1.787 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

spørgsmål til hundefløjte og klikker spørgsmål til hundefløjte og klikker

Jeg er begyndt at træne indkald med hundefløjte og så har jeg også endelig fået taget klikkeren i brug...
Da jeg så her til aftes var nede på en mark/græsareal for at øve indkald, så kom der pludselig en sort hund løbende rigtig glad. Ikke mere end et par minutter efter, kom så også ejer. Jeg har før mødt både hund og ejer, og ingen ko på isen der. De er begge vældig flinke. Den sorte hund havde reageret på klikkeren. Ejer kunne fortælle at han havde set hans hund pludelig havde løftet ørerne og lyttet, og så løb han ellers...:

Og det fik mig jo så til at tænke:
Når jeg nu træner mine hunde i indkald med hundefløjte, så er de jo ellers løbet hvis der står andre og fløjter efter deres hund...
Og lidt det samme med klikkeren, hvis én i nærheden klikker til sin hund, så bliver mine vel forvirret over lyden de jo skal associere med belønning...

Har I andre haft oplevelser hvor flere bruger redskaberne og det så skaber forvirring?
Jeg er jo nybegynder med klikker og hundefløjte, så spørgsmålet er egentlig også bare: giver det overhovedet forvirring for hundene hvis andre i nærheden enten klikker eller fløjter?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  spørgsmål til hundefløjte og klikker
  • #1   8. aug 2013 Der er ingen grund til, at bruge klikker når du indlærer fløjten. Fløjten som signal til at komme og få belønning - Legetøj eller mad. smiley
    Synes ikke jeg så ofte hører folk med hundefløjte, men hvis du selv møder nogen ofte, så kan det nok godt skabe forvirring. Jeg bruger ikke selv fløjte, så har ikke lige erfaring med det.

Klikkeren er ingen problemer. Man træner jo ikke sin hund mens andre løse hunde er i nærheden. smiley

• #2   8. aug 2013 Når man er på en træningsplads, så er man netop i en træningssituation med et væld af løse hunde omkring sig.

Af en eller anden forunderlig årsag, så kan hundene høre forskel på, hvem der klikker.
    På trods af at mange har den samme type klikker, ovenikøbet.

Det sker meget sjældent at en hund "føler sig belønnet" når en anden end dens fører klikker.

Så nej - det giver ikke forvirring overhovedet. (fløjten har jeg ingen erfaring med)

• #3   8. aug 2013 *CH*
    Det kan umuligt gå godt, at klikkertræne mens der er hundeleg eller lignende. Men udover det, så lærer de hurtigt at høre forskel. Men er selvfølgelig sikkert interesseret i andre der træner, hvis de er løse :o)

• #4   8. aug 2013 Lad være med, at træne indkald med fløjte, hvor andre fløjter også.:)
    Der er flere måder at puste på, så det lyder på en bestemt måde. Det er måske en mulighed..

• #5   8. aug 2013 Michelle - jeg har aldrig nogensinde oplevet det som værende et problem.

• #7   8. aug 2013 *CH*
    Men hvorfor skulle man dog træne sin hund mens andre hunde er løse? Er det ikke et frikvarter-agtig?
    Jeg har ikke selv hundeleg på mine hold, men jeg ved da at mine piger vil være klar med at tilbyde adfærd hos andre også smiley

• #8   8. aug 2013 Det er en udmærket måde at træne sikkerhed i øvelserne på.

• #9   8. aug 2013 Andre hunde er jo også løse når de træner med deres fører. Når de vinder deres belønning og tager sig en lille sejrsrunde, så løber de ikke hen til andre end deres fører - det er jo det, kontakt-træning skal resultere i.

• #10   8. aug 2013 Sikkerhed?

• #11   8. aug 2013 Ja, sikkerhed. Stabilitet. Impulskontrol, om du vil.

At hunden udfører det, den er blevet bedt om uanset stimuli udefra.

• #12   8. aug 2013 Nu træner alle jo ikke med legetøj og uden snor smiley

Jeg forstillede mig bare en nybegynder der begynder at klikke på en træningsplads med løse hunde - Klikkertrænet eller ej, når der er mad eller legetøj skal der nok være andre hunde der kommer brasende, så det ville jeg da aldrig anbefale. smiley
    Men nu skrev TS heller ikke noget med træningsplads.

• #13   8. aug 2013 Hvis det er et problem, så er det ikke klikkeren, der er et problem, men manglende kontakt smiley

Og det må man kunne forlange af andre mennesker - at de har så meget kontrol over deres hund, at de ikke løber hen til nogen, der træner.

• #14   9. aug 2013 Fløjten er så vidt jeg ved ret så specifik i sin tone. Derfor de har et nummer, så man kan købe en ny fløjte med samme tone. Det ligger jo frit for alle at købe den samme tone, men mon ikke der er lidt variation.

