{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
835 visninger | Oprettet:

At træne som man " altid" har gjort ?? {{forumTopicSubject}}

Affødt af en anden debat herinde, kunne jeg godt tænke mig at høre hvor mange der tænker "teori" ind i deres træning?

Bruger i læringsteori, adfærdsforskning, positiv negativ forstærkning osv i jeres træning? Eller træner i hund ud fra hvad træneren i klubben siger?

Er der hunde teorinørder herinde smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samling af Vedde skab fra Jysk. 500 kr.
  • Samling af sofaer 300 kr.
  • Sanitets/vådrumsfuge i bruseniche 1.150 kr.
  • Samle jysk tøjskab 900 kr.
  • Varmelegeme skift 950 kr.
  • Etabler strøm i loftsroset 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At træne som man " altid" har gjort ??
  • #1   26. dec 2012 Jeg forsøger personligt at skrabe så meget viden til mig som muligt, både via bøger, blade, videnskabelige artikler og ved at snakke med folk, der har noget på hjerte, når det kommer til hundetræning. Jeg arbejder selv med shaping og træner heldigvis i en klub, hvor man i den grad har taget de positive træningsmetoder til sig.

Jeg læste forresten noget interessant i det nyeste "politihunden", hvor de nævner, at hundene generelt er blevet bedre efter man har taget nye (læs positive) træningsmetoder i brug og at man derfor har været nødt til at skærpe kravene til flere af øvelserne. Det er jo en positiv udvikling! smiley

• #2   26. dec 2012 Teori er beskrivelse af praksis.
    Jeg vil tro at alle tænker teori ind, hvis man er reflekteret i sin træning. I det øjeblik man laver sig en hypotese omkring løsningen af en bestemt opgave er teori indraget.

Alle starter et eller andet sted - og der kan man jo sige, at den teori som træneren i klubben har kan være ligeså god som den teori man har læst. Og når man selv har fået erfaring, så er denne jo fuldstændig på samme niveau.

Det, der altid er så dejligt befriende ved hundetræning er, at tingene aldrig tager den lige linje som man har tænkt eller læst - og så er det hundtræning bliver sjovt. Fuldstændig ligegyldigt hvor erfaren, belæst eller belært, man er smiley

Man får en forforståelse og den er dannet ud fra hvad man ved, har set, har lært og hvilke værdier man har.
    Og ens praksis formes ud fra det. Og når teori i udgangspunktet er beskrivelse af praksis, så ændres teorien med smiley
    Det er herlig udvikling.

Men - lur mig om det var et andet svar end det, du egentlig søgte efter.h
    Ja, der er altid en teoretisk overvejelse i træningen af min hund. Der er altid bevidste valg og fravalg.
    Og nej, træningen følger aldrig nogensinde bevidstløst andres råd.

• #3   26. dec 2012 Som hesteejer, har jeg jo valgt at ligge min træning totalt om og ændre min holdning 180 grader i forhold til hvad god og hensigtsmæssig træning er..
    Den spirende bevidsthed om at der var andre veje til Rom opstod jo netop via nogle interessante debatter på Heste-nettet og som forholdsvist ny herinde, har jeg manglet lidt af de der adfærdsmæssige teoridebatter...

Jeg læste på et tidspunkt en tråd herinde om træning af en schæfer, der var i bøllealderen og der kom så mange gode indlæg om netop løsninger til træningen- frustrerende med den sletteknap..

Jeg har bare lidt indtrykket af at det primært er de "blødere emner" der bliver debatteret og jeg kunne altså godt tænke mig at vide HVORFOR folk træner som de gør smiley

Hvorfor har du Trine M fx valgt at arbejde med shaping? Hvad føler du at det giver dig, i forhold til fx mere traditionel træning???

• #4   26. dec 2012
    Jamen CH, det er jo netop den slags jeg mangler (Y)..

Jeg er ikke helt sikker på hvad det er du tror, jeg er ude efter smiley

Fx, ville jeg da rigtig gerne høre mere om dine tanker ang forsvar/byttedrift- altså sådan helt oprigtigt...

