{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
878 visninger | Oprettet:

indlæring af spor huos 7 årig labrador {{forumTopicSubject}}

efter længe at have ment det ville være for besværligt at lære sasha at gå spor her midt i kbh (hvor mange mensker går på græsset) og så oenikøbet med en "ældre" dame der kan blive lidt småforvirret, så har jeg alligevel forsøgt mig.

http://www.naturlig-hund.dk/spor/pat.htm

ud fra disse retningslinjer begyndte vi med 4 meter spor lagt med svag vind i ryggen på den måde at jeg går et spor hvor jeg vrider fødderne lidt i græsset og ligger godbidder for hver 20 cm

MEN det lader til at være alt for tæt, på trods af sele og meget kort snor får sasha alligevel fært frem og springer godbidder over selvom hun nogenlunde kan holde retningen.

hun er meget motiveret for at finde godbidderne, men hvis hun holdes tilbage for at sørge for hun ikke springer nogle over (altså følger hele sporet) så blev hun en enkelt gang forvirret og lagde sig - hvor hun så liggende finder ud af der er en godbid lige ud for næsen...

sporene er gået lige efter de er lagt.

vil meget gerne høre hvis det er helt forkert gjort, eller hvordan jeg kan gøre det bedre så sasha har lettere ved at forstå hvordan hun skal gøre det....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  indlæring af spor huos 7 årig labrador
  • #1   3. aug 2012 tinna J har netop valgt godbidder hun bare sluger så hun ikke skal bruge tid på at tygge, i dag brugte vi fx skiveskåret kødpølse skåret ud i stykker på 10x 6-8 mm og de ryger bare ind og så direkte ned, med den fart hun har på med at søge så ville jeg ikke kunne nå at pege på en godbid, for slipper jeg snoren springer hun gerne en eller to over fordi hun hår fået fært af en tredje, eller bare er ivrig...

    kan god være jeg bare skal være tålmodig og se om ikke hun lærer at det skal gå lidt langsom/at godbidderne er med bestemt afstand og hun ikek skal springe over/ springe frem på sporet

    det grå lyn - mens hun er ved at sluge en godbid er hun allerede ved at springe den næste over så løs snor vil bare få hende til at være endnu længere fremme....

    ingen tviv om at næsen på damen er god - men det er hendes iver bare også.....


  • #2   4. aug 2012 Hvis hun holder sporet, selv uden at tage alle gufferne ville jeg ikke være nervøs, så hellere lade hende springe nogen over og måske gøre afstanden imellem dem en smule større. At hun SKAL tage alle undervejs ville jeg mene kan forstyrre hendes næsearbejde/rytme hvis hun hele tiden skal stoppes for at få dem anvist.

    Måske også gøre sporet lidt længere så hun når ind i en "rytme" når hun går det, nogengange kan længde være med til at "stoppe" hastigheden lidt.

    Generelt kan man sige at et godbidspor burde gøre hastigheden mindre, mens et spor uden godbidder andet end til start og slut kan få hunden til at gå hurtigere, for at komme ud og finde belønningen.


  • #3   4. aug 2012 erika jeg har selv tænkt lidt på at øge afstanden mellem godbidderne, men tænkte det måske var ricikabelt når vi kun har trænet så lidt/få spor 5 spor hvor de første to var 3-4 m og de sidste tre har været 5 meter

    men efter vi har gået sporet og der er godbidder tilbage på det, så må hun vel ikke komme tilbage på det for at finde de sidste?


  • #4   4. aug 2012 Altså hvis hunden følger sporet uden at tage alle godbidder bør du kunne begynde at trække dem lidt - men kun så meget at hunden stadig går det spor du har lagt - når den går det rigtigt ca. 80% af gangene, dvs. 4 ud af 5 gange, kan du begynde at øge sværhedsgraden lidt.

    En god ide er altid at starte med et let, lille spor som hunden kan opleve motivation og sporiver på, dernæst tage et par lidt sværere og så afslutte med endnu et let et.

    Det vi træner med er, at man går sporet, ligeud, de tilbageblevne godbidder bliver liggende, og dem må hunden IKKE gå tilbage for at tage, den skal altid trænes i den "rigtige" retning, fremdad, så den ikke lærer at gå "bagspor"..
    Er der mange guffer tilbage på sporet kan du vælge efter lidt tid at lade den gå det igen forfra med lidt ekstra belønning i enden (hvis det gamle er spist).


  • #5   5. aug 2012 i har givet mig lidt gode ideer smiley så der er helt sikker noget der skal prøves af tak!


  • #6   5. aug 2012 Vi er lige nøjagtigt begyndt at træne sporet med vores alt for ivrige hund på den måde Lene nævner.
    I modsætning til, hvad vi plejer at gøre, så laver min mand et dybt hæleaftryk, hvor godbidden bliver lagt ned. Sporet er ikke alt for langt - vel 100 skridt og ikke ligeud på noget tidspunkt, hele tiden i buer, så hunden virkelig skal lave noget.

    Linen i trillebør og så skal den holdes tilbage, så den tager hver en godbid. Vi bruger hundens foder da den er rigeligt driftet op på det - den får bare mere fart jo bedre maden er.

    Indtil videre har rådet her i den grad givet pote - de har nu gået 5 spor og det er gået efter forhåbningerne. Det skal fortsætte sådan en tyve femogtyve spor endnu, hvorefter det langsomt skal rettes op - herefter gås endnu 20-30 spor og så skal godbidderne langsomt tilbage i tåen....

    Husk i øvrigt at undgå bonus for enden af sporet. Det får også hunden til at løbe..


  • #7   11. aug 2012 sasha er nu begyndt at blive mere kontrolleret og skipper kun enkelte godbidder nu, og i dag fik vi lige en sjov men god oplevelse.

    et af de to spor hun gik i går tog hun lige i dag også (mens hun gik fri) ikke fra den ene ende men hun kom ind på sporet og fulgte det til slut smiley


Kommentér på:
indlæring af spor huos 7 årig labrador

Annonce