971 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

At blive flokleder? Hvalp At blive flokleder? Hvalp

Hejsa alle sammen smiley

Jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvem der er lederen af mig og min hvalp på 6 måneder smiley
1. vil en hvalp prøve at finde sin rolle med det samme den kommer ind i hjemmet? Det ville jeg umiddelbart tro at den ville, men i flokke er det jo oftest den ældste hun som er flokleder af hvad jeg har læst mig til

Der er sådan lidt blandede signaler i forhold til hvem der er bossen smiley
-Han stjæler ting - sko f.eks. men går man hen og bestemt siger "Slip" så slipper han smiley men ikke hvis det er legetøj..
-Han fik lov at komme op i sofaen da han var lille men må ikke mere, han lærte det rimelig hurtigt men prøver os en gang i mellem af, når man skubber ham ned snapper han ofte en gang efter én men ikke sådan specielt aggressivt, en smule dominerende/utilfredst og så går han eller lægger sig ved siden af
-Når man går tur skifter han imellem at gå som en drøm og et mareridt
-Han hopper ikke op ad mig mere når jeg kommer hjem, han løber hen og går efter mig ind i stuen hvor jeg sætter mine ting, jeg havde læst at det at ignorere hunden når man kommer hjem er med til at bestemme hvem der er lederen smiley

Det med at han ofte snapper lidt efter én hvis man siger ham imod er jeg lidt bekymret for,
at de kommer til at nappe i leg er én ting, det gør hvalpe jo, men napper hvalpe også hvis de bliver irettesat?
Har aldrig haft hund før og er sådan lidt bar på det område, har læst og læst men når det kommer til lige dén ting er jeg helt på bar bund

Én ting mere - Smasken, langsom blinken, gaben og at undgå øjenkontakt - er det "Calming signals" eller signaler på at hunden er bange for én? jeg har set og hørt det i flere sammenhænge
-hvis jeg klør Tyson på brystet kan han godt finde på at gabe og slikke sig om munden på den der karismatiske måde, nu ved jeg ikke om det betyder at jeg er dødirriterende eller om det er godt.. for det virker altså ikke som om han er bange - overhovedet
De smasker jo for det meste når de underkaster sig, men har også hørt på youtube at de gør det når de ikke gider én. har også hørt at man kan bruge det til at berolige andre hunde og at det er et tegn til at man skal gå væk - jeg er forvirret

Så kan i foreslå nogle ting jeg kan kigge efter for at vide hvem der har lederrollen? om jeg gør mit arbejde godt nok for han er ved at være lidt af en mundfuld smiley

han er ½ år og er blanding af dobermann, Rottweiler, Rhodesian og Labrador (Det var ikke oplyst at der var Dobermann i ham, bare at han var en rottweiler/ labrador og Rhodesian blanding, Doberman fandt vi først ud af for noget tid siden) Vi vidste godt at det ville blive et stort arbejde, og jeg læste rigtig meget om racerne, men ved og vidste jo så ikke så meget om dobermanen smiley det eneste jeg ved er at jeg så nu skal tage det hele op til overvejelse igen, er det en "Svær" race?

Jeg vil virkelig være glad hvis i vil dele jeres viden, jo mere, jo flere jo bedre smiley

En bizar politihændelse i Lubbock, Texas: To mænd blev standset af ridende betjente, da en af betjentene formentlig for sjov bemærkede, at hans hest kunne lugte narkotika. Øjeblikkeligt satte den ene mistænkte i løb.
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af opvaskemaskine 450 kr.
  • Utæt afløb ved køkkenvask 1.000 kr.
  • Opsætning af håndvask på badeværelse 2.000 kr.
  • Vinduespolering for 6 vinduer 600 kr.
  • Ikea skab 680 kr.
  • Tørretumbleren tørre ikke tøjet optimalt. 560 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At blive flokleder? Hvalp
  • #2   10. apr 2013 Jeg kan godt forstå, du ikke helt kan regne den ud....

At du synes du ser forskellige signaler fra hunden handler om, at det den kommunikerer og udtrykker intet har med lederskab at gøre overhovedet.

