{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.848 visninger | Oprettet:

Vagthunde træning - hvor og hvordan? {{forumTopicSubject}}

Min kære mand vil enormt gerne uddanne sig til vagt, og dertil ønsker han at have Arnold med og bruge ham som vagthund - når han bliver gammel nok smiley

Vi har forsøgt at kigge på nettet omkring dette emne, men vi kan ikke rigtig finde noget smiley

Så kære folk på hundegalleri..
Hvor kan vi læse mere?
Hvor kan man træne hunden op?
Hvordan og hvorledes..?

Håber at i kan hjælpe os med at blive klogere smiley
Et billede er vedhæftet af vores skønne Arnold - god aften


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vagthunde træning - hvor og hvordan?
  • #1   11. aug 2013 Det er ikke lige en race jeg tænker på som egnet vægterhund...



  • #4   11. aug 2013 Ikke for at forklejne din hund, den ser rigtig dejlig ud, lige til at kramme.
    Men jeg er ret sikker på, at den ikke egner sig til at gå vagt, dertil skal din mand nok bruge en hund af brugsrace.

    Du kan træne til vagthund i enten Politihundeforeningen, Schæfer/Rottweiler/Dober/Belgier klubben og alle de steder man laver brugshundearbejde.


  • #7   11. aug 2013 Stemmer i med de andre i forhld til valg af hund.

    Enkelte DCH-afdelinger tilbyder IPO-træning (de fleste gør ikke), og ellers er der som allerede nævnt specialklubberne for de enkelte brugsracer samt politihundeforeningen


  • #8   12. aug 2013 de som går vagt med deres hunde er blevet trænet enten ved PH eller i special klubber for de raser de hjem høre i det er de store bruges hunde der er tale om ,ved de har kørt nogle kursuser i Aarhus hvor de Udaner folk ,ellers må han tage kontakt til de firmaer der har vagter ansat ,man skal regne med at de kræver en ren straffe attest

  • #9   12. aug 2013 Din hund ser skøn ud men er desværre ikke en af de racer der er godkendt til vagt. Dog viger nogen selskaber fra disse racer så I kan være heldige. Men tror ikke i skal satse på det.
    Vær desuden obs på at en hund i vagtjobbet kun må bruges til forsvar af sin fører.
    De fleste træner deres hund i PH (vær obs på at der her figurer en liste med specifikke DKK racer der tages ind ) eller special klub (som de andre skriver.) eller slår pjalterne sammen med folk (som mig f.eks) der har kørt i mange år som vagt med hund på gaden. De findes rundt omkring. Men inden han starter på at købe hund osv. skal han få vagtkortet. Dette fåes på Teknisk skole og hvis han ikke bliver sendt af et firma kan der være lang ventetid.
    Vær desuden obs på forskellen mellem de 2 uddannelser.


  • #10   12. aug 2013 Tusinde tak for fine svar - og rosen af Arnold smiley

    Min egen mening er at alle hunde er individer, og selvfølgelig SKAL han ikke hvis ikke han egner sig.. Min vi kender flere, INKLUSIV avler som bruger OEB'en som vagt smiley så de kan sagtens..
    På billedet er han som sagt kun 5 måneder gammel, 6,5 måned idag så meget kan ændre sig.. Og racen hører ind under "kamp og vagthund", så hvorfor ikke prøve? smiley


  • #12   12. aug 2013 Vivkie - En ting er at de KAN bruges som vagthund - Noget andet er om de kan GODKENDES til det.
    Som Sarah også skriver, så skal i være heldige hvis i finder et firma der vil "ansætte" jeres hund.

    Men hvis i allerede har fundet et firma der ansætter, så er det jo bare at spørge dem hvad de har af krav til uddannelsen af hunden.

    De fleste hunde bliver trænet op af vægtere som træner i PH, hvor OEB desværre ikke kan blive kåret, så i må spørge firmaet der vil ansætte jeres hund om, hvordan i skal få den trænet op.


