{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.031 visninger | Oprettet:

Aktivering af BC {{forumTopicSubject}}

Vi havde i dag en uheldig episode med vores hanhund Balto.
(Vi bor på en står gård med en 500 meter lang allé op til vejen).
- Jeg er ikke hjemme da dette sker, det er udelukkende noget min far har fortalt mig.

Der kom en bil ned i gården, Balto er sød og går hen ser bilen an. Bilen vænder i gården og kører så op ad alléen igen(De har ikke været ude af bilen). Balto løber efter bilen og min far prøver forgæves at kalde ham til sig. Bilen opdager ikke Balto løber lige ved siden af(Balto løber MEGET stærkt).
Min far løber ind efter bilnøglerne til hans bil og kører efter op ad alléen. Da han når derop står vores nabo med Balto i halsbåndet. Hun fortæller at han prøvede at fange alle de biler der kørte forbi, og hun var vred - vred over vi ikke holdte ham nede på gården og hun siger også at han ikke bliver aktiveret nok.

Jeg er ret sikker på det er hans hyrdeinstinkt der er trådt i kraft i denne situation, men da det er uønsket adfærd og MEGET farligt, er det selvfølgelig noget han skal vænnes af med - selvfølgelig!!!!

Men hvordan ville i lære ham det?
Jeg har vidst ligesiden før vi valgte en BC at den kræver meget aktivering, og havde også læst om at de kunne finde på at hyrde biler, børn, bolde og andre dyr.

Jeg vil RIGTIG gerne sørge for dette ikke sker igen(Er sket få gange før, bare ikke oppe ved vejen) og vil selvfølgelig gøre alt hvad der står i min fulde magt for det.
Hvis det er aktivering der skal til - hvad kan i så foreslå?
Jeg træner dagligt med Balto, både kontaktøvelser, lydighed, tricks og Ja/nej, og så er der selvfølgelig også plads til leg ind i mellem.

Jeg har hørt rigtig meget om, at de bruger deres hjerner meget ved at søge eller gå spor - er dette korrekt?
Balto er absolut IKKE en madglad hun, hun har problemer nok med at få proppet hans daglige foder i ham. Til hundetræning(Hvor vi får anbefalet at bruge endte skinketern/kyllingetern or.lign. som belønding) er han knap nok interreseret i det, selvom det jo er noget lækkert noget..
Hvis jeg spræder mad ud på plænen er det ikke mere spændende end det træ der står ved siden af... Det eneste han vil søge efter er hvis der bliver kastet en bold ind i noget højt græs.

Hvad ville i stille op?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Aktivering af BC
  • #1   16. aug 2012 Hvor meget motion får han dagligt?

• #2   16. aug 2012 Jeg går ture med ham om morgenen, om eftermiddagen(I skoven hvor han får lov til at løbe frit) og om aftenen hvor vi træner på en stor sportssplads nogle dage lidt mere, så er han jo ude mens vi andre også er osv.

• #3   16. aug 2012 Hvor lang tid er det? Er det ture på 5 minutter, eller 20 eller?

• #4   16. aug 2012 Altså morgenturene er på omkring 15 minutter, eftermiddagsturen er meget forseklligt hvad tid angår, nogle gange er det 30 minutter andre gange 1 time (+ -) aftentræning variere mellem 30 og 45 minutter. Om tirsdagen hvor vi går til hundetræning går vi kun en kort tissetur om aftnen.

• #5   16. aug 2012 - Om tirsdagen går vi selvfølgelig også morgentur og eftermiddagstur! Eftermiddagsturen er bare ikke ligeså lang som de andre dage, da hundetræningen tager hårdt på ham.

• #6   16. aug 2012 Oki ..
    Nu skriver du at du laver diverse kontakt øvelser og tricks, men hvad er det for nogle?
    Er det noget hunden skal tænke ved?
    Er der nogle nye tricks i osv.?

Nu har jeg selv en Aussie, som er lidt mere rolig end en BC, men min Aussie han går total død når vi træner nye ting, altså nye tricks.

At din hund hyrder biler osv. kan skyldes flere forskellige ting.

• #7   16. aug 2012 Kontaktøvelserne er primært noget vi lærer til træningen. At han skal søge min kontakt - altså øjnkontakt og fokusere på det VI laver SAMMEN.
    Det er ikke hver gang vi træner nye tricks, men han kan da allerede en del forskellige ting. Men jeg vil da prøve at finde på lidt nye tricks til ham så.

Jeg tror jeg vil få fat i en adfærdsbehandler, bare for lige at få hendes mening om det med hyrdning af biler.
    Men tak for din hjælp smiley

• #8   16. aug 2012 Altså nu har jeg selv hyrdehund som sagt, min han hyrder aldrig cykler, biler eller lign.
    Han hyrder mig en smule når vi går tur på en mark, så løber han rundt om mig, og sørger for jeg er med smiley
    og børnene i haven, hyrder han også en smule.

Men nu hvor du har en BC som er en klog og aktiv hund, syntes jeg du skulle prøve lidt flere hjerne gymnastik øvelser, godbidder i en papkasse, godbidder i et viskestykke med knuder på, nye tricks, som kræver hunden skal tænke lidt længere, altså gi pote, dæk, dreje rundt osv. er jo peace off cake..

