{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
739 visninger | Oprettet:

den der stå øvelse! HJÆLP! {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Jeg har denne dejlige unghund p snart 10 mdr., og han har så meget krudt i røven at man kun kan være stille når den er i jorden enten i sit eller dæk.
Den der stå øvelse - puha smiley
I dagligdagen, når poterne skal tørres og jeg siger stå, så rejser han sig pænt op uden nogen svinger i valsen når jeg siger "stå" - nok mere rutine end noget andet.
Og inde i bilen hvis han sidder ned, og jeg siger "stå" rejser han sig også pænt så han kan få selen på.

Men når vi træner, altså når der "ikke er en mening" med at han skal stå, så kan han kun øvelsen når jeg tager en godbid i hånden og "fører" ham op. Ellers sidder han bare og kigger på mig som om at jeg er dum smiley - Men selv når jeg fører ham op, så er der så meget krudt i røven på ham at han egentlig ikke står, han begynder at "gå rundt" om hånden, for at prøve at få fat i den på anden vis. Og hvis jeg prøver at føre ham lige til det punkt hvor han står stille, så BUM - røven i jorden igen.

Har prøvet at indlære øvelsen på ny et par gange, men det er ligesom om at jeg ikke kan få den til at gå rent ind?

Hvad er det lige jeg gør forkert?
Hvad kan jeg prøve at gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  den der stå øvelse! HJÆLP!
  • #1   14. nov 2012 Har du prøvet at indlære øvelsen fra "gang" istedet for, ved at rejse ham op fra sit?

  • #2   14. nov 2012 Træning, træning og træning...
    Vi har virkelig også haft problemer med den øvelsen, min labrador er nu 2 år og rykker helt vildt på den øvelse efter meget træning og det er let at miste tålmodigheden smiley
    Jeg ville fjerne godbidden helt fra øvelsen.. Gå med ham på plads, give kommandoen stå og stoppe op, måske med et håndtegn foran ham og så skynde sig videre med ham på plads inden han sætter sig, så han forstår at han ikke får noget ud af at sætte sig..
    Og så igen og igen og igen og igen, til den sidder der..
    Til sidst sad den hos cæsar, og når han så står, så har jeg haft stor succes med at klikke ham og sige fri.. og så godbid til aller sidst smiley
    Det er lidt svært at beskrive på skrift, men håber det gav en form for mening..


  • #3   14. nov 2012 nej, det har jeg ikke. Kunne være det kunne hjælpe?


  • #4   14. nov 2012 Vi lærer "stå" fra gang, på vores træningshold. Det fungerer.
    Nanna sætter sig dog hvis ikke hun får godbidden straks, da sit åbenbart er løsningen på alt smiley
    Så her laver vi stå uden godbidder i hænderne.


  • #5   14. nov 2012 Det lyder som om du lokker og når du lokker hele vejen igennem, lærer hunden ikke noget, den ser jo kun godbidden smiley
    Lær ham snudetarget på din hånd - At han kan røre din hånd med tuden.
    Når han er god til det, kan du - når han ligger ned - tage hånden frem og sige "touch" eller hvad du vil kalde den. Når han forstår han skal rejse sig så snart du tager hånden frem, så siger du istedet "stå" når han rejser sig og belønner inden han rører din hånd.Husk at kigge på at benene ikke rykker sig alt for mget, når han rejser sig.

    Så begynder du at lege godbidsmaskine - Så snart han rejser sig så fodre du ca 10-15 små godbidder én af gangen, men så hurtig at han ikke flytter sig eller når at tænkte - og så siger du "Okey", "Fri" eller andet lige efter, sådan at nu er øvelsen slut.
    Langsomt giver du ham med minimalt længere tid mellem godbidderne imens du flytter dig rundt og længere væk. smiley Flytter han sig, gik du for langt.


  • #6   14. nov 2012 Ja jeg synes det er meget forskelligt, om de fanger det bedst, på den ene eller den anden måde. "Rolige" hunde er som regel meget nemme at syre fra sit til stå, men lidt mere livlige hunde kan være en udfordring - prøv. evt. den her fremgangsmåde:

    Stå

    Begynd øvelsen med at føreren bevæger sig baglæns med hunden i line foran sig.
    Før en åben flad hånd ned foran hundens snude, evt. en godbid klemt fast mellem håndfladen og tommelfingeren.
    Undgå at bøje sig over hund gå i stedet for lidt ned i knæ.
    Når hund stopper op ved hånden, klik og beløn.
    Dette gentages flere gange mens føreren bevæger sig baglæns.
    Efter et par gange fjernes godbidden og kun den åbne hånd holde foran hundens snude.
    Pas på ikke at holde hånden for højt, så er muligheden for at hunden sætter sig for stor.

