{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.333 visninger | Oprettet:

Så aflever dog....! Please...? {{forumTopicSubject}}

Jeg har jo overtaget den skønneste vovse, som desværre er virkelig VIRKELIG elendig til at aflevere ting til mig...
Jeg bruger bolden en del i min træning, men er super træt af, at skulle bøvle med at få den igen...
Jeg har problemer med at finde ud af, hvordan jeg bedst lærer ham det, da hans nuværende adfærd sidder dybt i ham.
Når bolden kastes henter han den fluks, og så render han rundt i cirkler og "fejrer" hans bold. Jeg kan kalde, lokke - ja, jeg kan såmænd hoppe på tungen med alverdens godbidder - han kommer IKKE! Til sidst kommer han som regel og smider den foran mig og bakker lidt væk - forsøger jeg så at tage den, sætter han i et tigerspring, og det koster mig som regel en finger eller 3 - og en masse eder! Jeg er gået over til bold i snor - så har jeg da en lille chance for at beholde alle 10 fingre...
Jeg har prøvet at sidde på gulvet i stuen, smide en ting, men samme sejrs-fest gentager sig - han kommer ikke hen med tingen uanset hvor meget jeg lokker - han holder sig på behørig afstand... Hvis jeg endelig får fat i den prøver jeg at rose, bytte med en godbid og lader ham få bolden (eller hvad det nu er), men ingen fremgang.

Hvordan griber jeg bedst træning af "aflever" an?
Kom med alle dine gode råd, tips og tricks med at lære denne garvede bandit at aflevere..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Så aflever dog....! Please...?
  • #2   3. apr 2012 Holtevejen H---> kanon teknik, brugte det med min tæve, og det hjalp sku.. man får selv rørt sig lidt også.

  • #3   3. apr 2012 Jeg bruger allerede den teknik - har en ekstra bold (han er ligeglad med hvad det er) og bare jeg tager den op, slipper han, så jeg kan tage bolden. Han kommer aldrig hen til mig - ikke det mindste. Hans evne er at bakke. Han kan bakke her fra og til Paris... Den her adfærd sidder virkelig dybt i ham...
    jeg har kæmpet i en måned - uden nogen for for fremskridt...


  • #4   3. apr 2012 Tror måske ikke at din hund har været vant-til at man leger MED ham.. altså trækkeleg og sådan.. prøv at bruge en masse tid, på at I leger sammen med bolden.. perfekt at den har snor, for så kan i trække med den.. tror at han med tiden, vil komme til dig og lege, når han har lært at det er en fest, at komme hjem med legetøjet.. "for så skal vi rigtig lege".. :0)

  • #5   3. apr 2012 Sanne J - nej - det tror jeg heller ikke. Han er meget vant til at alt bliver kastet til ham - incl godbidder. Jeg kan desværre ikke ruske pga en dårlig skulder, men lyder ellers som en rigtig god ide. Hvad kan alternativet være?

  • #6   3. apr 2012 Hmm.. ved det ikke rigtig.. for tror helt klart at festen slutter for ham fordi han skal aflevere, eller der bliver kastet en ny bold.. men hvordan man lige "overfører" festen til dig uden at lege, ved jeg ikke helt.. det er jo helt klar det han vil, og godbidder er ikke det han helst vil have.. den er ski svær smiley

  • #8   3. apr 2012 .. men Holtevejen H.. hvad nu hvis han egentlig ikke synes det er så sjovt det der med at løbe efter bold igen og igen? Tænker at han måske synes det sjoveste er at have bolden, tygge i den og lege.. Bare en tanke... :0)



  • #9   3. apr 2012 Jeg vil foreslå "nej"-øvelser med guffer så han lærer noget selvkontrol og indarbejde noget slip i det. Kender han allerede ordet nej, så bare brug et andet ord.

    Og så ville jeg foreslå at du tager lang line på ham, så han ikke kan stikke af med "byttet", men hvor du giver ham/ kaster bolden igen og igen og igen, sådan at han lærer at det at komme med bolden og slippe den = noget sjovt, eller gør som Holtevejen H foreslår og arbejd med 2 bolde.


  • #11   3. apr 2012 Her er et video klip som evt. også kan give lidt inspiration

    http://www.youtube.com/watch?v=BO5ic88MG88&list=PLC366DCF7CDA86CFB&index=12&feature=plpp_video



  • #12   3. apr 2012 Han vil gerne løbe. Meget gerne. I timevis... En line er unødvendig - han løber ikke fra mig - holder sig bare på ½-1 meters afstand.
    Jeg vil prøve byttelegen igen. Jeg synes bare ikke han fatter en skid af det. Han har vist lige så stor fornøjelse af at hoppe rundt med den selv, så jeg tror ikke det er stor nok gevinst for ham, at jeg kaster. Men det får da et forsøg mere...


  • #13   3. apr 2012 Louise - fin film.
    Han smider som sagt i det splitsekund et nyt legetøj kommer frem. Og han forstår også godt "slip" - hvis jeg så bare kan få fat i tingen.
    Jeg tror egentligt jeg skal starte med at træne ham i at komme hen til mig - og så belønne ham for det med at kaste en ting - bag mig som Holtevejen skriver for at undgå han bakker væk igen... Lyder det dumt?


  • #14   3. apr 2012 baglæns kædning
    start fra den anden ende af....lær ham ar tage fat i bolden og side med den inde ved dig. så kan du bygge på baglæns


  • #15   3. apr 2012 Trine - jeg ledte netop efter den film på Canis... Har lært Audi apport på den måde. Men man skulle have et abonnement for at se den, og jeg kunne ikke helt huske hvordan...
    Kan du beskrive trinene for mig?


