629 visninger
|
Oprettet:
DKK el. DCH {{forumTopicSubject}}
Jeg har fået en hundehvalp og skal nu finde et sted at træne med den, så hvad er bedst ???
Det er første gang jeg skal starte til træning og hunden er en engelsk staffordshire bull terrie..
så kom med jeres indput
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.377
Nogle DcH klubber kan godt være lidt "kamphunde forskrækkede" og selv om en staffordshire bull terrier ikke er på listen, er jeg bange for du godt kan ryge i lidt modvind på den konto
okt 2012
Følger: 39 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 23 Svar: 195
jun 2006
Jeg siger ikke at man ikke kan træne en sbt i DcH.
Men jeg tror at man i DKK har større tolerence, sådan generelt set... Og muligvis også bedre racekendskab.
TS : Du kan jo kontakte begge klubber i dit nærområde og høre dem ad.
Jeg har feks oplevet en "kamphunde og kamp lignende hunde må ikke være uden snor når de er over 5 mdr gamle" holdning, og så er det dælme svært at lave ret meget af det sjove i lydighedsprogrammet.
jul 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 3 Emner: 21 Svar: 141
jun 2006
Følg din mavefornemmelse..
der er stor forskel på træningen i samme forening.. det afhænger af både klub og de individuelle trænere.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.766
Det der må være afgørende er hvad du gerne vil træne med hunden: DKK's program er ren dressur. Her er kun rene lydighedsøvelser. DcH's program er lidt mere afvekselende: Her er en lydighedsdel og det man kalder 'arbejdsøvelser' som kort fortalt er spor, feltsøg (finde en ting i et afgrænset område) og rondering (finde en person).
DKK's program er rigtig sjovt hvis man er fokuseret på detaljerne og på at hunden udfører øvelserne med millimeterpræcision. Det træner jeg med min ene hund, der passer enormt godt til det.
DcH's program er sjovt bl.a. pga de afvekslende øvelser. Det træner jeg med min anden hund.
Rally og agility kan dyrkes i begge klubber.
Min erfaring er at der ikke er den helt store forskel på hvalpetræningen i de to regi, men selvfølgelig leder hvalpetræningen i den enkelte klub i en eller anden udstrækning frem mod deres respektive konkurrenceprogrammer.
'Kamphundeforskrækkelsen' kan du ligeså godt være forberedt på. Den vil du støde på uanset om du vælger det ene eller det andet. Du skal være forberedt på at nogle af dine medkursister er lidt halvbange for din hund og spørger til dens lovlighed - sørgeligt men sandt.
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.816
DKK´s program er lydighed, lydighed og atter lydighed...kun afløst af en enkelt næseprøve.
I Dch kan man arbejde med spor og rondering, som er langt sjovere for en aktiv hund, som en bullterrier.
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 61 Svar: 1.026
Vil sige der er stor forskel på træningsmetoderne, om du ønsker at træne til konkurrence eller hygge. Og vi har hver især informeret vores træner om, hvad vores mål er, så de kan rette sig ind efter det. Jeg ønsker fx at konkurrere i rally, hvor jeg bliver rettet på den mindste fejl, fremfor lydighed C, hvor vi kun er for "sjov"
Der kommer vist også lidt ændringer på reglerne i klubberne her fra i år (ved ikke om det kun er på rally), da DKK har sænket niveauet.
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 377 Svar: 3.127
Det kommer jo helt an på hvad du vil.
Hvis du kun vil tage et hvalpehold, så kan det være ligegyldigt (MIN mening) om det er DKK eller DcH.
Hvis du vil træne mere end bare på et hvalpehold eller et hyggehold - så kig på hvad der tiltaler dig.
DKK lydighed er langt mere detalje orienteret end DcH i deres lydighed. Det kræver en del af både hund og fører. Og det ser hammer godt ud når det udføres korrekt.
DcH har til gengæld nogle frie øvelser som feltsøg, spor og rundering hvor hundene skal arbejde selvstændigt for at løse opgaven.
Og knap så streng lydighed.
Rally kan du træne i begge klubber.
Om du er mere velkommen det ene sted end det andet - det kommer nok mere an på lokalforeninger end det kommer an på klubberne som helhed
Så hvad er du til - Pepsi eller Coca Cola ?
I hvert fald, god fornøjelse uanset hvad du vælger
okt 2012
Følger: 39 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 23 Svar: 195
pepsi el cola,- hehe tja må jo bare prøve mig frem
tak for jeres input
jun 2006
aug 2004
Følger: 48 Følgere: 25 Hunde: 6 Emner: 87 Svar: 2.045
DKK el. DCH