{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.870 visninger | Oprettet:

Apport - baglænskædning {{forumTopicSubject}}

Jeg har i et stykke tid trænet min hund (cocker) i apport. Han henter fint apporten, og løber også tilbage med den, men han afleverer ikke. Derfor har jeg nu valgt, at prøve med baglænskædning.
Jeg har for lidt siden været ude og prøve det for første gang. Jeg får hunden til at sætte sig foran mig, mens jeg holder apporten foran ham. Men jeg kan simpelthen ikk få ham til, at vise interesse for apporten.
Det skal lige siges. at jeg har godbidder i hånden, så jeg ved ik om det spiller en rolle. Kan man lave øvelsen helt uden at bruge godbidder?
Er der nogen der kan hjælpe os, så vi kommer godt igang?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af badeværelsesventilator 1.000 kr.
  • Mobil Cykelreparation 500 kr.
  • opsætning af lamper (redigeret) 1.000 kr.
  • There is problem with the sink. Water is liking from the pipe 1.200 kr.
  • Slibe og lakere bordplade i køkken 1.500 kr.
  • Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Apport - baglænskædning
  • #1   9. aug 2012 Du skal starte med ufatteligt små kriterier. Bare han kigger den mindste smule på apporten skal han belønnes. Vi taler mikrosekunder. Dette udvides - siden forlanger du at han skal røre ved den, herefter åbne munden lidt - og så videre.

Når en hund ikke er særlig godt tilpas ved at sidde der og have med apporten at gøre, kan jeg kun anbefale at tage bittesmå skridt.
    Nogle kan kapere en mild tvang andre kan ikke.

Du kan godt lave øvelsen uden at bruge godbidder, men så skal du belønne med noget andet.
    Hvis den fungerer godt på godbidder er det jo fint - så holder du uroen nede.

• #2   9. aug 2012 Må tilstå at jeg undrer mig lidt over, at han slet ik er interesseret eftersom han er en hund der normalt elsker, at bære rundt på ting. Men det er åbentlyst, at han ikke forstår hvad det er han skal gøre. Han tilbyder mig kontakt istedetfor.
    Jeg vil prøve at belønne ham for at vise den mindste interesse smiley

• #3   9. aug 2012 Vi har lige været igennem samme tur. Coffey ELSKER at bære. Men apporten har han som det eneste ikke kunnet fordrage nogensinde.
    Det har resulteret i et kæmpe stort arbejde, der har været meget intensivt og koncentreret - men nu har båret frugt.

Det har helt bogstaveligt talt kostet blod sved og tårer. Coffey har en meget lav stresstærskel og ryger direkte i stress når han frustreres - så det har de kæmpet med.
    Og nu arbejder de med de sidste små detaljer i øvelsen. Det har taget et halvt års tid.

• #4   9. aug 2012 Har du overvejet at klikker-træne ham? Jeg træner selv min kærestes lab og han havde også problemer med at aflevere den, han smed den foran mig. Jeg gjorde som dig MEN havde ikke godbidder i hånden, for så ville han hellere have dem. Hver gang han rørte apporten klikkede jeg og stak så hånden i lommen efter godbidderne. Efter blot et par gange afleverer han fint og nu træner vi at han skal "holde fast"

• #5   9. aug 2012 Jeg vil bestemt også altid som udgangspunkt arbejde med skjult belønning.
    I alle øvelser, faktisk - undtagen dem, hvor hunden bliver ført.

Om man bruger klikker i denne sammenhæng eller ej tror jeg er underordnet - det vigtige er, at man kan få skabt en situation, hvor man kan få lov at belønne hunden og dermed få den ansporet til at gentage adfærden.

• #6   9. aug 2012 Ja kan da godt se, at det kommer til at tage tid smiley Det gør nu ikke noget, men havde ikke lige forventet det.

Kennel HIJacks- Jo det har jeg, men så skal det jo indlæres først smiley Diesel rørte apporten meget få gange. Han havde mere travlt med at tilbyde kontakt.

• #7   9. aug 2012 Nej, vi blev dælme også noget overraskede. Vi kunne måske godt have set det komme, for da vi startede med at shape sporgenstanden da han var 8 uger gik vi også i gang med apporten. Og allerede der, synes han IKKE den var sjov.
    Han nåede til at dutte på den, så gik der stress i den.

Genstanden, derimod, den lærte han på nul komma dut og elskede øvelsen.

