At blive flokleder? Hvalp At blive flokleder? Hvalp
Hejsa alle sammen
Jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvem der er lederen af mig og min hvalp på 6 måneder
1. vil en hvalp prøve at finde sin rolle med det samme den kommer ind i hjemmet? Det ville jeg umiddelbart tro at den ville, men i flokke er det jo oftest den ældste hun som er flokleder af hvad jeg har læst mig til
Der er sådan lidt blandede signaler i forhold til hvem der er bossen
-Han stjæler ting - sko f.eks. men går man hen og bestemt siger "Slip" så slipper han men ikke hvis det er legetøj..
-Han fik lov at komme op i sofaen da han var lille men må ikke mere, han lærte det rimelig hurtigt men prøver os en gang i mellem af, når man skubber ham ned snapper han ofte en gang efter én men ikke sådan specielt aggressivt, en smule dominerende/utilfredst og så går han eller lægger sig ved siden af
-Når man går tur skifter han imellem at gå som en drøm og et mareridt
-Han hopper ikke op ad mig mere når jeg kommer hjem, han løber hen og går efter mig ind i stuen hvor jeg sætter mine ting, jeg havde læst at det at ignorere hunden når man kommer hjem er med til at bestemme hvem der er lederen
Det med at han ofte snapper lidt efter én hvis man siger ham imod er jeg lidt bekymret for,
at de kommer til at nappe i leg er én ting, det gør hvalpe jo, men napper hvalpe også hvis de bliver irettesat?
Har aldrig haft hund før og er sådan lidt bar på det område, har læst og læst men når det kommer til lige dén ting er jeg helt på bar bund
Én ting mere - Smasken, langsom blinken, gaben og at undgå øjenkontakt - er det "Calming signals" eller signaler på at hunden er bange for én? jeg har set og hørt det i flere sammenhænge
-hvis jeg klør Tyson på brystet kan han godt finde på at gabe og slikke sig om munden på den der karismatiske måde, nu ved jeg ikke om det betyder at jeg er dødirriterende eller om det er godt.. for det virker altså ikke som om han er bange - overhovedet
De smasker jo for det meste når de underkaster sig, men har også hørt på youtube at de gør det når de ikke gider én. har også hørt at man kan bruge det til at berolige andre hunde og at det er et tegn til at man skal gå væk - jeg er forvirret
Så kan i foreslå nogle ting jeg kan kigge efter for at vide hvem der har lederrollen? om jeg gør mit arbejde godt nok for han er ved at være lidt af en mundfuld
han er ½ år og er blanding af dobermann, Rottweiler, Rhodesian og Labrador (Det var ikke oplyst at der var Dobermann i ham, bare at han var en rottweiler/ labrador og Rhodesian blanding, Doberman fandt vi først ud af for noget tid siden) Vi vidste godt at det ville blive et stort arbejde, og jeg læste rigtig meget om racerne, men ved og vidste jo så ikke så meget om dobermanen det eneste jeg ved er at jeg så nu skal tage det hele op til overvejelse igen, er det en "Svær" race?
Jeg vil virkelig være glad hvis i vil dele jeres viden, jo mere, jo flere jo bedre
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.991
At du synes du ser forskellige signaler fra hunden handler om, at det den kommunikerer og udtrykker intet har med lederskab at gøre overhovedet.
Prøv at lade være med at analysere så meget. Ros hunden for det, du vil se mere af, bloker for ting, den kan ødelægge eller komme til skade på, ignorer adfærd, du ikke ønsker omkring dig selv.
En hund gør, hvad der kan betale sig, holder op med det, der ikke kan. Så simpelt er det faktisk. Man behøver ikke at lege flokfører for sin hund, for den er en hund og vi er mennesker.
Den ved godt, vi ikke er folkfæller...
FØL dit samvær med hunden i stedet for at tænke det....
dec 2012
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 18 Svar: 144
Ja altså, det er også det, jeg vil hellere bare hygge med ham (hvilket jeg også gør) men så er der bare så mange forskellige ting som man læser i bøger så man bliver helt rundtosset, og jeg kan ikke finde ud af hvad der er rigtigt og forkert, vil bare godt gøre det bedst muligt
jeg ved godt at en hund ikke vil være flokleder, men bliver det hvis den føler at den er klogest, eller hvis man ikke sætter sig godt nok igennem, og det har jeg lidt svært ved, ikke at jeg ikke prøver, har bare svært ved at få den rigtige tone
okt 2010
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 102 Svar: 967
Neej, jeg ville be dig om at flytte dig, uden fysisk kontakt med dig.
Og drop det gamledags noget med at være alfa.. Læs noget mere moderne.. Hunden er ikke ude op at overtage verdensherredømmet, den er bare hvalp og vil lege og fjolle.
Held og lykke med samarbejdet.
aug 2006
Og du bliver det heller ikke, for hunde og mennesker danner ikke flok.
De former arbejdsfællesskab, kammeratskab, tilpasser sig. Og det gør begge parter, ikke kun hunden.
Glem alt om lederskab og tænk på, at fremme det, du gerne vil have hunden gør og hæmme det, du ikke ønsker.
Det er så simpelt så simpelt og man behøver slet ikke at tillægge hunden en masse motiver
Bloker hunden for at gøre ting, du ikke ønsker, som er selvbelønnende (det kan være at stjæle ting, gnave i ting, gø uhensigtsmæssigt, osv). Ignorer uhensigtsmæssige kontaktforsøg og beløn for alle de ting, du godt vil have den gør.
Arbejd med hunden, leg med den, skab et forhold til den, hvor venskab kan udvikles. Så får du den bedste hund i verden.
dec 2012
okt 2010
okt 2010
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.615
Ville den skaffe maden?
Ville den sørge for at I boede tørt og varmt?