  • #13   12. aug 2013 Skal man ligefrem være heldig hvis man finder et firma der vil ansætte en??

    De vagtfirmaer jeg har kendskab til har absolut ingen krav til de hunde vægterne har.. Jeg har tilmed set labrador som vagthund..

    Jeg er dog enig med jer i at en OEB ikke er en oplagt vagthund, og jeg ville dø af grin (undskyld ts) hvis jeg så en sådan i det job.. Synes ik ligefrem at den indgyder respekt som fx schæfer, malinois og rottweiler..


  • #14   12. aug 2013 Der er ihvertfald ikke nogen af de "rigtige" firmaer der vil ansætte en OEB i deres firma.
    Og med de "rigtige" firmaer, mener jeg dem som ikke bare er startet med en enkeltperson som har taget et vagtkursus og efterfølgende autoriseret sig (Eller hvad det ny hedder). F.eks. firmaer som G4S...


  • #15   12. aug 2013 Nå ja, for G4S fungerer jo så skide godt... Eller...

    Jeg kan godt lide at der findes 'rigtige' og 'forkerte' firmaer smiley Jeg er ik i tvivl om at de forskellige firmaer har forskellige regler og krav, men det ene er vel ik mere rigtigt end det andet.. Og hvis det er, hvem bestemmer så hvad der er rigtigt? Er det størrelsen på firmaet der bestemmer?


  • #16   12. aug 2013 Det fungere såmen udmærket... Men som jeg skrev, så mener jeg firmaer som ikke bare er startet af en enkelt person som har lyst til at være vagt.

    Hvis jeg vil, kan jeg starte et vagtfirma op om en måned... Det koset mig ca. 5000 kr., og så er det kørende.
    Jeg kan så vælge at anætte lige hvad race jeg vil, og selv vælge krav til træning osv. jeg kan altså ansætte en hund, som overhovedet ikke er trænet - Hverken i lydighed eller c-arbejde/bidetræning, og som skambider alt hvad der bevæger sig.
    Og det er sådan nogle vagtfirmaer jeg mener ikke er "rigtige" firmaer, og som de sagtent kan blive ansat ved.
    Ved "rigtige" firmaer, mener jeg firmaer som stiller krav til hunden, og som forlanger at hunden f.eks. én gang om året skal stille til at prøve for at blive godkendt igen.


  • #17   12. aug 2013 I bund og grund er den eneste funktion sådan en hund har brug for at gø...

    Den må jo ikke andet.


  • #18   12. aug 2013 Det er så absolut ik mit indtryk af G4S !! Generelt synes jeg branchen er til at lukke op og ..... Jeg ka forstå at små firmaer, nystartede firmaer ka have visse problemer, men et så stort firma som G4S burde have styr på tingene.. Og det har de ik !!

    Men nok om det... Er blot ik enig med dig i at tingene i G4S er så meget bedre end i de mindre firmaer...


  • #19   12. aug 2013 Så er det jo godt der ikke er nogen der tvinger dig til at bruge dem smiley

  • #21   12. aug 2013 CH : det er så ikke helt sandt. Vi bruger hundene til at finde effekter fra indbrudene, til spor på gerningsmænd, til rondering af bygninger der står i alarm osv. derudover bruges den til forsvar af fører i pressede situationer (f.eks ved en tyv i en bygning.)Og hvis politiet (lokal politiet kender jo de forskellige firmaer og deres standarder) har et godt forhold til firmaet og ikke selv har en hundevogn på hånden går de ikke af vejen for at bruge en hund der kan sine ting til den slags.

    Jeg har kørt som vagt siden 2001 og har kun mødt et firma der havde bulldogger ansat og det var som pladshunde. Men igen, som jeg skriver , man kan jo være heldig. Desuden skal man huske at skelne mellem hvem der bare har deres hund med på job og hvem der reelt får løn for hunden og kan bruge den.


  • #22   12. aug 2013 Sarah, det du beskriver er jo nærmest en tjenestehunds opgaver.