• #8   9. aug 2012 I labrador verdenen siger man at man ikke bør anvende godbidder i apporttræning, fordi hunden så vil være tilbøjelig til at ville smide dummyen før tid.
    Men nogen siger så at du ikke bør tage hunden ud og sætte den i en kommando. Vi fik anbefalet at bare gøre det hjemme i stuen når hunden fx står og kigger på vi laver mad. Så hapser vi lige dummyen og roooser derud af og siger tak - og vender til bage til madlavningen. Med tiden flytter man så øvelsen ud af huset.

• #9   9. aug 2012 Line, jeg må nok indrømme, at jeg tror det råd i labradorverdenen har meget med kultur at gøre. Og der er en lille modstand mod brugen af godbidder helt generelt i jagtmiljøer smiley

Jeg ser ingen problemer overhovedet i at bruge godbidder, tværtimod. Og til baglænskædning er det genialt - man laver en regulær lydighedsøvelse og man træner i lav drift og med ro i hovedet, når man bruger mad.

Har man lavet sin indlæring ordentligt, så slipper hunden bestemt ikke sin apport i indløbet.

• #10   9. aug 2012 CH- Diesel viste som hvalp absolut heller ingen interesse for apporten. Vi gik egentlig lidt døde i øvelsen, fordi vores træner ikke var særlig behjælpelig. Nu er den så taget op igen, og denne gang vil vi skisme lære det smiley Vil gerne vide hvad det er der gør, at hunde der er så glade for at bære lige pludselig ikke udviser nogen interesse i at gøre det.

Line- Det skal helt sikkert også trænes herhjemme smiley Hvad belønner i så med, legetøj?

• #11   9. aug 2012 Man kan sagtens bruge godbidder, hunden finder jo hurtig ud af at den er nødt til at udføre noget for at blive belønnet. Slipper den for tidlig belønner man jo bare ikke for det.

• #12   9. aug 2012 Cito var heller ikke "glad" for det de første gange vi præsenterede det for ham... jeg gjorde det at:
    1: lege med den ganstand så hhunden får interesse for den..
    2: kast den 10 cm ud og så snart huden bare kigger på apporten roser du...
    3: hunden samler op roser du igen
    4: Du viser du har en godbid
    5: tager den op til din mund og lader som om du vil spise den..
    6: smaske...!!!!!
    7: hvis dette ikke virker vend ryggen til og sig sjove lyde..
    8: Når hunden kommer med den giver du den en godbid istedet for genstanden.
    9: ROS!!!!!!!

Håber det virker for dig... kan sige at det virkelig virkede på Cito og han den dag i dag henter det jeg peger på bare jeg siger apport...

• #13   9. aug 2012 Kristina, Trådstarters problem er ikke ude i marken, men når hunden skal være ved sin fører.

Du må fortælle mig, hvordan punkt 4, 5, 6, 7 og 9 får hunden til at modtage apporten?

• #14   9. aug 2012 Kristina- Det lyder nogenlunde som den måde vi lærte det til hvalpetræning smiley Vores problem er afslutningen. Finder jeg en godbid frem når han er på vej tilbage, så kan jeg være 100 % sikker på, at apporten bliver smidt og han løber hen til mig.
    Vi er kommet så langt at han endda apporterer i vand. Eller halvtapporterer, for han afleverer stadig ikke.
    Kaster jeg apporten så kort på nuværende tidspunkt så er han ligeglad med den. Det er derfor jeg gerne vil have, at han får interessen for apporten, og lærer at have den i munden først smiley

• #15   9. aug 2012 Det er jo logisk nok, at hunden slipper når man hiver godbidden frem - det er et signal til at øvelsen er udført.

Og hvis man ikke i forvejen har lært hunden, hvad der ønskes af den når den kommer hen til en, så kan den ikke vide det.

Hvis den så yderemere har fået en godbid, når den har smidt, så er det en velindlært øvelse smiley

• #16   9. aug 2012 Prøv i øvrigt at overvej hvor mange delmomenter, der er i en apportøvelse.
    Hver ting kan trænes hver for sig og øvelsen bør i mine øjne deles op.

Grundstilling, udløb, greb, vending, tilbageløb, sidde foran (eller i grundstilling afhængigt af program), aflevering - og hvis den sidder foran, tilbage til grundstilling.

• #17   9. aug 2012 CH- Ja helt enig, det er meget logisk smiley Ja apport virker så simpelt lige indtil man indser hvor meget der egentlig ligger i øvelsen smiley

• #18   9. aug 2012 det er aldrig for sent at klikke og de forstår den lynhurtigt

• #19   9. aug 2012 Kennel, taler du om shaping eller om at bruge klikkeren som forstærker?