Ville den begynde at lære at køre bil?
Hvad ????
Jeg har tre hunde- to schæferhunde og en gravhund. Min schæferhan er den mest dominante. Det viser han ved rolig optrændende. Han snerre aldrig af de andre og giver dem den plads de skal have. han deler gerne det han har med de to andre, og bliver aldrig sur.
Til gengæld kan han give dem "blikket" der får dem til at smide, hvad de har i munden
Han er den de to andre stoler på og "læner sig op ad".
Men han ved godt, at det er mig der sørger for at de kommer ud på tur. Jeg sørger for maden- og bestemmer hvornår de skal have den. De lystre mine kommandoer, og det er stadig mig der sidder bag rattet i bilen......Ikke hundene.
Og hunde ER kloger end mennesker- bare se hvor hurtigt de lær vores signaler og kommandoer at kende, og se hvor dårlige de fleste af os, er til at læse dem.
Hunde ved altså også godt, at I ikke er samme art- derfor vil den heller ikke tag "kommandoen" og "bestemme" dehjemme- den vil bare gerne være hund
okt 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 20 Svar: 490
Vil lige tilføje, nu er det en hund på 6 måneder. Jeg ville være opmærksom (som du er) på det med at han snapper ud, det skal jo ikke udvikle sig til et problem. MEN samtidig skal du tænke på hans alder. Du er ved at nærme dig "den blå avis"-periode (teeagealderen, hvor den prøver jer af). Mener i nu også det i siger eller kan jeg slippe afsted med det jeg har gang i.
den er jo også ved at finde ud af hvem den selv er og alt det der som nu sker, med homoner og dufte.
aug 2006
Jeg synes ikke det er meningsfuldt at motivtillægge hunde. Vi ved ikke hvad den vil, hvad den ønsker, hvad den prøver på.
Men vi ved, hvad VI ønsker og vi kan hjælpe den til at nå til det
dec 2012
Isabelle - Jeg vil prøve at finde den, tusind tak
Selinas Mor - jeg ved godt at man ikke bør tage fysisk kontakt til hunden, men kan ikke altid få ham ned ved at blokere, det er ikke når han ligger der, men når han er på vej op
Jeg er fuldstændig klar over at jeg ikke vil have en "Magtkamp" men en afbalanceret hund, det ved jeg også godt at man får ved positive træningsmetoder, vil gerne have at han gør tingene af lyst i stedet for frygt
Så vi bruger positiv forstærkning og negativ straf så vidt det er muligt
aug 2006
Dette er klart en fortolkning af en adfærd - det, der ofte sker er, at når hunden presses, så bliver den urolig og stoler ikke på, at dens ejer klarer skærene for den. Det kan give en udfarende hund.
Det vigtige i denne forbindelse er, at man bliver en, den kan stole på. Det handler ikke om, hvem der bestemmer, men at hunden har fuld tillid til, at mor nok skal ordne sagerne, jeg kan stå her og vente indtil det er overstået.
Det er langt fra en lederrolle hunden tager, men en bare en reaktion på en ubehagelig situation, som den ikke kan magte
okt 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 20 Svar: 490
Hvis han kunne slippe afsted med det sov han gerne i sofaen.
Om det er hund på fuld skrue i menneskeverdenen eller om det er en hund som bare rigtig gerne vil ligge i sofaen. Vil jeg være op til den enkelte. Et er sikkert Goofy ved han ikke må være der, hvorfor han så prøver at snie sig der op i leg eller som en lille hygge lusker. Kan jeg ikke udtale mig om, men han gør et forsøg, med jævne mellemrum.
aug 2006
Og det er jo hele udfordringen med hundeholdet når de er i den alder der *GG*
dec 2012
---det er lige det jeg mener
aug 2006
Fordelen ved hendes metode er, at det ER en metode. Altså at ejeren er konsekvent, har overblik og gør tingene på samme måde hver gang.
Men alle de der "regler"... ud til højre med dem, det er ikke dem, der gør en god hund.
dec 2012
aug 2006
Han siger ganske enkelt skrid til dig...
Lad være at indgå i konflikter med hunden, den kan så let styres uden. Jvf. at de gør, hvad der kan betale sig.
Hvis du lærer hunden, at det kan betale sig for den at hoppe ned, når du siger det, så synes den det er fedt at adlyde...
aug 2006
Jo, man kan lokke et par gange så hunden ved, hvad du vil have den til, men derefter er det ikke et spørgsmål du stiller den, men noget du beder den om, og som den skal efterleve.
Og det får den naturligvis en god belønning for at gøre.
dec 2012
aug 2006
dec 2012
Det hele gav pludseligt meget mere mening, selvom jeg har hørt det og det måske har ligget lidt i underbevidstheden blev det lidt mere overskueligt
dec 2012
aug 2006
Også forskellige menneskers forskellige grænser....
De er ret kloge, de hunde, hvad den slags angår
Indlæring af kommandoer, dog - eller indlæring helt generelt, når vi taler om konkrete ting (stå, dæk, ned, bliv) og så videre, der ville jeg nok foretrække at kun en tog sig af det indtil hunden ved, hvad det handler om.
dec 2012
Jeg er bare nogle gange lidt skeptisk overfor de andres metoder ;P
dec 2012
sep 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 298 Svar: 1.975
Hjælper det hvis jeg siger at en dag om nogle år (det kræver lige en større bil og pt har jeg nok i bettevovsen her), gerne vil ha en eurasier
Men jeg stemmer i .
Læs bogen på talefod med hunden- de dæmpede signaler.
Super genial bog, og den gir en rigtig meget viden om hunden.
dec 2012
Så tusind tak for rådet, er rigtig glad for alle svarene!
At blive flokleder? Hvalp