• #6   26. dec 2012 TS: Jeg har tidligere haft en hund, som ganske vist var glad for at arbejde, men hvor samarbejdet ofte endte i konflkter, fordi jeg ville have hende til noget andet end det hun selv ville. Dengang fik jeg råd af mange gamle hundetrænere, som næsten alle talte om "lederskab", "at sætte hunden på plads" osv. osv. Jeg var ny hundeejer og lyttede selvfølgelig efter de gamle, men det endte tit i værre konflikter end det var startet med. Jeg startede ellers ud med hvalpetræning efter devisen "psykologi frem for magt", men det røg desværre lidt i baggrunden, da vi begyndte at træne et andet sted. Og der er desværre mange "gamle", der mener at den slags metoder muligvis fungerer til hvalpe, men at en voksen hund vil gøre alt for at tage magten, hvis man ikke er efter dem...

Da jeg skulle have ny hund, besluttede jeg mig for, at jeg ville gøre alt for at undgå at begå de samme fejl (jeg "så lyset" mens min gamle hund levede, men det lykkedes mig aldrig rigtigt 100 % at gennemføre ændringen). Jeg har altid fundet idéen om shaping og klikkertræning interessant og besluttede mig for at finde ud af, hvad det i grunden sådan helt går ud på. Og da jeg så overtog den hund, jeg har nu (jeg fik hende som voksen), besluttede jeg at starte helt forfra - altså træne som om hun var hvalp med de metoder, jeg udfra et teoretisk synspunkt mente måtte virke. Og det gør det jo!

Det sjoveste ved shaping for mig, er at hunden (eller hvilket dyr man nu træner) er pinedød nødt til at spille en aktiv rolle i træningen, for de skal selv (med minimal hjælp) finde ud af, hvad de skal gøre. Og de gør det hele frivilligt og derfor med glæde. Det sværeste for mig er ikke at falde tilbage til gamle vaner, men jeg forsøger ihærdigt at holde mig selv i ørerne (og holde kæft, he he). Og så havde jeg frygtet, at det ville være svært at bibeholde trningsformen, når vi startede almindelig træning igen, men jeg har heldigvis fundet et sted, der selv arbejder efter positive principper, så det var heldigvis bekymring uden grund. smiley

Hvordan træner du selv og hvorfor?

• #7   26. dec 2012 Og igen, jeg tager heller ikke en teori og bruger 100%. Jeg undersøger forskellige ting og lytter til forskellige personer og ikke mindst mig selv og hunden. Noget giver rigtig meget mening og andet knap så meget.

• #8   26. dec 2012 Nu har vi 4 meget forskellige hunde og ingen ting virker på alle 4 så vi har fundet en god blanding af leg, shaping, kys, klik, nus, godbidder og klare grænser. Vores røde tråd er at træningen skal bygge på lyst til samarbejde (begge veje) og tillid(igen begge veje).

Vi tager hvad vi kan bruge de forskellige steder vi kommer fra de forskellige mennesker vi møder.

• #9   26. dec 2012 For os handler hundetræning om at gøre det, der virker på en måde, som vi kan forsvare overfor os selv og hunden
    Vi kører ingen teoretisk linje, vi shaper noget, lokker noget frem, bruger også positiv straf, hvis det virker som den mest formålstjenstlige måde at gøre tingene på.

Men det er klart at vi gør det ud fra dels vores egen hundeforståelse, dels det træningsmiljø, vi er i.
    Vi har nogle ord, vi bruger, et indforstået sprog hvor vi i vores miljø ved nogenlunde hvad indebærer, men som andre i andre træningsmiljøer måske lægger noget andet i.
    Hos os er det min mand, der er hundefører. Han har ikke den store teoretiske baggrund, men han er nok en ok praktiker. Jeg er en elendig praktiker (blandt andet derfor er jeg ikke fører), men har en forholdsvis stor teoretisk ballast og er god til at se på hund.

Hvad angår begreberne byttedrift, forsvarsdrift og bytteforsvar så er det som sagt et ret stort tema. Jeg overvejer lige om det er dagen i dag, at tage fat på det smiley
    Derfor fiskede jeg efter din viden om emnet i forvejen for lige at få en fornemmelse af, hvor grundlæggende der skal dykkes ned i det smiley

Kommentér på:
At træne som man " altid" har gjort ??

Annonce