  • #16   3. apr 2012 Heltevejen - det har du ik prøvet med en malle ;0)) Asti tager bare begge bolde ;0))

    (link fjernet) - se evt billede af Lones Oliver ;)))

    Black beauty - tror også du ska lære hunden at legen foregår sammen med dig.. Ka du ik bruge den anden arm?
    Det behøver ik være enormt voldsomt - jeg har kroniske smerter og whip lash skade i nakken, så jeg leger bare ik så voldsomt med hundene som kæresten, men jeg gør det... Det har virkelig hjulpet på min træning af Hazel at jeg bruger leg (bold) som belønning smiley


  • #17   4. apr 2012 Hans leg forgår som sagt lige op og ned af mig - han løber ikke rundt.

  • #18   4. apr 2012 Jeg må indrømme at jeg ikke er helt med. I første indlæg skriver du at han holder sig på afstand og ikke vil aflevere til dig, hvilket er hvorfor vi er flere der foreslår lang line, men nu skriver du at han ikke løber rundt?

  • #19   4. apr 2012 Jeg er ganske enig i den betragtning, at hunden skal lære at alt leg, alt godt foregår INDE ved mor, ikke andre steder.

    Og det kræver en line, så hunden kan hales helt ind, når den begynder at lege for sig selv.

    Trækkelege - ikke ruskelege ;o). Det er mindre hårdt for skulderen at lave trækkeleg med hunden, det er i det hele taget lettere at styre, når man lige har teknikken med det seje træk, som hunden skal arbejde med.

    Det her er hele forudsætningen for at få den hund-førerkontakt, der er nødvendig for at hunden kan se fordelen ved at slippe sit bytte.


  • #20   4. apr 2012 Nå ja - det der med at han slipper så snart det nye legetøj kommer frem - det er jo noget du styrer fuldstændig. Hvis ikke du synes han skal belønnes for at smide bolden uden kommando, så får han jo bare ikke den anden...

    Og det samme med hvor tæt han løber. Han kan blive belønnet for hvert et skridt, han kommer tættere på dig.

    Men det løser ikke det helt grundlæggende - nemlig hund/fører kontakten, som opstår INDE ved dig, ved leg MED dig.


  • #21   4. apr 2012 M.I - som jeg skriver længere oppe er hans afstand til mig meget kort.
    Når jeg kaster, løber han ud og henter, og kommer straks retur - han holder sig bare på afstand - så kan lige nøjagtig ikke kan nå ham. Her leger han så med bolden...
    *CH* - hvad er så dit konkrete forslag??
    Aner ikke hvordan jeg skal få ham til at lege træk i stedet for rusk. Han er meget voldsom og jeg kan ikke holde til det i skulder - og den gode arm er min "forkerte" - her river han den fra mig - jeg kan ikke holde igen.
    Jeg ville meget hellere finde en metode der foregår mere i ro end vilde lege - og han bliver nemlig vild.


  • #22   4. apr 2012 Bruger du bolde med snor i?

    Jagtlege inde ved dig er også glimrende... Du må så bare slippe snoren inden den rigtige trækkeleg går igang, hvis han er for voldsom.

    Mit forslag er: Line på, så du kan nøkke ham HELT ind til dig. Jagtlege inde ved dig, hvor han kan vinde bolden og du kan holde fast i dens snor indtil du har godt fat i linen igen.
    Giv ham en lille sejrsrunde, nøk ham ind, lav en kort trækkeleg, lad ham vinde - og så fremdeles.
    Grib ALDRIG ud efter ham. Legen starter først, når HAN får bold/snor hen til dig, ikke omvendt.





  • #23   4. apr 2012 Jamen det er derfor der bliver foreslået lang line. Ikke fordi din hund stikker af eller ikke bliver i nærheden af dig, men fordi han holder sig på afstand så du ikke kan nå ham.

  • #24   4. apr 2012 *CH* - ok. men jeg er ikke helt med på, hvordan jeg får ham til at synes at det er sjovere at lege med mig, når han har så meget fornøjelse selv. Han bruger jo timer hver dag på at lege selv - og det vil jeg jo ikke ødelægge...
    (ja, alle bolde er i snor -. ellers mister jeg en finger!)


  • #25   4. apr 2012 Jamen det er jo enhver hundeførers udfordring - at få hunden til at synes man er sjovere en alt det andet der er i verden...

    Det er noget der tager lidt tid og en masse energi og sved på panden. Men det lønner sig.

    Det gør ikke noget, han leger med sig selv - han skal bare synes det er sjovere at lege med dig...


  • #26   4. apr 2012 En vigtig ting i den henseende - man skal ikke fedte for sin hund ;o)

    Man skal spille kostbar - ellers er den hamrende ligeglad med tilbuddet ;o)


  • #27   4. apr 2012 OOOG et indlæg til - når eksempelvis at hunden er kommet hen til dig, så kan du skubbe den væk fra dig - gå den anden vej.

    Det er sgu lidt svært at forklare.. :o))


  • #28   4. apr 2012 Det er sgu også lidt svært at forstå smiley
    Men jeg giver det et forsøg.


  • #29   4. apr 2012 Jeg ville også forstærke nej kommandoen så han ikke bider dig. Og så ville jeg bruge to bolde. Hvis han lade bolden ligge kaster du den anden. Så dine fingere er hele.

Kommentér på:
Så aflever dog....! Please...?

Annonce