Aktivering af BC {{forumTopicSubject}}
Vi havde i dag en uheldig episode med vores hanhund Balto.
(Vi bor på en står gård med en 500 meter lang allé op til vejen).
- Jeg er ikke hjemme da dette sker, det er udelukkende noget min far har fortalt mig.
Der kom en bil ned i gården, Balto er sød og går hen ser bilen an. Bilen vænder i gården og kører så op ad alléen igen(De har ikke været ude af bilen). Balto løber efter bilen og min far prøver forgæves at kalde ham til sig. Bilen opdager ikke Balto løber lige ved siden af(Balto løber MEGET stærkt).
Min far løber ind efter bilnøglerne til hans bil og kører efter op ad alléen. Da han når derop står vores nabo med Balto i halsbåndet. Hun fortæller at han prøvede at fange alle de biler der kørte forbi, og hun var vred - vred over vi ikke holdte ham nede på gården og hun siger også at han ikke bliver aktiveret nok.
Jeg er ret sikker på det er hans hyrdeinstinkt der er trådt i kraft i denne situation, men da det er uønsket adfærd og MEGET farligt, er det selvfølgelig noget han skal vænnes af med - selvfølgelig!!!!
Men hvordan ville i lære ham det?
Jeg har vidst ligesiden før vi valgte en BC at den kræver meget aktivering, og havde også læst om at de kunne finde på at hyrde biler, børn, bolde og andre dyr.
Jeg vil RIGTIG gerne sørge for dette ikke sker igen(Er sket få gange før, bare ikke oppe ved vejen) og vil selvfølgelig gøre alt hvad der står i min fulde magt for det.
Hvis det er aktivering der skal til - hvad kan i så foreslå?
Jeg træner dagligt med Balto, både kontaktøvelser, lydighed, tricks og Ja/nej, og så er der selvfølgelig også plads til leg ind i mellem.
Jeg har hørt rigtig meget om, at de bruger deres hjerner meget ved at søge eller gå spor - er dette korrekt?
Balto er absolut IKKE en madglad hun, hun har problemer nok med at få proppet hans daglige foder i ham. Til hundetræning(Hvor vi får anbefalet at bruge endte skinketern/kyllingetern or.lign. som belønding) er han knap nok interreseret i det, selvom det jo er noget lækkert noget..
Hvis jeg spræder mad ud på plænen er det ikke mere spændende end det træ der står ved siden af... Det eneste han vil søge efter er hvis der bliver kastet en bold ind i noget højt græs.
Hvad ville i stille op?
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 55 Hunde: 6 Emner: 431 Svar: 5.947
jul 2009
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 23 Svar: 64
nov 2005
jul 2009
jul 2009
nov 2005
Nu skriver du at du laver diverse kontakt øvelser og tricks, men hvad er det for nogle?
Er det noget hunden skal tænke ved?
Er der nogle nye tricks i osv.?
Nu har jeg selv en Aussie, som er lidt mere rolig end en BC, men min Aussie han går total død når vi træner nye ting, altså nye tricks.
At din hund hyrder biler osv. kan skyldes flere forskellige ting.
jul 2009
Det er ikke hver gang vi træner nye tricks, men han kan da allerede en del forskellige ting. Men jeg vil da prøve at finde på lidt nye tricks til ham så.
Jeg tror jeg vil få fat i en adfærdsbehandler, bare for lige at få hendes mening om det med hyrdning af biler.
Men tak for din hjælp
nov 2005
Han hyrder mig en smule når vi går tur på en mark, så løber han rundt om mig, og sørger for jeg er med
og børnene i haven, hyrder han også en smule.
Men nu hvor du har en BC som er en klog og aktiv hund, syntes jeg du skulle prøve lidt flere hjerne gymnastik øvelser, godbidder i en papkasse, godbidder i et viskestykke med knuder på, nye tricks, som kræver hunden skal tænke lidt længere, altså gi pote, dæk, dreje rundt osv. er jo peace off cake..
Lær hunden at hjælpe med vasketøjet fx, lukke skuffer, rulle sig ind i et tæppe, osv. osv.
Motion er ikke alt når man har en aktiv hund, min han kræver mere hjerne aktivitet end motion ihvertfald
sep 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 6 Emner: 5 Svar: 90
jul 2009
Det er bare SÅ svært når han ikke er madglad... Skinketern er noget vi lige kan få proppet i ham når vi tricktræner(f.eks.).. Men jeg må vel bare ud og finde noget "Den lille Herre" kan behage sig med...
Pernilla A: Du kan tro jeg har overvejet hyrdning! Rigtig mange gange! Og har også snakket med en del om det. Men tror du, at hvis jeg begynder at gå til hyrdning med Balto, at det vil fjerne det meste af "problemerne" eller tror du det vil fremme dem, fordi han får lov til det?
Jeg tror selv mest på at han vil få tilfredsstillet sit hyrdebehov hvilket han jo klart har brug for, men det ville også være brændærgerligt hvis det modsatte skete!
maj 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 19 Svar: 229
maj 2011
maj 2011
nov 2005
Der er mange forskellige slags godbidder, ost, torskerogn, pølser, lever, hjerter osv. osv.
Det er bare at finde noget din hund vil arbejde for
sep 2010
Du får en helt anden hund med hjem, når i har været til hyrdetræning.
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 1.750
jul 2009
- Så vil jeg også lige takke for jeres venlige tone..
*True angels have tails instead of wings*:
Hvorfor han ikke er indhegnet?
For det første, så vidste jeg ikke at der var en lov om at de skulle være indhegnet, det må du undskylde, men det har jeg ikke læst..
Indtil nu har han jo ikke været indhegnet, da problemet først er opstået for 1 uge siden(ca.) Det er klart vi må lave en hundegård til ham, hvis dette problem ikke hurtigt kan løses.
maj 2011
jul 2009
Men mange tak!
sep 2010
maj 2011
Aktivering af BC