Lær hunden at hjælpe med vasketøjet fx, lukke skuffer, rulle sig ind i et tæppe, osv. osv.

Motion er ikke alt når man har en aktiv hund, min han kræver mere hjerne aktivitet end motion ihvertfald smiley

• #9   16. aug 2012 Jeg kan helt klart foreslå at hyrdetræne med ham, da det er det eneste der kan give ham det han har brug for. smiley

• #10   16. aug 2012 Mange tak for din hjælp, jeg må se om jeg ikke kan finde på nogle sjove ting at lære ham... Det skal også lige siges han heller ikke er så gammel endnu, og nok er tæt på at komme ind i "lømmelalderen".. Jeg vil også tro, som du siger at Balto har mere brug for hjernegymnastik end han har brug for motion.
    Det er bare SÅ svært når han ikke er madglad... Skinketern er noget vi lige kan få proppet i ham når vi tricktræner(f.eks.).. Men jeg må vel bare ud og finde noget "Den lille Herre" kan behage sig med... smiley

Pernilla A: Du kan tro jeg har overvejet hyrdning! Rigtig mange gange! Og har også snakket med en del om det. Men tror du, at hvis jeg begynder at gå til hyrdning med Balto, at det vil fjerne det meste af "problemerne" eller tror du det vil fremme dem, fordi han får lov til det?
    Jeg tror selv mest på at han vil få tilfredsstillet sit hyrdebehov hvilket han jo klart har brug for, men det ville også være brændærgerligt hvis det modsatte skete! smiley

• #11   16. aug 2012 Umiddelbart tænker jeg ikke at det er under stimulering... hunden er løbet efter en bil, og jeg tror at det i øjeblikket har tændt hans hyrde instinkt... og tror heller ikke at hyrdning vil fjerne denne eventuelle adfærd, ligesom det heller ikke vil gøre en hund der er meget tændt på agility, mindre tændt ved selv at løbe agility.. det er en hyrdehund, og det ligger i en eller anden grad i ham... min yngste border har også i perioden lidt tendens til at hyrde biler, når vi går tur.. så hver gang der kommer en bil leg kan mærke hun tænder på, kalder jeg hende til mig, får hende til at sidde og kigge på mig til bilen passere.. og hun får en godbid.. jeg afbryder derved at hun skulle til at hyrde bilen..

• #12   16. aug 2012 Prøv kogt lever...!

• #13   16. aug 2012 Du kan jo også belønne med legetøj..

• #14   16. aug 2012 Min Aussie elsker legetøj som belønning.
    Der er mange forskellige slags godbidder, ost, torskerogn, pølser, lever, hjerter osv. osv.
    Det er bare at finde noget din hund vil arbejde for smiley

• #15   16. aug 2012 Jeg tror bestemt ikke at det vil have nogen dårlig virkning med hyrdning.. smiley For hvis du får undervisning af en proff. vil du lære at tænde og slukke for det, så det kun er når i skal hyrde sammen at han vil gøre det. Og så vil han blive brugt til det han er skabt til. Nemlig hyrde. Det er helt klart den bedste aktivering du kan give ham.

Du får en helt anden hund med hjem, når i har været til hyrdetræning. smiley

• #16   17. aug 2012 Lær ham at søge efter genstande, når nu han ikke gider mad, og beløn med noget legetøj/bold når han kommer med genstandene smiley

• #18   17. aug 2012 Mange tak for alle jeres forslag. Jeg har kontakte en der ved en del om BC nu, og hun vil gerne hjælpe mig. Jeg vil også prøve at finde et sted jeg kan hyrdetræne med ham, desværre(har jeg hørt) at der ikke er nogen stedet i Sønderjylland, men når jeg får kørekort om ca. 1 måned vil jeg klart begynde at kigge på det!
    - Så vil jeg også lige takke for jeres venlige tone.. smiley

*True angels have tails instead of wings*:
    Hvorfor han ikke er indhegnet?
    For det første, så vidste jeg ikke at der var en lov om at de skulle være indhegnet, det må du undskylde, men det har jeg ikke læst..
    Indtil nu har han jo ikke været indhegnet, da problemet først er opstået for 1 uge siden(ca.) Det er klart vi må lave en hundegård til ham, hvis dette problem ikke hurtigt kan løses.

• #19   17. aug 2012 Håber du finder et sted.. men det er ikke alle der vil træne dig, hvis du ikke selv har får.. da hyrdning er et instinkt, man ikke bare kan tænde og slukke for, som det nu passer med en træningstime.. så hvis du med tiden kan få dine egne, vil det klart være at foretrække smiley pøj, pøj med det..

• #20   17. aug 2012 Sanne: Det havde jeg ikke lige tænkt på... Men hvis det nu kunne være, ville 3-5 får så være for lidt? Jeg regner ikke med at blive fåreavler eller noget, overhovedet, men 3-5 stykker for at holde min hund glad, ville vidst ikke været et problem, jeg ved det ikke.
    Men mange tak! smiley

• #21   18. aug 2012 Julie: Man siger at man skal have mindst 5 får for at hyrde.. smiley

• #22   18. aug 2012 Ja, vil også sige minimum 5stk.. men valg af race osv. kan du sikkert snakke mere med om, det sted hvor du kan hyrde... prøv det af nogle gange først.. smiley

Kommentér på:
Aktivering af BC

Annonce