Prøv at lade være med at analysere så meget. Ros hunden for det, du vil se mere af, bloker for ting, den kan ødelægge eller komme til skade på, ignorer adfærd, du ikke ønsker omkring dig selv.

En hund gør, hvad der kan betale sig, holder op med det, der ikke kan. Så simpelt er det faktisk. Man behøver ikke at lege flokfører for sin hund, for den er en hund og vi er mennesker.
    Den ved godt, vi ikke er folkfæller...

FØL dit samvær med hunden i stedet for at tænke det....

• #3   10. apr 2013 Vi har meldt ham til hvalpetræning og det starter snart smiley

Ja altså, det er også det, jeg vil hellere bare hygge med ham (hvilket jeg også gør) men så er der bare så mange forskellige ting som man læser i bøger så man bliver helt rundtosset, og jeg kan ikke finde ud af hvad der er rigtigt og forkert, vil bare godt gøre det bedst muligt

jeg ved godt at en hund ikke vil være flokleder, men bliver det hvis den føler at den er klogest, eller hvis man ikke sætter sig godt nok igennem, og det har jeg lidt svært ved, ikke at jeg ikke prøver, har bare svært ved at få den rigtige tone

• #4   10. apr 2013 Lad værre med at skubbe hunden ned.. Hva vil du sige hvis du sad på min plads, og jeg skubbet dig ned, fordi jeg vile have den?

Neej, jeg ville be dig om at flytte dig, uden fysisk kontakt med dig.

Og drop det gamledags noget med at være alfa.. Læs noget mere moderne.. Hunden er ikke ude op at overtage verdensherredømmet, den er bare hvalp og vil lege og fjolle. smiley

Held og lykke med samarbejdet. smiley

• #5   10. apr 2013 Malene, en hund bliver ikke flokleder, bare rolig smiley

Og du bliver det heller ikke, for hunde og mennesker danner ikke flok.

De former arbejdsfællesskab, kammeratskab, tilpasser sig. Og det gør begge parter, ikke kun hunden.

Glem alt om lederskab og tænk på, at fremme det, du gerne vil have hunden gør og hæmme det, du ikke ønsker.
    Det er så simpelt så simpelt og man behøver slet ikke at tillægge hunden en masse motiver smiley

Bloker hunden for at gøre ting, du ikke ønsker, som er selvbelønnende (det kan være at stjæle ting, gnave i ting, gø uhensigtsmæssigt, osv). Ignorer uhensigtsmæssige kontaktforsøg og beløn for alle de ting, du godt vil have den gør.

Arbejd med hunden, leg med den, skab et forhold til den, hvor venskab kan udvikles. Så får du den bedste hund i verden.

• #6   10. apr 2013 Men hvad er det så det betyder når han f.eks. slikker sig om munden når jeg klør ham? Er det sådan at jeg skal lade ham være?

• #7   10. apr 2013 En hund føler ikke at den er klogest de har ikke føllelser.. den gør bare noget du før har tilladt, eller noget du har tilladt uden at være klar over det selv. Som du træner din hund, træner den også dig (bare på sin måde) smiley

• #9   10. apr 2013 Det er dæmpende signaler.. Den taler med dig. Fortæller at den ikke gør dig noget og den er rar og sød.. Det kommer fra han var valp og smasket..

• #11   10. apr 2013 En hund vil aldrig føle at den er flokleder.....................Og hvad vil der også lige ske, hvis det var tilfælde?
    Ville den skaffe maden?
    Ville den sørge for at I boede tørt og varmt?
    Ville den begynde at lære at køre bil?
    Hvad ????
    Jeg har tre hunde- to schæferhunde og en gravhund. Min schæferhan er den mest dominante. Det viser han ved rolig optrændende. Han snerre aldrig af de andre og giver dem den plads de skal have. han deler gerne det han har med de to andre, og bliver aldrig sur.
    Til gengæld kan han give dem "blikket" der får dem til at smide, hvad de har i munden smiley
    Han er den de to andre stoler på og "læner sig op ad".
    Men han ved godt, at det er mig der sørger for at de kommer ud på tur. Jeg sørger for maden- og bestemmer hvornår de skal have den. De lystre mine kommandoer, og det er stadig mig der sidder bag rattet i bilen......Ikke hundene.
    Og hunde ER kloger end mennesker- bare se hvor hurtigt de lær vores signaler og kommandoer at kende, og se hvor dårlige de fleste af os, er til at læse dem.
    Hunde ved altså også godt, at I ikke er samme art- derfor vil den heller ikke tag "kommandoen" og "bestemme" dehjemme- den vil bare gerne være hund