    Så vidt jeg ved så har den ikke beføjelser til aktivt at forsvare sin føre - blot skræmme.

    Det er sandsynligt at I bruger dem sådan i praksis, men er det også efter bogen?


  • #23   12. aug 2013 CH ja det er det. Og nej den må hjertens gerne bide i forsvaret af sin føre mod f.eks en kniv eller lign. Men den må ikke sendes på stop. Til gengæld må den tage et stop selv hvis den går som pladshund.

  • #24   12. aug 2013 Hvilken uddannelse skal hundene gennemgå for at blive godkendt til det?

  • #25   12. aug 2013 det kommer an på det enkelte firma. Husk at skelne hvem der er ansat som hundefører og hvem der kun har hunden med på job.

  • #26   12. aug 2013 Hvad med firmaerne, der ansætter dem - har de godkendelse til at uddanne hunde til det brug, eller?

  • #27   12. aug 2013 Det kræves der ikke. Men de fleste firmaer har prøver hunden skal bestå for at køre på gaden.

  • #28   12. aug 2013 Hvordan så med forsikring og sådan noget?

    Hvis en hund gør skade på et andet menneske?


  • #29   12. aug 2013 Hundene er udvidet dækket plus firmaet har forsikring der dækker.

  • #30   12. aug 2013 Ok - hvad så med ansvaret i sidste ende. Du ved, hvis en hund virkelig får lavet skade.
    Hvem er så erstatningsansvarlig og kan man risikere at der forlanges aflivning af en hund, der har skadet et menneske i embeds medfør?


  • #31   12. aug 2013 Firmaet er erstatningsansvarlig til dels dels hundeføreren der jo selv må bedømme hvordan hunden bruges. Som sagt må hunden jo kun bruges til forsvar. Men det kommer meget an på situationen.

    Og umiddelbart nej så kan hunden ikke aflives , men igen skelnes der på hundeførens evne til at bedømme situationen og styre hunden. F.eks hvis hunden bider en person som ikke er en trussel. F.eks hvis man kommer gående med hunden i line og den hakker en tilfældig person. Ja så kan den aflives.Og en politibetjent der lufter sin tjenestehund der laver samme stunt -ja så kan den også aflives(desuden var der også en sag med en tjenestehund der åd en kondiløber for ikke så lang tid siden og måtte lade livet.). Forskellen er om tjenestehundene i politiet er på job eller har fri. Vi andre er dog underlagt dette hele tiden. Hvis vagthunden afværger et angreb mod fører eller overhængende angreb(trussel) gælder reglen for nødværge dvs. intet erstatningsansvar.
    Og igen skelnes der mellem hund der er med på job og hund ansat af virksomheden med løn.


  • #32   12. aug 2013 Findes der noget lovgivning, der regulerer området?

  • #33   12. aug 2013 ja vagtloven, hundeloven og straffeloven.

  • #34   12. aug 2013 Jeg har luret lidt rundt - og har fundet en bekendtgørelse der regulerer dette område.

    Og foruden en paragraf om pladshunde står der kun dette:
    § 14. Under udførelse af vagtvirksomhed skal forsvarshunde altid føres i kort line, og sådanne hunde skal være i stand til at lystre føreren af hunden.

    Og når jeg ser, hvad der menes med forsvarshunde, så er det i tilfælde af voldsomme trusler og dermed med fare for liv og lemmer at hunden må bruges afskrækkende.
    Og så er vi ude i lovlig nødværge - altså de samme regler som gælder for alle hundeejere.

    Jeg kan ikke rigtig finde noget der bekræfter at en vagthund må rondere selvstændigt og overhovedet ikke at den må bide.


  • #35   12. aug 2013 Du skriver jo det jeg skriver? Hunden må bide i forsvar af føre ved trussel. ?Der er vi ikke uenige.
    Og hvis du kigger på hundeloven (opdateret 2010) står at vagthunde er undtaget for båndpligt. Desuden rondere hundene jo ikke i offentligheden men på de forskellige sites (f.eks indenfor hegnet på en trælast eller lign) kan ikke se hvorfor du er så agressiv for at få ret.. du skriver jo det jeg hele tiden har skrevet?


