af dem, men kald stille go roligt og rose når de stopper eller kommer hen til dig...


  • #38   18. jun 2012 Den med at holde dem lidt tilbage bruger jeg også eller kalder dem i plads og så sætter mig ned på hug og små pludre lidt.

    ja det er en larmene race, men kunne jo håbe at du havdefundet den guld belagte sti.

    Det jeg syntes er mærkeligt er at når de er med på camping siger de ikke et kvæk og skulle det ske er det nok at tage en finger op til munden og sige shhhh. Det er derfor jeg undre mig over at de ikke kan finde ud af det herhjemme, de er super nemme at have med på camping, de bliver holdt inde af et hegn der bare løsligter sat op og ikke er højere en at vi alle sammen kan skridte over det, men her hjemme klatre Bailey over et 1.8 meter hæjt hegn for at komme ud og lege med naboens heste. Det er lidt mystisk.


  • #39   18. jun 2012 Det med at de kun gør derhjemme tror jeg har noget med territorie at gøre.. For Balto gør heller ikke alle steder, det er kun herhjemme og hos mine forældre, og jeg tror det fordi det er en hund der er avlet til at passe på gården/hjemmet og derfor alarmerer den kun hjemme, der er ingen grund til det andre steder hvor den ikke bor og dermed ikke skal passe på jo...

    Det med hegnet skal jeg ikke kunne komme med en grund til... Hos mine forældre stikker Balto af så snart jeg ikke er der (hvis de skal passe ham fx), men herhjemme løber han ingen steder, selvom han godt kan komme over hegnet med lidt god vilje...


  • #40   18. jun 2012 Griner de er sku tossede de hunde. Problemet herhjemme er egentligt at de passer bedre på ovre hos naboen end hos os selv. Akita kan godt begynde at gø når mælkebilen kommer sent, men nogle gæster når helt ind i stuen uden nogle af dem har reageret før de enten siger noget eller de står og kigger på tøsserne.

  • #41   18. jun 2012 Hehe ja det er skørt... Balto gør af alt herude hvor vi bor, også når naboerne får gæster, eller postbuddet kommer... Han skal virkelig passe på, men som sagt så kan vi kalde ham ind og stoppe ham...
    spurgte en af naboerne en dag om de var generet af hans gøen, så sagde de bare at de overhovedet ikke havde lagt mærke til han gøede... Det må jo være tegn på vi reagerer hurtigt nok tænker jeg... Naboerne har i hvert fald ikke givet udtryk for de har lagt mærke til det, eller været generet af det selvom vi har snakket med dem flere gange om hans gøen...


Kommentér på:
Igen om emnet gøen i haven (lidt langt)

Annonce