• #20   9. aug 2012 klikker som forstærker. Det er svært at shape når man egentlig kræver en bestemt øvelse, som hunden ikke tidligere har vist interesse for. Når den så begynder at synes om øvelsen, så tror jeg at shaping har en større effekt

• #21   9. aug 2012 En klikker som forstærker kan jeg kun anbefale, men kun, hvis føreren kan bevare overblikket.
    Den er ikke saliggørende i dette tilfælde, synes jeg. Det var ikke noget, jeg ville tilføre nu, hvis det ikke alment har interesse eller hvis hunden ikke allerede er betinget på den.

• #22   9. aug 2012 Vi har aldrig trænet klikker. Jeg er slet ikke i tvivl om hvor effektivt det kan være at anvende en, men helt ærlig så synes jeg det er mange ting at have styr på. Altså både apporten, godbidder samt klikker.
    At jeg først skal have sat mig ind i det at anvende klikkeren, samt få hunden til at forstå meningen er ikke super tiltalende for mig på nuværende tidspunkt. Når jeg ved at jeg kan gå direkte til træningen hvis jeg bare anvender godbidder.

• #23   9. aug 2012 hehe, vi brugte ros. Og godbidderne kom frem ved alt det andet. Evt et stykke legetøj, men hunden må ikke se det før øvelsen er veloverstået.

Jeg synes virkelig apport øvelsen er død svær! Men det jeg har set folk gøre rundt omkring er helt sikkert at hvis man vil have hunden til at aflevere til hånden så skal belønningen ikke frem før øvelsen er helt færdig, ellers smider lille fido dummyen for hurtigt.

Ved stående jagthunde er der nogen som anvender tvangsapportering (ikke så voldsomt som ordet antyder), men de åbner munden på hunden og putter dummyen derind, holder om munden til hunden accepterer det. Det tror jeg så ikke er så godt til de mere bløde hunde.

Jeg vil helt sikkert gemme den her tråd til når vi skal begynde at træne apportering med den lille ny. smiley Mange inspirerende råd!

Et andet råd vi fik var at lege med hunde - ruske lege. men ALDRIG med træningsgenstande. Vi har nogle helt bestemte legeting som aldrig bliver blandet med træningstingene. Og legetingene må man gerne ruske med.
    Når man leger med hunden så giver det den lyst til at komme med ting til en.
    hmm, det bliver lidt rodet. Men altså den begynder at koble det at have noget i munden til at være en leg. Også når hunden gerne vil have det sjovt så kommer den med kluden til dig og vil lege. Det samme sker med dummyen.. Det virkede på vores lab smiley Eller det gjorde i hvert fald hans afleveringer meget smukkere smiley

• #24   9. aug 2012 Hvorfor træne færdige øvelser?

• #25   9. aug 2012 Ja, altså det er heller ikke sådan ment smiley Jeg er ikke lige så skarp på formuleringerne i dag.

Med øvelsen kan det ligeså vel være et del mål som en komplet apporteringsøvelse.

• #26   9. aug 2012 Med en hund jeg havde trænede jeg faktisk med en godbid bag apporten, direkte mishandling af meget lækkersulten hund ;-). Igen bare hunden rørte apporten, ja så fik den godbidden, hunden skulle være lige foran til det. Ved at stramme kriterierne, så lærte den hurtigt at udføre det at tage apporten i munden, dernæst var det så at træne tid, spyttede den ud før den fik kommando var det bare i munden igen og så give den slipkommando inden den selv slap. Metoden er rigtig godt beskrevet i et hæfte skrevet af Maria Hansson, kan lånes på biblioteket. Der er også problemløsninger til, hvad der ellers kan gå galt med apporten.

• #27   9. aug 2012 Men kommer det så naturligt for hunden pludselig at skulle tage apporten i munden, efter at den er blevet belønnet for kun at røre den?
    Vi har trænet det nogle flere gange og han har der vist noget mere interesse i, at skulle røre apporten, og et par gange har han forsøgt at tage den i munden smiley

Vil prøve at se om jeg kan finden det hæfte smiley

• #28   10. aug 2012 Camilla, man får hunden til at gentage det, den lige er belønnet for - og belønner man først for, at den bare rører, og så begynder at tilbageholde belønningen, så opstår der en lille frustration der gør, at hunden forsøger sig med "lidt mere".

På den måde udvikler man det stille og roligt frem til, at hunden tager den i munden.

• #29   10. aug 2012 CH- Tak smiley

Kommentér på:
Apport - baglænskædning

Annonce