  • #36   12. aug 2013 Du skriver jo det jeg skriver? Hunden må bide i forsvar af føre ved trussel. ?Der er vi ikke uenige.
    Og hvis du kigger på hundeloven (opdateret 2010) står at vagthunde er undtaget for båndpligt. Desuden rondere hundene jo ikke i offentligheden men på de forskellige sites (f.eks indenfor hegnet på en trælast eller lign) kan ikke se hvorfor du er så agressiv for at få ret.. du skriver jo det jeg hele tiden har skrevet?


  • #37   12. aug 2013 Nej nej, jeg er ikke aggressiv, jeg spørger for at blive klogere på det smiley

    Jeg har nemlig før fået noget helt andet at vide end det, du beskriver her - så jeg vil bare finde ud af, hvad der er det rigtige smiley

    Sådan som jeg forstår det - altså undtagelsen - så gælder den eksempelvis ved hundevagt på pladser og ikke med en runderende hundevagt.
    Denne - som har hund med til forsvar af sig selv - skal føre hunden i bånd jvf. den bekendtgørelse, som er den gældende på området.

    Hele kapitlet om hunde lyder sådan:

    Kapitel 6
    Særlige bestemmelser vedrørende hunde
    § 13. Hunde, der anvendes som led i vagtvirksomhed, skal have forsvarlige forhold og passes forsvarligt, og for så vidt angår pladshunde skal de af politidirektøren meddelte betingelser for en tilladelse efter hundelovens § 2 eller § 3, stk. 5, være opfyldt.
    § 14. Under udførelse af vagtvirksomhed skal forsvarshunde altid føres i kort line, og sådanne hunde skal være i stand til at lystre føreren af hunden.
    § 15. Bestemmelserne i § 13 og § 14 finder tilsvarende anvendelse, såfremt der på steder, hvortil der er almindelig adgang, udøves ikke-erhvervsmæssig vagtvirksomhed.

    Den er herfra: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=114298

    Og så vidt jeg kan se i den seneste ændringer, så er der ikke ændret noget lige i det kapitel der.


  • #38   12. aug 2013 Fandt også lige den den sidst opdaterede bekendtgørelse om undtagelser for båndpligten.

    Den er fra 2011 og er et tillæg til hundeloven fra 2010

    "Bekendtgørelse om undtagelse af visse hunde fra båndpligt

    I medfør af § 3, stk. 5, i lov om hunde, jf. lovbekendtgørelse nr. 259 af 12. april 2005, som ændret ved lov nr. 717 af 25. juni 2010, fastsættes:
    § 1. Følgende hunde kan uanset kommunalbestyrelsens bestemmelser om båndpligt føres uden bånd i byer og områder med bymæssig bebyggelse, hvis de er i følge med en person, der har fuldt herredømme over dem:
    1) Fører- og servicehunde, der er specielt trænet til at udføre nytteopgaver for blinde eller stærkt svagsynede personer eller personer med fysisk funktionsnedsættelse.
    2) Hunde, der benyttes af politiet eller militæret.
    3) Hunde, der benyttes af vildtkonsulenter, skovfogeder, skovriddere, skovløbere og andre ansatte på Naturstyrelsens arealer som led i tjenesten.
    4) Jagthunde, der deltager i jagt eller regulering i henhold til lov om jagt og vildtforvaltning eller regler fastsat i medfør heraf.
    5) Hunde, der deltager i organiseret hundetræning på sportspladser eller lignende.
    § 2. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. august 2011.
    Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 794 af 25. juni 2010 om undtagelse af visse hunde fra båndpligt ophæves.
    Justitsministeriet, den 17. juni 2011
    Lars Barfoed


  • #39   12. aug 2013 Og lige et link til bekendtgørelse smiley

    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=137718


Kommentér på:
Vagthunde træning - hvor og hvordan?

Annonce