• #15   9. aug 2013 Vi har aldrig haft problemer på træningspladsen med klikker og selvfølgelig træner vi da med hundene løse alle sammen, hundene kan sagtens høre forskel, det eneste sted der af og til kan blive lidt problemer er i afstandsøvelser som fx fremadsendelse, her sker det af og til at en hund i fremadsendelsen reagerer på en andens klikker;) men ellers er der ikke problemer;)

• #16   9. aug 2013 Hvorfor skal jeg ikke træne med både fløjte og klikker? De har jo hver deres funktion.
    Eller har jeg misforstået klikkeren?
    Klikkeren er da ikke selve kommandoen, den er da motivationen og belønningen... right??
    Ergo betyder fløjten "kom hen til mig" og klikkeren er når hunden er helt henne...
    og klikker i mange andre situationer.
    Fløjten er kun indkald.
    Jeg kan jo ikke bruge klikkeren til indkald...
    Eller har jeg misforstået noget her??

Dejligt at høre der generelt set ikke er den store forvirring som jeg troede der kunne blive. XD

Et andet spørgsmål til netop klikkeren:
    Nu har jeg to hunde, så når jeg er ude på mine gå-ture og f.eks. bruger fløjten og de begge kommer, så får de en godbid+klik med klikkeren.... men jeg kan ikke nå at give en godbid og klikke samtidig ved dem begge to.
    Så mangler jeg i hvert fald en arm og en hånd. XD Og jeg ved jo at klikker handler om timing, så nogle gode råd til hvordan jeg får indlært klikkeren ved begge to?
    Lige nu giver jeg den ene hund en godbid først+klik og så den anden bagefter+klik, men i teorien kommer belønningen for indkald jo lidt sent ved hund nummer to der får belønning.

Håber det gav mening.

• #17   9. aug 2013 Klikkeren brugt som jeg betragter som "rigtig" er brugt som signal om at "det du gør lige nu i det sek. Er rigtigt, nu kommer der en belønning" dvs hvis klikkeren skal bruges i indkald, så vil det være lige der hvor hunden er på vej ind til dig i god fart, ikke når den er der, men der hvor den tænker"hov mit navn jeg må skynde mig tilbage" er hunden kommet ind er en godbid nok, der er ikke rigtig nogen mening i at klikke når hunden er inde smiley

• #18   9. aug 2013 Jo, det er netop to forskellige ting. Fløjten er jo en kommando - det er det samme som at kalde på hunden. Og den skal naturligvis have klik og belønning for rigtig udført opgave smiley

Når du har klikket har du op til 7 sekunder til at aflevere belønningen - hvis du sørger for at have begge klar i din hund, så kan du godt nå at belønne begge for det samme klik smiley

Indlæringen af klikkeren skal dog foregå hver for sig, for der skal det gå så stærkt, at det er lige besværligt nok at gøre det på en gang.

• #19   9. aug 2013 Nu bemærker jeg måden du beskriver belønningen på - jeg ved ikke om det er en tilfældighed, men du skriver godbid og klik i den rækkefølge ret konsekvent.

Det er ikke sådan du gør i praksis, vel?

• #20   9. aug 2013 Ved indlæring af klikker, dvs der hvor hunden skal lære hvad klikket betyder, der skal godbidden komme samtidig med klikket og det gør man jo ikke i forbindelse med en øvelse men for sig selv inde i en god lænestol;)
    Når hunden ved at klik betyder nu er der en godbid på vej kan der sagtens gå længere tid inden godbidden kommer, dvs hvis du vil bruge klikkeren til indkal så kalder du, klikker når hunden er på vej ind i god fart og giver godbidden når hunden er inde, et klik er nok, du skal ikke klikke to gange selv hvis du vil bruge det til begge hunde der kom, klik en gang og giv begge hunde godbid;)

• #21   9. aug 2013 Bare lige som tilføjelse til Bodils indlæg som jeg er helt enig i.

Bodil nævner at der skal klikkes når hunden er i god fart - det er naturligvis, hvis det er fart, man gerne vil have smiley

For nogle kan det være nødvendigt at få trænet afslutningen. Nogle hunde løber måske forbi eller lignende.
    Der er det naturligvis afslutningen, der skal klikkes for og ikke indløbet smiley

OG - så kan man sagtens pille dele ud, når man træner, så man laver et "indløb" på to skridt og dermed sikrer at hunden kommer direkte.

• #22   9. aug 2013 gode pointer.
    Ved mig er det intet problem at hundene stopper ved mig.
    De kan godt indkald. Det jeg træner som nyt element er fløjten, så derfor givder det rigtig god mening at klikke når de er på vej. For det er forstærkning af beslutningen om at komme når jeg fløjter der skal anerkendes. smiley

Jeg træner derhjemme selve klik-lyden.
    Tænkte bare jeg ville forstærke lyden ved også at bruge den i øvelserne sammen med godbid, men det er ret meget at holde styr på når der er to og både fløjte og kliklyd er nye elementer.

Super gode råd. Bliver helt sikkert taget i anvendelse!

• #23   9. aug 2013 I det tilfælde ville jeg udvikle den fra at klikke så snart hundene kigger efter dig, siden træder et skridt i mod dig, siden løber mod dig - osv.

Og jeg ville HELT sikkert få flettet klikkeren end, det er bare en super forstærker - blot du husker at rækkefølgen skal være rigtig smiley

Kommentér på:
spørgsmål til hundefløjte og klikker

Annonce