{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.715 visninger | Oprettet:

5-10 minutter der svarer til to timers træning {{forumTopicSubject}}

Man skal først og fremmest træne med sin hund fordi det giver et tættere bånd mellem en selv og sin hund. Noget mennesker der ikke træner med deres hunde går glip af.
Hundetræning står for mange som en uoverskuelig tidskrævende opgave, men sådan behøver det ikke at være.

Næsten alle lufter deres hund mindst tre gange om dagen.

Hvis man i de daglige lufteture bruger bare fem ti minutter, så har man når ugen er omme trænet intensiv med sin hund i mere end to timer.
Det behøver ikke at kræve ikke den store planlægning, det forkromede udstyr og er ikke tidskrævende, men de små portioner, de små succeser gør den helt store forskel.
Hunden lærer først og fremmest at lære, den lærer de ting man gerne vil have den til og man lærer selv sin hund at kende på en bedre måde, man lærer selv at lære og man lærer hvor utroligt meget hunden kan.

Det er bedre med en lille succes end et stort nederlag. Mange bække små gør en stor forskel og det behøver ikke være så tidskrævende.

Eksempel: Sit. Hvis man på de daglige ture først lader den tisse af, læse avisen lidt og så får den hund til at sitte tre, fire, måske helt op til fem gange, så har man når dagen er omme trænet sit mere end ti gange den dag. Tager det meget mere end fem minutter?
Prøver man modsat at gøre det hele på én gang, træne ti sit, så kan hunden gå kold, gider ikke og synes gentagelserne er kedelige. Den har en dårlig trænings oplevelse fordi man gør for meget på en gang.

Langt de fleste vil også lave længere træningspas. Det synes jeg også man skal, men vekselvirkningen mellem det lange træningspas, at gå til træning for eksempel og træne lidt i det daglige det giver en kæmpe virkning.

Min personlige erfaring med de fem til ti minutter er, at det ikke er svært for hunden, det er svært for mig at fastholde at det er det vi gør, men heldigvis så puffer min Siberian husky mig i bagdelen (hun bed mig der før) når jeg er for doven eller glemmer at vi skal altså træne når vi er ude at gå.

(Siberian Husky er kendt for ikke at gide lydighedstræning)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  5-10 minutter der svarer til to timers træning
  • #1   16. mar 2012 Fin tekst, Thøger.

    Vores huskypiger bliver trænet i både rally-o og lydighed hver lørdag, men derudover træner vi små ting hver eftermiddag også, fx ringtræning.
    Om morgenen laves der fodersøg.
    Det giver en god balance hos os.


  • #2   16. mar 2012 Synes godt om det du har skrevet Thøger :o) Det giver nemlig et meget tættere bånd, skønt!

  • #4   16. mar 2012 Enig Thøger jeg gør det samme hver dag på alle gåture, indkald i flexline og når han er løs, sit ved alle veje vi krydser , gå ved fod 100 m , smider guffer ud til søg, derudover små træner vi hjemme lidt hver dag, og hundekursus lørdage, det er en super variation

  • #5   16. mar 2012 Vi går som regel i skoven to timer, hver formiddag, og der træner jeg:
    Stop, sit, dæk, vent, plads, fod, søg, og indkald i flexlinen. Dina elsker træning på den måde.....og det giver jo lækre guffer. Jeg klipper en welldone bøfstang ud i ca 40-50 småstykker, så der er til mange øvelser på skovturen


  • #6   16. mar 2012 Tommel op herfra. Dejligt indlæg. smiley

  • #7   16. mar 2012 Helt enig Thøger - men desværre er der nogen som ikke lufter deres hunde smiley

  • #8   19. mar 2012 E.H fordi folk tror at det er købe hund kan man bestemme lørdag morgen, hente den søndag og så tro at det er lige så let som at have en kanariefugl.
    Her hvor jeg bor er der 36 huse, 10 med hund ( en har 2 stk) og af de hunde bliver 4 aldrig luftet andet end på frimærket ( græsplænen ) 2 bliver luftet men ikke stimuleret regelbundet de sidste 5 bliver luftet, trænet og stimuleret, det er 50% og det tror jeg faktisk er rimelige tal for hele Danmark, og det er skræmmende.


  • #9   22. okt 2012 Vi skal have en Siberian Husky her i november. Vi har i forvejen en labrador på 5 år. Det kunne godt lyde som om jeg kan få nogle gode råd her til hvordan jeg skal træne huskyen forskelligt fra labben?
    Hvilken slags træning skal jeg gå til? Skal det "bare" være almindelig lydighedstræning i f.eks. DCH? eller??
    Jeg/vi tager imod alle de gode råd vi kan få.
    Hilsen Nadja


  • #10   22. okt 2012 Dejligt indlæg smiley



  • #11   22. okt 2012 Jordnødden: det passer desværre også meget godt her hvor vi bor. Jeg gør meget lig hvad Thøger skriver med Oskar og alle er bed at gå bag over i svime over hvilken opdraget hund jeg har, og klager over deres egne hunde. Jeg prøver så at fortælle at hvis man lige brugte lidt flere minutter på hunden, ville man få en meget nemmere hverdag med den. Håber der er nogle der får det ind på lystavlen

Kommentér på:
5-10 minutter der svarer til to timers træning

Annonce