    Når dette fungerer, fortsættes med hunden på venstre side. Flad hånd foran hund, ved stå klikkes og belønnes. Pas på ikke at ”køre” hånden baglæns, så hund skal følge efter.
    Når føreren standser og giver stå håndtegnet, skal det ske med benene forskudt, så det ikke umiddelbart er en plads situation man laver.
    Når hund står hver gang håndtegnet vises, kan man sætte en ”stå” kommando på.

    Når hunden forstår kommandoen, begynder man at trippe lidt foran hunden, mens man forstærker stå positionen med godbidder. Begyndelsen til at blive på stedet.


  • #7   14. nov 2012 Jeg kører stå-øvelsen, med at lægge/kaste bolden bag hunde og mig selv.
    Hunden står så og må tag bolden når jeg klikker.
    Denne måde at gøre det på, kræver selvfølgelig at man har trænet med at bolden lægger på jorden, uden hunden må tage den, for et klik.
    I starten skulle hunden bare kigge på mig før klikket. Dernæst skulle hunden være på Plads (og kigge) før den måtte tag bolden, og så skulle hunden gå plads osv osv.


  • #8   14. nov 2012 Malene - Jep, sit er vidst også Andys løsning på alt.

    Michelle & Bella - Only positive reinforcement! - Lokker jo ikke når der skal tørres poter og selen skal på, så står han fint ved at sige stå (uden lokkemiddel eller godbid!) Bliver bare lidt frustreret når han så ikke forstår øvelsen når vi faktisk træner. smiley


    Super - tak for jeres råd smiley

    Dem vil jeg da begynde med, så kan jeg komme tilbage hvis det ikke virker smiley

    Update will come.


  • #9   14. nov 2012 Herhjemme har vi droppet stå-øvelsen, både hjemme og tiil træning..
    Uffe har aldrig kunnet den, og de sidste mange gange til træning har han lignet en der har fået masive tæsk og udskæld lig i det øjeblik vi går de fem skridt og siger Stå, han krummer om i en halvcirkel, ørene ligger ned og halen mellem benene.

    MEN træneren ville have den skulle øves, indtil jeg for 2 uger siden sagde MEGET hårdt STOP..
    Vi var igang med træning og skulle til at lave Stå, havde besluttet hjemmefra at den vil jeg ikk lave mere da Uffe ikke føler sig tilpas i denne øvelse og vi skal ikk bruge den til noget. Træneren bliver så ved med at ikke og forstå hvorfor vi ikk vil lave den med spørgsmål som : den er go inde i byen (vi bor på landet) og den der gjorde udslaget var 'der er konkurrence på Lørdag', har simpelthen fra dag et med den træner sagt at Uffe IKKE skal bruges i konkurrencer da det går jeg ikk op i, er til træning for at lærer øvelserne, ikke for at gå til konkurrencer..

    Da forstod han endelig at Uffe ikke skal bruges til konkurrencer eller avl, fordi jeg blev så sur at jeg truede med at kører hjem og var så sur jeg faktisk stod og græd..

    Undskyld det blev langt, men min lille historie hvorfor vi har droppet Stå-øvelsen...


  • #10   14. nov 2012 jeg plejer at side ved siden af hunden når den lærer sit, dæk og stå, og når hunden så skal fra sit til stå markerer jeg forsigtigt en finger ved lysken/under maven mens jeg siger stå. hunden får så en godbid. på denne måde rejser de fleste hunde sig uden problemer smiley
    Held og lykke.


  • #11   14. nov 2012 Fordi, at når du har selen eller et håndklæde, så ved han ud fra situationen, hvad han skal smiley Det ved han ikke udenfor..

  • #12   15. nov 2012 Michelle & Bella - Only positive reinforcement! -

    Det er jo det smiley Men han gør det kun når jeg siger stå, så tænkte det kunne hjælpe ham til at forstå øvelsen, men nej smiley men vil prøve nogle af jeres råd.


Kommentér på:
den der stå øvelse! HJÆLP!

Annonce