• #12   10. apr 2013 Jeg er egnig med Ulla og CH. Ingen grund til at analysere så meget og selvfølgelig træning og praksis viden fra en træner i forhold til afkodning af hvad din hund siger til dig. ros for hvad du vil se og ignorer hvad du ikke ønsker.

Vil lige tilføje, nu er det en hund på 6 måneder. Jeg ville være opmærksom (som du er) på det med at han snapper ud, det skal jo ikke udvikle sig til et problem. MEN samtidig skal du tænke på hans alder. Du er ved at nærme dig "den blå avis"-periode (teeagealderen, hvor den prøver jer af). Mener i nu også det i siger eller kan jeg slippe afsted med det jeg har gang i.
    den er jo også ved at finde ud af hvem den selv er og alt det der som nu sker, med homoner og dufte.

• #13   10. apr 2013 Goofy - prøver hunden sine mennesker af, eller oplever den verden på fuld skrue. Som hund i en menneskeverden?

Jeg synes ikke det er meningsfuldt at motivtillægge hunde. Vi ved ikke hvad den vil, hvad den ønsker, hvad den prøver på.
    Men vi ved, hvad VI ønsker og vi kan hjælpe den til at nå til det smiley

• #14   10. apr 2013 Jeg havde bare læst at en hund tager lederrollen på sig hvis den føler at det er dens ansvar og at man ikke selv kan tage beslutningerne

Isabelle - Jeg vil prøve at finde den, tusind tak smiley

Selinas Mor - jeg ved godt at man ikke bør tage fysisk kontakt til hunden, men kan ikke altid få ham ned ved at blokere, det er ikke når han ligger der, men når han er på vej op

Jeg er fuldstændig klar over at jeg ikke vil have en "Magtkamp" men en afbalanceret hund, det ved jeg også godt at man får ved positive træningsmetoder, vil gerne have at han gør tingene af lyst i stedet for frygt
    Så vi bruger positiv forstærkning og negativ straf så vidt det er muligt

• #15   10. apr 2013 Jeg oplever en gang i mellem lidt usikre hunde, der ser ud som om, de står lidt på egne ben, hvis de ikke har fuld tillid til deres ejer.

Dette er klart en fortolkning af en adfærd - det, der ofte sker er, at når hunden presses, så bliver den urolig og stoler ikke på, at dens ejer klarer skærene for den. Det kan give en udfarende hund.

Det vigtige i denne forbindelse er, at man bliver en, den kan stole på. Det handler ikke om, hvem der bestemmer, men at hunden har fuld tillid til, at mor nok skal ordne sagerne, jeg kan stå her og vente indtil det er overstået.

Det er langt fra en lederrolle hunden tager, men en bare en reaktion på en ubehagelig situation, som den ikke kan magte smiley

• #17   10. apr 2013 Goofy ved han ikke må være i sofaen. og når han så er lidt ude på spilopper så springer han op i den. resultatet er det samme hver gang han får et "ned", hvis man da kan nå at sige det inden han er videre.

Hvis han kunne slippe afsted med det sov han gerne i sofaen.

