For ukoncentreret til træning/agility? For ukoncentreret til træning/agility?
Hej alle sammen.
Jeg har en skøn blandingshund (Border Collie, Schæfer, Malinois), som elsker at træne, og at være aktiv. Så det er også grunden til at vi er begyndt at træne lidt agility derhjemme (vi melder os snart ind i en klub). det skal lige siges at hun lige er blevet ét år, så vi er først lige påbegyndt agilitytræningen.
Der er bare lige ét problem, hun er meget ukoncentreret, når vi træner (hun ser lige en pind, hun løber pludseligt, rundt og vil lege med alt hun finder o.s.v), det gør at hun, uden varsel, mister det lille fokus hun endelig havde. Meget irriterende.
Jeg prøver at motivere, hende med masser af leg under træningen, og prøver at være meget opmuntrende (så hun finder træningen spændende), men det ser ikke ud til at hjælpe.
Jeg ville gerne have lidt mere styr på hende, inde vi begynder til lydighedstræning, i en klub.
Hvad skal jeg gøre for at få hendes fokus? Har i nogle gode råd?
Håber i vil hjælpe.
Venlig Hilsen
Camilla Hygum.
jan 2007
Følger: 52 Følgere: 52 Hunde: 2 Emner: 711 Svar: 4.025
mar 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 146
Jeg bruger selv hjortekøds pølser uden krydderier.
mar 2013
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 16
jenna z: Ja, klart noget jeg skal prøve! Men tvivler desværre på, om det er nok?
Julie S: Ja, måske?
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.042
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.042
mar 2013
Tusinde tak for rådet!
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 74 Svar: 2.007
mar 2013
Tusinde tak for hjælpen
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 55 Hunde: 6 Emner: 431 Svar: 5.963
Til at løbe hen over 8 spring eller hvordan?
jan 2006
Følgere: 74 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 361 Svar: 14.536
Sæt fuld skrue på hende - drop guffer, de dræner drift og det ikke det hun har brug for.
Hun er en hurtigkørende hund, der skal lære at koncentrere sig om en ting af gangen - så drift, drift, drift.
Lad endelig være med free- shaping, så bliver hun da først for alvor forvirret ...
mar 2013
Nej, det er mere, at få kontakt til hende, gennem tunnel, slalom, nogle få spring osv. Men det er ikke selve øvelserne (slalom, tunnel osv.), men mere, at jeg næsten ingen kontakt har til hende under træningen. Så jeg har svært ved at få hende til at fokusere på øvelserne (fx tunnel).
- Martine -:
Måske en ide? Er lidt urolig for om det kommer til at virke, men skal da helt klart prøves, da hun nemlig er en hund, med meget energi, og som elsker at løbe, og være fysisk, aktiv.
Tak for svarene begge to!
nov 2005
mar 2013
nov 2005
Og hvad gør du?
mar 2013
Hvis jeg ikke fanger hendes opmærksomhed, forholdsvis hurtigt, så kan hun hurtigt finde på at løbe efter noget andet, men på den anden side, så nyder hun at lære, og vil gerne arbejde. Tror måske, at hun tror, det bare er leg, og ikke opfatter det som direkte træning?
nov 2005
Har du prøvet med legetøj?
Min Aussie han ELSKER hans gule bold, og den bruger vi kun til agility træning, han arbejder rigtig godt for at få den, og "strøjfer" ikke rundt, men er ved mig og afventer ny kommando.
mar 2013
Ja det har jeg prøvet, hun bliver mere opmærksom, men så heller ikke mere. Og hvis jeg fx kaster den (ligesom belønning efter en øvelse), så vil hun ikke altid give mig den igen, da hun tror det kunne være sjovt med en fangeleg.
apr 2007
Følger: 28 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 142 Svar: 1.977
Til hundetræningen kan du stadig gå banen rundt, bare i snor.
Så får hun lige taget toppen af isbjerget og ved hvad der er.
ELlers kan du jo altid få hjælp af træneren til div. Problemer på og udenfor træningsbanen.
nov 2005
apr 2007
Følger: 28 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 142 Svar: 1.977
mar 2013
Ja, det ville lyde som en god ide
• En Lækker Kælling •:
Ja også en mulighed
Mange tak for rådene alle sammen! helt sikkert noget som jeg skal ha' prøvet af
nov 2005
okt 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 20 Svar: 490
Men vil gerne dele min lille erfaring med agiliry og en hund der havde svært ved at holde fokus.
Goofy er en hund som let stresser op og derfor kan have svært ved at holde fokus. Da jeg prøvede agility med ham og hjælp fra en yderst erfaren. Lejede jeg en agility hal i 2 timer KUN til os.
Dette for at der kun var os, så fokus var "lettere" for ham at holde.
Så vi havde tid til pauser hvor han selv løb rundt.
2 timer er længe for en hund der er igang, men aktivt var vi ikke igang mere end 45-60 minutter.
Jeg havde super-duper-top-lækre guffer, hvilket for os hjalp. Kan anbefale kogt kylling og skinke tern i fokus processen. for masse belønning var det bare alm tøre guffer og verbal ros og fysisk nus.
Når goofy "legede" selv på banen/holdt pause, fik han lige ledes masser af ros, når han "tog" forhindringerne selv.
Desuden har vi altid lagt meget vægt på kontakt øvelser, som alm. trænig i hjemmet og på gå ture.
mar 2013
Mange tusinde tak for rådet/rådene! Det kunne være en super idé, med hallen, og kontaktøvelserne. Mange tak
For ukoncentreret til træning/agility?