Om det er hund på fuld skrue i menneskeverdenen eller om det er en hund som bare rigtig gerne vil ligge i sofaen. Vil jeg være op til den enkelte. Et er sikkert Goofy ved han ikke må være der, hvorfor han så prøver at snie sig der op i leg eller som en lille hygge lusker. Kan jeg ikke udtale mig om, men han gør et forsøg, med jævne mellemrum.

smiley

• #18   10. apr 2013 Præcis Goofy... I det tilfælde er det vigtige ikke rigtig hundens motiv, men mere hvordan man lærer hunden at lade være smiley

Og det er jo hele udfordringen med hundeholdet når de er i den alder der *GG*

• #20   10. apr 2013 -Det vigtige i denne forbindelse er, at man bliver en, den kan stole på. Det handler ikke om, hvem der bestemmer, men at hunden har fuld tillid til, at mor nok skal ordne sagerne, jeg kan stå her og vente indtil det er overstået
    ---det er lige det jeg mener smiley Jeg har læst en bog som hedder "hundelytteren" hvor hun også beskriver det sådan. At en hund som stoler på ejeren vil træde tilbage.

• #21   10. apr 2013 Jan Fenell smiley

Fordelen ved hendes metode er, at det ER en metode. Altså at ejeren er konsekvent, har overblik og gør tingene på samme måde hver gang.

Men alle de der "regler"... ud til højre med dem, det er ikke dem, der gør en god hund.

• #22   10. apr 2013 Så det med at han napper ud efter én er det noget jeg skal bekymre mig om, eller er det mere bare fordi han er hvalp og vi skal give det tid?

• #23   10. apr 2013 Hans snappen er kommunikation, det er et afstandssøgende signal.

Han siger ganske enkelt skrid til dig...

Lad være at indgå i konflikter med hunden, den kan så let styres uden. Jvf. at de gør, hvad der kan betale sig.

Hvis du lærer hunden, at det kan betale sig for den at hoppe ned, når du siger det, så synes den det er fedt at adlyde...

• #24   10. apr 2013 Og så lige obs på, at belønninger ikke bliver noget lokkeri...

Jo, man kan lokke et par gange så hunden ved, hvad du vil have den til, men derefter er det ikke et spørgsmål du stiller den, men noget du beder den om, og som den skal efterleve.
    Og det får den naturligvis en god belønning for at gøre.

• #25   10. apr 2013 Det er ikke fordi der ville være noget dårligt i at han er "flokleder", men noget dårligt i det hvis han så ikke trives, hvilket man jo har set man tilfælde af hvor hunden er usikker, vil ham det bedste

• #26   10. apr 2013 Synes du skulle tage imod Isabelles fremragende tilbud smiley

• #27   10. apr 2013 Tusind tak CH
    Det hele gav pludseligt meget mere mening, selvom jeg har hørt det og det måske har ligget lidt i underbevidstheden blev det lidt mere overskueligt

• #28   10. apr 2013 Hvad så hvis vi alle i familien har lidt forskellige metoder? Kan det ikke forvirre hunden?

• #29   10. apr 2013 Malene, nej, det går faktisk forbavsende godt. Hunde kan administrere rigtig mange ting, også forskellige menneskers forskellige signaler.
    Også forskellige menneskers forskellige grænser....

De er ret kloge, de hunde, hvad den slags angår smiley

Indlæring af kommandoer, dog - eller indlæring helt generelt, når vi taler om konkrete ting (stå, dæk, ned, bliv) og så videre, der ville jeg nok foretrække at kun en tog sig af det indtil hunden ved, hvad det handler om.

• #30   10. apr 2013 Ja, det er så også kun mig som tager sig af det smiley
    Jeg er bare nogle gange lidt skeptisk overfor de andres metoder ;P

• #31   10. apr 2013 Har lige fundet ud af at jeg har den bog i stakken! Sikken et tilfælde ;D

• #33   10. apr 2013 Isabelle: pssst du må gerne få min adresse ? smiley

Hjælper det hvis jeg siger at en dag om nogle år (det kræver lige en større bil og pt har jeg nok i bettevovsen her), gerne vil ha en eurasier smiley Sådan en SKAL jeg nemlig nå at eje så lækker race smiley

Men jeg stemmer i .
    Læs bogen på talefod med hunden- de dæmpede signaler.
    Super genial bog, og den gir en rigtig meget viden om hunden.

• #34   10. apr 2013 Har læst bogen, den var virkelig god, nem at forstå og ligetil at læse smiley
    Så tusind tak for rådet, er rigtig glad for alle svarene! smiley

Kommentér på:
At blive flokleder? Hvalp

Annonce